Forfatter |
Emne Søg Emne-funktioner
|
stokholm
Bruger
Oprettet: 07-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 90
|
Emne: D-40x, 60 eller 80 Sendt: 15-Marts-2008 kl. 21:24 |
Hej,
Jeg er på udkig efter et DSLR kamera, mit første, og har et Nikon i sigte. Jeg har forsøgt at kigge specifikationerne igennem, men har lidt knas med at forstå de mange termer.
Den store forskel som jeg ser det er at 40x ikke har AF motor i huset, men 60 & 80 har. Vil tro at det giver nogle dyrer objektiver?
Hvis nogen kender til andre "store" forskelle er jeg meget interesseret.
|
LG RZ-42PY10X
Denon AVR-1706
PS3 40Gb
D80
|
 |
Lennon
Guld medlem
Oprettet: 06-Januar-2005
Point: 4858
|
Sendt: 15-Marts-2008 kl. 21:39 |
Tror ikke objektiverne som sådan bliver dyrere. Men du frasiger dig m 40x muligheden for AF på mange af Nikons objektiver. Tænker også på det spændende brugtmarked. .
Prøv at forhøre dig ovre på Fotostart.dk.
|
 |
kena
Super bruger
Oprettet: 03-Maj-2006
Sted: Amager
Point: 416
|
Sendt: 15-Marts-2008 kl. 22:24 |
stokholm skrev:
Den store forskel som jeg ser det er at 40x ikke har AF motor i huset, men 60 & 80 har. |
Nikon D60 har heller ikke AF motor. Efter min mening bør valget stå mellem det billige D40 til 3.000,- eller D80. Merprisen for D40x eller D60 kan bruges bedre på objektiv(er) og/eller blitz. Der findes efterhånden mange objektiver med AF-motor, så hvis du ikke påtænker at anskaffe meget specifikke objektiver er det ikke et meget stort problem. Jeg tilslutter mig rådet om at spørge til råds på fotostart. Jeg bruger selv Nikon og er meget tilfreds, men alle andre mærker laver også udmærkede kameraer.
|
 |
Bolt
Bruger
Oprettet: 04-Januar-2007
Point: 99
|
Sendt: 22-Marts-2008 kl. 08:56 |
Hos dpreview ser det ud som om, at D40x og D60 er næsten identiske. Det er super begyndekameraer, der har en masse proffe features.
D80 er mere rettet mod det semiproffe, og er derfor nok noget mere kompliceret
|
 |
stokholm
Bruger
|
Sendt: 24-Marts-2008 kl. 16:18 |
Hep,
Mange tak for jeres svar...jeg har spurgt lidt på fotostart.dk som er et kanon site. Det er endt med at jeg køber et D80 - så snart butikkerne åbner :o)
Tak
|
LG RZ-42PY10X
Denon AVR-1706
PS3 40Gb
D80
|
 |
MJ (udmeldt)
--
Oprettet: 16-Januar-2007
Point: 2917
|
Sendt: 24-Marts-2008 kl. 16:22 |
Et indspark fra sidelinien: Kan du lide, at fotografere og har du lyst til, at sætte dig 110% ind i hvad hvad en eksponering er mv?
Med et DSLR er det ikke bare at vælge Auto og skyde - du bliver så skuffet. Dertil er et P&S 40 gange bedre.
Men hvis du kan lide at foto-nørde lidt og du har adgang til Adobe Camera Raw fx. så er DSLR et superfedt valg.
Især den model du har udset dig - dog havde jeg nok valgt et mindre og så nogle andre objektiver, men det er alt efter hvilke øjne man ser med :)
|
 |
Lennon
Guld medlem
Oprettet: 06-Januar-2005
Point: 4858
|
Sendt: 24-Marts-2008 kl. 16:27 |
stokholm skrev:
Hep,
Mange tak for jeres svar...jeg har spurgt lidt på fotostart.dk som er et kanon site. Det er endt med at jeg køber et D80 - så snart butikkerne åbner :o)
Tak
|
Godt valg !
Jeg fravalgte den i sin tid (dec 2007) bla pga pris. Men også fordi den høje opløsning giver nogle temmelig tunge billedfiler,at jonglere rundt med på en ældre bærbar Men på det tidspunkt havde de stadig Nikon D50 i sortimentet. Og det har vist sig at være et glimrende entrance kamera for mit vedkommende.
|
 |
stokholm
Bruger
|
Sendt: 24-Marts-2008 kl. 21:04 |
MartinJohansen skrev:
Et indspark fra sidelinien: Kan du lide, at fotografere og har du lyst til, at sætte dig 110% ind i hvad hvad en eksponering er mv?
Med et DSLR er det ikke bare at vælge Auto og skyde - du bliver så skuffet. Dertil er et P&S 40 gange bedre.
Men hvis du kan lide at foto-nørde lidt og du har adgang til Adobe Camera Raw fx. så er DSLR et superfedt valg.
Især den model du har udset dig - dog havde jeg nok valgt et mindre og så nogle andre objektiver, men det er alt efter hvilke øjne man ser med :) |
Hep, Har længe ville skifte det "idiot sikrede pocket kamera" ud med et dSLR kamera...om det er nørdet ved jeg nu ikke, men havde i mange år et ældre SLR kamera som tog fine billeder. Nu er jeg....snart tilbage :o)
|
LG RZ-42PY10X
Denon AVR-1706
PS3 40Gb
D80
|
 |
Sandal
Guld medlem
Oprettet: 19-November-2006
Point: 2585
|
Sendt: 24-Marts-2008 kl. 21:12 |
Tillykke med valget - det skal du nok blive glad for. Jeg har selv et D80 som jeg er yderst tilfreds med, men det er en omkostningsrig verden er bevæge sig ind i. Taske, ekstra batterier, blitz, objektiver, filtre, osv. Men så har man også mulighed for at tage nogle rigtig gode billeder.
|
"Det er pudsigt, at der med de relativt få ord, der findes i sproget, kan siges så meget sludder." - Robert Storm Petersen.
|
 |
MJ (udmeldt)
--
|
Sendt: 24-Marts-2008 kl. 21:12 |
Okay jeg troede du var ny udi SLR - jamen så vil du sikkert føle dig fint hjemme 
Har bare oplevet mange blive skuffet, heriblandt mig selv.. så jeg har måtte sætte mig ind i blænde, iso og lukker før jeg nu 6 måneder efter købet begynder at føle jeg har bare lidt succes med billederne.
Det er bare meget nemmere med et P&S at få gode billeder.. men når DSLR'et er tæmmet så kan P&S til gengæld godt gå hjem og lægge sig 
|
 |
niepe
Guld medlem
Oprettet: 22-Januar-2004
Point: 1120
|
Sendt: 24-Marts-2008 kl. 21:17 |
MartinJohansen skrev:
|
Dette er jeg alsolut ikke enig i. Jeg købte for nyligt et D40x som virker perferkt som et P&S camera. Konen elsker at det og bruger det 112% som et P&S camera.. Bare fordi man har et DSLR hus behøver man ikke tage RAW billeder.
|
 |
MJ (udmeldt)
--
|
Sendt: 24-Marts-2008 kl. 21:20 |
Et P&S vil altid være nemmere, end (d)slr. Det er en teknisk "naturlighed" qua billedesensor og automatik.
Hvorfor købe et dslr og bruge det som P&S??
Jeg har selv D40X og det er et super cam.. men bruges som P&S med "fejlfrit" resultat kan ikke lade sig gøre.
Hvis du mener noget andet så er det også helt fint.. men så har vi ikke samme mening omkring "gode billeder" 
|
 |