recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Audussey eller ej?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketAudussey eller ej?

Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
Maxireborn Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Oprettet: 11-Januar-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 20
Direkte link til dette indlæg Emne: Audussey eller ej?
    Sendt: 12-Marts-2009 kl. 19:33

Bliver nødt til at høre jer andre, hvad jeres oplevelse er. Jeg syntes personligt at det er noget crap. Kører autosetup, og alt bliver instillet automatisk.

Syntes at lyden bliver som om, at der er en dyne for højtalerne. Bassen er ekstrem i forhold til den øvrige lyd.

Hvad er jeres erfaringer?

Til top
Cyberguyen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 24-Oktober-2006
Point: 4951
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Marts-2009 kl. 19:41
Jeg synes klart min surroundoplevelse er blevet meget bedre.
Der er kommet balance imellem mine højttalere og der er ikke behov for så meget tuning som før.

Selvfølgelig kan man sikkert få bedre lyd og behøver det ikke, hvis stuen er skræddersyet til surround og højttalerne sidder de helt rigtige steder.

Det har ihvertfald hjulpet på mit setup med min Onkyo 605 og Dali Ikon højttalere. Det er jo hverken hi-end eller Bilka materiel, måske ville det være blasfemi på et anlæg til 150.000 kroner

Redigeret af Cyberguyen - 12-Marts-2009 kl. 19:41
Til top
Sickboy Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 05-April-2008
Sted: Kolding
Point: 249
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Marts-2009 kl. 19:58
Jeg havde for et stykke tid siden Christian fra CSN-Teknik ude for at installere og kalibrere min nye Marantz SR6003 surround receiver samt Velodyne SPL1200R sub. Vi lod først Audyssey sætte det hele op automatisk, hvorefter vi manuelt satte det hele op. Nu kunne vi så switche mellem de to opsætninger for at høre forskelle. For os lød den manuelle opsætning klart bedst. Så jeg kan kun sige at for mit vedkommende er Audyssey autosetup ikke ret meget værd. men igen tror jeg også det kommer an på det rum man har. 
Til top
Startrek Se dropdown menu
--
--

Bruger stoppet på recordere.dk

Oprettet: 02-Marts-2008
Point: 5740
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Marts-2009 kl. 20:09
Husk at der findes en pro. version af Audyssey (som skal købes løs og som privat ikke kan købe), som bla. kan bruges på nogle af Onkyo´s model, nogle der har prøvet denne ?

Har en mistanke at den indbygget Audyssey autosetup er noget crap, der er vel en grund til at Onkyo har lavet en Pro. version, ikke ???

Ville gå så lange som at sige at Onkyo burte leve pro udgave med de dyre modler.
Til top
Maxireborn Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Oprettet: 11-Januar-2009
Point: 20
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Marts-2009 kl. 20:15

Blot lige for at nævne mit setup, så har jeg

denon avr 4308

denon dvd3800bd

mentor 6 front

mentor 1 bag

ikon sub

mentor center

Syntes at lyden hæmmes meget af audyssey setupen. Lyder hult og ikke særlig rent. Ville det være for besværligt hvis i kunne smide jeres settings på forum? Har læst på forskellig forums osv omkring manuel opsætning, men hvilken jungle det er? :)

Til top
Startrek Se dropdown menu
--
--

Bruger stoppet på recordere.dk

Oprettet: 02-Marts-2008
Point: 5740
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Marts-2009 kl. 20:33
I bund og grund er det som Audyssey gør er at smide en 8-channel digital graphic equalizer oven i, det kan selfølig gøres god, men så er vi lange over priser på bla. Onkyo´s surround receiver, leksikon har vist hvordan den kan gørres, men som sagt så er vi oppe i den rigtig dyre prisklasse.
Til top
fredtoft Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 22-Februar-2008
Point: 178
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Marts-2009 kl. 20:38
Oprindeligt skrevet af Maxireborn Maxireborn skrev:

Bliver nødt til at høre jer andre, hvad jeres oplevelse er. Jeg syntes personligt at det er noget crap. Kører autosetup, og alt bliver instillet automatisk.

Syntes at lyden bliver som om, at der er en dyne for højtalerne. Bassen er ekstrem i forhold til den øvrige lyd.

Hvad er jeres erfaringer?

Audyssey er ikke bare Audyssey

Bortset fra det åbenlyse, at Audyssey har forskellige teknologier i deres stald, så er der jo også forskellige udgaver af deres teknologi indbygget i forskellige produkter.

Din AVR4308 har MultEQ XT, som er den god konsumudgave, og bestemt ikke er uden kvaliteter.  Det er dog et tilbagevendende problem, at der er store forskelle på implementeringerne, de enkelte højttalersetups, rum og målemetodikken. Det betyder at det er nærmest umuligt på forhånd at vurdere om EQ'en vil medføre en forbedring, en forværring eller status quo. Rum som er akkustisk behandlede og velproportionerede vil sjældent få meget ud af Audyssey MultEQ.

Jeg synes du skulle prøve at kontakte de flinke mennesker som har solgt dig dit surround setup, og høre om de har nogle gode tips omkring højttalerplacering, rumorientering, og ikke mindst målemetodikken. En af de klassiske forbedringsmetoder er at måle forskellige positioner i højden i stedet for i bredden.

Branchemedlem - THX og ISF certificeret kalibrering
AV Blog - strøtanker om kildetro gengivelse af lyd og billede
Til top
Sickboy Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 05-April-2008
Sted: Kolding
Point: 249
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Marts-2009 kl. 10:04
Jeg kører med følgende setup :

Marantz SR6003

Denon DVD-2200 (bruges primært til SACD) skiftes ud med OPPO BDP 83 når den kommer.

PS3 (Bluray)

Dali Suite 3.5 front

Dali Suite Center

Dali 104 Bag

Velodyne SPL1200R Subwoofer

Jeg tror desværre ikke du vil få meget ud af at få f.eks. min opsætning, da jeg jo for det første har en helt anden receiver og min stue sikkert ikke ligner din Højtalerene er heller ikke ens. Der er nok ikke meget andet at gøre end at prøve at eksperimentere lidt med indstillingerne, og finde den opsætning du synes bedst om. Du kunne jo evt. også få en prof. til at kalibrere dit system. Det koster selvfølgelig lidt, men med det system du har er det "peanuts".

Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Marts-2009 kl. 10:20

Oprindeligt skrevet af fredtoft fredtoft skrev:

Din AVR4308 har MultEQ XT, som er den god konsumudgave, og bestemt ikke er uden kvaliteter.  Det er dog et tilbagevendende problem, at der er store forskelle på implementeringerne, de enkelte højttalersetups, rum og målemetodikken. Det betyder at det er nærmest umuligt på forhånd at vurdere om EQ'en vil medføre en forbedring, en forværring eller status quo. Rum som er akkustisk behandlede og velproportionerede vil sjældent få meget ud af Audyssey MultEQ.

Det er lidt dét jeg mener er problemet med Audyssey og tilsvarende systemer. Konceptet er at de skal rette op på ulemper i rummet, men det er ekstremt afhængigt af rummet hvor godt det fungerer... Det er jo lidt selvmodsigende. I praksis ender man derfor med det samme hvadenten man har Audyssey eller ej: Hvis man vil have det optimale ud af anlægget, så skal man altså stadig have nogle erfarne ører på, om ikke andet så til at vurdere om det overhovedet er Audyssey man skal bruge eller ej. Så kan det godt være det i nogle situationer ender med at være Audyssey opsætningen man bruger, men hvis man ikke ved dét uden at have en installatør på, så dør konceptet lidt synes jeg.

Jeg synes flertallet af de systemer jeg har arbejdet med, har fungeret bedst med Audyssey slået fra. Nogle gange har bassen fungeret bedre med Audyssey, mens resten er blevet kompromitteret kraftigt - men desværre kan man ikke i Audyssey vælge at benytte rumkorrektion kun i bassen, hvilket jeg mener er den mest optimale løsning.

Hvis det skal koges helt ned, så vil jeg påstå at Audyssey (og lignende) er bedre end ingen justering, hvis man er helt grøn, men det bedste er at få en person med en vis know-how til at sætte anlægget op - med eller uden Audyssey.

Til top
Hother Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

hummelmose

Oprettet: 12-Juli-2006
Point: 23900
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Marts-2009 kl. 11:39
Oprindeligt skrevet af AV Precision AV Precision skrev:

Oprindeligt skrevet af fredtoft fredtoft skrev:

Det er lidt dét jeg mener er problemet med Audyssey og tilsvarende systemer. Konceptet er at de skal rette op på ulemper i rummet, men det er ekstremt afhængigt af rummet hvor godt det fungerer... Det er jo lidt selvmodsigende. I praksis ender man derfor med det samme hvadenten man har Audyssey eller ej: Hvis man vil have det optimale ud af anlægget, så skal man altså stadig have nogle erfarne ører på, om ikke andet så til at vurdere om det overhovedet er Audyssey man skal bruge eller ej. Så kan det godt være det i nogle situationer ender med at være Audyssey opsætningen man bruger, men hvis man ikke ved dét uden at have en installatør på, så dør konceptet lidt synes jeg.

Jeg synes flertallet af de systemer jeg har arbejdet med, har fungeret bedst med Audyssey slået fra. Nogle gange har bassen fungeret bedre med Audyssey, mens resten er blevet kompromitteret kraftigt - men desværre kan man ikke i Audyssey vælge at benytte rumkorrektion kun i bassen, hvilket jeg mener er den mest optimale løsning.

Hvis det skal koges helt ned, så vil jeg påstå at Audyssey (og lignende) er bedre end ingen justering, hvis man er helt grøn, men det bedste er at få en person med en vis know-how til at sætte anlægget op - med eller uden Audyssey.

Præcis, og derfor var der også en enorm forskel i min lydkvalitet fra Audyssey-opsætningen, og da Christian fra CSN Teknik var forbi og justere ret meget på "håndtagene".

Læs eventuelt om min oplevelse af CSN Tekniks kalibrering af mit lydset-up her:

http://www.recordere.dk/forum/forum_posts.asp?TID=47581& KW=kalibrering+&TPN=1

Redigeret af Hother - 13-Marts-2009 kl. 12:07
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.
Til top
oecon Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 16-Juli-2008
Point: 114
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Marts-2009 kl. 12:59

Jeg synes det var et godt udgangspunkt for en fintuning - men omvendt er jeg ikke i tvivl om det kan blive bedre... Det er jo den evige afvejning af om det ekstra, er det værd.

Panasonic TH-42PX80E
Onkyo TX-SR606
Oppo DV-983H
DALI Piano Noble 5.1 (Ambient, Vocal & Forte)
DALI Silver Wave II-kabler
Til top
Hother Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

hummelmose

Oprettet: 12-Juli-2006
Point: 23900
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Marts-2009 kl. 13:03
Oprindeligt skrevet af oecon oecon skrev:

Jeg synes det var et godt udgangspunkt for en fintuning - men omvendt er jeg ikke i tvivl om det kan blive bedre... Det er jo den evige afvejning af om det ekstra, er det værd.

En fintuning er absolut det ekstra værd. Hvad skal man med et mange gange kostbart sæt højtalere, en glimrende og dyr receiver, som kun giver måske 50% af hvad det samlede set-up i realiteten kan præstere.

Så kan i min verden lige så godt købe et surround anlæg i Føtex 

B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.
Til top

Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu