recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Centerhøjtaler nødvendig?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketCenterhøjtaler nødvendig?

Besvar Besvar Side  123>
Forfatter
Besked
Bredvig Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 24-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 188
Direkte link til dette indlæg Emne: Centerhøjtaler nødvendig?
    Sendt: 16-Juni-2008 kl. 17:01

Har det sidste stykketid gået og spekuleret over om en centerhøjtaler er noget for mig.... kan ikke rigtig prøvelytte mig til et svar da det mere handler om den er god i netop mit system og ikke så meget om den lyder godt i en butik/demorum.....

Jeg har et par concept 2 som fronthøjtalere hvor der er ca 2 m imellem dem. Jeg sidder ca 3 m fra dem når jeg sidder og ser film... hvor meget vil jeg få ud af at købe en centerhøjtaler?

Er faktisk meget glad for det nuværende system med 4 højtaler og en sub. Men kan alligevel ikke lade være med at spekulere på om en centerhøjtaler vil løfte niveauet?

Hvad siger i?

Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 18-April-2007
Point: 0
Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Juni-2008 kl. 17:06
60 % af lyden kommer fra centeren! Behøver jeg sige mere?

Redigeret af Kampus - 21-Juni-2008 kl. 13:12
Til top
ALCFOTO Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 05-Marts-2008
Point: 342
Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Juni-2008 kl. 17:09
Jeg ville da også lige prøve, med et concept center
Onkyo 805
Dali Concept10/concept2/center/sub
Pioneer PDP LX5090 KALIB.
Pioneer BDP-LX71
LOGITECH HARMONY 1000
Mine Blu-ray film

Til top
Kief Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 25-Marts-2006
Sted: København
Point: 2323
Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Juni-2008 kl. 17:09

Ja det skulle jeg også lige til at skrive.. Du vil formentlig få mere ud af lydefekterne da de ikke vil smelte sammen med evt. tale.. altså vil stemmerne fremstår tydligere og baggrundslyd vil blive mere klart....

Så det er bare ned og få en Concept center - du kan nok godt nøjes med den lille til en tusse cirka.. :)

Mvh.

Casper
Til top
Kief Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 25-Marts-2006
Sted: København
Point: 2323
Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Juni-2008 kl. 17:11

PS: Hifiklubben tilbyder ofte at du kan låne deres udstyr, hvis bare det er udenfor lukketid... Altså lørdag eftermiddag til mandag morgen...

Så kan du gå ned og prøve om det giver dig noget før du køber - meget god service må man sige...

Mvh.

Casper
Til top
Iron Man Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Brugeranmelder

Oprettet: 11-September-2007
Sted: Kolding
Point: 1451
Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Juni-2008 kl. 18:29
Oprindeligt skrevet af Bredvig Bredvig skrev:

Har det sidste stykketid gået og spekuleret over om en centerhøjtaler er noget for mig.... kan ikke rigtig prøvelytte mig til et svar da det mere handler om den er god i netop mit system og ikke så meget om den lyder godt i en butik/demorum.....

Jeg har et par concept 2 som fronthøjtalere hvor der er ca 2 m imellem dem. Jeg sidder ca 3 m fra dem når jeg sidder og ser film... hvor meget vil jeg få ud af at købe en centerhøjtaler?

Er faktisk meget glad for det nuværende system med 4 højtaler og en sub. Men kan alligevel ikke lade være med at spekulere på om en centerhøjtaler vil løfte niveauet?Hvad siger i?

Centerhøjttaleren er af flere årsager en vigtig del af filmoplevelsen.

• For det første skal centeren sikre at stemmerne kommer fra skærmen. Men din lytteposition samt afstand mellem fronterne bliver det ikke noget problem.
  • Centeren skal sikre tydelig gengivelse af filmen stemmer. Dine Concept 2'ere er 2-vejs konstruktioner, det stiller i forvejen nogle kompromisser til bass/mellemtonen, da enheden er et kompromis mellem en mellemtone og en bass. Når den så også skal spille filmmusik, effekter, samt filmens stemmer, så vil det ofte være bedre at splitte opgaven op mellem de enkelte højttalere.

Dynamic compression: Kører du uden centerhøjttaler, så skal DSP i din surround processor til, at mix'e centerkanalen ud i fronter. I nogle surround produkter resulterer dette i en mere "flad" lyd fra centerkanalens lydspor, da man begynder at udsætte sporet for denne type behandling.

Til top
Fimpe Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 11-April-2007
Point: 291
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Juni-2008 kl. 12:11

Hej Bredvig,

Med den placering du sidder med i forhold til afstanden mellem dine højtalere, mener jeg ikke at du får nogen glæde af en center. Men jeg vil sige det med samme jeg kan godt være tvivl. Det kunne være fedt at høre forskellen på et godt setup, med og uden center.

Men når jeg hører almindelig stereo har jeg ingen som helst problem med at høre instrumenternes placering.

Jeg mener at have læst om en test der ikke kom ud til centerens fordel, men hvor var det nu ??

Og til Jern manden, din teori om at specielt ved tovejs systemer vil det være en fordel med flere højtalere, den køber jeg ikke .

LG's CineBeam HU810PW, 106" Draper Cineperm, LG C7, Elabs Tomahawk x 4, xtz edge a-2 300,Zappulse2.3 x2, Denon AVC X4700H, Optimo(DIY HT * 3) Elabs Pre,Mini-i Pro 3, Apple 4k/Shield,Sony UBP-X700
Til top
Iron Man Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Brugeranmelder

Oprettet: 11-September-2007
Sted: Kolding
Point: 1451
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Juni-2008 kl. 12:34

Oprindeligt skrevet af Fimpe Fimpe skrev:

Med den placering du sidder med i forhold til afstanden mellem dine højtalere, mener jeg ikke at du får nogen glæde af en center. Men jeg vil sige det med samme jeg kan godt være tvivl. Det kunne være fedt at høre forskellen på et godt setup, med og uden center.

Jeg anser selv mit system som godt, og jeg vil ikke undvære min centerhøjttaler.

Men når jeg hører almindelig stereo har jeg ingen som helst problem med at høre instrumenternes placering.

Placeringen af lydbilledet behøver ikke være et problem, hvis man sidder midt for. Der er mange som hører mit setup i stereo som tror centerhøjttaleren spiller. Men når sidder 3-4 mand i sofa'en, så er centeren et must for en korrekt diskret oplevelse.

DSP'en i surround maskinen skal altså lave nogle reguleringer, fordi der pludseligt er flere højttalere som skal spille signalet fra én kanal. Da jeg fx endnu kørte uden center der tilføjede min Blu-ray afspiller dynamic compression på hele lydsporet, pga. mixningen. Dette galt når jeg benyttede 5.1 ud.

Og til Jern manden, din teori om at specielt ved tovejs systemer vil det være en fordel med flere højtalere, den køber jeg ikke .

Min kommentar var her minded på de højttalere som manden i forvejen benytter. Hvis du har hørt mellemtonen på en Concept, så ved du hvad jeg mener. Den skal vist ikke have mere at lave end højtst nødvendigt. Centeren lyder i forvejen som om, skuespillerne tale med en sok i munden.

Redigeret af Iron Man - 17-Juni-2008 kl. 12:39
Til top
Fimpe Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Juni-2008 kl. 14:24

Vedr. centerhøjtaler skal den vel være lydmæssigt identisk med fronterne, ellers må der gå rod i lyden.

Det er muligt der er en fordel ved en perfekt centerhøjtaler ved et rigtig godt system af hensyn til placering eller af hensyn til en evt. dynamic compression i DSP. Men ummidelbart vil jeg fastholde at det vil være bedre at bruge pengene på to gode fronthøjtalere.

Og ja, jern mand, jeg har fulgt med i dit anlæg, også den seneste BK'er. Det ser fedt ud, det kunne være fedt at se/høre/mærke en dag!

Redigeret af Fimpe - 17-Juni-2008 kl. 16:46
LG's CineBeam HU810PW, 106" Draper Cineperm, LG C7, Elabs Tomahawk x 4, xtz edge a-2 300,Zappulse2.3 x2, Denon AVC X4700H, Optimo(DIY HT * 3) Elabs Pre,Mini-i Pro 3, Apple 4k/Shield,Sony UBP-X700
Til top
fast2night Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-Juli-2006
Point: 2268
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Juni-2008 kl. 16:14

Vedr. centerhøjtaler skal den vel være lydmæssigt identisk med fronterne, ellers må der gå rod i lyden.

Det er muligt der er en fordel ved en perfekt centerhøjtaler ved et rigtig godt system af hensyn til placering eller af hensyn til en evt. dynamic compression i DSP. Men ummidelbart vil jeg fastholde at det vil være bedre at bruge pengene på to gode fronthøjtalere.

Og ja, jern mand, jeg har fulgt med i dit anlæg, også den seneste BC'er. Det ser fedt ud, det kunne være fedt at se/høre/mærke en dag!

Hvis man prioriterer 2-kanals gengivelse højere end surround vil jeg give dig ret, men til film er centerhøjttaleren et must, da der ofte er lagt de særeste lydeffekter ind i film, som gør 2-kanals gengivelse til en næsten umulig opgave, hvor det er svært at høre hvor dialogen egentlig kommer fra i lydbilledet.

Concept Center matcher lyden fra de øvrige Concept højttalere ganske godt, og prisen er også yderst rimelig for en centerhøjttaler med de egenskaber den besidder.
Mvh Hans
Til top
Fimpe Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Juni-2008 kl. 16:19
Oprindeligt skrevet af fast2night fast2night skrev:

Og ja, jern mand, jeg har fulgt med i dit anlæg, også den seneste BC'er. Det ser fedt ud, det kunne være fedt at se/høre/mærke en dag!

Hvis man prioriterer 2-kanals gengivelse højere end surround vil jeg give dig ret, men til film er centerhøjttaleren et must, da der ofte er lagt de særeste lydeffekter ind i film, som gør 2-kanals gengivelse til en næsten umulig opgave, hvor det er svært at høre hvor dialogen egentlig kommer fra i lydbilledet.

Concept Center matcher lyden fra de øvrige Concept højttalere ganske godt, og prisen er også yderst rimelig for en centerhøjttaler med de egenskaber den besidder.

Har du hørt film gengivet på et godt 4.1. anlæg ?

Jeg har i ingen problemer med at høre hvor tale m.m. kommer fra, jeg bruger en Yamaha reciever til at decode, og der er der ingen problemer med at downmixe signalet.

Med et godt sæt højtalere bør du jo ikke høre hvor højtalerne er!

Redigeret af Fimpe - 17-Juni-2008 kl. 16:23
Til top
fast2night Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-Juli-2006
Point: 2268
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Juni-2008 kl. 16:35

Har du hørt film gengivet på et godt 4.1. anlæg ?

Jeg har i ingen problemer med at høre hvor tale m.m. kommer fra, jeg bruger en Yamaha reciever til at decode, og der er der ingen problemer med at downmixe signalet.

Med et godt sæt højtalere bør du jo ikke høre hvor højtalerne er!

Jeg tog udgangspunkt i spørgerens Concept 2 højttalere, og jeg mener stadigvæk at de ikke er gode nok til at perspektivere den forbedring en 3.0 opstilling vil give med en Concept Center.

Mvh Hans
Til top

Besvar Besvar Side  123>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu