recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - God receiver i 4k klassen?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketGod receiver i 4k klassen?

Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
NesraL Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 19-Februar-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 104
Direkte link til dette indlæg Emne: God receiver i 4k klassen?
    Sendt: 20-Maj-2008 kl. 15:18

Hejsa folkens!

Jeg står i den situation, at jeg skal have udskiftet min receiver. Jeg har inden for de seneste måneder anskaffet mig en ps3 og et fladskærms tv, men står desværre tilbage uden en receiver med hdmi understøttelse!
Det vil jeg naturligvis gerne lave om på, så jeg kan få det maksimale ud af min PS3 og dens dekodning af de nye HD-lydformater.

Pt. har jeg en Denon avr 2105 receiver + en effektforstærker til mine 2 fronthøjtalere. Så den næste receiver jeg køber, behøves principielt ikke være specielt stor da den kun skal drive en center højtaler og 2 kompakte baghøjtalere. Derfor tænker jeg lidt, at en receiver i 4000-kroner klassen må kunne gøre arbejdet fint nok!

Kravene er derfor følgende:

- Receiveren SKAL have hdmi understøttelse
 - Receiveren SKAL have preout (så min effekt-blok kan tilsluttes)
 - Receiveren MÅ gerne kunne opskalere diverse video-kilder, man tilslutter til den. (Jeg har en Nintendo Wii, jeg gerne vil have sat til receiveren også).

Pt er mit bedste bud selv en Denon avr 1908!
http://www.hifiklubben.dk/produkter/surround/receiver/denon_ avr-1908_surround_receiver_sort.htm

Nogen som har nogle andre gode forslag?

På forhånd tak!
Søren L.  

Til top
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 15-August-2004
Sted: Aarhus
Point: 12437
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Maj-2008 kl. 17:03
Marantz SR4002 tørrer gulvet med Denon 1908 
Til top
NesraL Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Maj-2008 kl. 17:45

Jeg har bare lidt en ide om at Marantz ikke er vildt brugervenlig!
Det kan jeg overhovedet ikke dokumentere, og det er nok også noget jeg bare selv forstiller mig. Hehe

Men er der en auto-setup funktion på den? Det er det på den Denon jeg har nu (og alle Denon modeller så vidt jeg ved), hvilket jeg har været rigtig glad for!

Jeg har svært ved at finde noget info på Marantz'en, selvom den ser meget lækker ud. ved du om den har noget video opskalering? af f.eks. min wii som jeg gerne vil have tilsluttet ?

Edit: Dette er den bedste beskrivelse jeg har kunne finde af den
http://tapeconnection.dk/DvdSurround.aspx?id_category=50& ; ;product_number=4050404

Hvad betyder det, at der står 1 ud foran pre-out? Er der kun 1 udgang?
Der skal helst være preout på alle udgange. Man ved aldrig hvad der kan ske i fremtiden jo

Og lige et sidste spørgsmål til den receiver. Der står at den har "HDMI 1.1 videoswitching".. Er HDMI 1.1 understøttelse nok til at sende både HD-billede og HD-lyd til receiveren?

Redigeret af NesraL - 20-Maj-2008 kl. 17:50
Til top
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 15-August-2004
Sted: Aarhus
Point: 12437
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Maj-2008 kl. 18:35
Oprindeligt skrevet af NesraL NesraL skrev:

Jeg har bare lidt en ide om at Marantz ikke er vildt brugervenlig!

Hvorfor dog dét? Jeg har endnu ikke hørt om surround-receivere med vildt gode manualer, så dér skilder Marantz sig altså ikke specielt ud. Efter lidt roden rundt med min fandt jeg da ud af tingene, og det var/er min første AV-receiver.

Men er der en auto-setup funktion på den?

Det ser ikke sådan ud. Men om det er en god idé at bruge sådanne funktioner i det hele taget, er så et andet spørgsmål...

Jeg har svært ved at finde noget info på Marantz'en, selvom den ser meget lækker ud. ved du om den har noget video opskalering? af f.eks. min wii som jeg gerne vil have tilsluttet?

Du skal højere op i prisklasserne før de opskalerer alt muligt, og selv med f.eks. de dyre Onkyo'er er skalerings-chipsene ikke specielt godt implementeret, så det ikke nødvendigvis er tilrådeligt at benytte sig af opskaleringen alligevel.

Her kan du finde mere om omtalte receiver.

Hvad betyder det, at der står 1 ud foran pre-out? Er der kun 1 udgang?
Der skal helst være preout på alle udgange. Man ved aldrig hvad der kan ske i fremtiden jo

Der er selvfølgelig pre-out til alle kanaler. Ligesom der var på sidste års model.

Og lige et sidste spørgsmål til den receiver. Der står at den har "HDMI 1.1 videoswitching".. Er HDMI 1.1 understøttelse nok til at sende både HD-billede og HD-lyd til receiveren?

Ja!

Redigeret af Naiera - 20-Maj-2008 kl. 18:42
Til top
NesraL Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Maj-2008 kl. 00:27

Tak for svaret Naiera!

Den receiver ser jo slet ikke helt skidt ud! Det eneste jeg har at sætte en finger på, er den manglende auto-setup funktion med medfølgende mikrofon. Godt nok giver sådan en løsning, som du nævner, langtfra en optimal indstilling, men det må i det mindste være på højde med (læs: klasser bedre), end hvad jeg selv kan finde frem til af indstillinger!

Men den er helt sikkert med i overvejelserne nu!

Redigeret af NesraL - 21-Maj-2008 kl. 00:28
Til top
NesraL Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Maj-2008 kl. 15:54
Nogen herinde som har nogle andre bud, jeg kunne tage med i mine overvejelser?
Til top
Asklepios Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 15-September-2007
Point: 4342
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Maj-2008 kl. 18:11
Hvis du i 4K klassen også er villig til at gå lidt op, så er der Onkyo 605/606 der burde være til at finde (vejl. 5499 kr. - så vidt jeg husker). Men det kan være nogle sælger den brugt, eller de har sat prisen på 605 ned...

MVH
De bedste hilsner
Simon

B&O Beogram 4500, Oppo BDP-103, Pass Labs INT30A, Pioneer 500M, ProAc D18 & Sonos
ATV2 (jailbreak + aTV Flash)

Atlas Cables

Til top
NesraL Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Maj-2008 kl. 23:59

Oprindeligt skrevet af Asklepios Asklepios skrev:

Hvis du i 4K klassen også er villig til at gå lidt op, så er der Onkyo 605/606 der burde være til at finde (vejl. 5499 kr. - så vidt jeg husker). Men det kan være nogle sælger den brugt, eller de har sat prisen på 605 ned...

MVH

Ja! den har jeg også haft med i mine overvejelser.. Desværre har den bare ikke pre-out så vidt jeg kan læse mig frem til. Det er lidt et problem da jeg har en effektforstærker som uden tvivl skal kobles til receiveren. Så den er desværre ude af billedet!

Ellers af hvad jeg har kunne læse mig frem til, skulle det være en rigtig lækker receiver!

Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Maj-2008 kl. 00:08

MVH

Ja! den har jeg også haft med i mine overvejelser.. Desværre har den bare ikke pre-out så vidt jeg kan læse mig frem til. Det er lidt et problem da jeg har en effektforstærker som uden tvivl skal kobles til receiveren. Så den er desværre ude af billedet!

Ellers af hvad jeg har kunne læse mig frem til, skulle det være en rigtig lækker receiver!

Nå for den, ja det vidste jeg ikke... Det troede jeg faktisk at den havde!
Men ellers tror jeg ikke der lige nogle konkurrenter til marantz i den prisklasse. Det skulle da lige være Denon eller NAD, Cambrigde har måske også noget. Der er ikke andet for end at komme ud og lytte lidt...

Hvor stor er din effekt? Er det er 2-, 3- eller flere kanals effektforstærker?
De bedste hilsner
Simon

B&O Beogram 4500, Oppo BDP-103, Pass Labs INT30A, Pioneer 500M, ProAc D18 & Sonos

Atlas Cables

Til top
NesraL Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Maj-2008 kl. 00:34

MVH

Nå for den, ja det vidste jeg ikke... Det troede jeg faktisk at den havde!
Men ellers tror jeg ikke der lige nogle konkurrenter til marantz i den prisklasse. Det skulle da lige være Denon eller NAD, Cambrigde har måske også noget. Der er ikke andet for end at komme ud og lytte lidt...

Hvor stor er din effekt? Er det er 2-, 3- eller flere kanals effektforstærker?

Det er en 2 kanals-effektforstærker, opgivet til 2 x 150 watt i 8 ohm.
Jeg har jo som sagt kørt med en Denon avr 2105 indtil videre, som jeg går ud fra enten er samme størrelse, eller lige et nummer større end Denon avr 1908, som jo er aktuel nu. Og siden jeg fik den koblet til mit system, har jeg virkelig kunne høre noget af en forskel! Så den vil jeg virkelig ikke have frakoblet mit setup igen!

Redigeret af NesraL - 22-Maj-2008 kl. 00:36
Til top
NesraL Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Maj-2008 kl. 00:37

Jeg har forresten lige opdaget at Denons avr 2308, kan fåes til 4999 kroner, så længe at man køber den i sølv finish.. Den kunne måske også være værd at overvejer i denne her prisklasse?

http://www.hifiklubben.dk/produkter/surround/receiver/denon_ avr-2308_surround_receiver_soelv.htm

Det ser nemlig også ud til at den har noget udmærket opskalering af videokilder. (f.eks. min wii, som jeg jo meget gerne vil have koblet til receiveren).

Der står om Denon avr 1908, at den ikke kan opskalere et interlaced (i)-signal til progressivt (p)-signal. Der står ikke det samme om om Denons avr 2308. Og når jeg bare kobler min wii direkte til min fladskærm (med komponent kabler vel og mærket, som skulle være den bedste billede-overførsel til den konsol), kører den kun i 576i.

Så Denon avr 2308 kunne måske også være vejen frem?

Redigeret af NesraL - 22-Maj-2008 kl. 00:41
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Maj-2008 kl. 01:00

Jeg har forresten lige opdaget at Denons avr 2308, kan fåes til 4999 kroner, så længe at man køber den i sølv finish.. Den kunne måske også være værd at overvejer i denne her prisklasse?

http://www.hifiklubben.dk/produkter/surround/receiver/denon_ avr-2308_surround_receiver_soelv.htm

Det ser nemlig også ud til at den har noget udmærket opskalering af videokilder. (f.eks. min wii, som jeg jo meget gerne vil have koblet til receiveren).

Der står om Denon avr 1908, at den ikke kan opskalere et interlaced (i)-signal til progressivt (p)-signal. Der står ikke det samme om om Denons avr 2308. Og når jeg bare kobler min wii direkte til min fladskærm (med komponent kabler vel og mærket, som skulle være den bedste billede-overførsel til den konsol), kører den kun i 576i.

Så Denon avr 2308 kunne måske også være vejen frem?

Det kunne den helt sikkert... Både Marantz og Denon er gode bud! Dog ville jeg her begynde at tænke lidt på hvordan de ville indgå i en kombination med det andet udstyr... Alt højtaler og effektforstærker!

Hvilket mærke er de af?
De bedste hilsner
Simon

Atlas Cables

Til top

Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu