Forfatter |
Emne Søg Emne-funktioner
|
mortenkn
Super bruger
Oprettet: 30-December-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 325
|
Emne: Kan en sub blive for stor? Sendt: 18-Juli-2007 kl. 16:18 |
Hej! Kan en subwoofer blive for stor, i forhold til resten af ens setup? Min sub er en Cerwin Vega 15" Front er System Audio (Musikbelastning 150W/4 ohm, 35-22.000Hz) Center: System Audio SA210AV. Baghøjttalere er nogle billige Jamo. Receiver: Denon AVR 1802 Grunden til jeg spørger er, at jeg simpelthen ikke har hørt min Sub spille endnu (den har en fejl der gør en den brummer og summer), så måske skulle jeg overveje noget lidt mindre. Det skal siges at jeg snart flytter i hus, så der er ingen naboer at tage hensyn til  Jeg vil kun bruge min sub når jeg ser film, til musik har System Audio en dejlig hurtig og præcis bas. På forhånd tak! Hilsen Morten
Redigeret af mortenkn - 18-Juli-2007 kl. 16:37
|
 |
Ulrikwich
Guld medlem
Oprettet: 02-Oktober-2006
Point: 967
|
Sendt: 18-Juli-2007 kl. 17:08 |
Til film er min umiddelbare mening at en sub ikke kan blive for stor... den skal naturligvis passe til resten af ens setup. Man smækker ikke en 18" velodyne om sammen med en flok pc højttalere.
Når det kommer til din CW - skift den ud. Den er lavet til at man hører meget basfyldt musik og ikke til at se film...
|
 |
mortenkn
Super bruger
|
Sendt: 18-Juli-2007 kl. 20:39 |
Tak for dit svar, Ulrik.
Hvordan kommer det til udtryk i lyden, at min sub. er bedre til musik end film?
Jeg skal lige have gjort HiFI-klubben opmærksom på fejlen i min model, og når den er rettet, må jeg kunne sælge den som brugt.
Ville det være en god idé at investere i dette sæt i stedet? http://korturl.dk/lo69A Jeg kunne bruge subben og erstatte mine Jamo baghøjttalere med et par KEF, og så har jeg stadig et par sats til køkkenet.
Hilsen Morten
|
 |
rhsin
Guld medlem
recordere.dk teamet
Oprettet: 19-Januar-2007
Sted: Århus
Point: 5990
|
Sendt: 18-Juli-2007 kl. 21:33 |
prøv evt at sætte skillefrekvensen lavt feks. 40 eller 60hz og sæt volumen op, den giver kun lyd fra sig ved helt lave toner og det vil måske hjælpe på det brummen så du får noget bedre ud af subben så den ikke overdøver dine andre højtalere hvis de ellers hver især kan spille pænt med i dybden, så brug subben mere som lydeffekt, end som suplement til bastoner (hvis man kan sige det sådan).
Men nu er CV jo også kendt for at være en bum bum højtaler, men det er jo egentligt også det man gerne vil have i en sub, så måske det mere handler om korrekt indstilling, jeg tror godt du vil kunne få noget godt ud af din CV sub.
|
Mvh
René
|
 |
mortenkn
Super bruger
|
Sendt: 18-Juli-2007 kl. 21:41 |
Flere på Hifi-klubbens forum brokker sig over summen på deres CV sub, har jeg lige set. Løsning skulle være at slutte den til en jordet stikkontakt?! Det har jeg desværre ikke her i min lejlighed, så jeg må vente til jeg flytter i hus om halvanden måned med at prøve det.
Men tak for de gode tips, rhsin! De skal helt sikkert prøves!
|
 |
rhsin
Guld medlem
recordere.dk teamet
|
Sendt: 18-Juli-2007 kl. 21:54 |
mortenkn skrev:
Flere på Hifi-klubbens forum brokker sig over summen på deres CV sub, har jeg lige set. Løsning skulle være at slutte den til en jordet stikkontakt?! Det har jeg desværre ikke her i min lejlighed, så jeg må vente til jeg flytter i hus om halvanden måned med at prøve det.
Men tak for de gode tips, rhsin! De skal helt sikkert prøves!
|
Jeg tror ikke på den med jordet kabel, men derimod er det utroligt vigtigt at signalkablet er et skærmet kabel, den summen du hører her garanteret omkring 100hz og det er garanteret noget som den har samlet op fra dine andre strømkabler, så hvis ikke du har et godt skærmet kabel så burde du nok købe et.
Dernæst har jeg ladet mig fortælle at på CV subben kan det måske kan være en ide at køre ind med et så lavt inputsignal som muligt også lade den interne forstærker om at lave arbejdet sådan den står på næsten fuld gas (prøv dig evt frem om du kan høre forskel her), dette skulle også hjælpe på sum/brum men dette er bestemt ikke en fordel hvis du kører autotænd/sluk da dette ikke kører optimalt på lav volumen fra surroundforstærkeren, faktisk kører jeg på mit setup ud med en meget høj effekt fra surroundforstærkeren også kører jeg kun lige knap kl 12 på min sub i effekt sådan jeg er sikker på den tænder selv ved lave lyde.
Men under alle omstændigheder så er et godt skærmet signalkabel til subben altid godt uanset mærke.
|
Mvh
René
|
 |
mortenkn
Super bruger
|
Sendt: 18-Juli-2007 kl. 21:56 |
Aha, interessant.. jeg skal til at lege med nogle af indstillingsmulighederne.
Men ang. sum/brum: Den brummer også når der ikke er sluttet signalkabel til! Hvis jeg rører metalkontakten til Phase kommer der en høj brummen, og når jeg slukker siger den et stort KLOK :-/
|
 |
rhsin
Guld medlem
recordere.dk teamet
|
Sendt: 18-Juli-2007 kl. 22:31 |
mortenkn skrev:
Aha, interessant.. jeg skal til at lege med nogle af indstillingsmulighederne.
Men ang. sum/brum: Den brummer også når der ikke er sluttet signalkabel til! Hvis jeg rører metalkontakten til Phase kommer der en høj brummen, og når jeg slukker siger den et stort KLOK :-/
|
Ok, det lyder da lidt mystisk, men jeg ville du alligevel prøve med et skærmet kabel alligevel hvis det var mig, sæt nu det gjorde en forskel.
Det med den høje brummen hvis du rører connectoren har jeg også prøvet på en af mine gamle subs så det tror jeg ikke er unormalt, og det med klonket når man slukker.. det er også en feature mange gamle nad forstærkere har, nogle af nads forstærkere har jeg oplevet være så følsomme at hvis man har en højtryksrenser kørende udenfor som trækker strømmen på samme gruppe så klikker forstærkeren på signalet og de kan også godt smælde når man slukker (ikke alle men nogle)
|
Mvh
René
|
 |
Ulrikwich
Guld medlem
Oprettet: 02-Oktober-2006
Point: 967
|
Sendt: 18-Juli-2007 kl. 23:11 |
mortenkn skrev:
Tak for dit svar, Ulrik.
Hvordan kommer det til udtryk i lyden, at min sub. er bedre til musik end film?
Jeg skal lige have gjort HiFI-klubben opm�rksom p� fejlen i min model, og n�r den er rettet, m� jeg kunne s�lge den som brugt.
Ville det v�re en god id� at investere i dette s�t i stedet? http://korturl.dk/lo69A Jeg kunne bruge subben og erstatte mine Jamo bagh�jttalere med et par KEF, og s� har jeg stadig et par sats til k�kkenet.
Hilsen Morten
|
En sub til film skal være i stand til at spille væsentlig mere nuanceret end fx en CV og uden at brumme alt for meget ved lave lydstyrker. Angående det sæt højttalere du linker til... Personligt ville jeg ikke selv investere i det. Vi har alle forskellige preferæncer og budgetter og derfor skal man ikke nødvendigvis lytte til hvad andre mener. Dog mener jeg at til hver en tid vil et sæt gulvhøjttalere som front højtalere være at foretrække, samt en center som også gerne skulle være noget med noget kraft i, idet det trods alt er den vigtigste højttaler i et surround opsætning. Det bedste råd er at du skal gå ned i din Fona og lytte til det, og så til et sæt semigode højttalere for at have noget at sammenligne med, for at du derefter kan træffe en afgørelse om hvorvidt de tilfredsstiller dit behov... Håber det hjalp en smule
|
 |
mortenkn
Super bruger
|
Sendt: 18-Juli-2007 kl. 23:21 |
Jeg har lige bestilt et skærmet mono phono-kabel på nettet, så jeg arbejder på at få bugt med det brummen og summen. Det KEF sæt jeg linkede til, var måske i panik over at du sagde min CV ikke er god til film. Jeg tager det dog stille og roligt, og lytter på det intenst, når hele mit setup er klar. Men da min CV koster 4000, og jeg har fået den til 2800 da der var én der havde lavet et fejlkøb, tror jeg ikke at jeg går helt galt i byen med denne CV. Jeg er alligevel ikke så nørdet, at jeg vil give 6000 for en sub  Men glæder mig til at få det hele til at spille.
|
 |
bio-freak
Junior bruger
Oprettet: 24-Juni-2007
Point: 21
|
Sendt: 19-Juli-2007 kl. 08:30 |
Hej Morten,
Jeg arbejder med elektronik til dagligt og har lavet en del forstærkere som hobby.
Du skal se at få HifiKlubben til at lave din subwooferforstærker. ( hvis der stadig er garanti på den).
Alt dit brum stammer fra dårlig stelforbindelse på forstærkeren. Det at den brummer endnu mere når du rører ved pladen bag på, fortæller mig at der ikke er ført en stelforbindelse ud på pladen. Det skal der være!
Den må ikke brumme!
Klonklyden der kommer når du slukker er et naturligt problem der opstår når forsyningen forsvinder mens højttalerenheden stadig er tilsluttet forstærkeren. Typisk sætter fabrikanten et relæ i udgangen for at forhindre klonket. Dette relæ findes nok ikke på CW, eller også er det for langsomt.
|
mvh Bio-freak.
------------------------------
Receiver: Yamaha RXV 650
DVD: Yamaha S550
Projektor: Sanyo PLZ-V4
Højttalere: Harbosound HS84
|
 |
bio-freak
Junior bruger
Oprettet: 24-Juni-2007
Point: 21
|
Sendt: 19-Juli-2007 kl. 08:34 |
Glemte lige at sige at en sub ikke kan blive for stor. Du skal bare skrue ned så niveauet passer til resten.
At du ikke har hørt din sub spille endnu peger endnu engang på at der er noget helt forkert med forstærkeren.
Du vil ikke være i tvivl om at en CW spiller. (når den spiller)
Gad vide hvorfor du fik den billigt? ........Sorry. - men den kan laves...
|
mvh Bio-freak.
------------------------------
Receiver: Yamaha RXV 650
DVD: Yamaha S550
Projektor: Sanyo PLZ-V4
Højttalere: Harbosound HS84
|
 |