recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Surround kaos
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketSurround kaos

 Besvar Besvar Side  <12
Forfatter
Besked
Vijnana Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 07-Februar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 475
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Juli-2008 kl. 11:48
 -Det ideelle - som også folkene i Mi Casa Multimedia plæderer for - er at der på  den enkelte film er angivet hvilken højtaleropsætning der er anvendt ved mixningen. Udfra dette kan forbrugeren så vælge en tilsvarende opsætning fra recieverens menu. Dette er på nuværende tidspunkt ikke muligt. Hardwareproducenterne kan ikke blive enige om at lave recieverne med disse muligheder. Og det kan de slet ikke sålænge forbrugerne ukritisk accepterer at surroundlyden er en eller anden tilfældig lydsuppe som måske nok kan kaldes "surround", men ikke nødvendigvis den lyd som filmfolkene havde tænkt sig.

Redigeret af Vijnana - 01-Juli-2008 kl. 11:51
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Juli-2008 kl. 12:05

Mi Casa artiklen i Widescreen Review er ganske vist ret interessant, og åbner nogle tankevækkende issues (jeg vil iøvrigt anbefale enhver der interesserer sig seriøst for hjemmebio til at abonnere på det blad. Der er ganske vist ikke ret mange artikler per blad, men kvaliteten af dem er langt over andre blade, og man får online-adgang til hele bagkataloget, det er en guldgrube uden lige). Men man skal passe på med ikke at overfortolke på artiklen. Det er rigtigt som de nævner at der er 6-7 forskellige mulige ("lovlige") 7.1 opstillinger, og det giver en teoretisk risiko for at filmen kan være mixet med en anden højttaler-opsætning end den bliver gengivet med. Men i praksis tvivler jeg stærkt på at det er et særligt stort problem. Ingen film-producent er interesseret i at mixe lyden på en måde der ikke kan gengives. Hvorfor vælge at mixe med en højde-kanal, når hverken biografer eller hjemmebio'er bruger dét alligevel? Bortset fra enkeltstående gimmicks hvor en enkelt film eller to designes til en særlig højttaler-opstilling (som så i givet fald vil forlanges ved gengivelsen, eksempelvis de gamle "jordskælvs-film" hvor nogle store CV subber blev sendt på rundtur mellem biograferne), så vil langt størstedelen af filmene være indspillet med en lige-ud-ad-landevejen 7.1 opstilling.

Når det er sagt, så er jeg 100% enig i at den optimale surround-receiver ville have bedre mulighed for at kompensere for højttalernes egentlige placering i stuen, og re-mappe lyden til højttalerne som de nu engang sidder. Dette kræver selvsagt som nævnt i artiklen at der på skiven er lagret information om hvordan filmen er mixet, men eftersom det ikke er en del af de nuværende standarder, er det en lidt teoretisk diskussion (medmindre man kan tilføje sådan et flag uden at miste bagud-kompatibilitet).

EDIT: Helt generelt, så skal artiklen læses med dét in mente at Mi Casa folkene lider af dét jeg kalder "ingeniør-syndromet" - de er meget dygtige rent teknisk, men de har ikke ret meget forståelse for hvordan tingene foregår ude i den virkelige verden.



Redigeret af AV Precision - 01-Juli-2008 kl. 12:11
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Juli-2008 kl. 12:07

Problemet er næppe forskellig mixning af film, men at film og multikanals musik ofte mixes forskelligt. Som nævnt i artiklen, hvorfor var det lige at SACD og DVD Audio folket skulle bruge så meget energi på at finde på deres egen fortolkning af 5.1, når nu film-folket har haft en standard for opsætningen af 5.1 højttalere i mange år?

Til top
Vijnana Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 07-Februar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 475
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Juli-2008 kl. 12:35
Umiddelbart er det største problem vel at recieveren måske gengiver et 7.1 mix korrekt, men når man kører en film i 5.1 mix,  så kommer surround lyden fra de forkerte højtalere?
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Juli-2008 kl. 12:42

Oprindeligt skrevet af Vijnana Vijnana skrev:

Umiddelbart er det største problem vel at recieveren måske gengiver et 7.1 mix korrekt, men når man kører en film i 5.1 mix,  så kommer surround lyden fra de forkerte højtalere?

Ikke hvis surround-receiveren er lavet ordentligt. Jeg har ikke opfattelsen af at der er væsentlige forskelle på hvordan 5.1 film er mixet?

Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Juli-2008 kl. 14:35
Oprindeligt skrevet af AV Precision AV Precision skrev:

hvorfor var det lige at SACD og DVD Audio folket skulle bruge så meget energi på at finde på deres egen fortolkning af 5.1, når nu film-folket har haft en standard for opsætningen af 5.1 højttalere i mange år?

Jeg tror det er fordi der er en generel opfattelse af, at multikanals musik og multikanals film ikke har samme detaljegrad. Ved musik sidder du f.eks ikke midt imellem orkesteret, men derimod foran, hvor film har det meget med at ville skabe et tredimentionelt billede, hvor du drages ind i billedet og gerne i centrum. Og det kan jeg faktisk godt se fornuften i.

 

Til top
Vijnana Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 07-Februar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 475
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Juli-2008 kl. 15:06
Oprindeligt skrevet af AV Precision AV Precision skrev:

 

EDIT: Helt generelt, så skal artiklen læses med dét in mente at Mi Casa folkene lider af dét jeg kalder "ingeniør-syndromet" - de er meget dygtige rent teknisk, men de har ikke ret meget forståelse for hvordan tingene foregår ude i den virkelige verden.

Man må vel rose "Widescreen Review" for til hver en tid at stræbe efter idealet: "the best it can be" hvadenten det drejer sig om lyd eller billede.

Og "det virkelige liv" er sikkert langt fra idealet. Det siges, at mange af dem der køber færdige "Home Cinema" løsninger ikke engang gider pakke surroundhøjtalerne ud af kassen endsige sætte dem korrekt op. (En af mine kolleger fik en radioforhandler til at sætte sin hjemmebio op. Han placerede surroundhøjtalerne ovenpå fronthøjtalerne! 



Redigeret af Vijnana - 01-Juli-2008 kl. 15:11
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Juli-2008 kl. 11:23

Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Jeg tror det er fordi der er en generel opfattelse af, at multikanals musik og multikanals film ikke har samme detaljegrad. Ved musik sidder du f.eks ikke midt imellem orkesteret, men derimod foran, hvor film har det meget med at ville skabe et tredimentionelt billede, hvor du drages ind i billedet og gerne i centrum. Og det kan jeg faktisk godt se fornuften i.

Jeg overså lige dette svar: Uanset hvilke tekniske begrundelser der måtte være, givere det ingen mening overhovedet at film og musik verdenen serverer to forskellige anbefalinger for den almindelige forbruger, så forbrugeren ikke _kan_ lave et setup der fungerer optimalt både til film og til musik. Men bortset fra det kan jeg ikke se ovenstående som en begrundelse for at flytte på baghøjttalerne i musik-sammenhæng, i forhold til hvordan de sidder i film-sammenhæng - tværtimod. I forhold til et 5.1 film-system er baghøjttalerne i et 5.1 musik-system flyttet _bagud_. Det er jo stik modsat dit argument.

Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Juli-2008 kl. 11:28
Oprindeligt skrevet af Vijnana Vijnana skrev:

Man må vel rose "Widescreen Review" for til hver en tid at stræbe efter idealet: "the best it can be" hvadenten det drejer sig om lyd eller billede.

Nu var det også Mi Casa folkene jeg kritiserede, ikke WR journalisten. Han har netop helt rigtigt fat i det, hvad nytter det at finde på verdens bedste standarder, hvis de er umulige at implementere hjemme i stuen?

Oprindeligt skrevet af Vijnana Vijnana skrev:

Og "det virkelige liv" er sikkert langt fra idealet. Det siges, at mange af dem der køber færdige "Home Cinema" løsninger ikke engang gider pakke surroundhøjtalerne ud af kassen endsige sætte dem korrekt op. (En af mine kolleger fik en radioforhandler til at sætte sin hjemmebio op. Han placerede surroundhøjtalerne ovenpå fronthøjtalerne! 

Enig - netop derfor er der brug for nogle mere simple og letforståelige standarder, som folk kan finde ud af at bruge. Ellers bliver det kun værre. Det er hamrende ligegyldigt om de bagerste højttalere er placeret 30 eller 45 grader fra midten, bare filmen er mixet efter det, så hvorfor hulen kan vi ikke bare blive enige om at vælge én af dem, og holde os til dét?

Dit eksempel med radiohandleren der ikke ved hvad surround er, er langt fra enestående. Så længe folk ikke accepterer at radio/tv er blevet vanskeligt, og at hvis man vil have en acceptabel opstilling så skal man henvende sig til en ekspert og ikke en tilfældig ekspedient der fik elevplads i Fona fordi der ikke var plads i Dansk Supermarked, så vil den slags opstå.

Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Juli-2008 kl. 15:25
Oprindeligt skrevet af AV Precision AV Precision skrev:

Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Jeg tror det er fordi der er en generel opfattelse af, at multikanals musik og multikanals film ikke har samme detaljegrad. Ved musik sidder du f.eks ikke midt imellem orkesteret, men derimod foran, hvor film har det meget med at ville skabe et tredimentionelt billede, hvor du drages ind i billedet og gerne i centrum. Og det kan jeg faktisk godt se fornuften i.

Jeg overså lige dette svar: Uanset hvilke tekniske begrundelser der måtte være, givere det ingen mening overhovedet at film og musik verdenen serverer to forskellige anbefalinger for den almindelige forbruger, så forbrugeren ikke _kan_ lave et setup der fungerer optimalt både til film og til musik. Men bortset fra det kan jeg ikke se ovenstående som en begrundelse for at flytte på baghøjttalerne i musik-sammenhæng, i forhold til hvordan de sidder i film-sammenhæng - tværtimod. I forhold til et 5.1 film-system er baghøjttalerne i et 5.1 musik-system flyttet _bagud_. Det er jo stik modsat dit argument.

Nej, det er faktisk meget lig mit argument

Hvor er højtalerne når du er til koncert? Eller rettere, hvor kommer lyden fra, når du er til koncert?
Uanset om der er højtalere med eller om det er akustisk, så vil du sandsynligvis placer dig i en position, hvor musikken altid kommer forfra, medmindre det er baggrundsstøj, og du står og knævre løs med venner og bekendte samtidig  

Baghøjtalerne/Surround højtalerne i et 5.1 setup var primært beregnet til film og dets lydeffekter (mono) og havde oprindeligt slet ikke samme frekvensmuligheder før der kom AC3 og DTS. Og såvidt jeg husker er det først i de senere år, at disse kanaler blev decideret selvstændige.

Problemet opstår, når musikverdenen forsøger at udnytte de mere end 2(3) kanaler, som primært er beregnet til musik/stereo. Så får du svært ved at skabe den oplevelse som eksempelvis en koncertoptagelse giver, fordi dine højtalere (surround og bag) er placeret forkert, medmindre du betragter dig selv som centrum i menneskemængden under koncerten.

Jeg købte for et stykke tid siden en BD med Dj. Tiesto, der blev optaget sidste år i November i københavn. Den har faktisk en hammer fed lyd fordi det er i DTS HD 5.1 format, men placeringsmæssigt funger det ikke specielt realistisk, efter min vurdering. Der virker det faktisk bedre, hvis man slår den over i AC3 i 2 stereo kanaler. Det er ikke fordi at det ikke lyder godt i 5.1, placeringsmæssigt lyder det bare ikke rigtig, fordi lyden er baseret på man står i midten, samtidig med at billedet er taget fra 7 eller 8 forskellige kameravinkler. Det ville selvfølgelig også være ret kedeligt, hvis de blot havde placeret eet kamera i midten og så kun brugte det, men det er ikke desto mindre det mest realistiske i forholdet mellem lyd og billede, når/hvis det altså skal være realistisk.

Hvis man skulle udnytte et 5.1 setup rigtigt i denne sitaution, så skulle lyden jo kastes rundt, alt afhængig af kamera der benyttes. Jeg vil tro man højt kunne holde det ud i 10 sekunder, ihvertfald med den mængde klip og kameraer der benyttes på denne koncert.

Derfor mener jeg ikke man kan sammenligne musik og film i et højtaler setup. Det er ganske enkelt to forskellige verdner, hvor filmverdenen er 100% baseret op, at fokusere lyden i centrum, mens musikverdenen kommer lyden forfra.

Hmm kom lige på et eksempel, der beskriver problematikken ganske godt...

I tegnefilmen Happy Feet, (den er værd at nyde, hvis ikke du har set den), der kan du flere steder i filmen se/høre, når en af figurene i enten højre eller venstre kanal taler, og billedet så panorerer over på figuren, så følger lyden med, så den ender i centerkanalen, når fokus er på figuren.

Det er sikkert et fænomen du har oplevet mange andre gange og i mange andre film. Men prøv så at forestil dig det samme med musik, eller endnu bedre en musik/koncert optagelse, hvor du har både billede og lyd. Det vil være det rene kaos, kan jeg forestille mig, medmindre der kun bruges eet kamera, hvilket der meget sjældent gør. Og hvordan skal lyden så lige lyde, når de zoomer helt op i næsen på forsangeren

 

Til top
Brasch Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 14-November-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 645
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-November-2008 kl. 00:59

Oprindeligt skrevet af AV Precision AV Precision skrev:

Uanset hvilke tekniske begrundelser der måtte være, givere det ingen mening overhovedet at film og musik verdenen serverer to forskellige anbefalinger for den almindelige forbruger, så forbrugeren ikke _kan_ lave et setup der fungerer optimalt både til film og til musik.

alle større receivere fra denon har surround A, surround B og surround Back netop af samme grund.

Til top
 
 Besvar Besvar Side  <12
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu