AV Precision skrev:
Kandersen skrev:
Jeg tror det er fordi der er en generel opfattelse af, at multikanals musik og multikanals film ikke har samme detaljegrad. Ved musik sidder du f.eks ikke midt imellem orkesteret, men derimod foran, hvor film har det meget med at ville skabe et tredimentionelt billede, hvor du drages ind i billedet og gerne i centrum. Og det kan jeg faktisk godt se fornuften i. |
Jeg overså lige dette svar: Uanset hvilke tekniske begrundelser der måtte være, givere det ingen mening overhovedet at film og musik verdenen serverer to forskellige anbefalinger for den almindelige forbruger, så forbrugeren ikke _kan_ lave et setup der fungerer optimalt både til film og til musik. Men bortset fra det kan jeg ikke se ovenstående som en begrundelse for at flytte på baghøjttalerne i musik-sammenhæng, i forhold til hvordan de sidder i film-sammenhæng - tværtimod. I forhold til et 5.1 film-system er baghøjttalerne i et 5.1 musik-system flyttet _bagud_. Det er jo stik modsat dit argument.
|
Nej, det er faktisk meget lig mit argument 
Hvor er højtalerne når du er til koncert? Eller rettere, hvor kommer lyden fra, når du er til koncert?
Uanset om der er højtalere med eller om det er akustisk, så vil du sandsynligvis placer dig i en position, hvor musikken altid kommer forfra, medmindre det er baggrundsstøj, og du står og knævre løs med venner og bekendte samtidig
Baghøjtalerne/Surround højtalerne i et 5.1 setup var primært beregnet til film og dets lydeffekter (mono) og havde oprindeligt slet ikke samme frekvensmuligheder før der kom AC3 og DTS. Og såvidt jeg husker er det først i de senere år, at disse kanaler blev decideret selvstændige.
Problemet opstår, når musikverdenen forsøger at udnytte de mere end 2(3) kanaler, som primært er beregnet til musik/stereo. Så får du svært ved at skabe den oplevelse som eksempelvis en koncertoptagelse giver, fordi dine højtalere (surround og bag) er placeret forkert, medmindre du betragter dig selv som centrum i menneskemængden under koncerten.
Jeg købte for et stykke tid siden en BD med Dj. Tiesto, der blev optaget sidste år i November i københavn. Den har faktisk en hammer fed lyd fordi det er i DTS HD 5.1 format, men placeringsmæssigt funger det ikke specielt realistisk, efter min vurdering. Der virker det faktisk bedre, hvis man slår den over i AC3 i 2 stereo kanaler. Det er ikke fordi at det ikke lyder godt i 5.1, placeringsmæssigt lyder det bare ikke rigtig, fordi lyden er baseret på man står i midten, samtidig med at billedet er taget fra 7 eller 8 forskellige kameravinkler. Det ville selvfølgelig også være ret kedeligt, hvis de blot havde placeret eet kamera i midten og så kun brugte det, men det er ikke desto mindre det mest realistiske i forholdet mellem lyd og billede, når/hvis det altså skal være realistisk.
Hvis man skulle udnytte et 5.1 setup rigtigt i denne sitaution, så skulle lyden jo kastes rundt, alt afhængig af kamera der benyttes. Jeg vil tro man højt kunne holde det ud i 10 sekunder, ihvertfald med den mængde klip og kameraer der benyttes på denne koncert.
Derfor mener jeg ikke man kan sammenligne musik og film i et højtaler setup. Det er ganske enkelt to forskellige verdner, hvor filmverdenen er 100% baseret op, at fokusere lyden i centrum, mens musikverdenen kommer lyden forfra.
Hmm kom lige på et eksempel, der beskriver problematikken ganske godt...
I tegnefilmen Happy Feet, (den er værd at nyde, hvis ikke du har set den), der kan du flere steder i filmen se/høre, når en af figurene i enten højre eller venstre kanal taler, og billedet så panorerer over på figuren, så følger lyden med, så den ender i centerkanalen, når fokus er på figuren.
Det er sikkert et fænomen du har oplevet mange andre gange og i mange andre film. Men prøv så at forestil dig det samme med musik, eller endnu bedre en musik/koncert optagelse, hvor du har både billede og lyd. Det vil være det rene kaos, kan jeg forestille mig, medmindre der kun bruges eet kamera, hvilket der meget sjældent gør. Og hvordan skal lyden så lige lyde, når de zoomer helt op i næsen på forsangeren 