recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Projektorer
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Stadig sorte bjælker?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketStadig sorte bjælker?

 Besvar Besvar Side  <1234 8>
Forfatter
Besked
Tarkin Se dropdown menu
Redaktionen
Redaktionen
Avatar
recordere.dk teamet

Oprettet: 08-August-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 939
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Juli-2008 kl. 22:22

Oprindeligt skrevet af Vijnana Vijnana skrev:

Hm, de firmaer der sælger de anamorfiske linser hævder at opløsningen stiger med op til 33 %, men dert er måske blot det vertikale linjeantal der stiger med 33%?. Men HD/BD formaterne kan vel så meget bedre tåle en forringelse af detaljeringsgraden, hvorfor "anamorficeringen" er mere interessant end nogensinde?

Klart ja til det sidste - det er jo også først nu med HD medierne, at der for alvor er ved at komme gang i CIH setups. NB. Det producenterne siger er enten salgsgas eller blot deres måde at fortælle, at der er tale om et opskaleret billede med "højere opløsning"...

Til top
mowa Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 08-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 343
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Juli-2008 kl. 22:44
Oprindeligt skrevet af Tarkin Tarkin skrev:

Oprindeligt skrevet af mowa mowa skrev:

Oprindeligt skrevet af Tarkin Tarkin skrev:

Man får faktisk lavere opløsning, når et 2.35:1 projekteret billedet så at sige zoomes op til samme højde som et 16:9 og 4:3 billede! Kildematerialet udnytter jo ikke den fulde vertikale opløsning på mediet - 2.35:1 film ligger stadig som letterbox, om end det så er DVD, Blu-ray, FullHD signal m.v.

Formålet med en "ægte" cinemascope projektor løsning med eksempelvis Panamorph linse er udlukkende at få et bredere billede end et 16:9 billede (1.85:1 film) ligesom i de fleste rigtige biografer, men det er altså på bekostning af opløsningen, som er godt 25% ringere. En rigtig god scaler gør måske billedet knap så ringe at se på, men opløsnings/detaljeringsmæssigt er billedet stadig 25% dårligere end et ikke-anamorfisk projekteret 16:9 billede.

Projektorfolket må altså vælge om de vil have samme bredde og opløsning på 2.35:1 og 16:9 film, eller om de vil have CIH (Constant Image Height) med ringere opløsning på 2.35:1 film til følge.



Man får ikke lavere opløsning. Projektoren (eller en scaler) skal understøtte en anamorfisk linse. Den fjerner så de sorte bjælker, og opskalerer billedet til 16:9 format, hvorefter linsen gør det bredere og/eller lavere (det afhænger af linsen - jeg kan forestille mig at de fleste blot gør det lavere), så det da bliver 2,35:1. Man mister bestemt ikke opløsning ved opskalering. Til gengæld mister man opløsning, hvis man viser en 16:9-film med linsen på - så skal projektoren indsætte bjælker i siderne, og disse koster naturligvis en hel del pixels.

Scaleren opskalere rigtigt nok 16:9 letterbox billedet (2.35:1) til fuld 16:9, men det giver ikke flere detaljer i billedet, blot et højere vertikal linieantal (kald det bare højere opløsning). Det den anamorfiske linse foran projektoren gør, er så at brede det anamorfiske 16:9 billede ud horisontalt til formatet 2.35:1, men altså i samme højde som 16:9 billedet (deraf CIH). Det giver samme højde og vertikal opløsning ved både 4:3, 16:9 og 2.35 film, men det er altså kun ved 2.35:1 film at linsen skal bruges. Og i og med at det anamorfisk 16:9 billede udbredes godt 25% falder opløsningen eller rettere detaljeringsgranden horisontalt set. Derfor er billedet ikke lige så skarpt eller med lige så mange detaljer som et ikke-anamorfisk projekteret 16:9 billede - projektionsafstanden er jo den samme. Det siger egentlig sig selv - hvordan skulle man kunne forstørre et billede uden at det går ud oven opløsningen (detaljeringsgraden)?! En scaler kan lave få linier om til flere, men den kan ikke trylle helt nye detaljer frem i billedet!



Det er ikke korrekt. De sorte bjælker foroven og forneden fjernes, og resten af billedet skaleres til 16:9-format (strækkes vertikalt - kun vertikalt, og intet andet end vertikalt) - bredden pilles der overhovedet ikke ved. Der mistes overhovedet ikke noget som helst i opløsning ved et CIH, når der vises film i 2,35:1.
Til top
Tarkin Se dropdown menu
Redaktionen
Redaktionen
Avatar
recordere.dk teamet

Oprettet: 08-August-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 939
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Juli-2008 kl. 09:11
Oprindeligt skrevet af mowa mowa skrev:

Oprindeligt skrevet af Tarkin Tarkin skrev:

Oprindeligt skrevet af mowa mowa skrev:

Oprindeligt skrevet af Tarkin Tarkin skrev:

Man får faktisk lavere opløsning, når et 2.35:1 projekteret billedet så at sige zoomes op til samme højde som et 16:9 og 4:3 billede! Kildematerialet udnytter jo ikke den fulde vertikale opløsning på mediet - 2.35:1 film ligger stadig som letterbox, om end det så er DVD, Blu-ray, FullHD signal m.v.

Formålet med en "ægte" cinemascope projektor løsning med eksempelvis Panamorph linse er udlukkende at få et bredere billede end et 16:9 billede (1.85:1 film) ligesom i de fleste rigtige biografer, men det er altså på bekostning af opløsningen, som er godt 25% ringere. En rigtig god scaler gør måske billedet knap så ringe at se på, men opløsnings/detaljeringsmæssigt er billedet stadig 25% dårligere end et ikke-anamorfisk projekteret 16:9 billede.

Projektorfolket må altså vælge om de vil have samme bredde og opløsning på 2.35:1 og 16:9 film, eller om de vil have CIH (Constant Image Height) med ringere opløsning på 2.35:1 film til følge.



Man får ikke lavere opløsning. Projektoren (eller en scaler) skal understøtte en anamorfisk linse. Den fjerner så de sorte bjælker, og opskalerer billedet til 16:9 format, hvorefter linsen gør det bredere og/eller lavere (det afhænger af linsen - jeg kan forestille mig at de fleste blot gør det lavere), så det da bliver 2,35:1. Man mister bestemt ikke opløsning ved opskalering. Til gengæld mister man opløsning, hvis man viser en 16:9-film med linsen på - så skal projektoren indsætte bjælker i siderne, og disse koster naturligvis en hel del pixels.

Scaleren opskalere rigtigt nok 16:9 letterbox billedet (2.35:1) til fuld 16:9, men det giver ikke flere detaljer i billedet, blot et højere vertikal linieantal (kald det bare højere opløsning). Det den anamorfiske linse foran projektoren gør, er så at brede det anamorfiske 16:9 billede ud horisontalt til formatet 2.35:1, men altså i samme højde som 16:9 billedet (deraf CIH). Det giver samme højde og vertikal opløsning ved både 4:3, 16:9 og 2.35 film, men det er altså kun ved 2.35:1 film at linsen skal bruges. Og i og med at det anamorfisk 16:9 billede udbredes godt 25% falder opløsningen eller rettere detaljeringsgranden horisontalt set. Derfor er billedet ikke lige så skarpt eller med lige så mange detaljer som et ikke-anamorfisk projekteret 16:9 billede - projektionsafstanden er jo den samme. Det siger egentlig sig selv - hvordan skulle man kunne forstørre et billede uden at det går ud oven opløsningen (detaljeringsgraden)?! En scaler kan lave få linier om til flere, men den kan ikke trylle helt nye detaljer frem i billedet!



Det er ikke korrekt. De sorte bjælker foroven og forneden fjernes, og resten af billedet skaleres til 16:9-format (strækkes vertikalt - kun vertikalt, og intet andet end vertikalt) - bredden pilles der overhovedet ikke ved. Der mistes overhovedet ikke noget som helst i opløsning ved et CIH, når der vises film i 2,35:1.

Du mener altså med andre ord, at opløsningen/detaljeringsgraden på lærredet er den samme ved et 16:9 billede som projekteres uden brug af anamorfisk linse, og et 16:9 billede som projekteres igennem anamorfisk linse som udstrækker billede 25% i det horisontale plan?!

Hvis linsen gjorde billedet dobbelt så bredt, var opløsningen på lærredet så stadig den samme???...

Til top
Tarkin Se dropdown menu
Redaktionen
Redaktionen
Avatar
recordere.dk teamet

Oprettet: 08-August-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 939
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Juli-2008 kl. 09:24
NB. En alternativ CIH setup løsning er at lade den anamorfiske linse sidde foran projektoren hele tiden, så man slipper for at fjerne den hver gang man ser 16:9 (1.85:1) og 4:3 film. Men det kræver så til gengæld, at 16:9 og 4:3 film nedskaleres vertikalt, da de ellers ville fremstå med tynde mennesker m.v. tilfølge. Denne metode giver igen forskel på opløsningen/detaljeringsgraden (25%) mellem 16:9 + 4:3 film vs. 2.35:1 film, men her er det så bare 16:9 + 4:3 filmene, der har lavere opløsning!
Til top
mowa Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 08-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 343
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Juli-2008 kl. 09:55
Oprindeligt skrevet af Tarkin Tarkin skrev:

Oprindeligt skrevet af mowa mowa skrev:

Oprindeligt skrevet af Tarkin Tarkin skrev:

Oprindeligt skrevet af mowa mowa skrev:

Oprindeligt skrevet af Tarkin Tarkin skrev:

Man får faktisk lavere opløsning, når et 2.35:1 projekteret billedet så at sige zoomes op til samme højde som et 16:9 og 4:3 billede! Kildematerialet udnytter jo ikke den fulde vertikale opløsning på mediet - 2.35:1 film ligger stadig som letterbox, om end det så er DVD, Blu-ray, FullHD signal m.v.

Formålet med en "ægte" cinemascope projektor løsning med eksempelvis Panamorph linse er udlukkende at få et bredere billede end et 16:9 billede (1.85:1 film) ligesom i de fleste rigtige biografer, men det er altså på bekostning af opløsningen, som er godt 25% ringere. En rigtig god scaler gør måske billedet knap så ringe at se på, men opløsnings/detaljeringsmæssigt er billedet stadig 25% dårligere end et ikke-anamorfisk projekteret 16:9 billede.

Projektorfolket må altså vælge om de vil have samme bredde og opløsning på 2.35:1 og 16:9 film, eller om de vil have CIH (Constant Image Height) med ringere opløsning på 2.35:1 film til følge.



Man får ikke lavere opløsning. Projektoren (eller en scaler) skal understøtte en anamorfisk linse. Den fjerner så de sorte bjælker, og opskalerer billedet til 16:9 format, hvorefter linsen gør det bredere og/eller lavere (det afhænger af linsen - jeg kan forestille mig at de fleste blot gør det lavere), så det da bliver 2,35:1. Man mister bestemt ikke opløsning ved opskalering. Til gengæld mister man opløsning, hvis man viser en 16:9-film med linsen på - så skal projektoren indsætte bjælker i siderne, og disse koster naturligvis en hel del pixels.

Scaleren opskalere rigtigt nok 16:9 letterbox billedet (2.35:1) til fuld 16:9, men det giver ikke flere detaljer i billedet, blot et højere vertikal linieantal (kald det bare højere opløsning). Det den anamorfiske linse foran projektoren gør, er så at brede det anamorfiske 16:9 billede ud horisontalt til formatet 2.35:1, men altså i samme højde som 16:9 billedet (deraf CIH). Det giver samme højde og vertikal opløsning ved både 4:3, 16:9 og 2.35 film, men det er altså kun ved 2.35:1 film at linsen skal bruges. Og i og med at det anamorfisk 16:9 billede udbredes godt 25% falder opløsningen eller rettere detaljeringsgranden horisontalt set. Derfor er billedet ikke lige så skarpt eller med lige så mange detaljer som et ikke-anamorfisk projekteret 16:9 billede - projektionsafstanden er jo den samme. Det siger egentlig sig selv - hvordan skulle man kunne forstørre et billede uden at det går ud oven opløsningen (detaljeringsgraden)?! En scaler kan lave få linier om til flere, men den kan ikke trylle helt nye detaljer frem i billedet!



Det er ikke korrekt. De sorte bjælker foroven og forneden fjernes, og resten af billedet skaleres til 16:9-format (strækkes vertikalt - kun vertikalt, og intet andet end vertikalt) - bredden pilles der overhovedet ikke ved. Der mistes overhovedet ikke noget som helst i opløsning ved et CIH, når der vises film i 2,35:1.

Du mener altså med andre ord, at opløsningen/detaljeringsgraden på lærredet er den samme ved et 16:9 billede som projekteres uden brug af anamorfisk linse, og et 16:9 billede som projekteres igennem anamorfisk linse som udstrækker billede 25% i det horisontale plan?!

Hvis linsen gjorde billedet dobbelt så bredt, var opløsningen på lærredet så stadig den samme???...



Det ændrer IKKE på antallet af vertikale og horisontale punkter, at der benyttes anamorf linse! Hvis du pludselig prøver med en feberredning at omdefinere den gængse opfattelse af hvordan en projektors opløsning defineres, spilder du vores tid.
Til top
mowa Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 08-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 343
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Juli-2008 kl. 10:00
Oprindeligt skrevet af Tarkin Tarkin skrev:

NB. En alternativ CIH setup løsning er at lade den anamorfiske linse sidde foran projektoren hele tiden, så man slipper for at fjerne den hver gang man ser 16:9 (1.85:1) og 4:3 film. Men det kræver så til gengæld, at 16:9 og 4:3 film nedskaleres vertikalt, da de ellers ville fremstå med tynde mennesker m.v. tilfølge. Denne metode giver igen forskel på opløsningen/detaljeringsgraden (25%) mellem 16:9 + 4:3 film vs. 2.35:1 film, men her er det så bare 16:9 + 4:3 filmene, der har lavere opløsning!


Undskyld mig, men du vrøvler igen. :) En vertikal nedskalering af 16:9 i et CIH-setup, vil resultere i sorte striber foroven og forneden på et 2,35:1 lærred, og meget, meget brede mennesker.

For at kunne vise 16:9 i et CIH-setup med linsen installeret, er der intet andet at gøre, end en horisontal billedskalering med indsættelse af sorte striber i siderne (med horisontalt opløsningstab til følge) - som jeg har skrevet før.
Til top
Tarkin Se dropdown menu
Redaktionen
Redaktionen
Avatar
recordere.dk teamet

Oprettet: 08-August-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 939
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Juli-2008 kl. 10:23

Jeg taler om den oplevede opløsning/detaljeringsgrad fra den samme betragtningsafstand!!! Det er logik for hvide burhøns, at antallet af pixels er det samme med og uden linse, men når man udvider billedarealet på lærredet falder den oplevede opløsning/detaljeringsgrad. Det må du da kunne forstå. Hvis du ændrer betragtningsafstanden, ændres den oplevede billedekvalitet også - det er akurat samme effekt!

Ergo, så ser et udvidet 16:9 billede ringere ud end et ikke-udvidet 16:9 billede med samme antal pixels, set fra samme afstand.

Jeg kan ikke forklare det mere tydeligt. Måske Otto kan formulere det så du forstår det. Otto og jeg har før snakket om dette, og han er enig. Projektorfolket må vælge mellem enten at se 16:9 og 2.35:1 i samme bredde og opløsning/detaljeringsgrad (det langt de fleste gør med de sorte 2.35:1 letterboxbjælker til følge) ELLER at se det med samme billedhøjde (CIH) men med lidt ringere billedkvalitet på 2.35:1 fílm som følge heraf.

Til top
moho Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 27-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3069
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Juli-2008 kl. 10:25

Jeg skal kreditere Fumper for inspirationen til det følgende.

Selvfølgelig sendes 2,35 ikke ud som Anamorfisk. Og dette gælder især ved opløsningen 1080. Man må ikke opleve eller nyde film i formatet 2,35 med Mere end ca 820 Linier som Fumper var inde på, og denne antagelse holder fortsat.

Som der står i min underskrift om forståelse af 2,35 og det anamorfiske princip. Endnu engang skal det påpeges at der ved 2,35 med sorte bjælker her GÅR der noget Tabt.

Når noget kan laves ægte 16:9 digitalt og så nogen forventer jeg ikke kaster mig glubskt over ægte 2,35 altså at samme blev sendt med alle linierne, enten 768 eller 1080.

Og hvad værre er hvis jeg havde et 4:3 CRT Tv som Både havde omskifter til 16:9 og til 2,35    

Til top
moho Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 27-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3069
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Juli-2008 kl. 10:29

At skrive en Anamorfisk linse fjerner sorte bjælker _________

Når man taler om Anamorfisk, i princippet eller teoretisk/praktiskt her eksisterer disse bjælker faktisk ikke, og har aldrig gjordt det.

Meningen er netop at der slet ikke er [eller skal være] sorte bjælker ved det anamorfiske system.

Ingen 35mm film skal ligesom indeholde mere sort end nødvendigt, mellem hvert billede, en halv til en hel mm, i stedet for ca 4mm. Ligheden mellem 35mm film og 4:3 Tv er tankevækkende når man taler om Anamorfisk.

Mange vil være uenig med mig, OK, men alt dette vil kunne demonstreres på en Computerskærm af Billedrørstypen hvor Højden kan ændres. Men samme højde vil altid indeholde det linie antal skærmen nu engang viser. At jeg gør billeder Lavere fjerner ikke linier, på CRT skærmene.



Redigeret af moho - 04-Juli-2008 kl. 10:36
Til top
Tarkin Se dropdown menu
Redaktionen
Redaktionen
Avatar
recordere.dk teamet

Oprettet: 08-August-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 939
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Juli-2008 kl. 10:31
Se, det var forvirrende Moho, men jeg tror jeg kan tyde meningen.
Til top
Lars Se dropdown menu
Administrator
Administrator

recordere.dk teamet

Oprettet: 05-Oktober-2003
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 15694
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Juli-2008 kl. 10:33
Oprindeligt skrevet af moho moho skrev:

At skrive en Anamorfisk linse fjerner sorte bjælker _________

Meningen er netop at der slet ikke er [eller skal være] sorte bjælker ved det anamorfiske system.

Ingen 35mm film skal ligesom indeholde mere sort end nødvendigt, mellem hvert billede, en halv til en hel mm, i stedet for ca 5mm. Ligheden mellem 35mm film og 4:3 Tv er tankevækkende når man taler om Anamorfisk.

Det gælder dog kun analog film.

Anamorfisk video er en helt anden verden, fordi digital video er bundet til opløsning i punkter. Og her findes der forskellige løsninger til at slippe af med de sorte bjælker igen på projektorer.

Og det er nok færreste nok ser analog 35mm film derhjemme

  /Lars



Redigeret af Lars - 04-Juli-2008 kl. 10:34
Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk
Til top
moho Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 27-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3069
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Juli-2008 kl. 10:46

Anamorfisk Video

Ja for mig er Anamorfisk Video, det er der slet ikke noget der hedder! Man kan derimod have bredere eller smallere TV apparater at se "Nå ja, sjove billeder på".

Når jeg en enkelt gang ser en udsendelse på mit 4:3 tv, hvor tingene er høje og tynde, fordi jeg ikke endnu har anskaffet mig en 16:9 Fladskærm.

AT nogen så fortæller at man aldrig vil kunne sende et Tv program hvor PAL billedet på mit 16:9 er med høje og tynde "Ting". En Tv tekniker som fortæller mig dette er umuligt, Ja men i min verden er dette ikke sandt.

Grunden til denne noget bastante udmeldelse skyldes alene at Før Video båndene havde man vel kun Film materiale at gemme tingene på. Og rigtig gættet billeder på mange film er Anamorfiske, sammentrykkede fra siderne.

Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1234 8>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu