johnny57 skrev:
Kan man gardere sig mod parallel import og hvilken betydning har det? |
Ja, du kan spørge forhandlerne hvor de får deres varer fra.
Parallel-import behøver ikke have nogen betydning, men hvis det har kan det have indflydelse på reklamationer, service og i enkelte tilfælde features (funktioner der er forskellige, andre menu sprog ect).
Mht. service og reklamation, så er der forskelle. Samsung giver en udvidet garanti på de danske produkter, som man ikke får på de parallel importerede.
Men den største fare ved parallel-import ligger i at man kan komme til at slås med forhandleren bagefter, omkring reparationerne. I den sammenhæng skal man tænke på, at de ofte selv betaler reparationerne. Det er normalt ikke noget problem med en enkelt fejl i ny og næ, men rammes et produkt af standard fejl og problemer, som kan risikere at koste forhandleren rigtig mange penge, så er de måske ikke ligeså villige til at anerkende problemer som en mangel de skal tage sig af.
johnny57 skrev:
Kvaliteten af skærmene er vel den samme? |
Kvaliteten af skærmene er den samme. Det er kvaliteten af service der kan variere.
Har en forhandler købt varene i DK, så er de oftest dækket ind af fabrikantens garanti. I tilfælde af at fabnrikanten kvier sig ved en reklamation, så vil forhandleren kunne stå på din side i sagen.
Har en forhandler derimod ingen at henvende sig til, men må betale af egen lomme, så er det istedet forhandleren du "slås med" hvis der opstår en tvist.
/Lars