Forfatter |
Emne Søg Emne-funktioner
|
mufcdk1974
Guld medlem
Oprettet: 21-December-2004
Status: Offline
Point: 2089
|
Sendt: 21-Maj-2008 kl. 22:02 |
AV Precision skrev:
Kampus skrev:
Kom lige til at tænke på hvad du er oppe imod da jeg så en TV2 reklame: "Ring Z x Z og så kommer Peter og ordner det hele for dig, og han går ikke før det virker".
Her kommer folk guddødemig da til at betale for den såkaldte service i form af skyhøje renter og en apparatpris i den høje ende Men af en eller anden grund har de da vist go' vind i sejlene...
|
TV-reklamer kan gøre meget... Men jeg tror (håber) nu heller ikke helt det er samme målgruppe, men det er da lidt komisk at hvis man ikke har råd til udstyr af en rimelig kvalitet, så betaler man i dyre domme for installationen. Har man råd til lidt bedre udstyr, så vil man ikke betale et par tusinde ekstra for ordentlig opsætning af det. Lidt af et paradoks, ikke?
|
Nu er Leasy's målgruppe jo dem som ikke har råd til at købe kontant og enten ikke tør kontakte banken eller kan låne mere.
Derfor kan du jo ikke sammenligne det med produkter købt kontant.
|
 |
Otto J
Platin medlem
Branchemedlem
Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
|
Sendt: 21-Maj-2008 kl. 22:04 |
Hans j skrev:
Kunne være sjovt at få gennemgået en komplet installation af TV, DVD og surround foretaget af Leasy.
|
Nu er de ting Leasy leverer jo typisk nogle ret færdige løsninger, såsom all-in-one surround-setups, der er grænser for hvor meget man kan f**ke up i dét. Vi kan vel trods alt godt blive enige om at man ikke skal hyre mig til at tilslutte et 2999,- Philips all-in-one surround-halløj til sit Prosonic 32" LCD.
|
 |
Hans j
Guld medlem
Oprettet: 02-Marts-2007
Status: Offline
Point: 4207
|
Sendt: 21-Maj-2008 kl. 22:11 |
AV Precision skrev:
Hans j skrev:
Kunne være sjovt at få gennemgået en komplet installation af TV, DVD og surround foretaget af Leasy.
|
Nu er de ting Leasy leverer jo typisk nogle ret færdige løsninger, såsom all-in-one surround-setups, der er grænser for hvor meget man kan f**ke up i dét. Vi kan vel trods alt godt blive enige om at man ikke skal hyre mig til at tilslutte et 2999,- Philips all-in-one surround-halløj til sit Prosonic 32" LCD. |
Er det for avanceret ?  Er forøvrigt fuldstændig enig med dig i, at kan man ikke selv finde ud af det, så køb udstyret i en specialbutik og ikke i Fona, Expert og lignende steder (selvom der sikkert findes undtagelser indenfor de kæder også).
|
 |
Bruger udmeldt 43
--
Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
|
Sendt: 21-Maj-2008 kl. 22:28 |
AV Precision skrev:
Ja, netop. Jeg har faktisk ikke snakket et sekund om kalibrering i den her tråd - jeg siger at selv dét man kalder "simpel installation", i dag ikke er simpelt længere, og ikke bør overlades til hvem som helst. Dét problem der blev løst i tråden om Onkyo 605 + PX80 og HD-lyd, og som stensikkert findes hos en masse brugere der ikke ved de har problemet, er jo heller ikke kalibrering, men "simpel installation" - men dog ikke mere simpelt end at en avanceret bruger ikke kunne løse det uden hjælp. Jeg mener som sådan ikke at det burde være nødvendigt at købe varerne ét sted, og så henvende sig et andet sted for at få ekspert-hjælp - jeg mener principielt at det burde være sådan at dén butik man køber varerne i, kan levere dén ekspert-bistand. Sådan er det bare ikke i dag, og min påstand er at det er forbrugernes egen skyld at det forholder sig sådan, fordi de fokuserer for meget på salgsprisen på det enkelte apparat, i stedet for at fokusere på hvor god en total-oplevelse man får for pengene. Deriblandt at indregne kvaliteten af forhandleren i købet. Og så iøvrigt acceptere at en dygtig forhandler er mere end 500,- dyrere end en "box-mover".
|
Det problem var så skabt af den tidligere ejer. Hvis jeg havde fået overdraget recieveren med default settings, havde der ikke været problemer med at få HD lyd 
|
 |
Otto J
Platin medlem
Branchemedlem
Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
|
Sendt: 21-Maj-2008 kl. 22:33 |
Hans j skrev:
Er det for avanceret ?  |
Hvis man vil betale for det, så skal jeg da gerne komme forbi, kigge lidt i menuen og køre igen... 
Hans j skrev:
Er forøvrigt fuldstændig enig med dig i, at kan man ikke selv finde ud af det, så køb udstyret i en specialbutik og ikke i Fona, Expert og lignende steder (selvom der sikkert findes undtagelser indenfor de kæder også).
|
Problemet er jo bare netop at der efterhånden ikke findes special-butikker hvor man kan kan købe et system til 10.000,-, og få god rådgivning og få udstyret installeret. Det er, som jeg vist skrev en blog om for et års tid siden, et problem med de generelt faldende priser - muligheden for at få en ordentlig service forsvinder, og det betyder at risikoen for at købe det forkerte udstyr, og/eller bruge dét man køber forkert, bliver større. Der er simpelthen ikke fortjeneste nok til at betale dét servicen koster længere. Derfor finder du den kun i butikker der sælger relativt dyre produkter - og derfor ser du heller ikke mig sælge PX80'ere, selv om jeg egentlig gerne ville.
For 10 år siden, da jeg arbejdede i Fona, kunne man købe et 28" TV til 3-4.000,-, og få det gratis leveret og installeret. Naturligvis stadig en kvalitet af installation der var ret afhængig af den enkelte installatør, men stadigvæk - vis mig en butik i dag (udover Leasy, sjovt nok, men der får du så omvendt ikke demonstrationen), hvor du kan købe et TV til 4000,-, og få gratis levering og installation hvis du ønsker det? Den slags er der ikke råd til længere - og det er bare det mest åbenlyse eksempel. Et helt grundlæggende problem, som jeg før har været inde på, er manglende uddannelse i detail-handelen. Der findes som sagt ikke nogen reel overordnet uddannelse i denne branche. Medarbejderne i butikkerne uddannes ved at lære af hinanden og lege med produkterne - hvilket der ikke er tid til længere, da man pga. manglende indtjening skærer personalet ned til benet - eller gennem kurser afholdt af leverandørerne, noget der heller ikke sker i samme grad som tidligere længere, igen fordi det er det første man som leverandør skærer væk, hvis indtjeningen er presset, og man bliver nødt til at tænke kortsigtet for at overleve.
Oveni, så forsvinder de bedste medarbejdere fra branchen, fordi lønniveauet i detail-handelen, især i radio/tv branchen, er latterligt lavt. Jeg kender flere butikschefer der har fået markante lønstigninger ved at få almindeligt salgskonsulent-arbejde i andre brancher. I den amerikanske kæde Best Buy gik man for nyligt så langt som til at fyre groft sagt alle medarbejdere med en vis enciennitet, og ansætte nye til lavere løn. Ikke ligefrem noget der hæver service-niveauet i butikkerne.
|
 |
Otto J
Platin medlem
Branchemedlem
Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
|
Sendt: 21-Maj-2008 kl. 22:34 |
Kampus skrev:
Det problem var så skabt af den tidligere ejer. Hvis jeg havde fået overdraget recieveren med default settings, havde der ikke været problemer med at få HD lyd  |
Måske nok, men det er stadig et problem jeg har set hos tre forskellige kunder indtil nu, så problemet eksisterer.
|
 |
CSN Teknik
Guld medlem
Branchemedlem
Oprettet: 20-Februar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1091
|
Sendt: 22-Maj-2008 kl. 10:21 |
Det er jo egentligt lidt nemt at forklare at folk kigger først på prislappen i forretningen, er det ikke godt nok, så køber de det på nettet. Prisen er det allevigtigeste for de fleste danskere, så kommer servicen og fagligheden ind på nogle pladser længere nede.  Mange mennesker er ikke vandt til at få den service de har krav på hvis de bare betaler varens normale vejl. pris hvor den egentlige service er med regnet i. Da folk fokuserer så meget på prisen af produktet, skal der jo skæres et sted. Det er på servicen.  En lille sjov detalje som mange sikkert kender. I gamle dage hed det en tankstation, det var et sted hvor ejeren som regel var uddannet mekaniker, kom du forbi, kunne han helt sikket hjælpe dig med at fylde bilen op med brændstof, eller hjælpe dig med at skifte din defekte forlygte pære. Han hvidste også hvilken motor olie du skulle bruge, og mange gange knne han lappe dit dæk hvis du var punkteret. I dag hedder det er service station. Der er 17-19 årige der står bag disken du kan få ALT fra hapsdogs til morgenbrød og kulørte blade. Spørger du om hvilken pære du skal bruge til dit blinklys ser de på en som om man er faldet ned fra månen. Eller hvilken olie er det bedste til din turbo diesel bil med long life eftersyn. Moralen må være at Service koster, får kvalificeret fagfolk ikke den løn de har krav på finder de et andet job, og vi efterlades til mere eller mindre uviddende personale. Hvorfor? fordi det hele handler om pris, pris og atter pris.  hvis folk var vant til at dt var normal kotyme at betale varens fulde pris og nogle gange noget ekstra hvis det skulle installeres så kom fagligheden nok også lidt i vejret, fremfor div. tilbud og priskrige  Priskrige er godt for konkurrencen men kun for prisen, ikke for servicen, det gør det ikke er råd til at iregne en god service  Sådan er det nok for de fleste forretninger
|
Mvh.Christian
CSN Teknik
Integra.Elac.Velodyne.MKSound.KEF.CSN CustomCables.
|
 |
lahan
Guld medlem
Oprettet: 14-September-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 9438
|
Sendt: 22-Maj-2008 kl. 10:27 |
CSN Teknik, du har helt ret, dog findes der faktisk butikker som yder en glimrende service samt kan konkurrere med prisen, også imod de billige web shops.
F.x. en butik som platan foto, der har de en glimrende service, samt prisen er helt i bund.
Som jeg ser det er foto/video udstyr ikke meget anderledes end tv og lyd. Så måske burde tv branchen tænke lidt alternativt så ville de godt kunne konkurrere med internettet !!
|
 |
Kandersen
Platin medlem
Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
|
Sendt: 22-Maj-2008 kl. 10:33 |
AV Precision skrev:
Jamen, så har jeg altså brug for at du forklarer hvad det er dit overordnede budskab er. Jeg hører dig ikke komme med nogen som helst løsningsforslag til hvordan den almindelige forbruger kan få bedre kvalitet. Det eneste jeg hører dig sige er at den almindelige forbruger ikke kan/vil betale hvad kvalitet koster. Det gør altså ikke folk klogere på hvordan de skal få den bedste kvalitet inden for dén prisklasse de nu engang vil betale.
Jeg forsøger jo netop med djævlens vold og magt at UNDGÅ at diskutere prisklasser, og sige at udgangspunktet, målsætningen for investeringen, er den samme uanset hvor mange penge man bruger. Det er DIG der absolut vil hive folks budgetter ind i de her diskussinoer. Hvor langt man kommer mod målet, det afhænger så af hvor mange penge man vil bruge, det er klart. Men hvad behovet er, og hvor mange penge man vil bruge, er NETOP to forskellige ting. I denne diskussion har jeg jo NETOP taget udgangspunkt i hvad behovet er, og givet udtryk for at hvis behovet skal opfyldes, skal der flere penge på bordet. Kan der ikke komme dét, må vi så dernæst kigge på hvordan vi kommer tættest muligt på at opfylde behovet, inden for det beløb vi har til rådighed. Jeg KAN altså ikke se hvordan det konflikter med dit argument om at tage udgangspunkt i behovet. Det jeg hører dig sige, er at hvis man ikke kan opfylde behovet alligevel, kan man lige så godt købe hvadsomhelst, det kan ikke betale sig at arbejde på at komme så tæt på som muligt? |
Otto, det konflikter som sådan ikke med mit argument. Jeg forsøger at forklare og argumenter for, hvorfor det her er så svært at ændre på, samtidig med jeg giver MIN mening til kende omkring, hvad jeg synes man skal gøre, hvis man eksempelvis står i en situation og synes det er svært at vælge, uanset om vi snakker lyd eller billede.
Mine argumenter er præcis det samme som da vi debatterede billedkvalitet. Folk skal/burde/bør kigge på deres behov.
Glem alt om priser, for de er uanset hvad først relevante, når man har fundet ud af sit behov.
Som jeg forsøgte at forklare i billedkvalitet tråden, så nytter det ikke meget, at man går og drømmer om det helt vildt store og dyre tv, der som udgangspunkt skulle kunne vise billeder meget bedre end alle de andre, specielt hvis man samtidig har en drøm om, at få det kalibreret- HVIS man så efter en sådan investering føder det udelukkende med et elendigt signal. Så er en væsetnlig stor del af investering spild, i mine øjne.
Præcis har jeg det lige sådan med lyd. Det nytter ikke noget man drømmer om den helt vilde lyd, kæmpe og oftest dyre højtalere, hvis man alligevel ikke bruger dem til formålet, nemlig at sætte sig ned og virkelig LYTTE til musikken. Det nytter ikke, hvis man bruger det som "baggrundsstøj". Så vil en væsentlig stor del af investeringen IGEN være spild.
Det er her hvor vi sandsynligvis er meget enige med hinanden, vi har bare hver vores måde at skrive det på.
AV Precision skrev:
Jeg siger jo ikke at folk generelt bruger for lidt penge på radio/tv udstyr. Jeg siger at folk får for lidt ud af de penge de bruger. |
Det er måske netop fordi, at mange har det med at købe noget, som de reelt ikke bruger.
Et ord som kravsspecifikation, det er i virkeligheden et ord, som har en enorm stor betydning i alt dette her. Det kunne løse rigtig mange problemer i den her verden, den dag folk (generelt), bliver i stand til at lave en sådan. Problemet er bare, det kræver viden. Men en minimum viden man må kunne forvente (som forhandler eller rådgivere), det er at folk kan fortælle, hvad deres behov er.
Jeg føler at rigtig mange investere uden hensyntagende til behovet. Nogle for dyrt, andre for billigt. Og begge grupper får ikke den rette oplevelse ud af deres investering. Og her er jeg så enig med dig i, at når nu man har sat sig et mål, så gælder det om at få så meget ud af det som muligt.
AV Precision skrev:
Hvad er "behov" også alligevel for en størrelse? |
Ja det er bestemt ikke nemt at sige, bortset fra, når man ikke har fået det opfyldt 
AV Precision skrev:
Alt hvad vi investerer i dérudover, det er jo alligevel bare luksus
|
Ja, det har du da ret i. Hvis kriteriet for behov er, at vi bare skal kunne leve, så har vi reelt kun bruger for mad og søvn.
Men hvis det gælder om at skabe en oplevelse ud over det sædvanlige, så synes jeg da man skal udvide sit behov lidt mere end blot til at leve.
|
|
 |
Kandersen
Platin medlem
Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
|
Sendt: 22-Maj-2008 kl. 10:38 |
Hans j skrev:
Man må sgu sige, nogen gør det til raketvidenskab, at købe surroundanlæg . |
En misopfattelse!
Det er (næsten) raketvidenskab, at købe det rigtige surroundanlæg, og dernæst udnytte det rigtigt.
Hans j skrev:
Så lad nu være med at gøre det til et kæmpe problem, det er altså ikke alle som kræver alle mulige certificerede kalibreringer af ens udstyr.
|
Nej, det er så her begrebet BEHOV kommer ind. Ikke alle har behov for at det hele skal være perfekt. Deri er jeg 200% enig!
|
|
 |
Otto J
Platin medlem
Branchemedlem
Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
|
Sendt: 22-Maj-2008 kl. 11:05 |
lahan skrev:
CSN Teknik, du har helt ret, dog findes der faktisk butikker som yder en glimrende service samt kan konkurrere med prisen, også imod de billige web shops.
F.x. en butik som platan foto, der har de en glimrende service, samt prisen er helt i bund.
Som jeg ser det er foto/video udstyr ikke meget anderledes end tv og lyd. Så måske burde tv branchen tænke lidt alternativt så ville de godt kunne konkurrere med internettet !!
|
Nu har jeg jo selv arbejdet 7 år i en butik med tilsvarende koncept - lav pris og højkvalitets rådgivning. Så jeg ved også hvad "hemmeligheden" bag dette koncept er: Der er sparet på områder du måske ikke lige tænker over. Eksempelvis har installation/opsætning aldrig været en del af servicen hos TC. De senere år har du kunnet betale dig til det, men det er ikke en del af konceptet. Hvis du lægger mærke til deres markedsføring, så har de aldrig slået på "markedets bedste service" - men på "markedets bedste rådgivning". Og det er faktisk helt bevidst, for hos TC anerkender de fuldt ud at andre butikker leverer mere "total-service" med i prisen. Det er dén total-service, som Christian taler om, som man rent faktisk bør forvente hvis man betaler vejl. pris for varerne, for den vejl. pris er sat sådan at der er råd til det (jeg er 110% enig i Christians indlæg, fremragende sammenligning). Hvad service egentligt koster, det kan du jo så meget enkelt se ved at kigge på forskellen på vejl. pris, og så hvad apparaterne generelt sælges for. Hvis kunderne var villig til at acceptere at betale vejl. pris (dvs. hvad, 12.999,- for et 42" PX80?), i stedet for 8-10.000,- alt efter om det er parallel-import eller ej, så ville man rent faktisk kunne forlange dén service jeg taler om: Seriøs demonstration, kompetent rådgivning, og ordentlig opsætning i hjemmet. Som Christian siger, det har vi stille og roligt vænnet os af med at forlange af butikkerne. Nogle gange oplever jeg at jeg leverer hvad jeg synes er helt banal rådgivning og service i forbindelse med en handel, og så reagerer folk ved at blive blæst fuldstændigt bagover af overraskelse over at nogen rent faktisk gider lytte til hvad de siger, besvare deres spørgsmål, og levere en ordentlig løsning. Jeg er sikker på at Christian oplever det samme - det kan man jo læse her i forummet, folk er helt oppe og ringe over at han leverer en service som i virkeligheden ikke er noget ud over hvad man som forbruger bør forvente, når man betaler vejl. pris for varerne. Det er da lidt trist, at helt banale ting som at kunne aftale tid til en demonstration, at varerne bliver leveret og installeret på adressen, eller at man kan låne et erstatningsapparat hvis noget går i stykker. Som sagt, det er service jeg leverede i Fona for 10 år siden, i dag er det noget folk bliver direkte overraskede over, når de henvender sig til en special-forretning!
Der er i særdeles høj grad et spørgsmål om "hvad man ikke ved har man ikke ondt af" i det her. Hvorfor tror I at forhandlere der leverer god service, primært sælger mærker der ikke dumpes hos internet-butikkerne? Der er ikke højere avance på disse mærker, end der er på de gængse mærkers vejl. pris. Men på de gængse mærker kan man SE hvad servicen rent faktisk koster ekstra, og så vil man ikke betale for den (nogle vil naturligvis, men ikke mange).
Det betyder jo så for eksempel at der mig bekendt ikke findes så meget som én butik i landet, der kan demonstrere dén Sony projektor der p.t. kan læses om på forsiden af dette site. Ingen vil investere dét det koster at demonstrere sådan en fætter, når kunderne alligevel enten ender med at købe den på nettet, eller skal have så meget rabat på den at det er en dårlig forretning for forhandleren. Det er dét jeg mener med at de faldende priser ikke nødvendigvis er en fordel for forbrugerne - det nytter ikke noget at produkt X leverer bedre lyd/billede til pengene end nogensinde før, hvis kunderne aldrig opdager at produktet findes.
Et tanke-eksperiment: De fleste her er enige i at et PX80 er et af de bedste køb i 10k klassen lige nu. Alligevel er 70% af de solgte tv i dén størrelse LCD-tv, der for størstedelens vedkommende er markant ringere, og nogle enkelte måske har visse fordele og ulemper i forhold til PX80. Derfor ender en stor gruppe af forbrugere med at købe noget andet, selv om de var bedre stillet med PX80. Lad os så antage at PX80 _altid_ blev solgt til vejl. pris, 12.999,- (correct me if I'm wrong). Det ville betyde at butikkerne kunne tjene fornuftigt ved at demonstrere dette tv, og bruge den tid det tager at forklare kunden hvorfor dette er bedre end dét LCD der står ved siden af og lyser blåt. I stedet for at købe et dårligt LCD-tv til 12.999,-, fordi de ikke ved PX80'eren til 10.000,- eksisterer, så køber de nu et PX80 til 12.999,-. Man kan sige hvad man vil, men det ville man altså være bedre stillet med i de fleste tilfælde. Og de tilfælde hvor LCD'en er bedst, så finder man ud af dét under rådgivningen.
Kort sagt: Det er bedre at købe et PX80 der koster 12.999,-, end ikke at købe et PX80 der koster 9999,-.
|
 |
Otto J
Platin medlem
Branchemedlem
Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
|
Sendt: 22-Maj-2008 kl. 11:23 |
Kandersen skrev:
Otto, det konflikter som sådan ikke med mit argument. Jeg forsøger at forklare og argumenter for, hvorfor det her er så svært at ændre på, samtidig med jeg giver MIN mening til kende omkring, hvad jeg synes man skal gøre, hvis man eksempelvis står i en situation og synes det er svært at vælge, uanset om vi snakker lyd eller billede. |
Jeg opfatter det bare sådan at når jeg rent faktisk forsøger at give mit lillebitte skub i den rigtige retning, så sidder du midt på gulvet med armene over kors og surmuler over at det hele er håbløst alligevel, i stedet for at give dit lille skub. Jeg ved godt det er lidt uretfærdigt at sige dét, for du skubber jo med dine anmeldelser, men i diskussionerne er det som regel sådan det fremstår. Jeg kommer med et forslag til hvad man kan gøre, du argumenterer for hvorfor folk ikke gør sådan som jeg siger.
Jeg forsøger jo netop ikke at afspejle hvordan verden ser ud, jeg forsøger at påvirke den. Jeg er ligeglad med hvorfor folk ikke gør det rigtige, det er meget mere interessant at få dem til at gøre det.
Kandersen skrev:
Som jeg forsøgte at forklare i billedkvalitet tråden, så nytter det ikke meget, at man går og drømmer om det helt vildt store og dyre tv, der som udgangspunkt skulle kunne vise billeder meget bedre end alle de andre, specielt hvis man samtidig har en drøm om, at få det kalibreret- HVIS man så efter en sådan investering føder det udelukkende med et elendigt signal. Så er en væsetnlig stor del af investering spild, i mine øjne. |
Og det er præcist dét jeg mener med at sidde med armene over kors. Jeg er ganske enkelt lodret uenig. Hvis vi bare giver los, så bliver problemet kun værre - så sker der jo det samme med HD, fordi folks tv alligevel ikke er gode nok til at de kan se forskel. Hvis vi derimod får folk til at købe så gode tv som muligt, så kan de rent faktisk se forskellene, og så begynder de (måske) at stille krav til dét signal de får leveret. Hvis folk køber TV der er så dårlige at de ikke kan se begrænsningerne i SD-signaler, hvad i alverden skulle så få dem til at investere i HD? Hvis de derimod køber tv der er så gode at de kan se hvor ringe signalerne er, så spæner de ud og køber HD, så de kan få dén billedkvalitet de egentlig ønsker.
Når folk siger at de gerne vil have et stort og lækkert TV, så siger de jo i virkeligheden at de gerne vil se store og lækre billeder, og det kræver naturligvis store og lækre signaler fra TV-stationerne. Vores opgave er så at forklare folk at TV'et ikke gør det alene, for de fleste mennesker VED ikke at signalet de modtager er dét der sætter begrænsningen. Mange tror rent faktisk at hvis de har et HD Ready TV, så sidder de og ser HDTV, når de ser DR. Så i stedet for at fortælle folk at de lige så godt kan lade være med at købe noget ordentligt udstyr, fordi signalet er for ringe, hvad så med at bruge lidt energi på at fortælle folk at de skal stille højere krav til de signaler de modtager?
Det er DIN opgave som (fritids)journalist at informere befolkningen om dette. Nej, du kan ikke nå ud til den brede befolkning, lige så lidt som jeg kan. Men du kan give et skub, og det skub kan få tre andre til at få øjnene op og give deres skub, og så har du pludselig fået Gear og andre små medier til at tage emnet op, og en dag står der en fyr fra Gear og agerer ekspert i Ekstra Bladet, og fortæller befolkningen at deres TV-billeder ikke kan blive bedre end dét signal der kommer ind. Det er ikke urealistisk - prøv at se de seneste artikler i forskellige større medier, her begynder der nu at være fokus på at plasma rent faktisk viser bedre billeder end LCD, hvor det for kort tid siden var den sædvanlige sang om "LCD kommer!". Det er jeg overbevist om at et forum som dette har haft en meget stor finger med i spillet om. Vi ændrer ikke verden i morgen, men dét at Recordere.dk svømmer over med lovprisninger af plasma-tv, når altså frem til de mere betydningsfulde medier på et tidspunkt.
Det er derfor jeg er så voldsomt uenig med dig, når du siger at vi bare skal give op overfor at få god billedkvalitet fra almindelige TV-signaler. Det er tværtimod netop dét vi skal forsøge på, men det kræver at vi starter med at have udstyr i folks hjem, der er godt nok til at man kan se forskel.
Kandersen skrev:
Jeg føler at rigtig mange investere uden hensyntagende til behovet. Nogle for dyrt, andre for billigt. Og begge grupper får ikke den rette oplevelse ud af deres investering. Og her er jeg så enig med dig i, at når nu man har sat sig et mål, så gælder det om at få så meget ud af det som muligt. |
Og det er dét vi skal have en kompetent faghandel til. Almindelige forbrugere kan ikke selv vurdere sit eget behov.
Men jeg synes altså stadig at du bruger ekstremt meget krudt på at forsvare hvorfor folk stiller lave krav. Det forstår jeg ganske enkelt ikke.
Kandersen skrev:
Ja, det har du da ret i. Hvis kriteriet for behov er, at vi bare skal kunne leve, så har vi reelt kun bruger for mad og søvn.
Men hvis det gælder om at skabe en oplevelse ud over det sædvanlige, så synes jeg da man skal udvide sit behov lidt mere end blot til at leve.
|
Jeg er da helt enig, det var også bare for at provokere lidt at jeg sagde det, men pointen er jo netop at hvis vi skal have noget ud af livet, så skal vi gøre lidt mere end "at overleve". Overført til TV, hvorfor affinde sig med at man kan følge med i handlingen i filmene, hvis man kan gøre det til en oplevelse at se den. Mange siger "jeg skal jo ikke have biograf-lyd derhjemme". Hvorfor ikke? Hvis du vil se en film, hvorfor så ikke gøre det FEDT at se en film? Hvorfor nøjes med "fint nok", når man kan få "FEDT!"
|
 |