|
|
Besvar ![]() |
Side <12 |
Forfatter | ||||
Ole ![]() Guld medlem ![]() recordere.dk teamet Oprettet: 04-April-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 874 |
![]() |
|||
Nå. Nu kan jeg alligevel ikke lade være med at svare, selvom jeg ikke har tid. Lad os starte med Philips: Købeloven finder ikke anvendelse overfor Philips, for det er ikke Philips, der har solgt os et TV. Det er TapeConnection (TC) eller en anden forhandler. Hvis Philips har udstedt en producent-garanti (det ved jeg faktisk ikke om de har) over for slutkunderne (os), så har vi muligvis er krav overfor dem, i forhold til denne garanti. Men det har ingen relation til købeloven og dens bestemmelser. -Så langt Philips. (mere følger) |
||||
Moderator, recordere.dk
|
||||
![]() |
||||
Ole ![]() Guld medlem ![]() recordere.dk teamet Oprettet: 04-April-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 874 |
![]() |
|||
Jeg ikke sikker på, at dine resoneringer mht manglens væsntlighed er helt rigtig Men for at spare en masse krudt, så er vi enige om konklussionen, nemlig: Der er tale om en væsentlig mangel ved varen. Du har også ret i, at formodningsreglen (købeloven (kbl) § 77 a, stk 2) gælder, men det kan vi ikke bruge til så meget, fordi TC ikke nægter at fejlen var til stede, da vi købte skærmen. Konklussionen er, at kbl §§ 78 og 79 gælder i vores situation. Dem tager jeg så i næste post. |
||||
Moderator, recordere.dk
|
||||
![]() |
||||
Ole ![]() Guld medlem ![]() recordere.dk teamet Oprettet: 04-April-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 874 |
![]() |
|||
STK 1.: Vi var nået frem til, at salgsgenstanden led af en mangel, vi kan altså bede om enten afhjælpning, omlevering, passende afslag eller at hæve købet (pengene retur) Altså har vi 4 situationer: SITUATION 1, vi beder om afhjælpning. SITUATION 2, vi beder om omlevering. SITUATION 3, vi beder passende afslag. SITUATION 4, vi beder om at hæve købet. De 4 situationer tager jeg i de næste fire indlæg: Redigeret af Ole - 12-Marts-2007 kl. 22:39 |
||||
Moderator, recordere.dk
|
||||
![]() |
||||
Ole ![]() Guld medlem ![]() recordere.dk teamet Oprettet: 04-April-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 874 |
![]() |
|||
SITUATION 1, vi beder om afhjælpning: Det er det TC har tilbudt os. Så det vil de gerne give os. Ikke nogen konflikt mellem køber og sælger. |
||||
Moderator, recordere.dk
|
||||
![]() |
||||
Ole ![]() Guld medlem ![]() recordere.dk teamet Oprettet: 04-April-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 874 |
![]() |
|||
SITUATION 2, vi beder om omlevering: -Altså vi vil ikke have repareret, men have et nyt TV. Her vil sælger så måske kunne bruge stk 2. Det kan han, hvis omlevering er umulig eller vil påføre sælger uforholdsmæssige omkostninger. Umuligt er, hvis vi har købt en brugt bil (så kan han jo ikke levere en anden Taunus fra '89 med 123.531 km på tælleren og 4 ridser på køleren...) Det er ikke umuligt at levere et nyt TV, den del kan TC altså ikke bruge. Uforholdsmæssige omkostninger er et mere blødt begreb. Du har allerede linket til forklaringen på forbrug.dk. Som jeg vil koge det ned, så er det uforholdsmæssige omkostninger, hvis TCs indkøbspris er ret meget større end den pris de ville kunne få for dit brugte Philips, hvis de skulle sælge det i butikken igen (efter det var repareret). Det er ikke helt så simpelt, for det skal også tages med i betragtning hvor ny genstanden er. (HER vil jeg indrømme, at jeg tog fejl, da jeg skrev 09-Marts-2007 kl. 18:27:)
Jeg fastholder, at du ikke kan kræve pengene retur, men jeg medgiver, at du sandsynligvis kan kræve et nyt TV. Jeg kender ikke TC's indkøbspris. Jeg kender heller ikke brugtprisen på en 4 mdr. gammel skærm, men jeg tror, at brugtprisen er noget lavere end indkøbsprisen. Tommelfingerreglen er altså: Er indkøbsprisen lavere end brugtprisen så hav vi ret til et nyt TV. Er indkøbsprisen højere end brugtprisen så hav vi næppe ret til et nyt TV. "Omlevering" |
||||
Moderator, recordere.dk
|
||||
![]() |
||||
Stampe ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 07-Januar-2004 Status: Offline Point: 2406 |
![]() |
|||
Sludder. For pkt 1, 2 og 3 gælder for ALLE mangler, også de uvæsentlige, så naturligvis skal du ikke finde dig i en uvæsenlig mangel. Men du kan bare ikke bruge pkt 4 og ophæve købet fordi manglen ikke er væsenlig. Du har altså ikke krav på at få pengene tilbage men "kun" på at manglen bliver udbedret/afhjulpet. Spørgsmålet er så om sælgeren vil anerkende at tv'et har en mangel (for hvis han ikke gør det, er det jo klart at han hverken vil udbedre, afhælpe eller levere et andet tv) og først når man er enige om det kan man begynde at finde ud af hvordan manglen skal udbedres. Iøvrigt synes jeg det er temmeligt manipulerende kun at poste noget af paragraffen, når der står temmeligt væsentlige undtagelser længere nede. Revet ud af sammenhænget får du det til at se ud som om du har ret, men det har du ikke når man læser undtagelserneRedigeret af Stampe - 12-Marts-2007 kl. 22:12 |
||||
![]() |
||||
Ole ![]() Guld medlem ![]() recordere.dk teamet Oprettet: 04-April-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 874 |
![]() |
|||
SITUATION 3, vi beder passende afslag: Det er der mig bekendt ikke nogen der har gjort. Afslaget skulle i såfald være i stedet for reparation. Det er ikke til at sige, hvad TC's reaktion ville være, men de ville i hvert fald have ret til ikke at give afslag med henvisning til § 78, stk 3.
Nægter TC at give afslag, kan vi så til gengæld hive § 78 stk 4 frem:
Altså, kræver vi afslag, og TC afviser, men tilbyder at afhjælpe fejlen (reparere) så ska reparationen ske indenfor rimelig tid.
Genstandens art: manglens beskaffenhed: Købers behov for genstanden (og erstatningsgenstand):
Der står ikke noget, hverken på forbrug.dk eller i købeloven om, hvor stor forskel købers behov for genstanden gør for, hvor lang tid sælger har til at afhjælpe, men denne sætning taler klart til vores fordel. Forbrugerrådet plejer at sige 4 uger (så vidt jeg husker - jeg modtager gerne link til deres hjemmeside, hvis I kan finde det?) i de fleste forbrugerelektronik-sager. (Jeg har aldrig hørt andre tal for TV-apparater, det vil sikkert komme an på en retssag, før man kan sætte tal på det.) KONKLUSSION: Vi kan ikke kræve afslag, hvis sælger tilbyder at reparere, med mindre sælger er for lang tid om at lave denne reparation. Jeg tror ikke, at man ville få medhold, hvis reparationen tager under 4 uger. |
||||
Moderator, recordere.dk
|
||||
![]() |
||||
Ole ![]() Guld medlem ![]() recordere.dk teamet Oprettet: 04-April-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 874 |
![]() |
|||
SITUATION 4, vi beder om at hæve købet: Vi vil altså returnere fjernsynet og have alle vores penge retur. Her skal vi i store træk have fat i samme paragraffer som for situation 3: Igen har TC ret til ikke at acceptere hævning af købet med henvisning til § 78, stk 3.
Nægter TC at hæve købet, kan vi så til gengæld hive § 78 stk 4 frem:
Altså, kræver vi pengene retur, og TC afviser, men tilbyder at afhjælpe fejlen (reparere) så skal reparationen ske indenfor rimelig tid.
Genstandens art: manglens beskaffenhed: Købers behov for genstanden (og erstatningsgenstand):
Der står ikke noget, hverken på forbrug.dk eller i købeloven om, hvor stor forskel købers behov for genstanden gør for, hvor lang tid sælger har til at afhjælpe, men denne sætning taler klart til vores fordel. Forbrugerrådet plejer at sige 4 uger (så vidt jeg husker - jeg modtager gerne link til deres hjemmeside, hvis I kan finde det?) i de fleste forbrugerelektronik-sager. (Jeg har aldrig hørt andre tal for TV-apparater, det vil sikkert komme an på en retssag, før man kan sætte tal på det.) KONKLUSSION: Vi kan ikke kræve pengene retur, hvis sælger tilbyder at reparere, med mindre sælger er for lang tid om at lave denne reparation. Igen: Jeg tror ikke, at man ville få medhold, hvis reparationen tager under 4 uger. |
||||
Moderator, recordere.dk
|
||||
![]() |
||||
m.frank ![]() Bruger ![]() Oprettet: 01-Juni-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 65 |
![]() |
|||
Jeg har i dag talt med forbrugerstyrelsen, de siger at det er tvivlsomt om der må foretage en så omfattende reparation, men at sagen skal prøves først. /Mikkel |
||||
![]() |
||||
Ole ![]() Guld medlem ![]() recordere.dk teamet Oprettet: 04-April-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 874 |
![]() |
|||
OK. Hvis forbrugerstyrelsen siger det, så er det sikkert rigtigt.
Det synes jeg lyder underligt, at de giver et fast tal for antallet af reparartioner. Der er intet i købeloven der angiver et sådant tal. Der står netop i købeloven, at det kommer an på, bl.a. om sælger stiller et erstatnings-TV til rådighed. (De har de ikke gjort endnu, men kunne måske tænkes at gøre det, hvis de skal have skærmen til rep flere gange.
/Mikkel Bryder de loven ved ikke at ville give dig en garanti, eller bryder de loven, hvis de ikke giver dig et nyt TV, hvis det kommer tilbage 2. gang og stadig ikke virker? |
||||
Moderator, recordere.dk
|
||||
![]() |
Besvar ![]() |
Side <12 |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |