recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Køb og salg > Jura
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Getmore og garanti
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketGetmore og garanti

 Besvar Besvar Side  <1 2345>
Forfatter
Besked
Sandal Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-November-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2585
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Oktober-2008 kl. 19:29

Oprindeligt skrevet af Kim Jespersen Kim Jespersen skrev:

...at overholde dansk lovgivning omkring garanti...

Man har ingen garanti iht. loven, kun en reklamationsret, som langt fra er det samme som garanti.

Men kan kun give dig ret i, at man skal holde sig langt fra Getmore.dk.



Redigeret af Sandal - 08-Oktober-2008 kl. 19:30
"Det er pudsigt, at der med de relativt få ord, der findes i sproget, kan siges så meget sludder." - Robert Storm Petersen.
Til top
Bruger slettet Se dropdown menu
--
--
Avatar

Oprettet: 31-Januar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1200
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Oktober-2008 kl. 19:38
Oprindeligt skrevet af ha9953 ha9953 skrev:

Hej

Trist sag - men hvad man kunne forvente med getmore.dk

Husk at skriv til e-mærket - http://www.e-maerket.dk/ - om dine oplevelser.

Jo flere der skriver, jo større er chancen for at getmore.dk på et tidspunkt mister e-mærket - selv om det nok aldrig sker, når man ser på hvor meget l... de har lavet indtil nu :-)

mvh

Edtwodth


Jeg skrev til E-Handelsfonden kort tid efter jeg skrev til Kontant, selvom det er en lille sag så håber jeg den kan blive del i at vise et større problem, som Getmore angivetligt ser ud til at have.
Rating på Trustpilot er også ændret, kom vist til at give dem for god kritik første gang

Men siden jeg fik mailen har jeg tænkt lidt over det, det er egentligt en ret god forretning for Getmore at afvise garanti og reklamation.
Det skal siges at jeg formoder kun at det følgende er hvad der vil ske, men jeg skal nok følge op på om det sker.

1. De modtager min harddisk og afviser garanti og reklamation.
2. De beholder min harddisk som de returnerer til producenten og modtager en ny.
3. De sælger den nye harddisk med 100% fortjeneste
4. De sender en regning for undersøgelse af varen til mig, angiveligt 1 time, selvom det tager 1 minut eller 2 at pakke den op og konstatere hvad de har beskrevet.

Ny harddisk solgt med 100% fortjeneste = 500,- kr.
1 times undersøgelse = 400 kr.
Fortjeneste for at afvise denne ene reklamation = 900,- kr. inkl. moms

Hvis Getmore kan nå at afvise 10 reklamationer pr. uge til denne gennemsnitspris, så kan de tjene 9000,- kr. pr uge inkl. moms.
Så kan man ansætte 1 person til at afvise reklamationer, så kan man stadig tjene penge på denne fremgangsmåde.

Vupti, tyk fidus
Til top
Bruger slettet Se dropdown menu
--
--
Avatar

Oprettet: 31-Januar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1200
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Oktober-2008 kl. 19:41
Oprindeligt skrevet af Sandal Sandal skrev:

Man har ingen garanti iht. loven, kun en reklamationsret, som langt fra er det samme som garanti.

Men kan kun give dig ret i, at man skal holde sig langt fra Getmore.dk.



Ja, de har fået ændret de forbrugerlove til den "gode" side, da de ville op på de 24 måneder
Til top
Sandal Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-November-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2585
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Oktober-2008 kl. 19:45

Oprindeligt skrevet af Kim Jespersen Kim Jespersen skrev:

Oprindeligt skrevet af Sandal Sandal skrev:

Man har ingen garanti iht. loven, kun en reklamationsret, som langt fra er det samme som garanti.


Ja, de har fået ændret de forbrugerlove til den "gode" side, da de ville op på de 24 måneder...

Før de 24 måneders reklamation, var det blot 12 måneders reklamation, så det kan da kun være til gavn for forbrugeren.

"Det er pudsigt, at der med de relativt få ord, der findes i sproget, kan siges så meget sludder." - Robert Storm Petersen.
Til top
Bruger slettet Se dropdown menu
--
--
Avatar

Oprettet: 31-Januar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1200
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Oktober-2008 kl. 19:54
Oprindeligt skrevet af Sandal Sandal skrev:

Før de 24 måneders reklamation, var det blot 12 måneders reklamation, så det kan da kun være til gavn for forbrugeren.



hmm, var det ikke 12 måneders garanti?

Til det med ordet garanti, så er det formodningsreglen i Købelovens §77a, stk. 3 jeg mener.



Redigeret af Kim Jespersen - 08-Oktober-2008 kl. 19:58
Til top
Sandal Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-November-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2585
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Oktober-2008 kl. 20:09

Oprindeligt skrevet af Kim Jespersen Kim Jespersen skrev:

Oprindeligt skrevet af Sandal Sandal skrev:

Før de 24 måneders reklamation, var det blot 12 måneders reklamation, så det kan da kun være til gavn for forbrugeren.


hmm, var det ikke 12 måneders garanti?

Nej, det var bare en reklamationsret som vi kender den idag. Se §§ 76-86:

https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=59197

Oprindeligt skrevet af Kim Jespersen Kim Jespersen skrev:

Til det med ordet garanti, så er det formodningsreglen i Købelovens §77a, stk. 3

Formodningsreglen har intet med garanti at gøre, men det desværre en udbredt misforståelse. Det er korrekt, at nogle forhandlerer opfatter reglen som garanti, men det er alene fordi de ikke gider/kan løfte bevisbyrden, men det er stadig ikke det samme som en garanti.



Redigeret af Sandal - 08-Oktober-2008 kl. 20:10
"Det er pudsigt, at der med de relativt få ord, der findes i sproget, kan siges så meget sludder." - Robert Storm Petersen.
Til top
JesperLund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Status: Offline
Point: 8022
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Oktober-2008 kl. 23:22
Oprindeligt skrevet af jonasf jonasf skrev:

Trist behandling ja.. Vil lige gøre opmærksom på at harddisk producenterne også afviser garenti på diske der sendes ude antiS pose, jeg er på en rigtig stor arbejdsplads og jeg oplever hverdag retur vare fra diverse producenter pga. dårlig indpakning.


Det relevante spørgsmål er: gør Getmore kunden opmærksom på dette i forbindelse med en reklamation (en passus skjult på en webside somewhere er ikke nok, efter min mening), og sender Getmore en anti-statisk pose til kunden hvis kunden ikke har en sådan pose liggende?

En almindelig forbruger kan næppe forventes at vide at forsvarlig emballering af en harddisk kræver en anti-statisk pose.
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top
jonasf Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 29-Maj-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 80
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Oktober-2008 kl. 09:33
Oprindeligt skrevet af JesperLund JesperLund skrev:

Oprindeligt skrevet af jonasf jonasf skrev:

Trist behandling ja.. Vil lige gøre opmærksom på at harddisk producenterne også afviser garenti på diske der sendes ude antiS pose, jeg er på en rigtig stor arbejdsplads og jeg oplever hverdag retur vare fra diverse producenter pga. dårlig indpakning.


Det relevante spørgsmål er: gør Getmore kunden opmærksom på dette i forbindelse med en reklamation (en passus skjult på en webside somewhere er ikke nok, efter min mening), og sender Getmore en anti-statisk pose til kunden hvis kunden ikke har en sådan pose liggende?

En almindelig forbruger kan næppe forventes at vide at forsvarlig emballering af en harddisk kræver en anti-statisk pose.


Ja de gør opmærksom på man skal pakke ind i antistatisk pose i et rigtig mange sider langt retur dokument, man får jo produktet i antiS pose så må man jo gemme den.

De fleste Harddisk producenter går længere og kræver foruden anti pose en så kaldt Shell kasse som man i mange tilfælde ikke kan købe i Europa men de kræver stadig man benytter sådan en.
Til top
enand Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-Januar-2006
Status: Offline
Point: 819
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Oktober-2008 kl. 11:12

Det er kun ved fortrydelse - altså returnering af en vare der ikke fejler noget - at kravet om original emballage skal opfyldes. Og det endda kun, hvis man er blevet gjort opmærksom på det. Ved en defekt vare kan der ikke stilles krav om returnering i originalemballagen. Så I kan godt gå i gang med at rydde kælderen for barndfarlige kasser.

Mvh.



Redigeret af enand - 09-Oktober-2008 kl. 11:14
Til top
enand Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-Januar-2006
Status: Offline
Point: 819
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Oktober-2008 kl. 11:19

PS! Se blot her:

http://www.forbrug.dk/faq/61/

Der ser til overflod ud til, at du har fået et langt returbetingelsersdokument. Men i det kan de formentlig ikke på - i princippet - ca. to års afstand begynde at begrænse de "rettigheder" du havde, da købet blev indgået.

Mvh.

Til top
enand Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-Januar-2006
Status: Offline
Point: 819
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Oktober-2008 kl. 11:33

Fra Getmores handelsbetingelser vedr. reklamationer:

"Kunden kan reklamere ved at returnere den defekte vare pr. post på vores adresse. Vi tilbyder at fremsende et returfragtbrev i forbindelse med returneringer vedr. reklamation. " - Det var så hovedreglen. Og videre:

"Alle produkter, der modtages fra Getmore A/S indpakket i antistatisk materiale, skal ifald de returneres være indpakket i tilsvarende antistatisk materiale. Sker dette ikke, kan varen tage skade, hvilket kan resultere i bortfald af Deres rettigheder." Så mangler de lige at bevise, at du sendte dem en sund harddisk, som så døde af ikke at være antistatisk indpakket. De forudsætter jo, at dine rettigheder kun bortfalder, hvis skaden er forårsaget af den mangelfulde indpakning.

Endnu en god grund til at holde sig fra Getmore. De har jo også denne perle anbragt flere steder:

"Vi forventer at alle kunder, som drager henvendelse til Getmore A/S, udviser en almindelig god og anstændig opførsel.

Vi accepterer således ikke henvendelser som er formuleret i usobre eller vulgære vendinger, eller som på anden vis kan virke stødende på vores personale. Det gælder både ved henvendelser pr. e-mail og ved telefonhenvendelser." Gad vide hvorfor den er nødvendig....

Mvh.

 

Mvh.

Til top
jonasf Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 29-Maj-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 80
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Oktober-2008 kl. 11:35
Oprindeligt skrevet af enand enand skrev:

PS! Se blot her:

http://www.forbrug.dk/faq/61/

Der ser til overflod ud til, at du har fået et langt returbetingelsersdokument. Men i det kan de formentlig ikke på - i princippet - ca. to års afstand begynde at begrænse de "rettigheder" du havde, da købet blev indgået.

Mvh.




Man skal ikke sende i org. emballage dette her handler vel om der ikke sker mere skade på produktet under fragt og uden den omtalte pose er der en meget lille risiko for statisk skade på alt elektronik
post danmark dækker jo heller når der ikke er forsvarligt pakket.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 2345>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu