Juleulven skrev:
købeloven er et sammensurium af "Løse" fortolkninger som grundlæggende giver "forbrugeren" en røvfuld problemstillinger. |
Bestemmelserne i købeloven kan (og skal) som al anden lovtekst fortolkes, men den er ikke udtryk for en række "løse fortolkninger".
Juleulven skrev:
1. når du køber et produkt har du 6 måneders garanti (dansk lovgivning) og 18 mdr's reklamations ret.
Denne reklamationsret påhvilker forbruger, at bevise fejlen var ved købstidspunkt (inden for 6 mdr) |
Nej, 24 måneders reklamationsret, ingen garanti, de 6 første måneder er bevisbyrden vendt.
Juleulven skrev:
2. punkt 1 kombineres med "fabriks garanti" som producenten af produktet stiller
3. når produktet er købt har du ikke "returret/ombytningsret" eller noget andet MED MINDRE butikken selv reklamerer med dette |
Delvist korrekt, se mit tidl. indlæg. Det er som hovedregel altid muligt at fotryde et internetkøb i 14 dage efter leveringen, dette har dog intet at gøre med KBL.
Juleulven skrev:
4. butikken kan i teorien reparere produktet alle de gange de vil |
Ikke helt, men jo en forhandler kan let komme af sted med et par forsøg eller tre
Juleulven skrev:
DOG har forbrugerrådet opsat nogle regler ... problemet er bare, at butikken/sælgeren ikke har PLIGT til, at følge forbrugerrådet....
Derfor: hvis forbrugerrådet "henstiller" til, at give køber ret kan butikken nægte dette også har køber kun mulighed for et civilt søgsmål med henstilling til forbrugerrådets "dom". |
Nej, forbrugerådet kan ikke opsætte regler af nogen som helst karakter. Forbrugerrådet er en forbrugerpolitisk organisation.
Du tænker sandsynligvis på forbrugerstyrelsen som servicerer forbrugerklagenævnet og forbrugerombudsmanden. Styrelsen kan heller ikke fastsætte regler men anses i hovedreglen som en kompetent forvalter og fortolker af de forbrugerretlige regler.
Sælger havde tidl. ikke pligt til at følge forbrugerklagenævnets afgørelser. Der er dog sket den ændring at sælger nu har 30 dage fra afgørelsens afsigelse til at tage stilling til den.
Såfremt sælger ikke retter ind og ikke meddeler klagenævnet at han fortsat er uenig kan køber gå direkte til fogedretten.
Såfremt sælger indenfor de 30 dage meddeler at han ikke agter at følge afgørelsen kan sælger indbringe sagen for byretten på forbrugerstyrelsens regning.
Juleulven skrev:
#Steffen: du har 1 valg og det er, at acceptere butikkens regelsæt og indlevere produktet til test. Hvis ikke de finder fejl kan du blive pålagt et "undersøgelses gebyr" (ingen fejl fundet) ...
Hvis de finder en fejl kan de sende det til reperation og det kan sagtens tage 3 uger eller mere...
man kan selvfølgelig HÅBE butikken er fornuftig og tester produktet hurtigt om kommer med en god og fornuftig konklusion og hurtigt svar tilbage til dig som forbruger. |
Med mindre han altså fortryder købet...
Redigeret af NPIversen - 13-Oktober-2011 kl. 09:45