recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Køb og salg > Jura
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Garanti: Hvad har man ret til?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketGaranti: Hvad har man ret til?

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
SteffenD89 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 10-Juli-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4337
Direkte link til dette indlæg Emne: Garanti: Hvad har man ret til?
    Sendt: 10-Oktober-2011 kl. 20:26
En af mine kammerater købte et GTX 580 grafikkort hos Dataworld. Da han får det knaldet i maskinen går der ikke langt tid før at det bare lukker alle spil ned (dog ikke maskinen) og han får testet det hos sin bror, med lignende resultat. Han bliver enig med sig selv om, at på trods af at det er helt splinternyt sender han det ind, da han vurderer det til at være defekt.

Her opstår spørgsmålet så. Eftersom at han kun har haft det et par dage, er han jo stadigvæk dækket af garantien, men hvad helt præcis dækker den? Har han krav på en bytter eller skal han vente på den, til tider, langsommelige process hvor Dataworld undersøger om kortet nu rent faktisk er defekt?

 Det skal lige siges, at han har prøvet diverse drivere af. Fabriks, som nye og gamle. Ingen forskel.


Redigeret af SteffenD89 - 10-Oktober-2011 kl. 20:28
Til top
NPIversen Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 19-Marts-2011
Status: Offline
Point: 43
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Oktober-2011 kl. 16:07
Oprindeligt skrevet af SteffenD89 SteffenD89 skrev:

En af mine kammerater købte et GTX 580 grafikkort hos Dataworld. Da han får det knaldet i maskinen går der ikke langt tid før at det bare lukker alle spil ned (dog ikke maskinen) og han får testet det hos sin bror, med lignende resultat. Han bliver enig med sig selv om, at på trods af at det er helt splinternyt sender han det ind, da han vurderer det til at være defekt.

Her opstår spørgsmålet så. Eftersom at han kun har haft det et par dage, er han jo stadigvæk dækket af garantien, men hvad helt præcis dækker den? Har han krav på en bytter eller skal han vente på den, til tider, langsommelige process hvor Dataworld undersøger om kortet nu rent faktisk er defekt?

 Det skal lige siges, at han har prøvet diverse drivere af. Fabriks, som nye og gamle. Ingen forskel.
Jeg formoder at din ven har prøvet at installere et grafikkort før.
Dvs at han har søgt at slette alle spor af drivere fra tidl. produkter (særligt vigtigt hvis man skifter chipproducent), at han monteret alle kabler kortet måtte kræve fra psu'en samt at han hat kontrolleret hans PSU er tilstrækkeligt stærk.
 
Med mindre sælger eller producent har givet dig en garanti på produktet gælder der "kun" en reklamationsret på 2 år. Indenfor de første 6 måneder gælder der dog en formodning for at alle fejl som måtte opstå også fandtes ved produktets overdragelse.
Dvs at sælger indenfor de første 6 måneder skal bevise at manglen skyldes køber -hvilket mange (fejlagtigt) forstår som en garanti.
 
Da kortet er fejlbehæftet kan køber således kræve at sælger enten omleverer, udbedrer manglen eller hæver købet. Køber kan dog ikke afvise at sælger forsøger at udbedre manglen indenfor "rimelig tid" 2-3 gange.
 
Efter købelovens regler kan sælger således vælge at kontrollere din vens kort og sende det på værksted, så længe det ikke tager urimeligt langt tid.
 
-Personligt ville jeg dog ikke gide at bruge tid og penge på den slags og simpelthen fortryde købet efter reglerne i forbrugeraftaleloven.
Det følger heraf at køber ved fjernsalg, fx. køb over internettet, kan fortryde købet i 14 dage efter leveringen hvis produktet kan leveres tilbage i væsentligt samme stand. Se evt. forbrugeraftalelovens § 18 og 19.
Ulempen er at din ven vil skulle betale for portoen. Fordelen er dog at han meget hurtigt vil kunne købe et nyt kort uden bekymring for sælgers lune og kundepolitik.
Til top
JeTex Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 18-Februar-2011
Sted: Nordsjælland
Status: Offline
Point: 3805
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Oktober-2011 kl. 16:21
 " Køber kan dog ikke afvise at sælger forsøger at udbedre manglen indenfor "rimelig tid" 2-3 gange."
Hvor står det i købeloven?
 
 
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
MICHI S5 MICHI P5 Mark Levinson No 5101
Rega P8 Apheta3
Aria MK3 RIAA
Dynaudio Confidence 50
Denon X6200W Dali Mentor 6 Mentor Vokal Fazon Sat KEF TDM 34DS   B&W ASW650
Til top
Kasper_J Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 30-Marts-2007
Status: Offline
Point: 2830
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Oktober-2011 kl. 18:45
Oprindeligt skrevet af NPIversen NPIversen skrev:


Da kortet er fejlbehæftet kan køber således kræve at sælger enten omleverer, udbedrer manglen eller hæver købet. Køber kan dog ikke afvise at sælger forsøger at udbedre manglen indenfor "rimelig tid" 2-3 gange.


Vrøvl.

Køber har ret til: Reperation, Ombytning eller ophævelse af købet. Forhandleren har dog ret til at udbedre ved reperation, hvis det er den billigste løsning for forhandleren. Reperation skal ske inden for rimelig tid, og som udgangspunkt er der kun 1 reperationsforsøg, med mindre der er tale om særligt vanskelige fejl (f.eks. periodiske fejl). Herefter kan købet ophæves.
Til top
NPIversen Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 19-Marts-2011
Status: Offline
Point: 43
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Oktober-2011 kl. 20:10
Oprindeligt skrevet af Kasper_J Kasper_J skrev:

Oprindeligt skrevet af NPIversen NPIversen skrev:


Da kortet er fejlbehæftet kan køber således kræve at sælger enten omleverer, udbedrer manglen eller hæver købet. Køber kan dog ikke afvise at sælger forsøger at udbedre manglen indenfor "rimelig tid" 2-3 gange.


Vrøvl.

Køber har ret til: Reperation, Ombytning eller ophævelse af købet. Forhandleren har dog ret til at udbedre ved reperation, hvis det er den billigste løsning for forhandleren. Reperation skal ske inden for rimelig tid, og som udgangspunkt er der kun 1 reperationsforsøg, med mindre der er tale om særligt vanskelige fejl (f.eks. periodiske fejl). Herefter kan købet ophæves.
Som jurist skal jeg da gerne indrømme at det ikke var den smukkeste formulering. Jeg fandt det dog mere givtigt at tegne et retvisende billede af Steffens vens muligheder end gennemgå køberetten med ham.
 
Men jeg er lidt nysgerrig, helt præcist hvor er det du mener dit udsagn divergerer fra mit?
 
At der i teorien kun gives 1 reperationsforsøg er en hovedregel med modifikationer (som i øvrigt langt fra alle teoretikere støtter op omkring, se fx. Karnov).
Som du selv pointerer har sælger altid mere end 1 forsøg når dette er velbegrundet. Et andet og evt. tredje forsøg er som hovedregel velbegrundet hvis fejlen fx. er delvist afhjulpet, lod til at være afhjulpet, er kompleks, er periodisk etc.
 
Ved fejl som den Steffen spørger til vil fejlen jo netop med overvejende sandsynlighed være af en sådan karakter at mere end 1(eller 2) forsøg vil være velbegrundet (forudsat den vel og mærke ikke løses ved første forsøg hvorefter diskussionen er ligegyldig).


Redigeret af NPIversen - 11-Oktober-2011 kl. 20:41
Til top
nemligja Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 26-Juni-2011
Sted: Kalundborg
Status: Offline
Point: 62
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Oktober-2011 kl. 12:14
Det lyder altså på mig ikke som om at der er en decideret fejl i det grafikkort, nærmere en for lille strømforsyning i computeren. 
Til top
Tanaburs Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 18-November-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 445
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Oktober-2011 kl. 12:47
Hvis køber er uheldig og sælger ikke bytter til nyt kan køber risikere at mangle sit grafikkort i flere måneder sammenlagt, med reparationstid og hvis det så stadigvæk ikke virker osv.

Så bruge returretten som det også nævnes i et andet indlæg, hvis ikke tiden er overskredet...
Og så har man gjort den erfaring om sælger, de fremsender ikke bare et nyt produkt hvis det oprindelige er defekt fra starten af...

Til top
NPIversen Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 19-Marts-2011
Status: Offline
Point: 43
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Oktober-2011 kl. 14:41
Oprindeligt skrevet af JeTex JeTex skrev:

 " Køber kan dog ikke afvise at sælger forsøger at udbedre manglen indenfor "rimelig tid" 2-3 gange."
Hvor står det i købeloven?
 
 
Dit spørgsmål overså jeg da vist lige i farten.
Hjemlen findes i KBL § 78 stk. 3 jf. § 79.
Antallet af forsøg fremgår ikke klart af loven og er et konkret skøn. Forbrugerstyrelsen arbejder ud fra en teori om at sælger som UP kun har et enkelt forsøg. En række teoretikere er uenige, hvorfor det også fremgår af Karnov at man formoder UP er 2 forsøg under henvisning til div. betænkninger, jeg mener det er note 490. Hvis du har brug for yderligere oplysninger skal jeg gerne slå det op.
Uanset hvad fraviges UP når yderligere forsøg findes "velbegrundet".


Redigeret af NPIversen - 12-Oktober-2011 kl. 14:42
Til top
SteffenD89 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 10-Juli-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4337
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Oktober-2011 kl. 17:50
Oprindeligt skrevet af nemligja nemligja skrev:

Det lyder altså på mig ikke som om at der er en decideret fejl i det grafikkort, nærmere en for lille strømforsyning i computeren. 


Han har en Corsair TX750W strømforsyning som sagtens kan trække et GTX 580 og hans bror har en 1200W strømforsyning og det gik ikke meget bedre der.
Til top
Juleulven Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 28-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 484
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Oktober-2011 kl. 19:11
købeloven er et sammensurium af "Løse" fortolkninger som grundlæggende giver "forbrugeren" en røvfuld problemstillinger.
 
1. når du køber et produkt har du 6 måneders garanti (dansk lovgivning) og 18 mdr's reklamations ret.
Denne reklamationsret påhvilker forbruger, at bevise fejlen var ved købstidspunkt (inden for 6 mdr).
2. punkt 1 kombineres med "fabriks garanti" som producenten af produktet stiller
3. når produktet er købt har du ikke "returret/ombytningsret" eller noget andet MED MINDRE butikken selv reklamerer med dette
4. butikken kan i teorien reparere produktet alle de gange de vil
 
DOG har forbrugerrådet opsat nogle regler ... problemet er bare, at butikken/sælgeren ikke har PLIGT til, at følge forbrugerrådet....
Derfor: hvis forbrugerrådet "henstiller" til, at give køber ret kan butikken nægte dette også har køber kun mulighed for et civilt søgsmål med henstilling til forbrugerrådets "dom".
 
#Steffen: du har 1 valg og det er, at acceptere butikkens regelsæt og indlevere produktet til test. Hvis ikke de finder fejl kan du blive pålagt et "undersøgelses gebyr" (ingen fejl fundet) ...
Hvis de finder en fejl kan de sende det til reperation og det kan sagtens tage 3 uger eller mere...
 
man kan selvfølgelig HÅBE butikken er fornuftig og tester produktet hurtigt om kommer med en god og fornuftig konklusion og hurtigt svar tilbage til dig som forbruger.
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19767
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Oktober-2011 kl. 20:17
Oprindeligt skrevet af Juleulven Juleulven skrev:

1. når du køber et produkt har du 6 måneders garanti (dansk lovgivning)


Vil du være så sød at pege ned i købeloven, hvor ordet garanti står skrevet?

Eller bare rette til "reklamationsret"?


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
SteffenD89 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 10-Juli-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4337
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Oktober-2011 kl. 20:35
Oprindeligt skrevet af Juleulven Juleulven skrev:

købeloven er et sammensurium af "Løse" fortolkninger som grundlæggende giver "forbrugeren" en røvfuld problemstillinger.
 
1. når du køber et produkt har du 6 måneders garanti (dansk lovgivning) og 18 mdr's reklamations ret.
Denne reklamationsret påhvilker forbruger, at bevise fejlen var ved købstidspunkt (inden for 6 mdr).
2. punkt 1 kombineres med "fabriks garanti" som producenten af produktet stiller
3. når produktet er købt har du ikke "returret/ombytningsret" eller noget andet MED MINDRE butikken selv reklamerer med dette
4. butikken kan i teorien reparere produktet alle de gange de vil
 
DOG har forbrugerrådet opsat nogle regler ... problemet er bare, at butikken/sælgeren ikke har PLIGT til, at følge forbrugerrådet....
Derfor: hvis forbrugerrådet "henstiller" til, at give køber ret kan butikken nægte dette også har køber kun mulighed for et civilt søgsmål med henstilling til forbrugerrådets "dom".
 
#Steffen: du har 1 valg og det er, at acceptere butikkens regelsæt og indlevere produktet til test. Hvis ikke de finder fejl kan du blive pålagt et "undersøgelses gebyr" (ingen fejl fundet) ...
Hvis de finder en fejl kan de sende det til reperation og det kan sagtens tage 3 uger eller mere...
 
man kan selvfølgelig HÅBE butikken er fornuftig og tester produktet hurtigt om kommer med en god og fornuftig konklusion og hurtigt svar tilbage til dig som forbruger.


Det ser ud til at Dataworld lader min makker få pengene igen, men nu må vi se. Han snakkede først med en i telefonen også fik han og vide at han lige skulle sende en mail.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu