recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Blu-ray afspillere
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hvor gode er HD-film egentlig?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketHvor gode er HD-film egentlig?

Besvar Besvar Side  123 7>
Forfatter
Besked
Bruger udmeldt 9 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 30-November-2005
Status: Offline
Point: 2048
Direkte link til dette indlæg Emne: Hvor gode er HD-film egentlig?
    Sendt: 09-Marts-2008 kl. 08:03

Jeg tænker her på, at jeg kan se en masse "gamle" titler, når jeg snuser rundt på nettet.
Jeg har selv Grand Prix i HD, og den er jo fra 60'erne, men den var vist oprindeligt optaget på 70 mm-film, så kildematerialet var jo mere eller mindre i "HD-kvalitet" allerede.

Men hvordan med almindelige film fra. f.eks. 80'erne og 90'erne i HD sådan generelt set?
Er de ikke bare blevet "opskaleret" ift. DVD-udgaven? Og hvor heldigt er man i så fald sluppet fra dette?
Og har I oplevet at sidde med fornemmlesen af, at jeres eget udstyr kunne opskalere den samme film på DVD lige så godt?

Det jeg fisker efter er, om film som f.eks. Basic Instinct, Die Hard- og Lethal Weapon-quadrologien er synligt bedre som Bluray/HD-DVD-udgave end som opskaleret DVD-udgave.

Redigeret af Non-Desperado - 09-Marts-2008 kl. 10:37
Til top
Stampe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 07-Januar-2004
Point: 2406
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Marts-2008 kl. 08:16
Min aldeles subjektive og uvidenskabelige mening baseret på DH 1 - 3 og LW 1 + 2 som jeg har på både dvd og hd.

HD versionerne er bedre - synligt bedre. Generelt synes jeg det er lettest at se forbedringen i "rolige" scener. Action-scener med masser af tempo osv er også bedre men der lægger man bare ikke så meget mærke til det.

Men springet fra dvd til hd er ikke så stort som jeg husker springet fra vhs til dvd i sin tid.
Til top
musicus Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 10-Juli-2006
Sted: Østjylland
Point: 2149
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Marts-2008 kl. 10:33

Oprindeligt skrevet af Non-Desperado Non-Desperado skrev:

Det jeg fisker efter er, om film som f.eks. Basic Instinct, Die Hard- og Lethal Weapon-quadrologien er synligt bedre som Bluray/HD-DVD-udgave end som opskaleret DVD-udgave.

"Basic Instinct" (Studio Canal) har en ganske udmærket billedekvalitet. Men det har SD DVD-udgaven af samme film jo på den anden side også. Så ved direkte sammenligning vil man nok ikke falde bagover af benovelse. Men den er flot overført til HD-DVD. I det hele taget synes jeg nu ikke, at det er med Studio Canal-filmene man typisk oplever WAUW-effekten på HD-DVD. Næ, det er nok snarere hos Universal, Dreamworks og Paramount, at det sner.

"Lethal Weapon 1" er også virkelig fint overført til HD-format - jeg har den selv på Blu-ray. Jeg husker til gengæld DVD-udgaven som lidt sløret og en smule uskarp, så hér er der virkelig noget at hente på billedekvaliteten.

"Die Hard" 1 + 2? Bop-bop-bop ...... Middelmådig billedekvalitet, lugter lidt af en ommer. Kender ikke 3'eren i Blu-ray version, med de to første film i serien er en kæmpemæssig skuffelse, i sammenligning med billedekvaliteten på "Die Hard 4.0".

Redigeret af musicus - 09-Marts-2008 kl. 11:59
LG 50PK250N (ISF-kalibreret), Optoma HD200X

2x Denon DVD-2930

2x Toshiba HD-XE1,

Panasonic DMP-BD45, Philips BDP-9500

Strong SRT 8410, Sony HT-DDWG800

2x DVDO Edge
Til top
--
--

Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Marts-2008 kl. 10:50

Så der er lidt lykkepose over det, når vi taler 15-20 år gamle film?
Ved nogen af jer, om der findes sites på nettet, der beskæftiger sig med problematikken (hvor vidt der er noget at hente ved at gå fra DVD til eks. Blu-ray)?

Jeg ved godt, at den nemmeste (og billigste) måde at finde ud af det på er at leje filmene hos eks. Blockbuster og se om HD-versionen er værd at betale 150+ kr. for (vel sagtens 220+ kr. hvis man vil have danske tekster på).

Er det forresten alle nye film hos de store selskaber, der produceres i "HD" i dag?

Til top
Iron Man Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Brugeranmelder

Oprettet: 11-September-2007
Sted: Kolding
Point: 1451
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Marts-2008 kl. 11:13

Alle de film som jeg ejer der er HD filmen bedre....

Men der helt klart forskel på, hvor meget de enkelte studier ligger i arbejdet. FOX og Universal har sgu ikke lagt for meget arbejde i mange af deres ældre titler.

Til top
musicus Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 10-Juli-2006
Sted: Østjylland
Point: 2149
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Marts-2008 kl. 11:50
Oprindeligt skrevet af Iron Man Iron Man skrev:

Men der helt klart forskel på, hvor meget de enkelte studier ligger i arbejdet. FOX og Universal har sgu ikke lagt for meget arbejde i mange af deres ældre titler.

Ja, ligesom med SD DVD kan man godt nogen gange få fornemmelsen af, det er som at købe en lykkepose, når man kommer hjem med en ny Blu-ray film, og smækker den i afspilleren.

Men med hensyn til FOX, så er det ikke jo kun med de ældre titler, at de sjusker lidt med overførslen til HD-format. Sammenligner man kvaliteten på to af selskabets nyere udgivelser - "Fantastic 4" (2005) og "Rise of the Silver Surfer" (2007) - så vil man sikkert hurtigt opdage at FOX har sprunget over, hvor gærdet var lavest med "Fantastic 4". Den anden film har en markant flottere billedekvalitet på Blu-ray.

Redigeret af musicus - 09-Marts-2008 kl. 20:10
LG 50PK250N (ISF-kalibreret), Optoma HD200X

2x Denon DVD-2930

2x Toshiba HD-XE1,

Panasonic DMP-BD45, Philips BDP-9500

Strong SRT 8410, Sony HT-DDWG800

2x DVDO Edge
Til top
jr00 Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 20-December-2004
Point: 79
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Marts-2008 kl. 13:28

Ved nogen af jer, om der findes sites på nettet, der beskæftiger sig med problematikken (hvor vidt der er noget at hente ved at gå fra DVD til eks. Blu-ray)??

Har du set denne liste?:

http://www.avsforum.com/avs-vb/showthread.php?t=858316

Det er selvfølgelig ikke en facitliste, men det kan bruges som en vejledning. Derudover skal man lige være opmærksom på at det er de amerikanske udgaver, så der kan være forskelle ift de danske/engelske.

Til top
hedberg Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 19-April-2006
Sted: Denmark
Point: 2911
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Marts-2008 kl. 13:40
Oprindeligt skrevet af musicus musicus skrev:

"Die Hard" 1 + 2? Bop-bop-bop ...... Middelmådig billedekvalitet, lugter lidt af en ommer. Kender ikke 3'eren i Blu-ray version, med de to første film i serien er en kæmpemæssig skuffelse, i sammenligning med billedekvaliteten på "Die Hard 4.0".

Jeg har også Die Hard 1 og 2 på Blu-ray og jeg er helt enig I at de er en skuffende oplevelse.

Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Marts-2008 kl. 13:42

Er det forresten alle nye film hos de store selskaber, der produceres i "HD" i dag?

Du begår den samme fejl som ufatteligt mange andre før dig, nemlig at tro at 35mm ikke kan levere en detaljegrad som HD kan udnytte. 35mm er _bedre_ end HD, så groft sagt har filmene været produceret i "HD" i næsten 100 år. Det er på tide vi får det ind i stuerne...

Hvor godt resultatet så er, afhænger naturligvis både af hvor godt bevaret optagelserne er, og hvor godt overførslen foretages - men det er absolut ikke kun 70 mm-optagelser der ser gode ud, af de gamle film. Det er i realiteten meget få film der er optaget i 70 mm. Blazing Saddles ser f.eks. fremragende ud, og den er i 35 mm. På den kommende Digital Video Essentials kan du f.eks. se en sammenligning mellem 35mm overført direkte til 1080P, og 35mm overført til 4k og derfra nedskaleret til 1080P. På godt nok udstyr, er der tydelig forskel.

For mig drejer HD-film sig ikke om at levere så imponerende billeder som muligt. Det drejer sig om at HD formatet er godt nok til at vi kan få det optimale ud af filmene, hvad kvalitet de så end måtte være i. Samtlige HD-udgivelser jeg har set, har været synligt bedre end DVD, men det er klart at der er forskel på dem, ligesom der er forskel på DVD. Du kan være temmeligt sikker på at hvis det ikke er imponerende på Blu-Ray, så er det tilsvarende mindre imponerende på DVD.

EDIT: Sagt på en anden måde, det er reelt kvaliteten af transferen der sætter grænserne, ikke formatet der er optaget på.

Redigeret af AV Precision - 09-Marts-2008 kl. 13:43
Til top
hedberg Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 19-April-2006
Point: 2911
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Marts-2008 kl. 13:48

Ved nogen af jer, om der findes sites på nettet, der beskæftiger sig med problematikken (hvor vidt der er noget at hente ved at gå fra DVD til eks. Blu-ray)?

Highdef Digest er rimeligt gode til at anmelde kvaliteten af henholdsvis billede og lyd.

Til top
--
--

Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Marts-2008 kl. 14:00
Okay, jeg vil kigge nærmere på links'ene....Jeg takker for svarene.
Til top
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 15-August-2004
Sted: Aarhus
Point: 12426
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Marts-2008 kl. 14:08
Oprindeligt skrevet af hedberg hedberg skrev:

Highdef Digest er rimeligt gode til at anmelde kvaliteten af henholdsvis billede og lyd.

På trods af at deres hardware er noget hø
Til top

Besvar Besvar Side  123 7>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu