Forfatter |
Emne Søg Emne-funktioner
|
chico
Super bruger
Oprettet: 18-April-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 284
|
Emne: Nyt surround-anlæg - oplevelser!!! Sendt: 17-Maj-2008 kl. 20:50 |
Hej forum!
Jeg har i dag besøgt 4 butikker (kædebutikker) for at se/høre surround-anlæg. Det har været en lidt trist oplevelse og er vendt lidt frusteret hjem.
Vi havde selv taget en CD med som vi kender (som det anbefales).
Man satser ikke meget på "lydanlæg" i øjeblikket - der er kun fladskærme over det hele - 2 steder prøvede man at sælge os et Bose-anlæg selv om det ingen interesse havde.
Man har flere steder anlæggene stående i et hjørne (med masser af støv på) uden rigtig mulighed for at høre lyden rigtigt. Jeg var lidt interesseret i at høre et Harman Kardon anlæg 5.1 HKTS11 (fronthøjttalere anbefalet af Radiomanden) + receiver - man havde ikke sluttet de 2 baghøjttalere til (var ikke nødvendigt for at høre stereo) - de 2 fronthøjtalere stod oven på receiveren med den afstand på 40 cm det nu kan give - der gik ansatte frem og tilbage mellem anlægget og os - den ansatte kendte ikke meget til indstillingerne på receiveren det var svært at prøve at justere på lyden - det var svært at få svar på forskellen på digitale og analoge receivere - det var ikke nogen super oplevelse.
Den bedste oplevelse fik vi en forretning, hvor den ansatte gerne ville vise os et JAMO 5.1 anlæg (som vi ikke havde spurgt på) - anlægget var stillet op så det var til at sidde og lytte og se i fin afstand - der var en rigtig god lyd på stereo (selv om fronthøjttalerne hang i loftet) og surround var en rigtig rigtig god oplevelse - den ansatte vidste meget om produktet (havde svært ved at vurdere og alt var rigtigt) - men men JAMO har aldrig rigtig været med i overvejelserne - det var en ganske lille receiver med afspiller indbygget ca. kr. 8.000,- med højttalere.
Men på trods af navnet - var oplevelsen suverænt den bedste!
Er der nogen her i forum der har gode oplevelser med JAMO - evt. deres højttalere alene eller er JAMO helt "forbudt" område? Jeg syntes at SW en havde en god størrelse (ikke for stor) - god lyd og mulighed for at stille delefrekvens mv., men JAMO??)
Det skulle efter det oplyste være "indmad" fra andre firmaer der sidder i såvel højttalere som receiver????
Hvad gør man så?
Er der nogen der har kendskab til butikker på Sydsjælland, hvor der er god mulighed for at komme til at lytte?
Jeg synes det er lidt besværligt at købe med returret uden først rigtigt at have hørt produktet i forretningen - at vælge lidt tilfældigt for så at returnere det igen.
Udgangspunktet er i første omgang kr. 8-12.000. (har p.t. et ældre Pioneer stereo i 20.000 kr. klassen men ønsker noget nyere)
Man er helt rundtosset efter sådan en dag.......det er faktisk lettere at købe en bil til kr. 200.000 end at finde et anlæg!!
Redigeret af chico - 17-Maj-2008 kl. 22:13
|
 |
huiron
Super bruger
Oprettet: 07-Januar-2008
Point: 308
|
Sendt: 17-Maj-2008 kl. 21:18 |
Jeg kan kun anbefale at tage i Hifiklubben og/eller Tapeconnection. Begge steder kan du få markant bedre service med hensyn til at lytte på anlæggene.
Vil også tro at du får mere valuta for pengene der.
Du må ganske enkelt ud og blive rundtosset en gang til
God fornøjelse
|
 |
Bruger udmeldt 43
--
Oprettet: 18-April-2007
Point: 0
|
Sendt: 17-Maj-2008 kl. 22:04 |
Ja selv i Bilka og Elefanten har de opstillet surround med storskærm. Så du har bare været uheldig.
|
 |
hansie
Guld medlem
Oprettet: 01-Juli-2004
Sted: Køge egnen
Point: 7248
|
Sendt: 18-Maj-2008 kl. 07:45 |
For mig lyder det som du har været i FONA eller Ekspert.
Det er ikke butikker som gør meget ud af lytterum og 5,1 opstillinger.
Hans
|
 |
CSN Teknik
Guld medlem
Branchemedlem
Oprettet: 20-Februar-2007
Point: 1091
|
Sendt: 19-Maj-2008 kl. 10:17 |
Det bedste råd jeg kan give dig. LYT DER HJEMME lyden i div. butikker er som regel af h...... til, de gør intet ud af akustiken mm. Find en forhandler og lån noget udstyr med hjem, der er jo der det skal spille godt. Da akustikken i div. stuer er meget forskellig så er det der der skal lyde godt. Jeg vil anbefale dig en Onkyo 606, og et par gode stereo højtalere, så bygge det ud efterhånden som økonomien tillader det så du ender med 5.1 eller 7.1 lyd. Du vil ikke blive skuffet over den priotering, da den lyd du kan købe for dit budget hurtigt kan gå hen og blive meget trist at høre på, da du gerne skulle have lyst at lytte på det i mange år frem, og mange af de kompakte systemer med bitte små højtalere, ikke kan give den helt store følelse af at være i biografen. Så er det bedre at starte med et hamrende godt stereo billede og så bygge videre på det. Det vil helt sikkert være en løsning du bvil blive mest glad for. Med midre du vil have det hele på en gang, så lavet Elac et meget lille system til de 7.000kr. men det krævet ikke det største rum, da den "store" fornemmelse af systemet går lidt af fløjten. Det er bare min ærlige mening efter at have lyttet til utallige setups, og de fleste små systemer er kun ok til film, men duer ikke til musik lytning i stereo, der vil du opleve der mangler dynamik.
|
Mvh.Christian
CSN Teknik
Integra.Elac.Velodyne.MKSound.KEF.CSN CustomCables.
|
 |
Hans j
Guld medlem
Oprettet: 02-Marts-2007
Point: 4207
|
Sendt: 19-Maj-2008 kl. 10:32 |
Jamen, kontakt ovenstående (CSN Teknik), så vil du finde ud af hvad viden og hvordan ordentligt surround lyder.
PS: Og så bor han på sydsjælland .
|
 |
chico
Super bruger
|
Sendt: 19-Maj-2008 kl. 11:19 |
Foreløbig tak for tilbagemeldinger!
Til tidligere indlæg - det var butikker fra nævnte kæder!!!
Til jer med forslag til udstyr:
Vi har flere stuer, men den stue vi anvender til TV og lyd er en mindre stue på 16-17 kvadratmeter - vores nuværende stereoanlæg er på 2 x 60 watt (sinus i 8 ohm) + gulvhøjttalere - effekten synes jeg er passende (der er det nødvendige overskud) - vi ville gerne af med de store højttalere - er det ikke muligt at finde et anlæg med "rimelig god" lyd til det opstillede budget - jeg tror ikke mine krav er helt så store som mange af brugernes her i forum - budgettet kunne i princippet godt være meget større men er med udgangspunkt i prisen på PX 80 (37 tommer) så der var en form for "balance" i tingene - jeg har jo kigget lidt på Onkyo som I kan se andet steds, men synes at den virker lidt voldsom i første omgang i forhold til stuens størrelse og mine krav.
Jeg ved godt, at man skal lytte hjemme, men det ville være rart, at man ligesom havde følelsen af at det var noget man skulle få hjem og lytte til.
Er det ikke muligt at sammensætte et anlæg med lidt mindre effekt og alligevel få en acceptabel lyd??
Redigeret af chico - 19-Maj-2008 kl. 11:35
|
 |
Hans j
Guld medlem
|
Sendt: 19-Maj-2008 kl. 11:47 |
chico skrev:
Foreløbig tak for tilbagemeldinger!
Til tidligere indlæg - det var butikker fra nævnte kæder!!!
Til jer med forslag til udstyr:
Vi har flere stuer, men den stue vi anvender til TV og lyd er en mindre stue på 16-17 kvadratmeter - vores nuværende stereoanlæg er på 2 x 60 watt (sinus i 8 ohm) + gulvhøjttalere - effekten synes jeg er passende (der er det nødvendige overskud) - vi ville gerne af med de store højttalere - er det ikke muligt at finde et anlæg med "rimelig god" lyd til det opstillede budget - jeg tror ikke mine krav er helt så store som mange af brugernes her i forum - budgettet kunne i princippet godt være meget større men er med udgangspunkt i prisen på PX 80 (37 tommer) så der var en form for "balance" i tingene - jeg har jo kigget lidt på Onkyo som I kan se andet steds, men synes at den virker lidt voldsom i første omgang i forhold til stuens størrelse og mine krav.
Jeg ved godt, at man skal lytte hjemme, men det ville være rart, at man ligesom havde følelsen af at det var noget man skulle få hjem og lytte til.
Er det ikke muligt at sammensætte et anlæg med lidt mindre effekt og alligevel få en acceptabel lyd?? |
Nu behøver du jo ikke, at bruge al effekt der er i en surround reciever  . Du får intet bedre til prisen (min påstand) end Onkyo!
Redigeret af Hans j - 19-Maj-2008 kl. 11:49
|
 |
chico
Super bruger
|
Sendt: 19-Maj-2008 kl. 13:08 |
Jeg ved jo godt at I vil det bedste, men jeg synes det er som at anskaffe en Mercedes for at køre ned til købmanden lige om hjørnet 2 gange om ugen - det er dejligt at køre godt, men jeg prøver ligesom, at finde ud af om der var mulighed for at nå rimeligt frem med mindre!
|
 |
Hans j
Guld medlem
|
Sendt: 19-Maj-2008 kl. 13:15 |
chico skrev:
Jeg ved jo godt at I vil det bedste, men jeg synes det er som at anskaffe en Mercedes for at køre ned til købmanden lige om hjørnet 2 gange om ugen - det er dejligt at køre godt, men jeg prøver ligesom, at finde ud af om der var mulighed for at nå rimeligt frem med mindre! |
Jamen det kan du ikke  . Der er folk som er vældig tilfredse med Pansonic´s digitale surround forstærkere, så måske du skulle kigge efter dem. Men først og fremmest skal du lige gøre dig klart, hvad vil du med din nye SR ?
|
 |
Kandersen
Platin medlem
Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Point: 10964
|
Sendt: 19-Maj-2008 kl. 14:10 |
CSN Teknik skrev:
Det bedste råd jeg kan give dig. LYT DER HJEMME lyden i div. butikker er som regel af h...... til, de gør intet ud af akustiken mm. Find en forhandler og lån noget udstyr med hjem, der er jo der det skal spille godt. Da akustikken i div. stuer er meget forskellig så er det der der skal lyde godt. |
Der er RIGTIG mange almindelige forbrugere, der ikke ved, at man i de mere specielle forretninger nogle gange kan komme til at låne grejet med hjem, altså når man lige har snakket frem og tilbage med sælgeren et par gange.
Det er som du siger, den ultimative bedste måde at vurder ens ønsker på. Men den er også besværlig. Dels fordi for mange slet ikke annoncere med, at de tilbyder denne mulighed, og dernæst så kræver det sin tid, at lige komme på "talefod" med sælgerne.
Oftest kan det virke som om, at man helst skal kende nogen der kender nogen, selvom det langt fra behøver at være rigtigt.
|
|
 |
Kandersen
Platin medlem
Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Point: 10964
|
Sendt: 19-Maj-2008 kl. 14:15 |
chico skrev:
Er det ikke muligt at sammensætte et anlæg med lidt mindre effekt og alligevel få en acceptabel lyd??
|
Det kommer an på hvilket resultat du ønsker at opnå. Hvis du udelukkende fokuser på effekt (fordi du måske fejlagtigt tror, det er toneangivende for kvalitet), så ville du skulle ud i nogle håbløse kompromisser, hvor du først og fremmest må opgøre med dig selv, om det er surround eller musik du skal bruge.
Medmindre du er ekstrem enthusiast, så glem alt om effekt, og fokuser på lyden (oplevelsen). Som Christian siger, så lån det med hjem, og brug så en pokkers masse tid på at lytte, lytte og lytte. Men husk, når du lytter, så tænk samtidig på, hvad det er du lytter til, hvor det bliver afspillet fra, samt hvordan det er tilsluttet. Det kan vise sig at det du låner med hjem er så godt (og måske endda billigt), at din afspiller/kabler kan være en flaskehals. Og så er du ovre i endnu et kompromis, ihvertfald rent økonomisk 
|
|
 |