|
|
Besvar ![]() |
Side 12> |
Forfatter | |
bluebucket ![]() Bruger ![]() ![]() Oprettet: 28-April-2007 Sted: Danmark Status: Offline Point: 212 |
![]() Sendt: 11-Juli-2007 kl. 11:03 |
Ville lige give min historie med HTPC so far.
Har kigget længe på en HTPC til stuen og nu skulle det så være. Mine krav og behov til en HTPC var: * Udseende, WAF er altid en faktor * Støjdæmpning, så stille som mulig * Optage analogt TV * Se film, serier, billeder m.m. fra anden computer * Pris måtte gerne holdes nogenlunde nede * Skal kunne opdateres nemt/billigt til HD når behovet opstår Efter at have kigget længe på diverse hardware og anmeldelser og råd, har jeg bestemt mig for følgende, som er bestilt: Kabinet: Antec Fusion Black Jeg valgte kabinettet pga. udseende og køleløsning. Fusion har fået gode anmeldelser med rumopdeling af kabinettet og deres brug af 120mm kabinetkølere. Jeg kunne egentlig bedre lide udseende på 3R Systems HT-1100, men pga. pris og problemer med DVD drev installation, blev Fusion valgt. Bundkort: Intel DG965OT Jeg havde egentlig udset mig Abit F-I90HD Fatal1ty bundkortet, men valgte til slut Intel DG965OT. Primært skyldes det, at PRC-Data efter flere gange at have løjet omkring levering fra fjernlager, fortalte mig at de slet ikke kunne levere det alligevel. Men det skyldes også at jeg ikke kunne bruge onboard grafikkortet alligevel, da jeg skal bruge Powerstrip og et VGA-Scart RGB kabel til et CRT TV og Powerstrip understøtter ikke onboard X1250 grafik. Desuden har DG965OT også Firewire stik og det har F-I90HD ikke. CPU: Intel Core 2 Duo E6420 Jeg fandt pris/ydelse forholdet fornuftigt. Grafikkort: Asus ATI X1050 baseret passivt kølet Jeg skulle bare bruge et billigt ATI baseret grafikkort, så jeg kan bruge min Powerstrip/VGA-Scart kabel løsning. HTPC'en skal forbindes til et CRT tv. Når behovet for HD måtte komme, regner jeg med at opgradere til et G8500/G8600 kort eller lign. fra ATI. TV-Kort: Hauppauge PVR-150 Dette havde jeg i forvejen, så må man se hen af vejen om der er et behov for 2 tunere. Harddisk: Samsung Spinpoint T166 400GB SATA Samsung fået gode anmeldelser hvad angår ydelse og støj, og 400GB vil formodentlig være fint til mit behov. DVD-drev: Samsung D-163A SATA Almindeligt DVD-Rom drev. Har ikke behov for en brænder. CPU Køler: Zalman 7000 køler med 775 tilpasningsklemme Denne køler havde liggende jeg i forvejen. Egentlig er det ikke en 775 køler, men man kan købe en tilpasningsklemme, så den kan bruge til Core2Duo processorer. Så må vi se hvad støj angår. RAM: 2 x 1GB Kingston Dual Channel DDR2 PC667 Ram Så skulle der være nok til Vista. Styresystem: Windows Vista Premium Vil bruge Vista Media Center. Hvis det viser sig ikke være være løsningen, så prøver jeg SageTV, Meedio eller Mediaportal. Jeg vil følge op med mine erfaringer hen af vejen. Redigeret af bluebucket - 11-Juli-2007 kl. 11:05 |
|
![]() |
|
Ken_T ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 14-April-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 1757 |
![]() |
Forventer du en kommentar eller vil du blot fortælle om dit projekt?
![]() Kunne du lokkes til at fortælle hvordan du får RGB fra din HTPC til CRT fjernsyn vil virke? |
|
![]() |
|
bluebucket ![]() Bruger ![]() ![]() Oprettet: 28-April-2007 Sted: Danmark Status: Offline Point: 212 |
![]() |
Hehe, nej jeg forventede egentlig ikke nogle svar specielt. Der er blot en del posts med folk, der spørger hvad de skal vælge osv. så jeg tænkte at bidrage lidt med mine tanker omkring det, og de erfaringer/udfordringer jeg får med det.
Ang. RGB, så har jeg fået købt mig et VGA -> Scart RGB kabel (igennem en nyhedsgruppe, men AVConnection har dem også http://www.avconnection.dk/?CPage=PView&ML1=1&ML2=7& amp;ML3=38&ML4=106). Det kabel jeg har virker kun med ATI grafikkort grundet noget manglende sync på NVidia kort (men jeg har set info nogle kabler, der skulle virke med NVidia også, jeps her f.eks: http://thegreenbutton.com/forums/thread/168107.aspx). Når kablet er tilsluttet skal TV'et "blot" fodres med en opløsning i en frekvens den kan forstå. Til det bruger jeg Powerstrip, da ATI softwaren ikke kan lave custom opløsninger. Rundt omkring på nettet kan man finde forskellige Powerstrip timing koder, og jeg fik et ret godt 1024x576 16:9 billede. Faktisk er kvaliteten rigtig god. |
|
![]() |
|
Ken_T ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 14-April-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 1757 |
![]() |
Ok, ser godt ud, troede faktisk ikke det kunne laves uden med bestemte kort (som nævnt hos AV connection) Havde også den bagtanke da jeg spurgte :) før du kom ud i noget, men du ser ud til at have styr på det.
Der er kommet nogle helt nye kort fra ATI 2400XT og 2600XT, de kan bruges sammen med HD og aflaster en CPU rigtig meget. Men om de kan anvendes som du vil, ved jeg ikke. Et 2400XT koster 500kr. Jeg tror jeg ville kigge på det når du nu skal i gang. De er ret gode til at decode HD. Bedre end 8500GT og 8600GT. |
|
![]() |
|
![]() |
Jeg vidste ikke lige at et 2400XT var nede i en 500 kr penge, men jeg kunne få X1050 kortet til 250 kr, så det bliver det her og nu. Så må det blive et 2600XT eller 8600GT, når den tid kommer (hvis der ikke er kommet noget bedre i mellemtiden
![]() Jeg har fået CPU, HD og DVD drevet i dag. Kabinettet og Vista er forsinket i Jylland og bundkort og grafikkort blev sendt til den forkerte by, da jeg fik skrevet et forkert postnummer på leveringsadressen... ![]() Det må blive i morgen/weekenden at jeg får samlet det hele. |
|
![]() |
|
![]() |
Så er det hele vel ankommet. Der er nu ikke noget som at stå med en masse pakker hardware lige inden en weekend
![]() Fusion kabinettet er stort, det er kun lige at det kan stå i vores reol, så det bliver lidt spændende at se om kabinetkølerne i siden kan komme af med den varme luft ordenligt. Så skal der samles... |
|
![]() |
|
Pizzabager ![]() Redaktionen ![]() ![]() Oprettet: 08-Januar-2007 Status: Offline Point: 1964 |
![]() |
Har også et fusion kabinet, ja et er stort, og der er kun lige plads i kabinet.. bemærk at begge sider skal kunne ånde, på den anden side sidder PSU'en.. Der er lige plads i min, så mon ikke også det passer i din..
|
|
![]() |
|
![]() |
Jeg kender kun S-Video som kan anvendes fra selector. Det er især fordi man jo skal have noget der behandler det man sender ind ved en optagelse og her er man nok nødt til en s-video indgang på fx et TV kort. TV kortet skal også helt have hardware encoder for at få et vellykket resultat. Fx et hauppauge pvr 150. Jeg forstår godt der en skepsis over for s-video, men resultatet er meget bedre med denne løsning end den man kan få via det almindelige analoge TV signal ind. Og der er jo undertekster hver gang, selv om det modtages digitalt på selector. Ja, men det modtages analogt på PC! Ja, klart nok. Det ville være bedre med en RGB løsning af en art, men hvordan? Men det står endda meget flot, kunne godt lige lave et par prøver. Men det er ikke 16:9 som fx DVB-T. Det lykkes ikke for alle, skønt jeg syntes det er ret ligetil, men man kan godt ødelægge det gode resultat med hauppauge kortene, så de ikke yder optimalt. Men den rette opsætning kan få et hauppauge kort op på dupperne. Har man ikke noget der er godt, skal man slette alt helt (særligt slette program) og installere helt om. |
|
![]() |
|
![]() |
ChrisJJ: Jeg har ikke lige en MCE remote, jeg har en iMon remote fra et andet IR køb, som skulle være MCE kompatibel, så den vil jeg prøve med.
Desværre vil maskinen ikke starte... ![]() |
|
![]() |
|
![]() |
Den lever!
Jeg ved ikke helt hvad jeg gjorde, men nu kom der liv i den. Jeg prøvede med en anden PSU og selvom bundkort dioden ikke længere blinkede, så ville den ikke tænde. Jeg prøvede også at resette BIOS, men umiddelbart uden resultat. Så skiftede jeg tilbage til Antec PSU'en og så virkede det. Måske er det nogle stik der ikke sad ordenligt, men sidste gang jeg prøvede skulle jeg lige trykke et par gange før den startede, så det er noget jeg lige må holde øje med. Ellers godt indtryk. Kabinetblæserne siger ikke meget på Low, så det er positivt. Vista skal nu installeres. |
|
![]() |
|
![]() |
Jeg har lige set på hvordan s-video reelt klarer sig over DVB-t, jeg har på samme HTPC, både det ene og det andet. Jeg kan altså have begge kørende på samme tid i hver sit vindue. Det muliggør en sammenligning da man ikke skal huske noget. Skriften er bedre på DVB-T og man kan have 16:9, men ellers ser det næsten ud som om selectoren er bedst, der er ikke rigtig nogen forskel. Der er lidt mere farve på DVB-T, men skarpheden syntes at at være ens. Desværre er jeg ikke så populær på at anbefale systemet med s-video, syntes et indlæg blev slettet omkring det. Men du skal have en scartkonverter fra av-connection i metal. Den har også lyd ud (stereo). Til den skal man have et godt s-videokabel og naturligvis et lydkabel. Jeg finder lige et link, for de har et samlet sæt til 199.- minus lydkabel. Rul ned til du finder sættet fra Clicktronic link For at det kører, skal selectoren sættes til s-video ud, eller er der ikke farver på udgang 2. Og hvis du har et hauupauge kort skal man sætte en bitrate op der er mindst på 4500. En variabel mellem 4500 eller højere og 9000 syntes ok. 6000-9000 er endnu bedre, hvis man har plads. Jeg har et MSI bundkort med Xpress 1250, så jeg tror jeg kender det lidt. Det kan ikke rigtig køre alt i 1080P, men ellers hvad jeg har set af trailers i 720P, men måske har man ikke brug for 1080P? Men ellers kan man nå derhen med ATI kortene i 24 og HD 2600XT serien eller 8500GT og 8600GT eller GTS fra Nvidia. Har man ikke brug for 1080P kan det ikke nødvendigvis svare sig. Jeg ved så ikke om det ser bedre ud med de nye kort. Det kunne være. Redigeret af Ken_T - 14-Juli-2007 kl. 03:40 |
|
![]() |
|
![]() |
ChrissJJ & Ken_T: Det burde måske være under et nyt indlæg?
|
|
![]() |
Besvar ![]() |
Side 12> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |