recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Microsoft Media Center, MCE og HTPC
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Vejledning søges - bygning af HTPC
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketVejledning søges - bygning af HTPC

Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
Dark Helmet Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 14-Januar-2007
Status: Offline
Point: 134
Direkte link til dette indlæg Emne: Vejledning søges - bygning af HTPC
    Sendt: 06-Maj-2007 kl. 19:04

Hej alle,

Jeg er lidt en newbie på HTPC-området, men synes selv jeg er relativ habil som "almindelig" PC-bruger.

Jeg har nu langt om længe fået overtalt konen til at få et mediecenter, og er nu på udkig efter en løsning, der tilfredsstiller nedenstående behov:

- Smertegrænsen, økonomisk, ligger omkring 10.000 kr.
- Skal bruges som decideret mediecenter samt almindelig søgning på nettet. Det gør dog ikke noget, hvis man kan spille et spil i ny og næ på den
- Da jeg modtager det digitale spejl via Glentevejens Antennelaug (underleverandør fra Canal Digital), så mediecenteret skal kunne afkode de digitale signaler, præcis som en dvb-c dekoder.
- Den skal være lydløs (skal alle ikke det ?)
- Den skal kunne "tåle" at stå fremme, under fjernsynet.
- Hvis muligt, vil jeg gerne kunne bruge musik/radio funktionen, uden at tænde tv'et.
- Det må godt kunne køre via HDMI.
- Det skal også kunne tage de analoge kanaler, da bla. TV3 og TV3+ ikke sendes digitalt (pga. Viasats pengegriskhed). Jeg vil derfo stadig gerne være i stand til at se disse kanaler (hvordan skal jeg ellers kunne følge med i fodbolden om søndagen)

Jeg kan i øvrigt oplyse, at jeg har et Philips 32PF9731D LCD-fjernsyn, og planlægger at køre lyden over min Yamaha YSP-800 Surround Projektor. Er der nogen ting, jeg skal være opmærksomme på her??

Enhver hjælp er velkommen. Tak på forhånd.

P.S. Glemte lige at skrive, at der også skal være netadgang (gerne trådløs), da mediecenteret skal tjene som hjemmets netværksdrev, så de resterende computere kan hente musik, billeder og dokumenter fra mediecenteret.

Redigeret af Dark Helmet - 06-Maj-2007 kl. 19:54
Til top
Ken_T Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 14-April-2006
Sted: Denmark
Point: 1757
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Maj-2007 kl. 21:37
Det fremgår ikke, om du vil købe færdigt eller du selv vil bygge?

Jeg tror det er svært at finde et færdigt media center der har mulighed for at modtage dvb-c, men jeg vil gerne overraskes. Det er også svært at få noget der kan komme alle de ønsker i møde man kunne have, sommetider må man nøjes med lidt mindre. Hvis du ikke kan modtage alle kanaler digitalt er det også et problem med modtagelsen med fx FloppyDTV til DVB-C, da det kun kan digitalt. Men så kunne man godt have et analogt kort TV samtidigt. (det bliver lidt kompliceret)

Jeg kan godt forstå du ikke vil tænde dit fjernsyn for at høre musik. Men man er nok nødt til lige at checke ud når man starter op.

Du skal nok også have noget der kan afspille HD efterhånden, ikke? Så lige at Amerikanerne ville få et blu-ray drev til 1800 kr, det kunne skrive DVD og CD, men ikke Blu-Ray. Det kommer vel også her lidt fremme. Det indebærer HDMI ud og HDCP.

Redigeret af Ken_T - 06-Maj-2007 kl. 21:38
Til top
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Maj-2007 kl. 20:51

Hej igen,

Undskyld jeg ikke var helt klar i spyttet .

Jeg planlægger at bygge mediecentret selv, da jeg på den måde tror jeg får mest valuta for pengene, samt at jeg godt kan lide at have 100% styr på, hvad der ligger i maskinen.

Mht. Blu-ray og HD DVD, så er det nok mere en fremtidig opgradering, og er ikke så højt prioriteret i denne sammenhæng. Jeg er bare interesseret i, at kunne udnytte ALLE de muligheder jeg har nu.

Jeg var i øvrigt inde og kigge på din side, Ken_T, og den har givet mig en masse gode ideer. Jeg vil helt sikkert også vende tilbage til siden, når jeg en gang skal til at bygge.

Specielt er det kombinationen af analogt/digitalt signal, jeg grubler lidt over - er det muligt at kombinere f.eks. et Hauppage 500MCE (hedder det vist nok) med en FloppyDTV, uden det giver for meget ballade? Jeg mener jeg har læst et eller andet sted, at et analogt kort vil give forstyrrelser i signalet på FloppyDTV'en.

En anden, mere fundamental, ting er min bekymring for samspillet mellem Mediecentret og mit Philips 32PF9731D lcd-fjernsyn. Jeg har nemlig hørt rygter om, at netop Philips ikke snakker så godt sammen med mediecentre (eller er det bare en skrøne??). I så fald er mediecentret så ikke den optimale løsning for mig - desværre.

Jeg har læst en del omkring over/underscan (at Windows-billedet skæres i toppen og bunden, når det kommer op på fjernsynet). Er det noget der kan korrigeres, og forsvinder det, når man går ind i MCE eller MediaPortal?

Undskyld de mange spørgsmål, men efter at have surfet rundt på denne og mange andre sider, er der altså en del spørgsmål, der melder sig. Og her bliver så nødt til at trække på de mere rutinerede kræfter (jer ).

Tak for jeres tålmodighed.

Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Point: 10964
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Maj-2007 kl. 12:26

Oprindeligt skrevet af Ken_T Ken_T skrev:

Det fremgår ikke, om du vil købe færdigt eller du selv vil bygge?

Hmm, jo det står i overskriften

Til top
Ken_T Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Maj-2007 kl. 20:05
Ja, det gjorde det også Kandersen, jeg er ikke så høj forstår du

Det med Blue-Ray og HD-DVD, det koster jo ikke mere at forberede sig til, så det kan lige så godt gøre. Og så når behovet er der, kan man jo lige udbygge. Man sparer ikke noget, de seneste landvindinger på motherboard kan man lige så godt tage med.

Så er der FloppyDTV og analoge kort samtidigt. Jeg har ikke prøvet FloppyDTV selv, det er lidt af et handikap faktisk. Men jeg har prøvet et analog hauppauge kort (pwr 150) og et DVB-T kort i samme HTPC og det var ok. Det kunne godt installeres forkert, men det kunne også være ok. Det gjalt om at om installere fra bunden i rigtig rækkefølge. Det virkede fint sammen. Men de kører ikke samtidigt i MCE og visse andre TV programmer.

Men jeg tror ikke man bryder sig om  analog, hvis man har set floppydtv, det er så meget bedre, at man ikke ser det andet. Det kan man jo gøre på sit TV. (analog)

Det med Philips har jeg ikke hørt, det tror jeg jeg ville have stødt på, jeg bemærker mig den slags tror jeg.

Philips kører med komponet ind, (tror jeg) det vil ikke have vanskeligheder med  skærmstørrelsen som HDMI godt kan have.  Komponent kan se lige så godt ud som HDMI, ligesom det kunne være VGA du brugte. Tekst står flottere på VGA, end på HDMI  og det er nok akkurart det samme på komponent. Du kan få adskillige gode bundkort med komponent ud (asus)

Asus har et med HDMI og komponent til x2 CPU eller almindelig Athlon 64.
Det har også grafikkort til HD hardware afspilning.

Til top
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Maj-2007 kl. 11:09

Hej Ken_T.

Det lyder godt. Mit fjernsyn har faktisk 2 HDMI-indgange, hvor jeg havde planlagt at bruge den ene til mediecentret.

Du har nok en pointe mht. HD DVD/Blu-ray opdateringen - ligesom den nyeste motherboard-teknologi lige så godt kan tages med.

Jeg ser flere herinde sværge til Intels Dual-core - er det den bedste løsning (også strømmæssigt - det skal jo ikke koste en bondegård at have sådan et mediecenter kørende)?

Mht. kun at køre digitalt via mediecentret, kan jeg godt se ideen (du vil så splitte kablet med en T-splitter, ikke?) - den eneste ulempe er, som jeg ser det, hvis jeg vil optage fra enten TV3 eller TV3+ - ligesom timeshift heller ikke vil være muligt her (hvilket er meget ærgerligt, hvis man f.eks. bliver afbrudt midt i en spændende superligakamp af sin 2-årige søn eller lignende).

Du skriver, at du har prøvet med hhv. et analogt kort og et DVB-T kort. Ved du, om der er nogen der har erfaringer med mix af analogt kort og DVB-C kort (evt. et andet mærke end FloppyDTV)?

Hvad betyder det i øvrigt når du skriver: "Men de kører ikke samtidigt i MCE og visse andre TV programmer."? Skulle du skifte indstillinger, hver gang du skulle bruge det andet kort?

Er der i øvrigt nogen der ved, om kombinationen af analogt/digitalt kort kun er et problem i MCE, eller om MediaPortal også har problemet (det er jo Open Source, og lur mig om der ikke er andre end mig, der har stået med min problematik)?

Til sidst, har du så et navn på det ASUS-motherboard, du foreslår?

Til top
Platin medlem
Platin medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Maj-2007 kl. 13:49
Oprindeligt skrevet af Dark Helmet Dark Helmet skrev:

Er der i øvrigt nogen der ved, om kombinationen af analogt/digitalt kort kun er et problem i MCE, eller om MediaPortal også har problemet (det er jo Open Source, og lur mig om der ikke er andre end mig, der har stået med min problematik)?

MediaPortal kan godt håndtere flere forskellige kort, så længe de er understøttet, enten direkte eller de har BDA drivere.

Til top
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Maj-2007 kl. 20:49

Hmmm.... endnu et "newbie"-spørgsmål: Hvad er en "BDA-driver".

Er der nogen der ved, hvilke kort der er understøttet (analogt og DVB-C)?

Redigeret af Dark Helmet - 14-Maj-2007 kl. 20:50
Til top
avh Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 29-Juli-2005
Point: 2891
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Maj-2007 kl. 21:07

BDA-driver er en drivertype udviklet til windows MCE, men drivertypen bruges også af andre HTPC-programmer. Der er en generel type driver, der optræder i windows enhedsliste,  i modsætning til en direkte support i HTPC-program af et specifikt TV-kort. I det sidste tilfælde ligger koden hertil i selve HTPC-programmet.

Du bliver nød at tage udgangspunkt i hvilket HTPC-software, du vil anvende..

De forskellige programmer har så en liste over TV-kort, der er supporteret...

Eks.

MediaPortal suporter både analog og digital Tv-kort.

Dvbviewer kun digital.

DVBviewer, Technotrend DVB-S2, Technotrend CT2-4500 DVB-T2, TeVii s470 DVB-S2, Anysee T2C DVB-T2
Til top
Ken_T Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Maj-2007 kl. 22:56
Dark helmet:

Jeg er ked af jeg har overset det du skrev til mig, det er et uheld, der kommer mange emails hver dag og sommetider er der en jeg ikke ser.

Det med  Intels core 2 duo og hastigheden. Hvis alt andet er lige, er en core 2 duo 20-30% hurtigere end en AMD x2. Men igen, for de samme penge får man nok samme hastighed. Men en core 2 duo bruger også lidt mindre strøm. Men der køres jo ikke på fuld load hele tiden. En AMD x2 skruer selv ned hvis der ikke er et behov og bruger derved meget mindre strøm. Men det gør en core 2 duo også.

På den anden side, hvis man har et grafikkort der trækker det tunge læs når der afspilles HD, så er en CPU ikke så vigtigt. Har man en cor 2 duo E6300 og et geforce 8600gt, så er man med det sværeste HD materiale (H264) nede på en cpuload på 20%. det er jo ikke noget. Det er grafikkortet der trækker læsset. Og jeg kan ikke forestille mig at en AMD x2 ville give op. Der er jo kun en lille forskel på en x2 og en core 2 duo. 20% nok i det regnestykke.

Du skriver noget med at splitte kablet? Du mener antennekabel?  Ja, det går både til TV og til mediacenter og man er jo ikke  låst til et mediacenter, men kan jo godt se Tv alligevel.  Det er nok ikke lige det du mener.

Jeg har faktisk et mediacenter der både har DVB-T (digital) og et analogt hauppauge pwr 150. Det virker fint sammen. Men det er jo 2 forskellige antenner, analogt kører med TDC. For at forvirre det hele bruger jeg en selector på pwr 150 kortet. :)

Det er dvb-c der er til TDC. Det er lidt sværere at sætte op en dvb-t. Og 2  TV kort er mere kompliceret faktisk, så hellere købe et hybrid kort med en  analog tuner og en ditto dvb-t. Dur bare ikke så godt til TDC.

Så snart man får en masse ideer og   vil føre dem alle ud i livet opstår der problemer. Desværre. Det enkelte er bedst.

Redigeret af Ken_T - 15-Maj-2007 kl. 15:47
Til top
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Maj-2007 kl. 11:01

Ken_T : Jo, det var splitning af antennekablet, jeg mente.

Er der i øvrigt nogle, der har set et hybridt analog/DVB-C kort? Som jeg skrev tidligere, kommer mine digitale signaler via det digitale spejl fra Galnet i Odense (Canal Digital) - minus TV3 og TV3+, da Viasat åbenbart vil have ekstra for dette. Så hvis jeg vil bruge time-shift eller hdd-recorder delen i min HTPC, har jeg jo brug for begge signaler (jeg ville være pænt ked af at skulle have signalerne analogt, når nu de digitale ditto bliver leveret GRATIS).

Er det evt. muligt at køre et DVB-C signal gennem et TV-kort med analogt/DVB-T tuner??

-----------------------------
"I can't breathe in this thing" - Dark Helmet
-----------------------------
Til top
Platin medlem
Platin medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Maj-2007 kl. 10:28
Oprindeligt skrevet af avh avh skrev:

BDA-driver er en drivertype udviklet til windows MCE, men drivertypen bruges også af andre HTPC-programmer. Der er en generel type driver, der optræder i windows enhedsliste,  i modsætning til en direkte support i HTPC-program af et specifikt TV-kort. I det sidste tilfælde ligger koden hertil i selve HTPC-programmet.

Øhh. Windows MCE kører IKKE med BDA driverne. MCE kræver sin egen driver.
Stortset alt andet virker med BDA driver.

Til top

Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu