|
Maks lydstyrke? |
Besvar ![]() |
Side 12> |
Forfatter | ||
Thomasjn ![]() Junior bruger ![]() Oprettet: 26-Juni-2011 Status: Offline Point: 48 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sendt: 19-Februar-2012 kl. 21:13 |
|
Goddag.
Efter jeg nu har fået den sidste brik til mit surround setup (den rigtige sub), er lydstyrken begyndt at stige når jeg ser film (og hører musik i stereo mode) ![]() Jeg har derfor undret mig over hvad den maksimalt anbefalede lydstyrke ville være for følgende system, uden at det bliver beskadiget?.(forvræning?) Systemet er som følgende: Receiver: Denon 1911 Højtalere: Front: 2x Dali Lektor 3 Center: 1x Dali Lektor lcr Bag: 2x Dali Lektor 1 Subwoofer: Dali Lektor Sub. De er kalibreret ved hjælp af audyssey auto setup til følgende: Front Right: -2db Front Left:+2db Center:-3.5db Back Right:0db Back Left:-2db Sub:+2db Jeg har indtil videre holdt mig under -20db forstærkning, men er der stadig mere uforvrænget forstærkning at hente? |
||
![]() |
||
Stereolab ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 27-Januar-2012 Status: Offline Point: 797 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
-20 dB afhænger af hvad systemet er kalibreret i forhold til, så det siger ikke meget.
Så snart lyden begynder at blive hård eller skarp så har du skruet for meget op, så skruer du ned til lyden bliver god igen. Så har du en god idé om hvor højt du kan spille systemet uden at ødelægge noget. |
||
![]() |
||
Thomasjn ![]() Junior bruger ![]() Oprettet: 26-Juni-2011 Status: Offline Point: 48 |
|
Tak for svaret.
Kan du forklare lidt mere omkring dette?. Den hårde og skarpe lyd du snakker om, er det en effekt af at forstærkeren er overbelastet? Og er det noget der på sigt slider/ødelægger højtalerene? |
||
![]() |
||
Stereolab ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 27-Januar-2012 Status: Offline Point: 797 |
|
Referenceniveau-standarden for biografpræsentation, som defineret af THX, kræver at hver skærmkanal kan producere et lydtryk på 105 dB af direkte lyd i lyttepositionen. De 105 dB er baseret på to faktorer:
105 dB er temmeligt højt, så de færreste hjemmebiografer kan spille ved det niveau, men ofte indstiller man systemet sådan at 0 dB svarer til referenceniveau. Den hårde og skarpe lyd kan skabes af at forstærkeren "clipper", hvilket både lyder dårligt og kan skade højttalerne. Derudover har højttalerne et maksimalt lydtryk de kan levere, så når du nærmer dig det vil lyden også forvrænges. Så om det er forstærkeren eller højttaleren der siger "stop" først i dit tilfælde skal jeg ikke kunne sige. |
||
![]() |
||
siccio ![]() Super bruger ![]() Oprettet: 21-Februar-2009 Sted: Denmark Status: Offline Point: 348 |
|
Mit umiddelbare gæt, og ja det er et gæt. Må være din forstærker går kold og ikke kan maxe dine Dali hvis det galt om at hive max ud af de højttalere. Men hvad du brænder af først tør jeg ikke gætte på. Mange tror fejlagtigt at man skal passe på med en for kraftig forstærker, men det er omvendt en kraftigt ydende forstærker er altid at foretrække og ødelægger sjældent højttaleren med mindre man har det i sinde, men så er man i det hele taget nok ikke til at nå mentalt. Alt kan ødelægges hvis man vil. Men køb gerne kraftigere forstærkere det er mit råd generelt og ikke kun til trådstarter
|
||
![]() |
||
siccio ![]() Super bruger ![]() Oprettet: 21-Februar-2009 Sted: Denmark Status: Offline Point: 348 |
|
For at du ikke misforstår mit indlæg, er din nuværende Denon fin til at sparke en god surround lyd ud ingen tvivl om det, var bare ment til hvis du vil presse mere juice ud af dine Dali Lektor, så kan det lade sig gøre med mere kraftigt ydende forstærker. Har hørt mindre Infinity højttalere med Meridian processor samt Rotel effekt, og hold da kæft sådan nogle mindre højttalere med højest en 6,5 tommer bas og så diskant (klassisk reol model) kunne spille kanon. Tror de kostede omkring 1500 de Infinity så sjov sammensætning men dog med stor sub. Men selvfølgelig lige ekstremt nok med så dyr forstærker kontra højttaler, men også specielt.
|
||
![]() |
||
Mufti ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 25-Marts-2010 Sted: Taastrup Status: Offline Point: 4909 |
|
Brug dine ører.
Forvrængning er tegn på at der er skruet for højt op. Når en forstærker forvrænger kan den sende særdeles meget output til diskanten. Man kan ikke sætte et præcis punkt for hvornår forvrængning starter. Forvrængning lyder metalisk og lyden bliver klemt.
|
||
![]() |
||
Hessi ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 24-December-2006 Sted: Århus N, DK Status: Offline Point: 1528 |
|
Med referenceniveau, mener du da de 105 (103) db eller de 85 db? For hvis det første er tilfældet så kan jeg ikke skrue mere ned end til 35 (33) db.
![]() Redigeret af Hessi - 21-Februar-2012 kl. 20:30 |
||
![]() |
||
|
Det er 85 dB SPL i lyttepositionen der menes med referenceniveau (-20 dB FS RMS full bandwidth pink noise, C-weighting, slow scale). Redigeret af Stereolab - 21-Februar-2012 kl. 20:42 |
||
![]() |
||
Hessi ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 24-December-2006 Sted: Århus N, DK Status: Offline Point: 1528 |
|
Efter nogle små og hurtige beregninger var det også min konklusion.
![]() Men vil det så sige at dialog max bliver 85 db og andet lyd bliver max 105 (103) db (ved film selvfølgelig)? Med udgangspunkt i reference niveauerne. Eller bliver de mixet sådan at alt dialogen altid er 20 (18) db. under max referencen på de 105 (103) db sådan at hvis jeg skruer mit anlæg op på 0 db så bliver dialogen max -20 (-18) db, forudsat at 0 db er lig med 85 db?
Redigeret af Hessi - 21-Februar-2012 kl. 20:52 |
||
![]() |
||
|
Dialogen bliver præcis det niveau som dem der har mixet/mastered filmen har tiltænkt, når det afspilles ved referenceniveau. Det kan sikkert godt være højere end 85 dB i nogle tilfælde. Referenceniveau er HØJT! så de fleste fortrækker at afspille under referenceniveau i hjemmebioen.
Redigeret af Stereolab - 21-Februar-2012 kl. 20:56 |
||
![]() |
||
|
Men forudsat at filmen er mixet til at dialog aldrig kommer over 85 db og 0 db på anlægget er lig med 85 db, vil det betyde at dialog er på 85 db hvis anlægget er skruet op til 0 db og resten af lyden er 105 (103) db, eller max lydniveau bliver 85 db og max dialog niveau bliver 65 (67) db? For mig giver det sidste mest mening, altså at dialog til enhver til bliver max 20 (18) db under det anlægget står til, forudsat at dialog er mixet til at blive max 85 db. ![]() Yep 85 db i en stue er ekstremt... Jeg har en 24 kvm. stue og har aldrig været over 75 db. i længere tid (har en enkelt gang ved uheld kommer til at gå over). Normalt ligger jeg omkring 68 - 71 db når jeg for alvor spiller højt.
![]() Redigeret af Hessi - 21-Februar-2012 kl. 21:02 |
||
![]() |
Besvar ![]() |
Side 12> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |