Forfatter |
Emne Søg Emne-funktioner
|
Maria
Guld medlem
Oprettet: 19-Oktober-2003
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 620
|
Emne: Dårligt printhoved? Sendt: 27-Februar-2006 kl. 18:52 |
Jeg har lidt problemer med min Canon i865. Den har stået stille et par måneder eller tre pga. travlhed og sygdom og nu driller den.
Jeg skulle printe på en dvd og farven skal være en mørk orange, brunligagtig farve, men den blev halvt lyserød. Jeg rensede et par gange og resultatet var det samme dog med mere og mere lyserød. Jeg printede en dysetest, hvor den gule farvede manglede og der var mangler i det øverste sorte felt med tern.
Så skiftede jeg blækket ud med nye patroner (magen til de gamle - fra TPI Danmark) og rensede en gang. Nu er det lyserøde væk, men der er nu stadig noget galt. I dysetesten er den gule stribe dukket op, men der er stadig mangler i det ternede felt. Farven er i familie med den jeg gerne vil have, men holdt op i mod en anden dvd printet før, er der tydelig forskel.
Jeg har lavet endnu en sammeligningsdvd med et andet billede og også her er der farveforskel. De nye er lysere.
Der er slettet og geninstalleret driver, PC'en er genstartet osv. Ja, alt hvad jeg kunne komme i tanke om er prøvet. Er det printhovedet der har givet op? Vil en rensning med noget dertil indkøbt væske hjælpe eller skal der en ny printer til. Det skal siges at der ikke er striber på dvd'erne eller på anden måde mangler, de er 'blot' lysere end før. Jeg bruger nøjagtig samme indstillinger i softwaren som jeg hele tiden har gjort (dark osv.)
|
Mvh Maria
|
 |
Carser
--
Oprettet: 11-Juli-2005
Point: 4805
|
Sendt: 27-Februar-2006 kl. 19:21 |
Hej Maria,
Prøv at stille printhovedet lodret i en tæt dåse med køkkenrulle, vat e.l. vædet i destilleret vand. Der skal være høj luftfugtighed uden at der står vand op over dyserne.
Lad der gå et døgn, tør det hele af uden at ramme dyserne, montér igen i din printer og se/dysetest i et par omgange, om der nu er mere "hul igennem". Gentag evt. processen, og vær klar over, at bestås dysetesten ikke 100%, vil "rigtige" print være utilfredsstillende og også spilde dit blæk.
Generelt er det godt at printe eller køre rens i ny og næ så udtørring/størkning undgås. Det kan let ske indendøre med lav relativ fugtighed.
Printhovedet kan have taget skade af at printe uden blæk nok eller hvis dets dyser har været tilstoppede - blækket har en vigtig kølefunktion.
Jeg håber, dit duer efter denne kur.
|
M.v.h. Carser
Sony RDR-HX710B, Sony KV-32FX66E, Sony DVP-S325, Sony STR-DE635, Sony MDS-JE320, Sony DCR-HC17E, Sagem 60 Selector + skarpt syn.
|
 |
Maria
Guld medlem
|
Sendt: 28-Februar-2006 kl. 09:49 |
Carser skrev:
Prøv at stille printhovedet lodret i en tæt dåse med køkkenrulle, vat e.l. vædet i destilleret vand. Der skal være høj luftfugtighed uden at der står vand op over dyserne.
Lad der gå et døgn, tør det hele af uden at ramme dyserne, montér igen i din printer og se/dysetest i et par omgange, om der nu er mere "hul igennem". Gentag evt. processen, og vær klar over, at bestås dysetesten ikke 100%, vil "rigtige" print være utilfredsstillende og også spilde dit blæk.
|
Jeg prøver...måske. Jeg har tænkt over det siden jeg skrev indlægget og det kan også godt være jeg 'bare' springer ud i det og køber en 4200 model. Jeg har nu længe ønsket mig en af de nye modeller.
Carser skrev:
Generelt er det godt at printe eller køre rens i ny og næ så udtørring/størkning undgås. Det kan let ske indendøre med lav relativ fugtighed.
Printhovedet kan have taget skade af at printe uden blæk nok eller hvis dets dyser har været tilstoppede - blækket har en vigtig kølefunktion.
|
Ja, det ved jeg og plejer også at være påpasselig med at få printet ud indimellem. Denne gang gik det bare ikke.  Men jeg skal helt sikkert få det gjort fremover om jeg så skal få en anden til at "printer-sitte" og gøre det for mig.
Tak for svaret. Hvis jeg prøver alligevel (om ikke andet så for sjov) og det virker, vender jeg tilbage med resultatet.
|
Mvh Maria
|
 |
håkon
Bruger
Oprettet: 27-Januar-2005
Point: 107
|
Sendt: 28-Februar-2006 kl. 12:28 |
Hej Maria !
De modige dypper printerhovedet i kogende vand i ca. 10 minutter. så stiller du printerhovedet på en radiator evt. på et stykke køkkenrulle, hvis den skulle dryppe. Når den er tør monterer du den i printeren, og kører en test. Håber det giver resultat.
Jeg har selv prøvet det med en HP-patron, der nægtede at " gå igang " og fidusen virkede.
/ Arne
|
 |
Maria
Guld medlem
|
Sendt: 28-Februar-2006 kl. 13:28 |
Hej Arne,
haha. Det har jeg lige prøvet. 
Jeg Googlede lidt og fandt et par stykker som har prøvet med kogende vand.
Det hjalp med dysetesten som nu er 99% god. Der er stadig en streg som er meget lys, ja nærmest ikke eksisteriende i et af felterne øverst. Jeg har lavet nogle et testprint mere. Denne gang på fotopapir hvor jeg har printet et cover som jeg har printet tidligere, men den er stadig lysere.
Jeg havde den ganske vist ikke i vandet i 10 min. , men noget kortere, så måske jeg skulle prøve igen.
Supplerende spørgsmål: Farven det drejer sig om (ja det drejer sig selvfølgeligt om alle, men det er lige denne som jeg først skulle printe) er RGB 211 117 10 (nærmest brændt orange).
Lad os sige at man først printer dvd'er med denne farve og så senere skifter blæk til et andet mærke. Vil farven så være fuldstændig identisk eller vil der være en lillebitte forandring (som man kun kan ane)? Jeg har brugt det samme blækmærke denne gang, så det er ikke der humlen ligger, men det var bare noget jeg lige spekulere over. Også mht. hvis jeg skulle købe ny printer som jo så har org. Canon blæk i.
Tænke i øvrigt på lige at tage et par billeder af før og nu som jeg så lige kan sætte ind, men jeg ved ikke hvor godt det bliver. Nå, jeg kan da altid prøve, mens printerhovedet får en tur til.
Arne, hvad var symptomerne da din HP patron havde problemer?
EDIT: Det med kameraet duede ikke. I stedet fiflede jeg lidt med farvepaletten i PSP og fandt to farver som ligner før og nu farverne:
Før:

Nu:

Nu vil de opmærksomme måske opdage at 'før' billedet ikke stemmer overens med RGB koden ovenfor, men sådan ser resultat ud af denne farve på print. Hovedsagen er dog at den samme farve nu ikke længere ser ud som den gjorde...
Redigeret af Maria
|
Mvh Maria
|
 |
Carser
--
|
Sendt: 28-Februar-2006 kl. 13:55 |
Hej igen,
Tippet med kogende vand var nyt for mig!
Om farver:
Jeg har dels arbejdet i en fotoforretning og dels læst en masse blæk- og papirtests i blade og endelig selv prøvet en del m.h.t. refill.
Der ER forskel fra mærke til mærke på farver. Og papirtype/diskoverflade spiller også overraskende meget ind. Så der er meget at prøve af og meget, der kan gå galt, hvis man vil spare.
Eneste garanti for at få gode og ensartede print er at bruge præcis den samme type - helst originale, men dyre - blæk hver gang og printe på præcis samme type papir/overflade/skive.
Lige netop Canon har gjort en del for at blæk udnyttes godt og at hvert print ikke bliver så dyrt som på mange konkurrenters modeller.
|
M.v.h. Carser
Sony RDR-HX710B, Sony KV-32FX66E, Sony DVP-S325, Sony STR-DE635, Sony MDS-JE320, Sony DCR-HC17E, Sagem 60 Selector + skarpt syn.
|
 |
Maria
Guld medlem
|
Sendt: 28-Februar-2006 kl. 14:00 |
Hej igen,
du svarede netop som jeg opdaterede 
Tak for svaret mht. til farver. Hvor stor forskel er så forskellen fra mærke til mærke? Denne gang har jeg jo så brugt samme mærke og samme medie/papir, men altså så med forskel.. Hmm..
Jeg har iøvrigt prøvet to forskellige dvd mærker. Et Princo med mat overflade og Verbatim Photo. Den 'nye' farve er ens på begge. Helt ens.
Redigeret af Maria
|
Mvh Maria
|
 |
Carser
--
|
Sendt: 28-Februar-2006 kl. 14:42 |
Maria skrev:
Hej igen,
du svarede netop som jeg opdaterede  |
Det kender jeg godt! 
Maria skrev:
Tak for svaret mht. til farver. Hvor stor forskel er så forskellen fra mærke til mærke? |
Det skal jo ses, men den sidste test jeg læste og så 36 billeder (6x papir og 6x blæk kombineret) i var skræmmende: Alt fra flotte print til noget, der så helt sygt ud, både med farvestik, striber og synlige prikker. Print af fotos med ansigter er gode til at afsløre den slags - hud og detaljer i øjne printes med store forskelle.
Maria skrev:
Denne gang har jeg jo så brugt samme mærke og samme medie/papir, men altså så med forskel.. Hmm.. |
Blækket er måske ikke så ensartet som det burde være.
Vandet kan have fortyndet det hele lidt, især hvis det også er trængt op i de små svampe og rør, der ligger mellem blæktanke og selve hovedet. Jeg ved dog ikke præcist, hvordan det er delt op i din model og hvor meget, det er "kogt med".
Jeg skrev i mit første svar, at dyserne ikke skulle dyppes og at vandet skulle være destilleret. (Alm. postevand ikke fri for partikler, der både kan forstyrre og være større end de meget små dyser i et printhoved til foto).
Så måske vil du - afh. af situationen - skulle vente til blækket er rent og ufortyndet efter flere print. Eller bare konstatere, at der åbenbart skal justeres lidt i farvemætning/lys/kontrast efter hhv. kogekuren og ny blækpatron for at det bliver som før.
|
M.v.h. Carser
|
 |
Maria
Guld medlem
|
Sendt: 28-Februar-2006 kl. 15:27 |
Hej igen,
nu har jeg prøvet kur 2 og flere rensninger med samme resultat.
Resultatet er nøjagtig som det var inden jeg overhovede pillede ved printeren. Altså før både diverse rensninger, justering af printerhovedet og så kogekuren. Der er ingen forskel. Den eneste forskel er i dysetesten hvor det øverste ternede felt nu er 100% i orden, mens nogle af de andre felter ikke er. I brugsvejledningen er der en beskrivelse af felterne i dysetesten og hvilken fremgangsmåde man skal bruge ved fejl i de forskellige felter.
Hvis felt I -1 har striber skal printhoved justeres. Det er gjort så mange gange at hovedet nu garanteret er rundtosset. Jeg prøver dog liiige en gang til og hvis det ikke afhjælper problemer giver jeg op. For printene er fine nok. Hvis det var første gang jeg printede med det billede ville jeg ikke ane at der var en fejl i printet, det er kun fordi jeg har printet samme billede tidligere. Måske skal jeg bare i fremtiden vente med at printe på dvd'er i en serie til serien er færdig så det bliver ens eller acceptere farveforskellen. 
Nu er jeg i hvertfald ikke længere sikker på at jeg ligefrem behøver en ny printer, for det er jo ikke sikkert det hjælper og selvom det gjorde kan problemet tilsyneladende stadig dukke op hvis jeg af en eller anden grund må skifte blækmærke. Ærgeligt synes jeg nu det er
Tak for hjælpen.
EDIT: Kom lige i tanke om at jeg har skiftet både mediemærke, papirmærke og blækmærke før uden at det har haft indflydelse på farven. ØV at de skulle ske nu. Jeg har et hav af dvd'er i f.eks. serier hvor nogle allerede er printet mens en del venter det samme gælder for covers, men nu når jeg ved at farven ikke bliver den samme må jeg indrømme at jeg er knap så begejstret ved tanken om at skulle fortsætte. 
Redigeret af Maria
|
Mvh Maria
|
 |
Carser
--
|
Sendt: 28-Februar-2006 kl. 16:14 |
Hej igen Maria,
Blot lidt spredt fægtning:
- Kan det helt udelukkes, at det første print af samme billede, du sammenligner med, kan have ændret sig gradvist gennem tid?
- Måske er printhovedet simpelthen efterhånden så småt ved at være slidt op, især hvis hverken kalibrering, rens, indstilling af farvemætning/lys/kontrast og godt blæk rigtigt hjælper.
- Jeg har oplevet på printere med lidt større dyser, at der med fulde tanke ofte doseres lidt mere blæk ved print end der gør ved halvtomme. Sikkert p.g.a. blækkets vægt.
|
M.v.h. Carser
|
 |
Maria
Guld medlem
|
Sendt: 28-Februar-2006 kl. 16:45 |
Hej,
punkt1: Ja, det mener jeg godt at kunne udelukke. Jeg har print af samme billede som er både 9 mdr., ½ år og 3 mdr. gammel og de er helt ens.
punkt2: Også mit bud. Det var egentlig det jeg oprindeligt ville vide. Om der var mulighed for at printhovedet var stået af. Jeg er/var bare ikke sikker på at denne "fejl" skyldtes det, da jeg mest har hørt om striber i print og lign. i forb. med printhovedfejl.
punkt3: Billedet er tidliger printet med både fulde, halvtomme og næsten tomme tanke med samme resultat.
Der er jo også det ved det at de allerførste print var helt i hen i skoven jvf. mit første indlæg. Halvt lyserøde osv.
|
Mvh Maria
|
 |
Carser
--
|
Sendt: 28-Februar-2006 kl. 17:06 |
Ja, det er nok punkt 2, der er aktuelt.
Jeg kan se, du har oprettet en anden tråd m/efterlysning, og det er en god idé.
Farven er jo helt præcist defineret, men uden også at udveksle info om driver-indstillinger/egenskaber for udskrift (farvemætning/lys/kontrast/auto/foto o.s.v.) og bruge helt de samme og samme type blæk og medie er dit forslag ikke i sig selv med til at bevise noget definitivt m.h.t. om dit printhovede klarer sig som andres eller ej.
|
M.v.h. Carser
|
 |