Forfatter |
Emne Søg Emne-funktioner
|
p.las
Guld medlem
Oprettet: 06-November-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4156
|
Emne: pcm vs bitstream - kæmpe forskel! Sendt: 30-Marts-2011 kl. 07:59 |
hej. jeg vi lige hører om nogle har prøvet at teste deres afspillers dekodning op mod deres recievere/processor?. jeg har for nogle år siden selv deltaget i en sådan test, og konklusionen var at der var forskel. jeg har de sidste par år haft en lexicon processor som ikke har kunnet dekode, så det har min Oppo bdp 83 stået for. dekodningen i denne afspiller skulle være noget af det bedste. nu har jeg så anskaffet mig en Anthem processor som har intern dekodning. og når jeg sammenligner de to op mod hinanden er forskellen stor. Så stor at jeg ved først lyt troede at der var 3-4 db forskel på lyden.. i processoren favør.Men efter at have testet med en db måler på dve essentials, har jeg kunne konstatere at lydtrykket er det samme. jeg har dog kun kunne teste det på alm dts og ikke hd , da essentilas skiven ikke har dts hd. jeg kan dog ikke forstille mig at der skulle være forskel på lydtrykket om lyden er bitstream eller pcm. jeg har fået fortalt at dialog norm også bliver tilføjet, selv om signalet fra bd afspilleren er pcm. processoren skriver det bare ikke i displayet. er der noget jeg har overset, eller har andre også denne erfaring?
|
|
 |
Potter
Guld medlem
Oprettet: 23-Juni-2008
Point: 3353
|
Sendt: 30-Marts-2011 kl. 10:46 |
p.las skrev:
hej. jeg vi lige hører om nogle har prøvet at teste deres afspillers dekodning op mod deres recievere/processor?. jeg har for nogle år siden selv deltaget i en sådan test, og konklusionen var at der var forskel. jeg har de sidste par år haft en lexicon processor som ikke har kunnet dekode, så det har min Oppo bdp 83 stået for. dekodningen i denne afspiller skulle være noget af det bedste. nu har jeg så anskaffet mig en Anthem processor som har intern dekodning. og når jeg sammenligner de to op mod hinanden er forskellen stor. Så stor at jeg ved først lyt troede at der var 3-4 db forskel på lyden.. i processoren favør.Men efter at have testet med en db måler på dve essentials, har jeg kunne konstatere at lydtrykket er det samme. jeg har dog kun kunne teste det på alm dts og ikke hd , da essentilas skiven ikke har dts hd. jeg kan dog ikke forstille mig at der skulle være forskel på lydtrykket om lyden er bitstream eller pcm. jeg har fået fortalt at dialog norm også bliver tilføjet, selv om signalet fra bd afspilleren er pcm. processoren skriver det bare ikke i displayet. er der noget jeg har overset, eller har andre også denne erfaring? |
DTS HD dekodet fra min afspiller til PCM ligger med et lavere niveau i forhold til bitstream hos mig, niveau forskellen passer med de antal db. som DIAL NORM reguleres med via bitstrem. Det er afprøvet tidligere med b.la. disse afspiller PS3 slim - Sony ES5000 - Denon 3800 - Pioneer LX91, og med en række forskellige receivere, også et par ældre receivere. Nogle havde iøvrigt problemer med at LFE sporet som var for lavt når receiveren modtog et PCM signal via HDMI.
For den ikke lytte øvede, kan denne niveau forskel nemt sætte den med det højeste niveau som sin farvorit. Og har man så samtidigt også en forstærker som kommer ud med et lavere niveau på LFE sporet via PCM over HDMI, så kan det være ret nemt at vælge.
Jeg har selvt søgt viden på om der bliver reguleret med DIAL NORM intern i afspilleren og pt. har jeg ikke fået et svar jeg kan bruge til noget, jeg tror personlig ikke selv på der bliver reguleret set ud fra oplevesen på niveau forskellen som jeg og nogle hifi nørde venner har oplever det.
|
4 stk.JLAudio Fathom F113v2 SUBWOOFERE| LG OLED 83 | OPPO UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 4 stk. SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |2 stk. Primare A60 Effektrin
|
 |
p.las
Guld medlem
|
Sendt: 30-Marts-2011 kl. 12:37 |
Potter skrev:
p.las skrev:
hej. jeg vi lige hører om nogle har prøvet at teste deres afspillers dekodning op mod deres recievere/processor?. jeg har for nogle år siden selv deltaget i en sådan test, og konklusionen var at der var forskel. jeg har de sidste par år haft en lexicon processor som ikke har kunnet dekode, så det har min Oppo bdp 83 stået for. dekodningen i denne afspiller skulle være noget af det bedste. nu har jeg så anskaffet mig en Anthem processor som har intern dekodning. og når jeg sammenligner de to op mod hinanden er forskellen stor. Så stor at jeg ved først lyt troede at der var 3-4 db forskel på lyden.. i processoren favør.Men efter at have testet med en db måler på dve essentials, har jeg kunne konstatere at lydtrykket er det samme. jeg har dog kun kunne teste det på alm dts og ikke hd , da essentilas skiven ikke har dts hd. jeg kan dog ikke forstille mig at der skulle være forskel på lydtrykket om lyden er bitstream eller pcm. jeg har fået fortalt at dialog norm også bliver tilføjet, selv om signalet fra bd afspilleren er pcm. processoren skriver det bare ikke i displayet. er der noget jeg har overset, eller har andre også denne erfaring? |
DTS HD dekodet fra min afspiller til PCM ligger med et lavere niveau i forhold til bitstream hos mig, niveau forskellen passer med de antal db. som DIAL NORM reguleres med via bitstrem. Det er afprøvet tidligere med b.la. disse afspiller PS3 slim - Sony ES5000 - Denon 3800 - Pioneer LX91, og med en række forskellige receivere, også et par ældre receivere. Nogle havde iøvrigt problemer med at LFE sporet som var for lavt når receiveren modtog et PCM signal via HDMI.
For den ikke lytte øvede, kan denne niveau forskel nemt sætte den med det højeste niveau som sin farvorit. Og har man så samtidigt også en forstærker som kommer ud med et lavere niveau på LFE sporet via PCM over HDMI, så kan det være ret nemt at vælge.
Jeg har selvt søgt viden på om der bliver reguleret med DIAL NORM intern i afspilleren og pt. har jeg ikke fået et svar jeg kan bruge til noget, jeg tror personlig ikke selv på der bliver reguleret set ud fra oplevesen på niveau forskellen som jeg og nogle hifi nørde venner har oplever det. | jeg ved efterhånden ikke hvad jeg skal tro. men jeg tror at du er inde på noget af det rigtige. DTS og DTS HD bliver ikke behandlet på samme måde. Så det jeg høre er hvad jeg vil gætte på , være en forskel på ca 3-4 db. Det interessante er at det kun er DTS HD og ikke true HD. her er der ingen forskel. i følge nettet tilføjer mange THX godkendte reciever/processsor automatisk 4 db ,når signalet er DTS HD. Måske det kunne være forklaringen. jeg ved godt at det intet betyder for kvaliteten . men som ægte nørd vil jeg dog gerne have en forklaring på hvorfor
|
|
 |
p.las
Guld medlem
|
Sendt: 30-Marts-2011 kl. 12:41 |
Potter skrev:
p.las skrev:
Jeg har selvt søgt viden på om der bliver reguleret med DIAL NORM intern i afspilleren og pt. har jeg ikke fået et svar jeg kan bruge til noget, jeg tror personlig ikke selv på der bliver reguleret set ud fra oplevesen på niveau forskellen som jeg og nogle hifi nørde venner har oplever det. | jeg tror at afspilleren reguler når det er true hd. men den vil ikke gøre det i dts hd da det ikke ligger på selve pladen, men i den THX godkendte reciever.
|
|
 |
ghost-the-man
Guld medlem
Oprettet: 26-Oktober-2007
Sted: DK (nordøstfyn)
Point: 1647
|
Sendt: 30-Marts-2011 kl. 15:28 |
I forbindelse med,at jeg har fået en ny reciver (7005),har jeg lyttet om jeg kan høre en forskel på,om Oppo var sat til at køre bitstream eller PCM signal op i reciver,da min Oppo kørte PCM signal op i den gamle reciver,for at kunne få gavn af de ny HD lydeformater.
Afprøvet med Toto,Falling in between live.
Ved afspilning i Dolby Digital 5.1,med Oppo i PCM,virker lyden lavere,også LEF sporet er lavere,i forhold til at afspilning DTS-HD Master.
Ved afspilning i Dolby Digital 5.1,med Oppo i bitstream,er det samme resultat,lyden lavere og LEF sporet er lavere,som ved afspilning i DTS-HD Master.
Selve lydkvaliteten på,om Oppoen står i,bitstream/PCM,synes jeg ikke der er den store forskel,måske lidt sprø i det,undslyld mit fynske dialekt ,når oppoen står for dekodningen,men i en blindtest vil jeg nok ikke opdage det.
|
|
 |
p.las
Guld medlem
|
Sendt: 30-Marts-2011 kl. 15:32 |
ghost-the-man skrev:
<FONT size=2 face=Arial>I forbindelse med,at jeg har fået en ny reciver (7005),har jeg lyttet om jeg kan høre en forskel på,om Oppo var sat til at køre bitstream eller PCM signal op i reciver,da min Oppo kørte PCM signal op i den gamle reciver,for at kunne få gavn af de ny HD lydeformater.
<FONT size=2 face=Arial>
<FONT face=Arial>Afprøvet med <SPAN><SPAN>Toto,Falling in between live.</SPAN></SPAN>
<FONT size=2 face=Arial>Ved afspilning i Dolby Digital 5.1,med Oppo i PCM,virker lyden lavere,også LEF sporet er lavere,i forhold til at afspilning DTS-HD Master.
<FONT size=2 face=Arial>Ved afspilning i Dolby Digital 5.1,med Oppo i bitstream,er det samme resultat,lyden lavere og LEF sporet er lavere,som ved afspilning i DTS-HD Master.
<FONT size=2 face=Arial>Selve lydkvaliteten på,om Oppoen står i,bitstream/PCM,synes jeg ikke der er den store forskel,måske lidt sprø i det,undslyld mit fynske dialekt  ,når oppoen står for dekodningen,men i en blindtest vil jeg nok ikke opdage det. | altså...du oplever også dth hd bitstream som værende højere, end når det er dts hd pcm?
|
|
 |
Bruger udmeldt 43
--
Oprettet: 18-April-2007
Point: 0
|
Sendt: 30-Marts-2011 kl. 15:42 |
Ghost@
Jeg tror kun forskellen gælder med HD lyd 
|
 |
ghost-the-man
Guld medlem
Oprettet: 26-Oktober-2007
Sted: DK (nordøstfyn)
Point: 1647
|
Sendt: 30-Marts-2011 kl. 17:01 |
p.las skrev:
altså...du oplever også dth hd bitstream som værende højere, end når det er dts hd pcm? |
Jeg har vist ikke været klar nok,sorry,jeg oplever ikke forskel på om jeg skifter mellem bitstream/ PCM
Har lige prøvet på.
Blu ray med U2 360°: At The Rose Bowl,i DTS-HD Master ingen forskel.
Dvden med Eric Clapton:One More Car One More Rider,i dts ingen forskel.
Det kan jeg selvfølgelig ikke,kampus,men forskel var der.
|
|
 |
p.las
Guld medlem
|
Sendt: 30-Marts-2011 kl. 17:43 |
Jeg tror at jeg vil prøve nogle film i aften. Det kunne måske ligge i at nogle recievere/processor automatisk tilføjer 4db når de ser et DTS hd lydspor. Det er der nogle på nettet der mener at eks THX godkendte recievere gør. http://forum.blu-ray.com/audio-theory-discussion/121087-understanding-dialog-normalization.html
|
|
 |
p.las
Guld medlem
|
Sendt: 30-Marts-2011 kl. 17:45 |
Kampus skrev:
Ghost@
Jeg tror kun forskellen gælder med HD lyd  | Oplever du også forskellen på DTS hd?
|
|
 |
Brasch
Guld medlem
Oprettet: 14-November-2007
Point: 645
|
Sendt: 30-Marts-2011 kl. 18:42 |
så vidt jeg ved er dialog normalization kun noget der bruges i forbindelse med Dolby Digital (herunder også True HD og DD+). Det kan forklare forskellen på True HD og DTS HD. Når receiveren modtager et spor med enten DTS eller DD offsetter den LFE-kanalen med 10dB, som den skal. Jeg tvivler kraftigt på at der er ret mange der gør det, hvis de modtager et PCM-signal - det er jo ikke sikkert det har været hverken DD eller DTS på et tidspunkt. Det ville vel være at konstruere forstærkeren decideret forkert. Så er spørgsmålet om afspilleren justere LFE-kanalen, hvis der bliver sendt ud via PCM - jeg tvivler ret kraftigt, men det må da være relativt let at finde ud af - det er trods alt 10dB forskel. Det er jo bare at prøve 2 gange efter hinanden. Det burde ikke engang være nødvendigt at måle det, da 10dB vil fordoble lytteindtrykket af lyden. Det kommer selvfølgelig an på om den pågældende subwoofer er presset og rent faktisk kan spille 10dB højere
|
 |
p.las
Guld medlem
|
Sendt: 30-Marts-2011 kl. 19:25 |
Brasch skrev:
så vidt jeg ved er dialog normalization kun noget der bruges i forbindelse med Dolby Digital (herunder også True HD og DD+). Det kan forklare forskellen på True HD og DTS HD. Når receiveren modtager et spor med enten DTS eller DD offsetter den LFE-kanalen med 10dB, som den skal. Jeg tvivler kraftigt på at der er ret mange der gør det, hvis de modtager et PCM-signal - det er jo ikke sikkert det har været hverken DD eller DTS på et tidspunkt. Det ville vel være at konstruere forstærkeren decideret forkert. Så er spørgsmålet om afspilleren justere LFE-kanalen, hvis der bliver sendt ud via PCM - jeg tvivler ret kraftigt, men det må da være relativt let at finde ud af - det er trods alt 10dB forskel. Det er jo bare at prøve 2 gange efter hinanden. Det burde ikke engang være nødvendigt at måle det, da 10dB vil fordoble lytteindtrykket af lyden. Det kommer selvfølgelig an på om den pågældende subwoofer er presset og rent faktisk kan spille 10dB højere | Jeg oplever ingen forskel på lfe sporet. Det har oppoen styr på. Hvad jeg har lagt mærke til , så er det DTS hd bitstream ,der har et højere niveau end det tilsvarende pcm.
|
|
 |