recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Teknik & Teori
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Frekvenser over 20 kHz
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketFrekvenser over 20 kHz

Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
mfhansen82 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 23-Februar-2011
Sted: Kbh, Danmark
Status: Offline
Point: 460
Direkte link til dette indlæg Emne: Frekvenser over 20 kHz
    Sendt: 06-Marts-2011 kl. 01:28
Jeg har undret mig over en ting. Dali Lektor 6 reklameres med at kunne gengive lyde op til 27 kHz, mens Ikon MK2 serien kan gå op til 30 kHz. Er der en der muligvis kan forklare mig hvorfor det er godt/smart/vigtigt, eftersom den menneskelige hørrelse ikke kan høre højere end 20 kHz?? Smile
Mvh
Michael Hansen

Sony KDL-32V5500 | Sony STR-DH700 | Sony BDP-S360 | Sony CDP-XB920 QS
------------------------
Dali Basis 100 sub | Dali Lektor 6 front | Jamo A3Cen center | Jamo Sat300II surround
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Online
Point: 19815
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Marts-2011 kl. 08:00
Oprindeligt skrevet af mfhansen82 mfhansen82 skrev:

Jeg har undret mig over en ting. Dali Lektor 6 reklameres med at kunne gengive lyde op til 27 kHz, mens Ikon MK2 serien kan gå op til 30 kHz. Er der en der muligvis kan forklare mig hvorfor det er godt/smart/vigtigt, eftersom den menneskelige hørrelse ikke kan høre højere end 20 kHz??

Ikke alle har lige dårlig en hørelse.

Ikke alle musikinstrumenter udsender rene sinustoner, nogle indeholder mange overharmoniske frekvenser - også over de 20 kHz, hvilket kan være emd til at ændre lyden en smule.

Derfra sagt, så skal man jo til at tjekke frekvensgangen på resten af udstyret, det nytter jo ikke noget at forstærkeren, eller CD afspilleren skærer de overharmoniske væk.

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
bruger udmeldt 23 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 25-December-2010
Point: 2017
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Marts-2011 kl. 08:42
Hvad med fx et symfoniorkester, eller et kæmpestort koncert-kirkeorgel? Disse skal jo også kunne gengives korrekt? Tråden handler godt nok om de HØJE frekvenser - jeg synes dog, at de fleste højttalere ikke kan gå ret langt NED i frekvenserne... Dette sidste tillægsspørgsmål kan vist være ret problematisk for gengivelsen de store orgler.
Til top
Super bruger
Super bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Marts-2011 kl. 15:04
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Jeg har undret mig over en ting. Dali Lektor 6 reklameres med at kunne gengive lyde op til 27 kHz, mens Ikon MK2 serien kan gå op til 30 kHz. Er der en der muligvis kan forklare mig hvorfor det er godt/smart/vigtigt, eftersom den menneskelige hørrelse ikke kan høre højere end 20 kHz??

Ikke alle har lige dårlig en hørelse.

Ikke alle musikinstrumenter udsender rene sinustoner, nogle indeholder mange overharmoniske frekvenser - også over de 20 kHz, hvilket kan være emd til at ændre lyden en smule.

Derfra sagt, så skal man jo til at tjekke frekvensgangen på resten af udstyret, det nytter jo ikke noget at forstærkeren, eller CD afspilleren skærer de overharmoniske væk.

Klaus

Det er rigtig nok, men mig bekendt ligger grænsen til ultralyd omkring 20-25 kHz og det er dog alligevel de færreste mennesker som kan høre det, uanset hvor god en hørelse de nu har. Wink

Jeg kan bare ikke forstå hvordan ultralyd kan indfluere almindelig hørbar lyd.

Redigeret af mfhansen82 - 06-Marts-2011 kl. 15:06
Mvh
Michael Hansen

------------------------
Dali Basis 100 sub | Dali Lektor 6 front | Jamo A3Cen center | Jamo Sat300II surround
Til top
Super bruger
Super bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Marts-2011 kl. 15:06
Oprindeligt skrevet af turbo2 turbo2 skrev:

Hvad med fx et symfoniorkester, eller et kæmpestort koncert-kirkeorgel? Disse skal jo også kunne gengives korrekt? Tråden handler godt nok om de HØJE frekvenser - jeg synes dog, at de fleste højttalere ikke kan gå ret langt NED i frekvenserne... Dette sidste tillægsspørgsmål kan vist være ret problematisk for gengivelsen de store orgler.

Det er rigtig, men det er jo så der en Subwoofer kan være nyttig. Til lige at give den sidste bund. Jeg er kategorisk uenig med mange herinde som mener at en sub ikke kan/skal bruges i et stereosystem. Men den skal ikke fungere som bashøjttaler, men blot lige lægge den dybeste bund. Eksempelvis tonerne fra 40-60 Hz og ned til 10-20 Hz.
Mvh
Michael Hansen

------------------------
Til top
Super bruger
Super bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Marts-2011 kl. 15:20
Hej Klaus, jeg googlede lige lidt, og efter jeg fandt en sammenhæng imellem superharmoniske svingninger og overtoner, gav det langt mere mening. Faktisk er det ret få instrumenter der spiller med grundtone alene. De fleste spiller med overtoner. Men hvordan opnår man alligevel at kunne høre en overtone på 30 kHz.

Anyways, jeg har læst på specs at min receiver har en analog frequency respons fra 10 hz til 70 kHz +0,5/-2dB (med lydfelter og equalizer omgået). Betyder det at forstærkeren er i stand til at gengive lyde op til 70 kHz?

Jeg kan se at min cd afspiller (Sony CDP-XB920) har en Frequency Respons fra 2 Hz til 20 kHz, men jeg kan ikke se hvor meget min bluray (Sony BDP-S360) har. Det betyder at min cd afspiller reelt set ikke vil kunne gå højere end til 20 kHz. Ved du om det gør en forskel hvis man tilslutter med coaxial eller optisk kabel?

Ny update: Jeg fandt ydermere ud af at man reelt set kun vil have nogen gavn af frekvenser over 20 kHz med SACD eller DVD-A. En cd har en maks samplingfrekvens på 44 kHZ, altså en frekvens respons på max 22 kHz. Derfor er det ikke tegn på en dårlig cd-afspiller, at min kun går til 20 kHz.  Og den tråd jeg læste lidt på var også yderst tvivlsom overfor om alt over 20 kHz ville have nogen reel indflydelse.

Redigeret af mfhansen82 - 06-Marts-2011 kl. 15:48
Mvh
Michael Hansen

------------------------
Til top
Old Black Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Oprettet: 17-November-2009
Sted: Danmark
Point: 44
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Marts-2011 kl. 15:25

Oprindeligt skrevet af turbo2 turbo2 skrev:

Det er rigtig, men det er jo så der en Subwoofer kan være nyttig. Til lige at give den sidste bund. Jeg er kategorisk uenig med mange herinde som mener at en sub ikke kan/skal bruges i et stereosystem. Men den skal ikke fungere som bashøjttaler, men blot lige lægge den dybeste bund. Eksempelvis tonerne fra 40-60 Hz og ned til 10-20 Hz.

Helt enig! Jeg kan heller ikke undvære min subwoofer når jeg høre musik Smile
It's all one song!
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Marts-2011 kl. 16:14

Jeg har undret mig over en ting. Dali Lektor 6 reklameres med at kunne gengive lyde op til 27 kHz, mens Ikon MK2 serien kan gå op til 30 kHz. Er der en der muligvis kan forklare mig hvorfor det er godt/smart/vigtigt, eftersom den menneskelige hørrelse ikke kan høre højere end 20 kHz?? Smile

Der er to (måske rettere tre) mulige forklaringer:1: Nogle mener at overtonerne har en betydning for oplevelsen af lyden, selv om vi ikke hører disse overtoner i sig selv. Jeg vil ikke gøre mig til dommer for om det er rigtigt eller forkert, jeg har aldrig hørt en demonstration hvor der KUN har været dette til forskel, så det er svært at sige om den forskel man hører skyldes andre ting. 2: Dét at systemet kan gå væsentligt højere op end mennesket kan høre, kan give noget "headroom", så systemet er mindre presset inden for det hørbare område, end systemer der kun liiige kan levere det hørbare område. Hér ligger min stemme, eksempelvis synes jeg der er en generel tendens til at metal-diskanter med en resonansfrekvens tættere på 30 kHz, lyder meget mindre "metallisk" end metal-diskanter med resonansfrekvens omkring 20 kHz.

Den tredje mulighed er at det netop ikke er vigtigt, men bare smart markedsføring. Dette er givetvist delvist rigtigt, forstået på den måde at du vil kunne opleve at en dårlig diskant der kan gengive op til 30 kHz, kan lyde dårligere end en god diskant der kan gengive op til 16 kHz.

Med andre ord, så mener jeg at det fortrinsvist drejer sig om at levere bedst mulig lyd i det hørbare område, og en følgevirkning af at gøre dét vil ofte være at man dækker et bredere frekvensområde. Det er imidliertid ikke en garanti, at fordi man har et bredt frekvensområde, så lyder det godt i det hørbare, men det afholder ikke nogen fra at bruge det i markedsføringen alligevel. Som altid, så er det afgørende i sidste ende hvordan det lyder i praksis, uafhængigt af hvad papiret siger.
Til top
opzouten Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 15-April-2009
Point: 907
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Marts-2011 kl. 21:39
Hvad angår den menneskelige hørelse kan jeg ikke komme med en god forklaring. Mig bekendt er der ingen kendte tilfælde af personer der kan høre frekvenser over 20 kHz. 

Hvis det handlede om et digitalt system kunne det godt give mening, pga aliasering, men i et analogt system giver det ingen mening. 
Til top
Allan Olesen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 08-Juli-2008
Point: 3249
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Marts-2011 kl. 22:52
Findes der undersøgelser af, om man kan høre forskel på forskellige bølgeformer ved 20 kHz?

Ved 1000 Hz er det jo meget nemt at høre forskel på en sinustone og en firkanttone.

Hvis man KAN høre forskel på bølgeformer ved 20 kHz, må det også betyde, at man har brug for udstyr, der kan gå højere end 20 kHz for at gengive bølgeformen korrekt.
Til top
Super bruger
Super bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Marts-2011 kl. 23:51
Sådan som jeg læste det, indtil flere steder, så vil de fleste mennesker have en hørelse der kan opfange højfrekvente lyde imellem 12 og 17 kHz. Evnen til at opfange højfrekvent lyd falder med alderen. Men 20 kHz synes at være det absolutte max. Herfra og op er det kun hunde der kan lege med.
Mvh
Michael Hansen

------------------------
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Marts-2011 kl. 09:22
Oprindeligt skrevet af Allan Olesen Allan Olesen skrev:

Findes der undersøgelser af, om man kan høre forskel på forskellige bølgeformer ved 20 kHz?

Ved 1000 Hz er det jo meget nemt at høre forskel på en sinustone og en firkanttone.

Hvis man KAN høre forskel på bølgeformer ved 20 kHz, må det også betyde, at man har brug for udstyr, der kan gå højere end 20 kHz for at gengive bølgeformen korrekt.

Uden at være ekspert på firkanttoner, så siger min umiddelbare logik mig at en 1000 Hz firkanttone slet ikke er 1000 Hz lyd, men en serie af spikes med hhv. positiv og negativ amplitude, på principielt "uendeligt" frekvens. Den perfekte firkanttone har et lodret forløb. For at gengive dette perfekt, skal en højttaler i princippet kunne gengive en sinustone med uendeligt høj frekvens. Dette findes selvsagt ikke, hvorfor firkanttonen i praksis vil være forvrænget. Logikken siger så at jo højere frekvens højttaleren kan levere, jo mere præcist bør den kunne levere denne firkanttone (der er nok flere variabler inde over).

Der er jo som sådan principielt ingen lyd i en firkant-tone mellem amplitude-skiftene. Om højttalerenheden står stille i yderpositionen eller midterpositionen, er jo sådan set lige meget, det giver ingen lyd. Så dét du hører når du afspiller en firkant-tone, er de enkelte amplitudeskift plus forvrængningen.

Jeg mener med andre ord ikke at en firkanttone kan inddrages i denne debat. 20 kHz har principielt kun én form, og det er en sinustune. Hvis tonen har andre former, så er det fordi det ikke længere er en 20 kHz tone, men en 20 kHz tone blandet med andre frekvenser.
Til top

Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu