recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Distribution og udstyr generelt
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Router/AccessPoint/Mobilt bredbånd
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketRouter/AccessPoint/Mobilt bredbånd

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
okaare Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 08-December-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 269
Direkte link til dette indlæg Emne: Router/AccessPoint/Mobilt bredbånd
    Sendt: 28-April-2010 kl. 15:29
Undertegnede har en 20 mbit forbindelse fra Telenor via de gamle tlf. kobberledninger. Jeg har etableret et trådløst netværk med mine tre computere og trådløse printer, men har netop også fået mobilt bredbånd og tænker på, at 20 mbit forbindelsen en dag bliver overflødig, hvorfor jeg har følgende spørgsmål:

Hvordan pokker konfigurerer jeg i såfald min Router/AccessPoint, hvis jeg dropper den faste forbindelse, der er jo i såfald ikke længere nogen http adresse til Routeren ? Jeg vil jo gerne kunne bevare og udbygge mit lokale netværk.

mvh
Til top
Cami Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 14-December-2009
Point: 166
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-April-2010 kl. 06:41

Jeg mener helt bestemt jeg på et tidspunkt har læst at nogle routere med indbygget usb-port, kan få internettet igennem denne, hvis man sætter sit mobile bredbåndsmodem hertil. Men lige på stående fod så kan jeg ikke lige mindes hvor jeg har læst det...

Jeg havde kortvarigt mobilt bredbånd ved telenor (det var jo gratis :p - har også deres 20mbit linie), men efter 3 måneder hvor jeg endnu ikke havde haft brug for det, så afleverede jeg det igen... Så ovenstående blev ikke i nærheden af aktuelt for mig.
Mvh. Allan
Til top
Slettet_120331 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 10-Maj-2009
Sted: Danmark
Point: 1123
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-April-2010 kl. 07:41
Du kan lave en broforbindelse imellem wi-fi og 3g på den computer med 3g modem i så du deler internettet på lan.

Det kræver en tændt computer ellers skal du have fat i en router der understøtter 3g modem's i usb. Men når dette er sagt vil jeg bestemt ikke anbefale at bruge 3g som ens hovedforbindelse. 3g er godt på farten men stadig elendigt i forhold til kabel
Til top
strandvasker Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-September-2009
Point: 2423
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-April-2010 kl. 08:22
Oprindeligt skrevet af okaare okaare skrev:

Hvordan pokker konfigurerer jeg i såfald min Router/AccessPoint, hvis jeg dropper den faste forbindelse, der er jo i såfald ikke længere nogen http adresse til Routeren ? Jeg vil jo gerne kunne bevare og udbygge mit lokale netværk.

Dit lokalnet forsvinder ikke bare fordi du dropper den faste internetforbindelse, med mindre du da skal aflevere din router når du nedlægger forbindelsen? Alternativt må du købe en router, de koster ikke alverden, jeg mener jeg gav omkring 400 for min.

Din router har en stribe funktioner, bl.a. at fungere som "trådløs switch" for dine computere og printer, at dele ipnumre ud til dine computere og printere og at formidle kontakt til telenors internetserver. Hvis du nedlægger din faste forbindelse til telenor kan den ikke længere tilbyde kontakt til deres internetserver, men den kan stadig godt virke som samlingspunkt for dine computere og printer og dele ipadresser ud til dem. Sagt på din måde vil routeren stadig være der og have den http adresse du er vant til, det er en adresse på dit lokalnet og den er uafhængig af om du har forbindelse "ud af huset" eller ej..

Når det er sagt vil jeg sige, at med tre computere lyder det som en temmeligt ringe ide at satse på mobilt bredbånd til at trække det hele. Du får mindre hastighed for pengene, der er forbrugsloft på forbindelse "Max. x GB om måneden" og hvis du bruger mere end det er det typisk til priser i stil med 10 kr. pr. ekstra MB = volddyrt. Typisk vil forbindelse være langt mere ustabil end en fast forbindelse og endelig kan du kun bruge forbindelsen på den computer der har usb dimsen i måsen. Mobilt internet er kun smart hvis du virkelig har brug for at være mobil, resten af tiden får det ikke et ben til jorden i forhold til en fast forbindelse..
Til top
okaare Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-April-2010 kl. 10:00
Oprindeligt skrevet af strandvasker strandvasker skrev:

Dit lokalnet forsvinder ikke bare fordi du dropper den faste internetforbindelse, med mindre du da skal aflevere din router når du nedlægger forbindelsen? Alternativt må du købe en router, de koster ikke alverden, jeg mener jeg gav omkring 400 for min.

Din router har en stribe funktioner, bl.a. at fungere som "trådløs switch" for dine computere og printer, at dele ipnumre ud til dine computere og printere og at formidle kontakt til telenors internetserver. Hvis du nedlægger din faste forbindelse til telenor kan den ikke længere tilbyde kontakt til deres internetserver, men den kan stadig godt virke som samlingspunkt for dine computere og printer og dele ipadresser ud til dem. Sagt på din måde vil routeren stadig være der og have den http adresse du er vant til, det er en adresse på dit lokalnet og den er uafhængig af om du har forbindelse "ud af huset" eller ej..

Når det er sagt vil jeg sige, at med tre computere lyder det som en temmeligt ringe ide at satse på mobilt bredbånd til at trække det hele. Du får mindre hastighed for pengene, der er forbrugsloft på forbindelse "Max. x GB om måneden" og hvis du bruger mere end det er det typisk til priser i stil med 10 kr. pr. ekstra MB = volddyrt. Typisk vil forbindelse være langt mere ustabil end en fast forbindelse og endelig kan du kun bruge forbindelsen på den computer der har usb dimsen i måsen. Mobilt internet er kun smart hvis du virkelig har brug for at være mobil, resten af tiden får det ikke et ben til jorden i forhold til en fast forbindelse..

Tak for dit begavede svar. Det er lige der, jeg vil hen, idet min Router stadig fungerer som samlingspunkt for mit isenkarm, selvom jeg ingen kontakt har til internettet. At droppe min faste forbindelse er ikke aktuelt, men af forståelsesmæssige årsager er jeg nysgerrig efter at få svar på problematikken om fortsat at kunne konfigurere Routeren, hvis man i fremtiden dropper den faste forbindelse. Der kunne jo blive tale en tilføjelse af en MAC adresse og/eller andre ændringer af Routerens parametre.

Har du noget svar på det spørgsmål Smile

mvh
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-April-2010 kl. 16:17

Tak for dit begavede svar. Det er lige der, jeg vil hen, idet min Router stadig fungerer som samlingspunkt for mit isenkarm, selvom jeg ingen kontakt har til internettet. At droppe min faste forbindelse er ikke aktuelt, men af forståelsesmæssige årsager er jeg nysgerrig efter at få svar på problematikken om fortsat at kunne konfigurere Routeren, hvis man i fremtiden dropper den faste forbindelse. Der kunne jo blive tale en tilføjelse af en MAC adresse og/eller andre ændringer af Routerens parametre.

Din router har to halvdele. Der er LAN halvdelen der er den del der er koblet til dit lokalnet. Typisk vil routeren kalde sig selv 10.0.0.1, 192.168.0.1 eller 192.168.1.1 på dit lokalnet, det er den adresse du skriver ind i din browser når du vil i kontakt med routerens administrationsside. Samtidigt har routeren det der hedder en DHCP server, som er en funktion der uddeler ipnumre til udstyret på dit lokalnet. Hvis routeren hedder 192.168.1.1 vil den typisk give ipnummer 192.168.1.100 til første maskine der melder sig, 192.168.1.101 til den næste osv.. Det skal dog lige siges at din router sagtens kan være konfigureret til at bruge nogle andre adresser. Der er selvfølgelige en MAC adresse på routerens netkort der snakker med dit lokalnet, både en MAC for det stik du sætter kabel til og en MAC for det trådløse netkort i routeren. De MAC adresser ændrer sig ikke, uanset om du har aftale med Telenor eller ej. Med andre ord, det er fuldstændigt ligemeget for den netværksfunktion dit lokalnet har om routeren har forbindelse til Telenor eller ej.

Den anden halvdel af din router er WAN halvdelen. Det er endnu et netkort med egen MAC adresse. Det netkort har ikke noget med dit lokalnet at gøre, det er routerens netkort "ud i verden", det netkort den bruger til at snakke med Telenor med. Det netkort får et ipnummer af Telenors DHCP server, men det ipnummer har ikke noget at gøre med hvad tingene hedder internt på dit lokalnet.

Din router holder altså skarp adskillelse mellem dit lokale, interne netværk og det store internet. Du kan betragte den lidt som sådan en portner i et fint lejlighedskompleks. Postbudet leverer breve og pakker til portneren og portneren sørger efterfølgende for at få fordelt dem ud til lejlighederne inde i bygningen. I princippet kan postbudet være ligeglad med hvad der sker inde i bygningen, han skal bare aflevere ved hoveddøren. Hvis postvæsnet en dag nedlægger levering til boligkomplekset betyder det at beboerne ikke får post, men portneren som sådan forsvinder ikke og beboerne kan stadig bruge ham til de ting han ellers kan.

Hvis du klikker kablet til WAN/Internet porten bag på din router ud så svarer det til situationen hvor du har sagt din forbindelse op. Dine maskiner og printer får stadig lokale ipnumre og du kan stadig taste routerens ipnummer ind i din browser og sætte ting op, men du kan naturligvis ikke få fat i internettet gennem routeren længere..
Til top
okaare Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-April-2010 kl. 17:07
Du skærer det ud i pap, hvorfor jeg næsten ikke tør spørge dig en tredie gang, men et tænkt tilfælde: 

Min Router har pt følgende parametre aktiveret:

Skjult SSID
MAC adresser registreret for to PC'er og en printer
WPA2 kryptering

Et tænkt tilfælde i fremtiden.
1. Jeg skipper min faste internetforbindelse til fordel for et mobilt netværk.
2. Ønsker at bevare mit lokale netværk uden den faste internetforbindelse.
3. En dag anskaffer jeg en tredie PC med sin MAC adresse, men MAC filteret er som bekendt aktiveret på Routeren fra dengang, jeg havde en fast internetforbindelse.

Hvordan pokker får jeg så registreret den nye PC MAC adresse på Routeren, så den nye PC bliver synlig og en del af mit lokale, trådløse netværk? Ja, jeg kunne også spørge, hvordan jeg ændrer krypteringen i Routeren, hvis det blev aktuelt ?

Er jeg fuldstændig hjernedød ?
Forstår godt, hvis du ikke orker en tredie gang Smile

mvh  

Til top
--
--

Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-April-2010 kl. 17:08
God pædagoisk beskrivelse strandvasker Clap

Vil lige tilføje at det i den seneste tid (sikkert pga miljøhype) er blevet meget normalt at en internetudbyder sender en boks med som både er router og dls modem i et sådan man kun behøver en enkelt boks. 
Dette er sikkert fint for de fleste men selv er jeg tvunget til at betale 15kr mere om måneden for en fast ip så min dls/router går i bridge mode så jeg kan sætte mig egen router på da det trådløse er totalt ring på den der fulgte med. 

password til din router kan du se i manualen men den er i langt de fleste tilfælde brugernavn: admin kodeord: admin eller 1234
Til top
--
--

Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-April-2010 kl. 17:11
Kan du ikke bare slå MAC filteret fra? for mig virker det lidt som overkill både at have wpa2 skjult ssid og mac filter.

Vil du dog gerne beholde dit mac filter må du jå ind et eller andet sted i windows på netkortet og finde mac adressen som du så skal ind på din routers administrationsside og skrive ind.

Måske du skulle have gang i manualen til din router? :)

Redigeret af Briam - 29-April-2010 kl. 17:12
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-April-2010 kl. 22:52

Du skærer det ud i pap, hvorfor jeg næsten ikke tør spørge dig en tredie gang, men et tænkt tilfælde: 

Spørg løs, jeg er her for min fornøjelses skyld og svarer kun på ting jeg synes det er interessant at svare på, så du behøver ikke bekymre dig om du trækker veksler på min tålmodighed eller noget. LOL

Min Router har pt følgende parametre aktiveret:

Skjult SSID
MAC adresser registreret for to PC'er og en printer
WPA2 kryptering

Et tænkt tilfælde i fremtiden.
1. Jeg skipper min faste internetforbindelse til fordel for et mobilt netværk.
2. Ønsker at bevare mit lokale netværk uden den faste internetforbindelse.
3. En dag anskaffer jeg en tredie PC med sin MAC adresse, men MAC filteret er som bekendt aktiveret på Routeren fra dengang, jeg havde en fast internetforbindelse.

Hvordan pokker får jeg så registreret den nye PC MAC adresse på Routeren, så den nye PC bliver synlig og en del af mit lokale, trådløse netværk? Ja, jeg kunne også spørge, hvordan jeg ændrer krypteringen i Routeren, hvis det blev aktuelt ?

Lige nu kontakter du din router ved at taste 10.0.0.1 ind i en browser (eller 192.168.0.1 eller 192.168.1.1). Når du gør det tager din browser fat i LAN (lokalnet) delen fra din router og din router svarer ved at præsentere en webside med opsætningsmuligheder.

Hvis du dropper din faste internetforbindelse er din router stadig fuldstændig som den plejer, blot har den ikke længere mulighed for at levere sider fra det store internet til dig. Opsætningssiden er noget der ligger lokalt i routeren, så du vil stadig kunne få fat i den ved at taste 10.0.0.1 (eller hvilken adresse din router nu bruger) ind i en browser. Du kan altså pille, rode, rage i din routers opsætning på præcis samme måde som du hele tiden har gjort..

..hvilket også besvarer spørgsmålet om hvordan du tilføjer PC nummer 3 til routerens MAC adresse filter, du starter browseren på en af de maskiner der allerede har adgang til routeren, taster 10.0.0.1 for at få routerens opsætningsside og der putter du MAC adressen på PC 3 ind i listen over tilladte adresser. Simsalabim.. LOL
Til top
okaare Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-April-2010 kl. 10:06
Hej Strandvasker,

Tusind tak for dit seneste svar (ja alle svar). Det er dejligt at få et så professionelt feedback på sine spørgsmål, der virkelig vil noget. På en karakterskala fra 1 til 10 får du et rent 10 tal fra mig. Tak for din tålmodighed og hjælp - du er en netværksmester af format!

mvh 
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-April-2010 kl. 10:20
Jamen velbekomme, eller hvad det nu hedder når det ikke kan spises? LOL
Til top