recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Distribution og udstyr generelt
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - NAS - hvilken?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketNAS - hvilken?

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Highway Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 11-Januar-2007
Sted: Dominican Republic
Status: Offline
Point: 299
Direkte link til dette indlæg Emne: NAS - hvilken?
    Sendt: 27-April-2010 kl. 00:08
Hej.

Jeg ønsker at komme igang med at opsætte egen server.  Dertil vil jeg anskaffe en NAS. Nogle der har nogle hints til nogle gode stabile server? Jeg har set lidt på synology DS10j...

Jeg kører med trådløst netværk. Skal lagre musik og billeder på den. Måske engang med tiden film. Så gerne en der kan lagre meget (evt flere TB) Jeg bruger ps3 bl.a.

Håber på en hjælpende hånd! - forhånd tak;)
Til top
Davidp Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 29-Marts-2007
Sted: Kastrup
Point: 905
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-April-2010 kl. 08:24
Budget?
Til top
Davidp Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-April-2010 kl. 08:25
Og la nu være med at sige " så billigt som muligt", for prisen kommer helt an på hvor meget data du regner med at skulle have liggende Smile
Til top
Highway Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 11-Januar-2007
Sted: Dominican Republic
Point: 299
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-April-2010 kl. 23:02
Slet ikke så billigt som muligt. Jeg tænker da omkring 3-4 TB...
Til top
Davidp Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-April-2010 kl. 08:06
Oprindeligt skrevet af Highway Highway skrev:

Slet ikke så billigt som muligt. Jeg tænker da omkring 3-4 TB...
Personligt har jeg både ejet en Synology og en Qnap 2 bay NAS. Begge kan sagtens anbefales. Qnap NAS er dog bygget i en bedre kvalitet end Syno's.

Alt efter om du vil køre RAID på dine 3-4 tb eller ej, vil jeg anbefale dig enten en Qnap ts-219p eller en ts-419p. Qnaps produkter er en smule billigere end Syno's. Hardwaremæssigt er de to mærker ret ens på home NAS området hvis du sammenligner modellerne i samme prisleje.

219p kan fås fra ca. 2250,- og 419p fra lige under 4000,-.

Til top
rhsin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
recordere.dk teamet

Oprettet: 19-Januar-2007
Sted: Århus
Point: 5990
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-April-2010 kl. 08:51
Oprindeligt skrevet af Davidp Davidp skrev:

Personligt har jeg både ejet en Synology og en Qnap 2 bay NAS. Begge kan sagtens anbefales. Qnap NAS er dog bygget i en bedre kvalitet end Syno's.

Alt efter om du vil køre RAID på dine 3-4 tb eller ej, vil jeg anbefale dig enten en Qnap ts-219p eller en ts-419p. Qnaps produkter er en smule billigere end Syno's. Hardwaremæssigt er de to mærker ret ens på home NAS området hvis du sammenligner modellerne i samme prisleje.

Det afhænger da vist helt af hvilke modeller man sammenligner med... jeg syntes overhovedet ikke at man kan sige buildkvaliteten er forskellig på de 2 når man sammenligner dem udfra deres ensartede modeltrin.. tidligere havde qnap en edge i hastighed,.. den forskel er vist efterhånden ret lille/nærmest ikke eksisterende på de nye modeller... så er det helt rigtigt at til kontoret kan man sætte flere NAS ud over 2 lettere sammen når det er qnap.. men det er vist de færreste private der har det behov.

Også syntes jeg at Qnap skodder deres ældre modeller ret hurtigt mht software updates... jeg har en ts409 turbo nas som stadig kører 2009 software da der ikke findes nyere på deres hjemmeside til den (og andre modeller) hvor Synology har lavet fine updates flere gange.. senest med deres system 2.3 som er en betydelig opgradering i features især omkring opsætning af raid osv. men også bedre backup.. supergod filserver (her kan qnap slet ikke være med) og ikke mindst photostation 4 og såvidt jeg lige kan se har qnap heller ikke noget som bare tilnærmelsesvist virker lissågodt som den... og som privat bruger er phostostation decideret forskellen... og det der får mig til at pege direkte på synology.. sammenholdt med de andre parametre.. også ikke at glemme typisk er de når man sammenligner deres modeller direkte typisk op imod 25% billigere end qnap... så syntes jeg ikke valget er så svært... self. skal det gøres op efter behov.. men der er i min verden ingen tvivl om de 2 imellem får man som privatkunde absolut mest for pengene i synologyen.. og den vil jeg anbefale.

mine udtalelser baserer sig på erfaringer med begge har en qnap ts409 turbo nas og en synology ds409+ i drift derhjemme.
Og der er jo ingen forskel i at bruge dem i dagligdagen via smb/nfs.. et drev er jo et drev på computeren.. men webadgangen og mulighederne via denne... der syntes jeg klart synology adskiller sig.

jeg siger altid.. prøv selv.. testdrive.
Mvh

René
Til top
Davidp Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-April-2010 kl. 09:02
Oprindeligt skrevet af rhsin rhsin skrev:

Oprindeligt skrevet af Davidp Davidp skrev:

Det afhænger da vist helt af hvilke modeller man sammenligner med... jeg syntes overhovedet ikke at man kan sige buildkvaliteten er forskellig på de 2 når man sammenligner dem udfra deres ensartede modeltrin.. tidligere havde qnap en edge i hastighed,.. den forskel er vist efterhånden ret lille/nærmest ikke eksisterende på de nye modeller... så er det helt rigtigt at til kontoret kan man sætte flere NAS ud over 2 lettere sammen når det er qnap.. men det er vist de færreste private der har det behov.

Også syntes jeg at Qnap skodder deres ældre modeller ret hurtigt mht software updates... jeg har en ts409 turbo nas som stadig kører 2009 software da der ikke findes nyere på deres hjemmeside til den (og andre modeller) hvor Synology har lavet fine updates flere gange.. senest med deres system 2.3 som er en betydelig opgradering i features især omkring opsætning af raid osv. men også bedre backup.. supergod filserver (her kan qnap slet ikke være med) og ikke mindst photostation 4 og såvidt jeg lige kan se har qnap heller ikke noget som bare tilnærmelsesvist virker lissågodt som den... og som privat bruger er phostostation decideret forskellen... og det der får mig til at pege direkte på synology.. sammenholdt med de andre parametre.. også ikke at glemme typisk er de når man sammenligner deres modeller direkte typisk op imod 25% billigere end qnap... så syntes jeg ikke valget er så svært... self. skal det gøres op efter behov.. men der er i min verden ingen tvivl om de 2 imellem får man som privatkunde absolut mest for pengene i synologyen.. og den vil jeg anbefale.

mine udtalelser baserer sig på erfaringer med begge har en qnap ts409 turbo nas og en synology ds409+ i drift derhjemme.
Og der er jo ingen forskel i at bruge dem i dagligdagen via smb/nfs.. et drev er jo et drev på computeren.. men webadgangen og mulighederne via denne... der syntes jeg klart synology adskiller sig.

jeg siger altid.. prøv selv.. testdrive.

Når jeg snakker buildkvalitet, mener jeg ikke hardwaren. Qnap's kabinet er i klart bedre kvalitet end Syno's, og hotswap muligheden er, foruden blæret, med til at give en nem og hurtig opsætning ift Syno's modeller. Jeg mærker desuden markant mindre blæserstøj på min Qnap end jeg gjorde på min Syno.

Men ja, det er da helt oplagt at prøve de to interfaces af inden man køber. Gode links du poster dér. For som du selv nævner, så er forskellen i performance ikke stor.

Jeg kan dog ikke genkende det med hyppige software updates på Syno. Jeg havde en 207+ i 2 år, og oplevede kun firmware upgrades 2 gange. Desuden var de en evighed om at opdatere Squeezebox server og man var konstant 1-2 versioner bagud. Det oplever jeg markant bedre på Qnap'en.
Til top
Davidp Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-April-2010 kl. 09:06
Det skal lige siges at mine sammenligninger går på 209+ og 219p. Jeg har ingen erfaring med 4-bay modellerne i hverken Qnaps eller Syno's linjer.
Til top
rhsin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
recordere.dk teamet

Oprettet: 19-Januar-2007
Sted: Århus
Point: 5990
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-April-2010 kl. 15:25
- Blæseren på min qnap støjer noget mere end min synology.
- Hotswap fåes også på synology´s servere.
- Det med softwaren har de åbenbart oppet sig med så... jeg tror jeg har haft softwareopgraderinger 4 gange nu (dog kun 1 stor.. de andre var finpudsning).

Men prøv tag en kigger på Synology´s Photostation 4... den er ganske god... laver selv thumbnails af "store" digitalfotos som jo ikke er egnet til webbrowsning... det står den selv og tygger på.. og laver small og medium thumbnails så man kan se sine fotos via internettet helt uden selv at skulle gøre andet end at skovle dem over i den rigtige folder (og ikke mindst sørge for photostation kører og kan tilgåes fra internettet.. det kræver lige lidt.. men ellers nemt nok.

Så jeg ville helt klart gå efter den brugerflade som virker bedst for en.. og med de features som modsvarer ens behov.. vælger man så lige op de 2 imellem.. så vil begge løse opgaven lokalt... egentligt er det som tidligere nævnt webadgangen til billeder og data der efter min mening virker som den pt største forskel.. også self. holdt op imod hvad produktet koster.
Mvh

René
Til top
Krjstoff Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 10-December-2007
Sted: Denmark
Point: 682
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-April-2010 kl. 15:04
Hvis du tænker lagerplads i størrelsesordnen 3-4 TB, så skal du lige huske at være MEGET opmærksom på eventuel maksimal kapacitet i den NAS du kigger på.

Jeg har selv lige købt en Qnap TS-209 Pro II hvor jeg havde glemte at undersøge det.
Og den understøtter nemlig maksimalt 2 TB Smile
| Synology DS412+ | ATV4 | PS4 | Onkyo 507 | System Audio 2.1 | Logitech Smart Control |
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu