recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Microsoft Media Center, MCE og HTPC
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Nyt digitalt hjem
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketNyt digitalt hjem

Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
coolcom Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Oprettet: 29-Januar-2010
Status: Offline
Point: 22
Direkte link til dette indlæg Emne: Nyt digitalt hjem
    Sendt: 03-Februar-2010 kl. 18:38

Hej

Jeg er lige flyttet i lejlighed og skal derfor have det en smule mere "digitaliseret".
Jeg er rimekig ny inden for alt hvad der hedder medie center og god surround så derfor håber jeg i vil hjælpe mig.

Indtil videre har jeg bare kørt med en helt almindelig stationær PC med et DVI - HDMI over i mit TV og nok det billigste surround anlæg fra logitech der findes ;)

Dette skal der selvfølgelig laves om på, men spørgsmålet er lige hvordan?

Jeg har valgt at fokusere på "billed" først og "lyd" bagefter. Derfor skal jeg have et ordentligt mediecenter op og stå. Jeg har læst i en anden tråd herinde at netop dette setup: http://img684.imageshack.us/img684/1817/stillehtpc.png, var der stor tilfredshed med.
1. Er det stadig udemærket?

Kravet til mediecentret er at det skal kunne afspille både DivX og .mkv 1080p film.
2. Kan ovenstående det?

Jeg har læst herinde at mange har en NAS stående. Jeg har endnu ikke helt forstået meningen med sådan en fætter i et mediecenter, når man nu har harddiske i selve medie centret.
3. Hvad er fordelen ved at have en NAS?
Til top
Bruger udmeldt 14 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 03-Juli-2008
Sted: Denmark
Point: 199
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Februar-2010 kl. 23:45
Jeg vil da godt gi et bud..

1. ja det tror jeg bestemt hvis man er klar over begrænsningerne
2. både og tror jeg... man skal finde den rette combo af afspiller og OS samt max ram hvis det skal køre gnidningsfrit...
3. Den alt afgørende fordel ved en NAS er at den altid er tændt, du har altid adgang til din musik/film uden at skulle starte en pc op. NASen bruger også meget mindre strøm end en konventionel pc.

4. Ulempen hvis det var mig er at det setup så vidt jeg ved ikke understøtter HD lydformater som Dolby True HD og DTS HD Master ordentligt. Jeg ville satste på et setup som understøtter passthrough af disse formater, dvs. med Radeon 5700, 5800 eller 5900 grafik kort i (som understøtter pass through af HD lyd). Det er self. ligemeget pt når du starter med billede men det er jo ikke så smart når du går i gang med lyd at din HTPC skal skiftes ud....
Til top
coolcom Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Februar-2010 kl. 08:45
Tak for svaret.

Jeg svare lidt sent da jeg ikke har haft internet i lejligheden i et stykke tid nu.

1. Jeg går meget op i kvalitet og vil hellere betale lidt ekstra for at få noget ordentligt. Hvis jeg nu skal være sikker på at mit mediecenter kan afspille 1080p .mkv filer og understøtter HD lydformater, hvordan skal sammensætningen af hardware så være?

2. Måske spørger jeg dumt nu, men jeg har aldrig ejet en NAS før :).
Du siger man ikke behøver at have mediecentret tændt for at afspille film/musik. Hvordan kommer signalet så op på TV'et? Jeg går ud fra at man normalt har sit mediecenter tilsluttet TV'et :)
Og hvis man kan afspille direkte derfra hvorfor så overhovedet have et mediecenter?
Til top
Random_Hero Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 29-September-2009
Point: 297
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Februar-2010 kl. 09:22
Hvis du skal have HD skal du have et 5xxx gfx fra ati. jeg ville vælge et af de mindste. Ati har lige annonceret et 5450 passivt, som må siges at være nærmest perfekt til en støjsvag HTPC.

Med det grafikkort er du helt sikker på at kunne afspille både HD lyd men også 1080p. Alternativ kunne du bare have det i baghoved og så nappe et bundkort med en onboard 4200 grafikkort, og så senere opgrader med et lille kort fra deres 5xxx serie, da en 4200 er rigeligt til 1080p.

Jeg har selv følgende dele:
Bundkort:
ASUS M4A785G HTPC/RC
http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=668952&q=ASUS+M4A785G+HTPC%2fRC&sp=all
http://www.asus.dk/product.aspx?P_ID=vhi75jnBeZVzizh0

Kan fås uden /RC (det er så uden fjernbetjening) men det er sku ok billigt for en fjernbetjening, som virker i MCE7. Det som er værd at fremhæve er det onboard lydkort + at man har en fjernbetjening til at benytte når man afspiller og til at navigerer rundt i menuerne.

CPU: AMD Phenom II X3 705e
Oprindeligt ville jeg have haft en 5050e, men på det tidspunkt var der helt udsolgt. Jeg ville under alle omstændigheder gå efter deres strømsparemodeller.
http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?q=AMD+Phenom+II+X3+705e&sp=all&pid=575126

Ram:
Kingston 2x2gb.

HHD:
WD green 1TB + WD green 1,5 TB.

PSU:
Crucial 400W PSU

Kabinet:
http://www.silverstonetek.com/products/p_spec.php?pno=lc13&area=usa

Jeg har lavet en "guide" til at få det hele til at spille med MCE7, hvis du mangler inspiration til at få det hele sat op så det virker med DTS og brugerfladen. http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=74350&PN=3&title=2010-codec-anbefaling-til-htpc-win7mediacenter

Til top
MCenterFreak Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 09-Februar-2005
Point: 5446
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Februar-2010 kl. 09:41
Du skal så bare lige vide at Win 7 og ATI ikke er en god cocktail pt. AMD/Microsoft har anerkendt at der er problemer med afspilning af Video på ATI grafikkort. Det skulle blive løst med næste Catalyst (10.2)
DVBViewer klient/Server, LG Ultra HD TV 65", Digital Devices DVB-S2, 4 tunere IHC Net og Control, som magisk tænder og slukker alt
P.S. Hvis jeg har mest grej når jeg dør, så har jeg vundet!-)
Til top
Super bruger
Super bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Februar-2010 kl. 09:43
Oprindeligt skrevet af MCenterFreak MCenterFreak skrev:

Du skal så bare lige vide at Win 7 og ATI ikke er en god cocktail pt. AMD/Microsoft har anerkendt at der er problemer med afspilning af Video på ATI grafikkort. Det skulle blive løst med næste Catalyst (10.2)

det virker da fint hjemme ved mig! Eller du tænker måske på bitstreaming af 5.1 lyd? jae der er en masse workarounds på avsforum til at løse dette.
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Februar-2010 kl. 10:09
Kører du Win 7?
DVBViewer klient/Server, LG Ultra HD TV 65", Digital Devices DVB-S2, 4 tunere IHC Net og Control, som magisk tænder og slukker alt
Til top
Super bruger
Super bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Februar-2010 kl. 10:37
Hvis det er mig, så ja...
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Februar-2010 kl. 11:00
Oprindeligt skrevet af Random_Hero Random_Hero skrev:

Hvis det er mig, så ja...
Så kan du se problemet beskrevet her, og en midlertidig løsning her:
"There appears to be an incompatibility between the Microsoft codecs in Windows 7 and BBC-HD (and other broadcasters too I understand). This causes some image corruption on all platforms I have tested, but on ATI hardware it results in continuous corruption which renders BBC-HD unwatchable. For anyone looking for a solution to this problem keep an eye on the microsoft knowledgebase article KB2008334. In the meantime, there is a work-around, as long as you have a sufficiently powerful CPU - disabling GPU accelerated H.264 decoding. To do this requires a registry edit...
  • Run regedit
  • Browse to HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Control\Video\
  • In video there will be several subkeys. One of these is for your graphics card. To locate it you will have to look through each in turn - each will have a video folder inside it. The "service" value inside the video key is the clue you need - I have several that start RDP which is presumably related to remote desktop so they're not right. I also have one which is called atikmdag. This is the one!
  • When you've found the correct subkey of video expand the key 0000 (if you've got the wrong one you probably wont be able to expand 0000)
  • Expand "UMD" and then "DXVA"
  • Create a new string value called VForceUVDH264
  • set the value to 0
  • Reboot. Test BBC-HD. You will get 5-10 seconds of initial corruption but playback should then become normal and should remain that way thereafter
This tweak will disable gpu acceleration of playback of all H.264 files - so if you have a blu-ray collection you're going to be decoding with the CPU - expect much higher CPU usage. Any modern dual-core CPU should be plenty capable however.

Once Microsoft issue a fix for this problem simply go back into regedit and delete the key to restore normal functioning."

http://jonscaife.blogspot.com/2009/12/temporary-workaround-for-ati-7mc-bbc-hd.html
Til top
coolcom Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Februar-2010 kl. 11:05
Jeg har lige købt logitechs Dinovo mini så det med fjernbetjeningen er ikke noget problem :)

Jeg har dog hørt rigtig meget godt om bundkortet, zotac ionitx-a: http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=591718. Er det ikke et godt bundkort til en HTPC.

Hvis det nu skal være et nVidia grafikkort, hvilket skal jeg så over i for at 1080p .mkv film kører flydende?

Vil et eksternt lydkort også være nødvendigt?
Til top
Super bruger
Super bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Februar-2010 kl. 11:18
MCenterfreak- Bruger det ikke til at se kanaler igennem.... så. Men de fixer det vel lige om lidt :)

Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Februar-2010 kl. 11:24
Oprindeligt skrevet af coolcom coolcom skrev:

Jeg har lige købt logitechs Dinovo mini så det med fjernbetjeningen er ikke noget problem :)

Jeg har dog hørt rigtig meget godt om bundkortet, zotac ionitx-a: http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=591718. Er det ikke et godt bundkort til en HTPC.

Hvis det nu skal være et nVidia grafikkort, hvilket skal jeg så over i for at 1080p .mkv film kører flydende?

Vil et eksternt lydkort også være nødvendigt?
Det der sidder på motherboardet er et nVidia og der er HDMI og S/PDIF ud, så et eksternt lydkort, og et grafikkort, er ikke nødvendigt
Til top

Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu