recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Microsoft Media Center, MCE og HTPC
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - MediaPortal, HDMI video COAX lyd
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketMediaPortal, HDMI video COAX lyd

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
sgatke Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 12-Januar-2009
Status: Offline
Point: 10
Direkte link til dette indlæg Emne: MediaPortal, HDMI video COAX lyd
    Sendt: 04-Februar-2010 kl. 11:47
Hej

Jeg er løbet ind i et irriterende problem med min MediaPortal installation (v.1.0.2) som kører på en Windows XP computer. Jeg håber at nogle af jer sidder inde med noget viden der kan hjælpe mig til en løsning.

Min opsætning består af MediaPortal computeren som sender lyden via COAX til min Denon forstærker. Hidtil har jeg brugt mit gamle VGA kabel direkte til mit Samsung LCD.
Jeg har for nylig installeret et nyt ATI 4650 grafikkort i computeren. Dette grafikkort har HDMI ud, som jeg så fører over i Denon forstærkeren og derfra med HDMI videre op i TV'et. Jeg kører stadig med COAX kablet til lyden.

Siden jeg begyndte at bruge HDMI, er jeg stødt på en udfordring:
Hvis jeg sætter MediaPortal til at afspille f.eks. musik og derefter slukker TV'et (da der ikke er nogen grund til at lade det stå og bruge strøm når jeg bare hører musik) - så stopper lyden også. Computeren går ikke i dvale, men hvis jeg tænder TV'et igen, skal jeg trykke på en tast til computeren for at få den til at sende et signal igen. Det virker nærmest som om den går i "pause" så snart jeg slukker fjernsynet.

Jeg har prøvet at rode med indstillingerne på Denon'en - men det har endnu ikke afhjulpet problemet. Denon's manual er tilsyneladende inkompatibel med mig. Jeg har desuden kigget på om jeg på Samsung TV'et kunne slå noget HDMI Control (eller hvad det nu hedder) fra, men min model er nok fra før man syntes den slags var vigtigt... Indstillingerne for ATI virker som total sort magi, men det kan skyldes jeg har brugt nVidia i mange år og derfor bare ikke forstår ATI's måde at tænke på :)

Min seneste ide er, at skaffe en DVI-til-HDMI konverter og dermed prøve at tage video-signalet via DVI porten på grafikkortet. Men før jeg går ud og foretager denne kæmpeinvestering :) ville jeg lige høre om nogle af jer kloge mennesker herinde mon havde en ide til en løsning?

Jeg håber at jeg har forklaret problemet tydeligt nok - ellers sig til.
På forhånd tak for hjælpen.
Til top
sgatke Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Februar-2010 kl. 19:46
Godt så...
Købte lige et DVI-->HDMI kabel på vej hjem og har nu prøvet det.
Resultatet er nøjagtig det samme. Når jeg slukker for fjernsynet reagerer Denon forstærkeren (der er et eller andet det hurtigt flasher i displayet) og musikken stopper.
Tænder jeg for fjernsynet igen, er sangen stoppet men MediaPortal står stadig under "Musik" og i samme folder.

Jeg dobbeltcheckede Denon'ens indstillinger. Det der hedder HDMI Control er slået fra. Så vidt jeg har forstået på den uforståelige manual, så er det denne setting der gør om bl.a. tænd/sluk af TV'et skal have indflydelse på forstærkeren.
Jeg tror udfordringen ligger i at Denon bare videresender HDMI info fra skærmen, så måske har jeg brug for en voksen der kan hjælpe mig med at indstille ATI grafikkortet korrekt...

Anyone?
Til top
langben Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 26-Juni-2009
Point: 194
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Februar-2010 kl. 14:16
Hvorfor sætte HDMI kablet til forstærkeren, når du alligevel benytter coax til lyd. Har du prøvet at sætte kablet direkte til TV'et?
Til top
sgatke Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Februar-2010 kl. 14:29
Det var for at slippe for at have for mange kabler gående op til fjernsynet :)
Jeg kan godt lide ideen med at samle alle video inputs i forstærkeren og derfra have ét HDMI kabel op til mit TV.

Men jeg prøver gerne at forbinde computeren direkte til TV'et - om ikke andet så bare for fejlsøgningens skyld :)
Til top
Cyberguyen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 24-Oktober-2006
Sted: Denmark
Point: 4945
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Februar-2010 kl. 16:04
Har du prøvet en anden afspiller end MediaPortal, jeg oplever at den går i koma hvis den mister sit display.
Når du slukker tv'et så sender det jo signal om at det er afbrudt og det kan godt få MediaPortal til at stoppe, indtil at den har kontakt igen. Hvis du prøver med en anden afspiller og det virker, så er nok her at problemet ligger...
Til top
sgatke Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Februar-2010 kl. 16:12
Tak for tippet.
Det kunne måske godt være MediaPortal.
Jeg vil da lige prøve at afspille en enkelt mp3 via Windows MediaPlayer når jeg får mulighed for det.
Til top
sgatke Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Februar-2010 kl. 12:40
Du havde ret. Problemet er ikke tilstede når jeg f.eks. bare afspiller musik via Windows Media Player.
Jeg har postet på MediaPortals forum om nogen kender til en løsning - det må næsten kunne lade sig gøre at finde en konfiguration der løser problemet.
Tak for indsatsen.
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu