recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Microsoft Media Center, MCE og HTPC
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Win7 til HTPC - 32 eller 64bit ?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketWin7 til HTPC - 32 eller 64bit ?

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Morten_P Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 26-Januar-2009
Status: Offline
Point: 84
Direkte link til dette indlæg Emne: Win7 til HTPC - 32 eller 64bit ?
    Sendt: 02-Februar-2010 kl. 11:30
Hej med jer

Jeg har planer om at bygge mig en Media Center PC, med samme specs som JONITs i den nærmeste fremtid. Jeg havde indledningsvist tænkt mig at bruge 64bit Win7, men er blevet lidt tvivl efter at have læst diverse diskussioner af fordele ulemper mellem 32 og 64 bit versionerne. Jeg bekymrer mig ikke om driver-problemer, da al hardware vil være relativt ny. Mit argument for at vælge 64bit skulle være et jeg vil kunne udnytte alle 4GB RAM - men så har jeg læst, at 64bit systemet bruger mere RAM og HDD plads. Og så er geninsten jo væk, idet Zotac bundkortet ikke understøtter mere end 4GB RAM...

Hvad vil I foreslå - og hvorfor?

Wink Morten
Til top
rasmuzzen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 22-Januar-2007
Sted: Denmark
Point: 913
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Februar-2010 kl. 11:49
Nogle af mediacentrene bruger Microsoft SQL, check lige om den kører 64 bit Windows 7.
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Point: 10964
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Februar-2010 kl. 01:29
Nu tør jeg dårligt blande mig, men det er svært at lade være Big smile
Har du virkelig brug for 4Gb ram?
Til top
MCenterFreak Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 09-Februar-2005
Point: 5446
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Februar-2010 kl. 01:59
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

You are Dooomed!!!!!!¨
Spøg til side, nu skal der da ikke gå KW i den. Kandersen du er en god mand at have på recordere.dk, så keep up the good work
DVBViewer klient/Server, LG Ultra HD TV 65", Digital Devices DVB-S2, 4 tunere IHC Net og Control, som magisk tænder og slukker alt
P.S. Hvis jeg har mest grej når jeg dør, så har jeg vundet!-)
Til top
Morten_P Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 26-Januar-2009
Point: 84
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Februar-2010 kl. 07:05

Det skal jeg ikke kunne sige - har jeg ? Min erfaring med computere og specielt Windows er dog at man aldrig kan have for meget ram - derfor de 4Gb...

Men lad mig endelig høre argumenter for og imodSmile

Wink Morten
Til top
Bruger udmeldt 38 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 21-Maj-2006
Point: 5
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Februar-2010 kl. 08:25
Jeg ville absolut vælge 64-bit! I og med at du bygger helt nyt, så vil jeg æde en gammel vante på, at der er 64-bit drivere til al hardware'n. Desuden har du vel tænkt dig at beholde den i en eller anden årrække, og så kan du lige så godt gå 64-bit vejen med det samme.

M.h.t. de maks. 4 GB på bundkortet - er du sikker på, at der ikke kommer en nu bios-udgave på et tidspunkt, som vil understøtte mere RAM?

Lad dig ikke skræmme af Kandersen. Vi er mange som lever med 64-bit uden problemer. Jeg har over de seneste 5 år kørt med 4 forskellige 64-bit udgaver af Windows, uden nævneværdige problemer. Jeg kører p.t. Win7 64-bit MCE.

M.v.h.
Til top
Bschmidt Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 05-November-2009
Sted: Virtual-utopia
Point: 3291
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Februar-2010 kl. 08:43
Jeg ville til enhver tid vælge 64 bit. Kører selv med 64 bit W7 uden probs (ikke pga de 64 bit Tongue). Ville det ikke være at gå tilbage istedet for fremad at vælge 32 bit?

BS
Til top
Platin medlem
Platin medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Februar-2010 kl. 10:54
Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:

Jeg ville absolut vælge 64-bit! I og med at du bygger helt nyt, så vil jeg æde en gammel vante på, at der er 64-bit drivere til al hardware'n. Desuden har du vel tænkt dig at beholde den i en eller anden årrække, og så kan du lige så godt gå 64-bit vejen med det samme.

M.h.t. de maks. 4 GB på bundkortet - er du sikker på, at der ikke kommer en nu bios-udgave på et tidspunkt, som vil understøtte mere RAM?

Lad dig ikke skræmme af Kandersen. Vi er mange som lever med 64-bit uden problemer. Jeg har over de seneste 5 år kørt med 4 forskellige 64-bit udgaver af Windows, uden nævneværdige problemer. Jeg kører p.t. Win7 64-bit MCE.

M.v.h.
Æd du bare din gamle hat/vante, når du har set/genset Kontant fra DR1 i går.

Redigeret af Kandersen - 03-Februar-2010 kl. 11:03
Til top
Platin medlem
Platin medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Februar-2010 kl. 11:02
Oprindeligt skrevet af Morten_P Morten_P skrev:

Det skal jeg ikke kunne sige - har jeg ? Min erfaring med computere og specielt Windows er dog at man aldrig kan have for meget ram - derfor de 4Gb...

Men lad mig endelig høre argumenter for og imodSmile

Wink Morten
Mit argument er, som i en anden tråd. Undersøg først dit nuværende forbrug af RAM, (det er forholdsvist simpelt).
Hvis du ikke kommer over 2GB ram ved dit normale forbrug, så overvej om ikke du kan finde mere ydelse på andre måder end ved mere RAM, som du alligevel ikke bruger. Mere ydelse kan oftest hentes i hurtigere RAM, hurtigere HDére/interface og ikke mindst CPU. Spiller du spil, så kan et nyt grafikkort også være en mulighed.
Idag er det Harddiskene/interface som er flaskehalsen i en normal "moderne" computer.

Hvis du alligevel insistere på 64bit, så gør dig klar om dit nuværende hardware er understøttet, og forbedre dig på, at dine applikationer sandsynligvis kører præcis lige så hurtig (langsom) som før. Hvis dit hardware ikke er understøttet, så forbered dig på skifte af hardware eller lev med det helvede du har valgt, indtil producenterne en dag gider tage dig/dit hardware alvorligt.

Til top
jandk Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 09-December-2009
Point: 125
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Februar-2010 kl. 12:09
Jeg har 2 nye PC'ere derhjemme. Den ene kører Win7 32 bit og den anden Win7 64 bit. Jeg mærker absolut ingen forskel og jeg har de samme applikationer på begge (i 32 eller 64bit udgave hvis muligt). Jeg ville gå efter 64bit udgaven for at være fremtidssikker, hvis du alligevel skal ud og købe en licens. Der bliver nok ikke fremstillet megen ny 32 bit hardware.

Redigeret af jandk - 03-Februar-2010 kl. 12:10
Til top
cklausman Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 26-Marts-2008
Point: 98
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Februar-2010 kl. 12:49
Jeg synes også du skal se hvordan du skal bruge din HTPC. Hvilket Media center software, og hvilke Codecs vil du anvende - findes de i 64bit versioner, og i så fald hvor stabile er 64bit udgaven.
Til top
spuncut Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 17-September-2009
Point: 341
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Februar-2010 kl. 18:46
Det er ikke et "must" at codecs skal være x64, man kan sagtens mikse x86 og x64 -codecs i samme graf. Hvis du er begrænset til 4GB RAM kan du "få" ca. 1GB RAM mere til rådighed, om du bliver lykkeligere af det er så spørgsmålet..??
Hvordan win7 deler RAM ud til en blanding af aktive 32bit og 64bit programmer og om 32bit programmerne totalt set også drager fordel af den øgede mængde RAM aner jeg ikke...???
Helt useriøst ville jeg tage en x64. Ikke fordi jeg nødvendigvis ville blive lykkeligere af det, men blot fordi jeg kan...  Big smile
TV: PanaG10 H/W: Silverstone LC17 Core i5 2500K 8GB Nv430GT S/W : Win7x64 Zoomplayer Lyd : YAMAHA RX-V767 Hafler DH220
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu