recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Blu-ray afspillere
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - HDMI giver dobbelt 16:9 format!
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketHDMI giver dobbelt 16:9 format!

Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
Ketimo Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 13-November-2009
Status: Offline
Point: 13
Direkte link til dette indlæg Emne: HDMI giver dobbelt 16:9 format!
    Sendt: 13-November-2009 kl. 09:52
Jeg har et helt nyt 40W5500 TV samt en 2 år gl. dvd/RDR-HX820 (harddiskoptager).

Begge er absolut fremragende, men problemet opstår i tilslutningen mellem de to.

Tidligere var de forbundet med et scart-kabel, og da var der ingen problemer. Den skiftede automatisk til Hardisk/dvd-afspilning på tv'et og i det rigtige format.

Men nu har jeg forbundet HDD'en til TV'et med et HDMI kabel istedet, for at kunne nyde godt af opskaleringen til 1080i og den derved 100% digitale visning. Dette virker for så vidt godt nok, MEN selve formatet på billedet er forkert ved afspilning fra harddisken. Det ligner et 21:9 billede, eller et 16:9 billeder der bliver formateret til 16:9 TO gange.....  Man kan ikke justere formatet tilbage (fx via Smart/4:3/wide/zoom...) Harddisken er sat op til format 16:9. DVD-plader afspilles dog fint i det rigtige format, det er kun når signalet kommer fra HDD at den er "dobbelt" 16:9.

Hvordan løser jeg dette problem? 

En anden ting er, når man tidligere havde scart-tilslutning og så starter en en dvd-afspilning, så skifter tv-et automatisk til visning af scartsignalet. Dette synes ikke at virke via HDMI. Kan man ikke ændre en setting et sted til at den skal skifte til visning HDMI signalet AUTOMATISK når der er signal på kablet? Nu skal man først vælge "ekstern indgang" og så "HDMI" på fjernbetjeningen før man kan se HDMI signalet, og det virker lidt gammeldags.

Til top
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Point: 40543
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-November-2009 kl. 19:29
 HDMI har ikke skiftesignal, så der skal skiftes Input manuelt. Det er ikke nødvendigt, at bruge Upscale på din Recorder, TVet vil klare den sag ganske af sig selv, så brug 576p Out.
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 18-April-2007
Point: 0
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-November-2009 kl. 19:37
Jo det har det faktisk med vers 1.3 og hvis begge apparater understøtter HDMI CEC standarden. Så sendes der et skiftesignal mellem apparaterne.Wink
Til top
Ketimo Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-November-2009 kl. 19:54
Ja, korrekt. Desværre så har HX820 ikke "Kontrol med HDMI" - dertil er den for gammel. Jeg må bare vænne mig til at skifte til hdmi indgangen manuelt.
Med hensyn til 576p så ændrer det desværre kun på opløsningen og ikke på formatet.
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 18-April-2007
Point: 0
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-November-2009 kl. 19:58
Hvad så med 576i, som jo er det format DVD er indspillet i.
Til top
Ketimo Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-November-2009 kl. 20:05

Jeg vil prøve med 576p

Til top
Ketimo Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-November-2009 kl. 12:01
Jeg kan nu ved at vælge laveste opløsning 720 + format 4:3 Letter box, få billedet frem i et format som kan zoomes ind til at passe, MEN så er billedet direkte dårligt, grumset og med farve-flicker i kanterne. Men denne fremgangsmåde konverter jo også signalet flere gange: Udbyder modtager digitalt, konverterer til analog, jeg konverter til 720 + 4:3 LB og sender dette til fjernsynet, som konverterer dette til 16:9 efter have opskaleret det. Det kan bare ikke være den rigtige fremgangsmåde.
Til top
Ketimo Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-November-2009 kl. 10:35
Er der ingen der kan hjælpe mig med at få et digitalt 1080 hdmi signal fra min Sony HDD til mit Sony 40W5500 i det rigtige format? Cry Sony har ikke desværre besværet sig med at besvare mine mails....
Til top
cnn3 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 20-Oktober-2004
Sted: Århus
Point: 3195
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-November-2009 kl. 10:40
Kan du ikke tage et billede af problemet?
mvh Christian
Til top
Ketimo Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-November-2009 kl. 10:42
Brilliant ide! Det gør jeg i eftermiddag.
Til top
DrageMester Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-November-2004
Sted: Denmark
Point: 1660
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-November-2009 kl. 10:58
På Sony RDR-HX710/910 serien, som kom før HX820, kan man sætte indstilling for optagelse til at være 4:3, 16:9 eller Auto. Hvis man optager 16:9 letterboxed (som altså udsendes som 4:3) som om det var 16:9 anamorphic kunne man forestille sig, at man kunne få det problem, du beskriver.

Har du en sådan indstillingsmulighed, og har du indstillet den til 16:9 i stedet for Auto?
På HX-910 ligger indstillingsmuligheden i Tools-knap menuen.
Sony KDL-37W5500 + KDL-32W705B, YouSee tv-boks, Panasonic DMR-BCT820, Boxee Box, Chromecast, Synology DS414
Til top
Ketimo Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-November-2009 kl. 11:02

Ja, det er også testet. Og den virker fint via Scart, det er så snart det bliver digitalt HDMI (visning fra harddisken - ikke dvd) at det går galt. Vil dog alligevel efterprøve teorien, om den kan snydes.... Takker.

Til top

Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu