recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Microsoft Media Center, MCE og HTPC
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - HTPC med Linux og Myth TV
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketHTPC med Linux og Myth TV

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
McBiks Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 07-Februar-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 6
Direkte link til dette indlæg Emne: HTPC med Linux og Myth TV
    Sendt: 07-Februar-2006 kl. 15:15
Hej NG

Jeg er rimelig ny omkring HTPC, men garvet omkring HW generelt

Min udfordring er at jeg skal bygge en HTPC og har fundet noget HW og SW frem som jeg vil høre om nogen af jer kan sig 'go/no-go' til i forbindelse med at bygge sådan en 'kasse' (NB! Jeg er klar over at der kræves kendskab til Linux i mine valg - Og jeg har læst de fora der er omkring dette).

Følgende er påkrævet:

- Den må ikke larme(!)
- Den skal være 'pæn'
- Den må ikke fylde noget
- Den skal være nem at betjene
- Det skal være muligt at bruge et online TV-oversigt (Myth TV kan dette)
- Der skal være DVD-brænder i
- Den skal være støjsvag med så få blæsere som muligt
- Den behøver ikke være sidste nye 64 bit et-eller-andet super CPU
- Rigeligt RAM (1 GB)
- Ikke benytte MCE (har læst for mange 'kedelige' ting omkring dette )

Dertil har jeg så fundet frem til følgende HW/SW løsning:

HW:
- Kabinet Silverstone LASCALA LC14
- PSU SilverStone SST-ST30NF
- Bundkort m. CPU VIA EPIA MII 12000
- RAM Kingston ValueRAM 1 x 1 GB (søg på 'KVR266X64C2/1G')
- TV-kort Hauppauge WinTV PVR-500MCE
- Harddisk Maxtor DiamondMax 10 250 GB (model 6L250R0)
- DVD brænder Plextor PX-716A

SW:
- Linux Fedora
- Andet Myth TV

Spørgsmålet er så om jeg er dækket nok ind, både mht. HW og SW? Ligeledes om de forskellige enheder 'spiller' sammen?
Også om der er andre der har erfaringer med ovenstående, eller dele af listen, samt eventuelle gode råd .

Mvh.
M.

Redigeret af McBiks
Til top
Kluks Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 28-Februar-2004
Point: 246
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Februar-2006 kl. 21:59

hmmm... Jeg ved ikke hvad det er for "kedelige" ting du har hørt om MCE, men min virker altså perfekt...

Jeg vil tro du er lidt optimistisk med at bruge en 1200MHz computer til dit dual tuner kort, men du kan jo prøve om det kører. Mit bud er dog at der ikke er juice nok til at få udnyttelse af dit tv-kort...

EPIC bundkortene er jo fede, fordi de netop er så små som de er, men det koster jo så tilgengæld på performance...

Til top
bace Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 08-Januar-2006
Point: 85
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Februar-2006 kl. 20:43

Tror godt setup'et kan trække tuneren, men maskinen kommer på arbejde... der hvor jeg ser et problem, det er i forbindelse med at afspille divx/wmv filer, her kunne jeg godt forestille mig at det kunne blive et problem med cpu kraften....

Hvis det var mig som skulle bygge sådan et setup ville jeg bruge en Pentium-M løsning, eller AMD's Tualatin 25Watt cpu'er.. men det koster jo lidt mere, og bruger en smule mere strøm, til gengæld er der væsentligt mere kraft i systemet....

Men synes det kunne være kanon hvis du ligger en beskrivelse op når du har fået samlet og installeret systemet, så vi andre kan få lidt viden om hvordan sådan et setup virker i praksis :)

Til top
McBiks Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 07-Februar-2006
Point: 6
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Februar-2006 kl. 10:31
Hej - og tak for jeres input

Først lige en lille bemærkning til MCE:

Som jeg nævnte, er jeg ret ny på HTPC-området, men jeg læste en artikel i et computer-blad, hvor de samlede en 'monster-maskine' til 25K, og konkluderede at MCE var nemt for nybegyndere, men havde en del tekniske problemer (start og genstart, stabilitet m.m.).
Dertil mangler der - så vidt jeg er blevet informeret - muligheden for en online tv-oversigt, som man kan programmere sine optagelser efter, blot ved at klikke på programmet! Ligesom muligheden for at sætte en optagelse igang, når man ikke er hjemme (via en browser) også er muligt med det valgte software.
Og netop valget af softwaren, skyldes at jeg har en kollega der er ved at bygge en lidt anden løsning, hvor han har en server kørende og streamer filmene til en lille klient i stuen. Og her benytter han den valgte software og hos ham kan jeg få al den assistance med softwaren som jeg behøver. Men HW-delen er en anden (han har ofret et pænt beløb over 25K - hvilket jeg ikke har i sinde ).

Og så til jeres info omkring HW. Dette har jeg taget til mig og vælger i stedet en anden løsning med en AMD processor (Socket 754), tilsvarende bundkort, hurtigere RAM, større strømforsyning og en CPU køler fra NorthQ. Dertil et lille grafikkort.
Og det jeg har fundet frem til ser således ud (jeg har linket til edbpriser.dk, da på de valgte dele er nogle fine brugerkommentarer!):

- Kabinet Silverstone LASCALA LC14 (se linket ovenfor)
- PSU NorthQ 4001EXT Super Silent PSU
CPU Athlon 64 3000+ (Det blev så en 64 bit alligevel )
Bundkort DFI LANPARTY UT nF3 250Gb
RAM Corsair Value Select 1 x 1 GB
Grafikkort PowerColor RADEON 9250
- TV-kort Hauppauge WinTV PVR-500MCE (se linket ovenfor)
- Harddisk Maxtor DiamondMax 10 250 GB (model 6L250R0) (se linket ovenfor)
- DVD brænder Plextor PX-716A (se linket ovenfor)

Totalt er det en 'mer-pris' på under 100,- kr

Jeg er lidt i tvivl om bundkortet og CPU'en, da jeg har bedre 'erfaring' med socket 939 og ikke så meget omkring socket 754. Så hvis i har et par kommentarer hertil vil jeg blive glad

Og jo - jeg skal nok få lagt en beskrivelse af systemet, når det er på plads og kører

Mvh.
M
Til top
bace Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 08-Januar-2006
Point: 85
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Februar-2006 kl. 18:20

Jeg ville kun vælge socket 754 hvis det er fordi du vil have en Mobile cpu - hvilket jeg ville vælge... Dem jeg synes er interessante er dem der starter med "MT-" efterfulgte af et nummer...

De koster en smule mere til gengæld bruger de væsentligt mindre strøm, hvilket igen betyder mindre støj.. Det er 2 parametre som jeg synes er vigtige hvis maskinen skal kører 24/7..

Til top
Binnerup Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 26-September-2005
Point: 1137
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Februar-2006 kl. 20:03

McBoks:

- Du tager fejl omkring dine antagelser om MCE - MCE har indbygget TV guide og kan optage præcist som du skriver det.

- Du kan benytte enten MSN Remote Record eller WebGuide til at time den fra internettet.

Mvh

Brian

Til top
ziphnor Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 09-Juni-2005
Point: 306
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Februar-2006 kl. 00:00
MCE er ganske rigtig et skod-program (IMHO):

* Det understøtter kun to tunere med mindre man er glad for at lege med registry entries.
* Hvis TV guide data'en ikke bliver sat automatisk korrekt op(hvilket den ikke gør) er det et helvede at rode med.
* Der findes intet seperat configuration program, og de indbyggede "wizards" er frygtlige og giver slet ikke nok muligheder for at rode med indstillingerne.
* "My Music" delen kan ikke katalogisere Ogg vorbis musik filer(1/3 af min musik samling).
* Understøtter ikke DVB-C(digital kabel TV)
* Koster penge

Har endnu ikke selv prøvet MythTV, men MediaPortal ( som ligner MCE meget ) har langt flere features, men er desværre stadig kun ved version 0.2. Tilgengæld tror jeg det er et udemærket kompromis i fht. hvor meget teknisk viden man skal have i MCE og MythTV.

Redigeret af ziphnor
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Februar-2006 kl. 07:15

ziphnor:

1. Hvor mange mennesker benytter 3 tunere? Umiddelbart er det da en væsentligt mindre opgave at få 3 tunere tilkoblet end det er at få en Linux installation sat op.

2. Hvorfor bliver TV guide ikke automatisk sat op? Det gør den da for langt de fleste brugere, der kan dog være nogle få mindre kabeltv udbydere den ikke kender.

3. Det er heller ikke meningen - der findes Microsofts eget TweakMCE og diverse 3. parts programmer til at customize, men programmet er ikke tiltænkt til at bygge op selv fra bunden som nogle andre er det - det er så også MCE's styrke for mange, som det er den svaghed for få.

4. Det er formentligt korrekt, det har jeg ingen holdning til - det er så reelt en Windows Media Player begrænsning hvis den ikke kan det.

5. Ikke officielt, der er kort hvis drivere identificerer det som et DVB-T kort, og så skulle det virke out of the box.

6. Hvis folk kan bruge 25.000 på hardware har jeg svært ved at se problemet med at købe et OEM os.

Jeg kan godt lide at du fremhæver MediaPortal som ikke kostende penge, men det må jo betyde at du bruger en pirat version af Windows XP - for OS'et koster det samme som MCE OS'et.

Mht. til MediaPortal, så er jeg ikke selv bruger, og vil derfor ikke sige noget omkring det, men hvis du hører på rigtigt mange der udtaler sig på forum'et her og på hifi4all, så benytter de ikke MediaPortal på grund af stabilitet (eller mangel på samme).

Mvh

Brian

Til top
ziphnor Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Februar-2006 kl. 11:25
Oprindeligt skrevet af Binnerup Binnerup skrev:

1. Hvor mange mennesker benytter 3 tunere? Umiddelbart er det da en væsentligt mindre opgave at få 3 tunere tilkoblet end det er at få en Linux installation sat op. Er der derudover ikke også en begrænsning på kun en digitail tuner?

Hvis du lagde mærke til det til, skrev jeg IMHO(In My Humble Opinion) i ovenstående, og 3 tunere er skam relevant for mig, og jo jeg optager tit 3 ting på en gang. Og hvis man nu allerede har styr på linux er det jo ikke et problem at få en linux installation op at køre.

2. Hvorfor bliver TV guide ikke automatisk sat op? Det gør den da for langt de fleste brugere, der kan dog være nogle få mindre kabeltv udbydere den ikke kender.

Jeg bruger TDC kabel TV :) TV guiden havde den forudfattede mening at Disney Kanalen var Kanal 5. TV guiden i Windows MCE er så underlig at den ikke engang ville tillade mig at ændre dette. Jeg prøvede så at vælge unmapped kanaler, men opdagede at den af mystiske årsager mangle TV data for flere kanaler.  Uanset hvad jeg valgte var der stadig kanaler der ikke havde data. Jeg prøvede at benytte ekstern tv guide data, men kunne simpelthen ikke får det til at virke. Dette gjorde MCE ubrugeligt for mig og min kæreste bad mig faktisk om at skifte tilbage til MediaPortal.

3. Det er heller ikke meningen - der findes Microsofts eget TweakMCE og diverse 3. parts programmer til at customize, men programmet er ikke tiltænkt til at bygge op selv fra bunden som nogle andre er det - det er så også MCE's styrke for mange, som det er den svaghed for få.

Det ville være fint nok, men når man selv bygger en HTPC kan man jo ikke bruge det til så meget. Igen IMHO et stort problem. Jeg fik simpelthen spat af at prøve at ændre de simpleste ting i MCE. Brugervenlighed er ikke at forhindre brugeren i at gøre ting, det er at have et GUI hvor man kan indikere hvor meget man fatter således at hr og fru jensen ikke ser noget de ikke forstår, men også sådan at "eksperter" har muligheder for at bruge programmet uden at blive sindsyge.

4. Det er formentligt korrekt, det har jeg ingen holdning til - det er så reelt en Windows Media Player begrænsning hvis den ikke kan det.

Dette i sig selv er også nok for at jeg ikke har lyst til at bruge MCE, men igen, kun IMHO.

5. Ikke officielt, der er kort hvis drivere identificerer det som et DVB-T kort, og så skulle det virke out of the box.

Mulighvis, men det virker lidt latterligt at skulle hacke sig uden om, når det er proffesionelt stykke HTPC software som man har betalt for.

Citér

6. Hvis folk kan bruge 25.000 på hardware har jeg svært ved at se problemet med at købe et OEM os

Det generer nu heller ikke mig så meget, men det er da noget man skal tage med i betragtningen når man sammenligner med gratis alternativer. Og jeg har sgu' ikke brugt 25k på min HTPC!

Citér

Jeg kan godt lide at du fremhæver MediaPortal som ikke kostende penge, men det må jo betyde at du bruger en pirat version af Windows XP - for
OS'et koster det samme som MCE OS'et.

De fleste mennesker har jo allerede en Windows XP licens til deres computer. I mit tilfælde havde jeg en overskydende Windows XP licens fra en pensioneret laptop.

Citér

Mht. til MediaPortal, så er jeg ikke selv bruger, og vil derfor ikke sige noget omkring det, men hvis du hører på rigtigt mange der udtaler sig på forum'et her og på hifi4all, så benytter de ikke MediaPortal på grund af stabilitet (eller mangel på samme).

Som sagt er Media Portal kun i version 0.2 endnu, men det bevæger sig hastigt fremad. Jeg startede med media portal, fik fat i en MCE licens, fik spat på 1 1/2 uge af MCE og det lykkedes mig at komme af med det igen og gå tilbage til MediaPortal. Nogle gange er der lidt underlige ting hist og her, men i modsætning til MCE kan man selv gøre noget ved det, da det er open-source. Jeg har allerede selv bidraget med et par små bug fixes.
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Februar-2006 kl. 19:23

ziphnor: Vi er så ikke ret enige i ca. det meste, så det kan nok ikke betale sig at diskutere mere ;-)

Ikke fordi det er helt vildt relavant, men den XP licens du har fra din bærbare er formentligt en OEM licens den bærbare er leveret med, og den må du ikke flytte.....

Det er ikke ret mange mennesker som har retail licenser liggende som de ikke bruger, og så er argumentet med betalingssoftware altså faldet lidt til jorden, ihvertfald i forhold til Meedio og Media Portal.

Mvh

Brian

Til top
ziphnor Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Februar-2006 kl. 11:49

ziphnor: Vi er så ikke ret enige i ca. det meste, så det kan nok ikke betale sig at diskutere mere ;-)

Det er da også helt okay, jeg synes ellers det var meget sjovt. Jeg kan godt se hvorfor MCE kan være fint for nogen, men problemet med TV guiden og Ogg filerne gør det lidt ubrugeligt. Har Microsoft fået rettet TV guide fejlen? Den var faktisk så slem at der var en artikel om det i politiken.

Men du har ret i at MediaPortal ikke er stabil nok endnu, jeg har selv flere gange overvejet MythTV. Eller måske skulle man bare konkludere at de fleste "komplette" HTPC programmer bare ikke er gode nok endnu.

Ikke fordi det er helt vildt relavant, men den XP licens du har fra din bærbare er formentligt en OEM licens den bærbare er leveret med, og den må du ikke flytte.....

Min bærbare kom originalt med Win98, Windows XP købte jeg senere, så nej det er ikke noget problem (men jeg må indrømme at selv hvis det var, ville jeg gør det alligevel).

Det er ikke ret mange mennesker som har retail licenser liggende som de ikke bruger, og så er argumentet med betalingssoftware altså faldet lidt til jorden, ihvertfald i forhold til Meedio og Media Portal.

Det ved jeg nu ikke. Hvis jeg køber Windows XP får jeg support på det, hvis jeg køber MCE, får jeg ingen support. Men jeg kan nu godt se din pointe.
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu