recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Microsoft Media Center, MCE og HTPC
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Ombygning - kan det betale sig?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketOmbygning - kan det betale sig?

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
p-HD Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 29-Marts-2004
Status: Offline
Point: 185
Direkte link til dette indlæg Emne: Ombygning - kan det betale sig?
    Sendt: 18-Januar-2006 kl. 01:06

For knap et år siden fik jeg endelig købt mig en ny pc, som nu er blevet min arbejdscomputer.  Nu har jeg så haft min gamle 'Scumpaq' til at stå og samle støv et pænt stykke tid. Efter at have læst nogle indlæg herinde, overvejer jeg at omdanne det gamle skidt til et media center, som kun skal tjene dét ene formål. Men spørgsmålet er: kan det betale sig?

Der har aldrig været ændret noget ved pc'en (udover en cd-brænder, som ble udskiftet til en dvd-brænder). Specifikationerne er, så vidt jeg har kunnet finde ud af, følgende (fundet på HP's hjemmeside):

Specifikationer for Compaq Presario 5320EA:
- Intel® Celeron™ processor 1,2 GHz (Er det nok regnekraft?)
- 128 MB SyncDRAM (Hvad er min. krav?)
- 40 GB UltraDMA harddisk (regner med at anskaffe en 120 Gb)
- dvd-rom
- cd-brænder (er udskiftet til dvd-brænder)
- Intel integreret grafik (Ved ikke om porten til grafikkortet er PCI eller AGP)
- 56K modem og 10/100 netkort
- WinXp Home

Det er lige så'n, hvad jeg ved om den gamle svend - har ikke rigtig kunnet finde mere præcise data og ved ikke helt, hvordan jeg skal få mere præcise data uden at jeg skal til at finde den frem igen (står opbevaret i min brors hus pt.). Nogle af jer ved sikkert bedre end mig, hvor disse data kan findes.

Hvor meget skal jeg mininum have opgraderet maskinen til og kan det i det hele taget betale sig sammenlignet med at købe et splinternyt MediaCenter?

Til top
Silvertek Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 12-Januar-2006
Point: 6
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Januar-2006 kl. 15:57

XP kræver jo som minimum 256 mb ram og 512 ville ikke være dårligt.

Er det til MCE05? SÅ kan du få problemer med grafikkortet ville jeg tro.

Tror desværre ikke du kan sammenligne din pc med et nyt media center. Der er for stor forskel!!! Men skal du kun høre musik og lign vil det være egnet.

Til top
p-HD Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Januar-2006 kl. 18:23

Om det er til MCE05? Ja, det er tanken.

Ok, så altså indtil videre en opgradering af RAM og grafikkort. Hvis det er det eneste, der skal til, så kan det nok betale sig.

Har allerede kigget på markedet og fundet nogle billige Kingston RAM-blokke, så jeg kan opgradere til 512mb (hvilket vist nok også er maks til dét bundkort).

Men så kommer så spørgsmålet: hvilket grafikkort kan til billigst mulig penge levere varen? Jeg har prøvet at søge på edb-priser, men det er sgu en ren jungle.

I må gerne komme med anbefalinger til både AGP og PCI (nej, ikke PCIexpress...desværre ), da jeg ikke helt er sikker på, hvad type slots der er på bundkortet. Links er velkomne.

Det skal som minimum kunne levere et output-signal i RGB.

Til top
Palmolive Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 25-Oktober-2004
Sted: Denmark
Point: 177
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Januar-2006 kl. 19:35

En Celeron på 1,2 GHz er slet ikke nok - et realistisk minimum er en P4 1,4 GHz og det virker ikke særligt sansynligt at dit on-board grafikkort er MCE kompatibelt - og du bør have mindst 512 MB ram...

Spørgsmålet er om maskinen er så gammel at den overhovedet vil performe bare nogenlunde ved skift af CPU og ram...

Et okay minimums grafikkort kunne være GeForce FX-5200, det fås passivt kølet.

Redigeret af Palmolive
Samsung 52M87, H3126 | Denon DVD-3800BD (kodefri), AVR-4308 | Marantz SA-11S2 | Zune 80GB, ZuneHD 32GB
Til top
Stone Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 03-Februar-2004
Point: 333
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Januar-2006 kl. 21:21
Hvorfor er en 1,2 GHz ikke nok?
Mig bekendt skulle det være OK, hvis du bruger et grafikkort, som enkoder mpeg i GPUén - altså hardwareenkodning. Dette skulle jo gøre at CPUén ikke bliver belastet.
At maskinen måske bliver lidt træ, er noget helt andet.

Mvh. Steen
Til top
Palmolive Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 25-Oktober-2004
Point: 177
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Januar-2006 kl. 22:31

Før opgradering var min en P4 1,6 GHz og det syntes jeg var i underkanten... Okay, den kunne optage to ting samtidig og vise en tredie optagelse eller DVD, men var netop træg - og det synes jeg ikke er fedt, når det er en maskine som jeg bruger næsten hver dag...

En Celeron performer så meget ringere end en ægte P4 og ved kun 1,2 GHz, så bliver den altså ikke sjov at have med at gøre.

Så det er da muligt at det kan lade sig gøre, man kan jo også installere XP på 64 (eller er det 32?) MB ram, men hvem vil gøre det??

Samsung 52M87, H3126 | Denon DVD-3800BD (kodefri), AVR-4308 | Marantz SA-11S2 | Zune 80GB, ZuneHD 32GB
Til top
p-HD Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Januar-2006 kl. 01:11

Nu skal nok lige nævnes at maskinen primært kun skal bruges til afspilning af diverse andre medier via netværk og fra dens egen HD. Jeg har allerede en Panasonic HD-optager til tv-optagelse. Det eneste andet program, der kommer til at blive installeret, er et antivirus program. Ikke noget spil eller programmer, som kunne tænkes at trække ressourcer i baggrunden. Ren medieafspilning.

Tanken er, at jeg kan få overført mine DVD-film til HD'en og konverteret til AVI, så DVD'erne kan ligge beskyttet hen i covers og så samtidig også få muligheden for at benytte TV2 Sputnik og SF Anytime.

Hvis det kun er til afspilning, burde Celeron 1,2 ghz så ikke være nok?

En lille notits: Hvis I kender til velfungerende (og billigere) alternativer til Microsoft media center edition, er forslag også særdeles velkomne. Jo billigere jer kan gøre dette, jo bedre.

Redigeret af p-HD
Til top
spawn Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-November-2005
Point: 6822
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Januar-2006 kl. 12:55

Hvis ikke du lige havde nævnt TV2 sputnik, ville jeg næsten have været fristet til at anbefale en moddet Xbox1 med XBMC.

Det spiller stort set alt, både fra hd og via lan, og vil sikkert koste mindre i indkøb end det vil koste at færdiggøre projekt gammel computer/ MCE05 til noget fornuftigt.

Philips 65OLED705/12 - ATV4K
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu