|
|
Besvar ![]() |
Forfatter | |
Sir_Golf_Alot ![]() Super bruger ![]() Oprettet: 20-April-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 251 |
![]() Sendt: 26-Juli-2009 kl. 13:43 |
Hej Når jeg ser DVD / Blueray, oplever jeg et mærkeligt fænomen. Selve billedet er fint nok, men undertekster ser "mærkelige ud" - de er "flossede", uskarpe "vælter lidt mod højre", og virker en anelse store. Kan det være noget med Scaling (hedder det det?) Setup: Er der nogle settings under setup (TV eller afspiller jeg skal have rettet)? Jeg har prøvet at tage et par billeder:
JH |
|
Panasonic TX-P42G10E
Denon AVR-1306 Panasonic DMP-BD35 Yousee HD box Dac Magic Dali lektor 2 Dali Concept Dali Sub Jamo Center Hitachi HDD |
|
![]() |
|
Bruger udmeldt 43 ![]() -- ![]() Oprettet: 18-April-2007 Status: Offline Point: 0 |
![]() |
Er det ved _alle_ film de vælter mod højre. Umiddelbart ser det ikke forkert ud.
|
|
![]() |
|
Allan Olesen ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 08-Juli-2008 Status: Offline Point: 3249 |
![]() |
Jeg synes generelt, at tekster på DVD er virkeligt slemme. Jeg så lige Mission Impossible 2 igår med store, gule, hakkede undertekster. Det er et generelt problem.
Men det undrer mig, at du også klager over Blu-Ray. De plejer at have fine undertekster. Jeg har ligefrem set nogen hævde, at de køber Blu-Ray, selv om de egentlig er ligeglade med det bedre billede - de vil bare have bedre undertekster end DVD. Jeg er ikke klar over, hvor stor indflydelse Blu-Ray-afspilleren har på visningen af teksterne. Det er mit indtryk, at teksterne på DVD er et billede, som lægges oven på filmen og derfor er udenfor afspillerens indflydelse, mens de på Blu-Ray er en tekst, som afspilleren selv lægger font, farve og størrelse til. Dermed kan det selvfølgelig være, at din afspiller har en hæslig font til Blu-Ray. Men det er som sagt kun mit indtryk og ikke noget jeg ved med sikkerhed. |
|
![]() |
|
Sir_Golf_Alot ![]() Super bruger ![]() Oprettet: 20-April-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 251 |
![]() |
UPS! - sorry. Det er KUN ved DVD, på BR står teksterne fint. JH |
|
Panasonic TX-P42G10E
Denon AVR-1306 Panasonic DMP-BD35 Yousee HD box Dac Magic Dali lektor 2 Dali Concept Dali Sub Jamo Center Hitachi HDD |
|
![]() |
|
Allan Olesen ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 08-Juli-2008 Status: Offline Point: 3249 |
![]() |
Har du fået et større TV for nylig?
Teksterne ser sikkert ud, som de altid har gjort (hvis jeg har ret i, at DVD-teksterne er et billede på skiven). Men på en større skærm ser de naturligvis endnu mere groteske ud. Redigeret af Allan Olesen - 26-Juli-2009 kl. 19:25 |
|
![]() |
|
![]() |
Har skiftet 32" CRT ud med 42" Plasma. JH |
|
Panasonic TX-P42G10E
|
![]() |
|
Bruger udmeldt 43 ![]() -- ![]() Oprettet: 18-April-2007 Status: Offline Point: 0 |
![]() |
Teksterne på BD er også forskellige, så de må ligge på skiven, og fonte er afspilleren uden indflydelse på. Og DVD tekster er meget lidt skarpe, og du ser det endnu tydeligere fordi du har fået større skærm. Det er skønt at smække en BD på, fordi _alt_ bare står bedre. Redigeret af Kampus - 26-Juli-2009 kl. 23:14 |
|
![]() |
|
kbh4 ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 20-Oktober-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 721 |
![]() |
Teksterne skal være kursive (vælte mod højre) på introen til LoTR - det er Galadriel som 'fortæller' og man har åbenbart valgt at gøre det sådan for at vise at det ikke er en person i handlingen som snakker. Hvis du hopper frem, så bliver teksterne "normale".
Som Allan siger, så er DVD-teksterne bitmap-billeder, så afspilleren/TV'et har inden indflydelse på hvordan de ser ud. Og ja, når man har vænnet sig til BluRay-undertekster, så ligner DVD-tekster noget klodset Commodore64 grafik! ;) -Kent |
|
![]() |
Besvar ![]() |
|
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |