|
|
Besvar ![]() |
Forfatter | |
Renemo ![]() Bruger ![]() ![]() Oprettet: 18-Januar-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 74 |
![]() Sendt: 17-Februar-2009 kl. 11:30 |
Hey alle, Jeg har lige anskaffet mig en Lacie Network Space NAS til hjemmenetværket. Det skal siges, at jeg ikke har den store erfaring på dette område, dog har jeg da formåede at få den til at virke sådan nogenlunde. Jeg købte netop denne, idet den kunne bruges som ftp server, hvilket ville være super smart, så jeg kunne nå mine filer både fra skole og arbejde. Mit problem er dog, at jeg ikke kan få det til at virke. Jeg har prøvet at gøre som det står i manualen, men der står bare at siden ikke kan vises, hvis jeg prøver at nå den fra et andet netværk. Det skal siges, at jeg har trådlåst internet fra yousee, så jeg ved ikke om det kan være routeren, der blokere for dette..?? Eller om der er noget andet jeg skal gøre for at få det til at virke..?? |
|
René
Panasonic TH-42PX70 - Panasonic DMR-EH57 - YouSee HD boks (Samsung SMT-H3126 PVR) - Xbox 360 - PS3 Slim 120 GB - Logitech Z-5500 |
|
![]() |
|
tipsen ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 29-August-2005 Sted: Odense, Denmark Status: Offline Point: 3722 |
![]() |
Som oftest skal du lave noget port-forwarding i din router for at du kan tilgå boksen udefra. Det betyder at du fortæller din router at kommunikation på en given port udefra skal videredirigeres til en bestemt enhed på netværket - på den måde kan du sørge for at ftp-trafik kun kommer til din NAS.
|
|
![]() |
|
Renemo ![]() Bruger ![]() ![]() Oprettet: 18-Januar-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 74 |
![]() |
Okey, og det kan jeg sagten, selvom min router er fra yousee..?? Fordi når jeg prøver at logge in på min router, så beder den om brugernavn og adgangskode... Ved ikke om yousee vil oplyse dette, hvis man ringer derind...!?! |
|
René
Panasonic TH-42PX70 - Panasonic DMR-EH57 - YouSee HD boks (Samsung SMT-H3126 PVR) - Xbox 360 - PS3 Slim 120 GB - Logitech Z-5500 |
|
![]() |
|
![]() |
Nå, så kan jeg komme logge ind på routeren... Hvordan foretager jeg så sådan en port forwarding..??
![]() |
|
René
|
![]() |
|
hedberg ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 19-April-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 2911 |
![]() |
Det er lidt forskelligt fra router til router, men prøv at se om du ikke kan finde en guide her: |
|
Med venlig hilsen,
Thomas |
|
![]() |
|
![]() |
Mange tak, det vil jeg lige prøve at se på så... Kom
lige til at tænke på, om man skal have en fast ip adresse for at få det til at virke, eller om dette er uden betydning..?? |
|
René
|
![]() |
|
tipsen ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 29-August-2005 Sted: Odense, Denmark Status: Offline Point: 3722 |
![]() |
Hvis du ikke har fast ip, kan det jo være lidt bøvlet at holde styr på hvilket ip-nr du lige pt er blevet udstyret med, men det findes der services som kan hjælpe dig med - eks. DynDNS.dk. Den ip-adresse du har skal dog så vidt jeg ved være offentlig for at det kan virke.
|
|
![]() |
|
![]() |
Jeg er ret sikker på at jeg har en offentlig ip
adresse.. Nu har jeg i hvert fald prøvet at lave port forwarding samt oprettet mig inde på dyndns, og kan simpelthen ikke få det til at virke. Det kan måske også være, at den nas jeg har købt, ikke er den mest egnet som ftp server... ![]() Men lige for at være sikker, så skal man skive: ftp://<brugernavn>:<adgangskode>@<ip>/ for at nå sin server, ik..? Redigeret af Renemo - 18-Februar-2009 kl. 18:43 |
|
René
|
![]() |
|
JesperLund ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 21-Januar-2006 Sted: Darknet Status: Offline Point: 8022 |
![]() |
Prøver du at tilgå din server bag din egen router eller udefra? Hvis det første, skal du sikre dig at NAT loopback er aktiveret på routeren. Alternativt skal du smide domænenavnet for din server i din hosts fil. Hvis du skriver dit domænenavn her i gruppen, er der nogen som kan checke det udefra. Jeg ville starte med nslookup for at checke at det er den rigtige IP adresse. |
|
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
|
|
![]() |
|
hedberg ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 19-April-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 2911 |
![]() |
Prøv at kig din router konfiguration igennem og se om DynDNS.com ikke er understøttet direkte i den. På den måde opdaterer din router bare dyndns.com hver gang den skifter IP. Med DynDNS.dk vil du typisk skulle have et eller andet program kørende på en PC til at foretage ændringen.
|
|
Med venlig hilsen,
Thomas |
|
![]() |
|
![]() |
Det kan opklares rimeligt nemt - Gå ind i din router og se hvilken IP den har fået tildelt. Hvis den ligger udenfor disse adresse områder, så har du en offentlig adresse. Husk iøvrigt der er nogle udbydere som har implementeret firewall's for deres kunder i deres router udstyr. Et eksempel er ComX hvor man ikke kun skal åbne for porten i sin egen router/firewall, men også åbne i et webinterface hos dem.
Redigeret af hedberg - 19-Februar-2009 kl. 14:49 |
|
Med venlig hilsen,
Thomas |
|
![]() |
Besvar ![]() |
|
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |