recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Bi-AMP
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketBi-AMP

Besvar Besvar Side  123>
Forfatter
Besked
Logifire Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 25-Januar-2009
Status: Offline
Point: 104
Direkte link til dette indlæg Emne: Bi-AMP
    Sendt: 14-Februar-2009 kl. 20:27

Jeg er ved at sammenligne to anlæg, den ene har bi-amp, den anden har ikke. Hvad betyder dette?

Til top
Lightyear Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 19-Maj-2005
Sted: Denmark
Point: 527
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Februar-2009 kl. 21:50
Du kan læse mere om det her: http://en.wikipedia.org/wiki/Bi-amping
Til top
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Februar-2009 kl. 10:17

Dvs. ud fra det du nævner og dette: http://en.wikipedia.org/wiki/Bi-wiring

Så er BI-AMP ikke noget man bør gå efter da det er rent luft.

Til top
Bruger udmeldt 31 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 20-April-2006
Point: 2601
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Februar-2009 kl. 11:05
Oprindeligt skrevet af Logifire Logifire skrev:

Dvs. ud fra det du nævner og dette: http://en.wikipedia.org/wiki/Bi-wiring

Så er BI-AMP ikke noget man bør gå efter da det er rent luft.

Dit link er til bi-wiring og 'Lightyears' link var til bi-amping. Det er 2 helt forskellige ting.

Der er diskussion om bi-wiring har en effekt, mens det er helt sikkert at bi-amping har en effekt, på den måde at belastningen på forstærkeren bliver mindre.

Om nogen af de 2 har en lydmæssig fordel, kan diskuteres herfra til dommedag. Det bliver "eksperterne" vist aldrig enige om

Jeg kører selv med bi-amping på fronthøjttalerne, men det er mere fordi muligheden er der. Jeg er langt fra audiophil, så skal ikke kunne sige om det lyder bedre..

Redigeret af Pallec - 15-Februar-2009 kl. 11:08
Til top
kim olsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 13-April-2008
Point: 1384
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Februar-2009 kl. 12:11

Det er vist uden for enhver diskusson at Bi-amp har en elekstrisk forskel,  Der er vel næppe nogle der vil påstå at der ikke er en forskel på den samme bil med to forskellige motorer? Selvom der er forskel, så behøver forskellen ikke at være en forbedring, hvis anlæg A har to dårlige forstærkere, så vil vil det lyde dårligere end en enkelt rigtigt god, forudsat at alle andre parametre eridentiske.

Jeg forstår dog ikke hvordan man vil sammenligne anlæg? Normalt benytter man rent metodisk kun en variabel i en sammenligning, mens man med to forskellige anlæg har minimum 5 variable, plus rummet. Det er ikke muligt at drage en valid konklusion på sådan et grundlag. Det svarer lidt til at jeg kører i en rød bil, og herefter konkluderer at alle biler der er farvet rød, kører som den jeg lige har kørt i.

Redigeret af kim olsen - 15-Februar-2009 kl. 12:13
Crown - there is no substitute.
Til top
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Februar-2009 kl. 17:06
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Februar-2009 kl. 17:35

se, nu kommer vi ind hvor diskussionen bliver lidt kringlet.

Jeg er af den overbevisning at "bi-amp" er udtryk for benyttelse af to forskellige forstærkere, med hver sin strømforsyning, og med hver sit udgangstrin. Andre er af den overbevisning, at bi-amp også er acceptabelt et udtryk hvis der blot er tale om et ekstra sæt udgangstrin.

Det den ene har har sandsyngligvis noget med det sidste at gøre, og er måske mere bare en reel intern brokobling. hvorvidt det er falsk markedsføring, afhænger helt af hvordan man opfatter udtrykket rent teknisk

Men, da forstærkeren vil bruge samme strømforsyning til biamp som under normal drift, så vil du kun få udbytte af ekstra udgangstrin, men skal trække på samme strømforsyning. Det er desværre min erfaring at strømforsyningen er et af de steder hvor Sony sparer, så min vurdering vil være at du intet udbytte vil få af den såkaldte bi amp funktion. det skal dog siges at det er et par år siden jeg sidst skilte en ad.

Personligt finder jeg "bi amp" funktioner i recivere ganske ligegyldigt, det er et smart markedsføringstrick, og har i min verden ikke meget med ægte bi amp at gøre. Der findes nogle få multikanal forstærkere med så store strømforsyninger at man måske her kan tale om effektiv bi amp med forskellige udgangstrin, men det er så også i en noget anden prisklasse.

Til top
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Februar-2009 kl. 18:36

Tak skal du have, nu jeg har fat i dag, vil det så være gavnligt at have en "Omskiftning mellem 4 ohm og 8 ohm"? Hvis ikke, så er mit valg nok sikkert på STR-DG820, da jeg vil lade TV'et opskalere.

Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Februar-2009 kl. 19:10
omskifteren er til for at belaste forstærkeren mindst muligt, hvis du eks. benytter små satelitter sammen med forstærkeren er det en ligegyldig funktion for dig.
Til top
FNørd Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 22-Oktober-2006
Point: 702
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Februar-2009 kl. 23:07

Det ser ud til at der er forskel på strømforsyningerne. Forbruget er opgivet til 230 watt og 360 watt. Output er opgivet til 7 x 110 watt og 7 x 100 watt hhv.

Dvs max output står ikke i forhold til forbruget, hvis forbruget er udtryk for strømforsyningernes evner, så "mangler" der noget, mest selvfølgelig ved de 230 watts forbrug og 7 x 110 watt udgangseffekt. Her vil den kunne drive ca 2 kanaler på max. Den anden kan næsten drive 4 kanaler på max. (og så er der også tab oa). Det kunne tyde på at der pga. strømforsyningen kunne være noget at hente på 2400ES.

Til top
Brasch Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 14-November-2007
Point: 645
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Februar-2009 kl. 18:28
Oprindeligt skrevet af FNørd FNørd skrev:

Det ser ud til at der er forskel på strømforsyningerne. Forbruget er opgivet til 230 watt og 360 watt. Output er opgivet til 7 x 110 watt og 7 x 100 watt hhv.

Dvs max output står ikke i forhold til forbruget, hvis forbruget er udtryk for strømforsyningernes evner, så "mangler" der noget, mest selvfølgelig ved de 230 watts forbrug og 7 x 110 watt udgangseffekt. Her vil den kunne drive ca 2 kanaler på max. Den anden kan næsten drive 4 kanaler på max. (og så er der også tab oa). Det kunne tyde på at der pga. strømforsyningen kunne være noget at hente på 2400ES.

det kan jo være at alle udgangstrinene rent faktisk er i stand til at levere omkring 100w, så er opgivelsen jo korrekt nok. Med mindre du hører på en 1kHz sinustone på alle kanalerne samtidigt er det vel også mindre væsentligt om de samtidigt i drift kun kan levere 50w. Jeg vil faktisk stærkt tvivle på at de fleste ville kunne holde ud at høre på 7x50w sinustoner på den lange bane. Det vil (på et gns anlæg) svare til et lydtryk i omegnen af 110-112dB

Til top
Manic Miner Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Branchemedlem

Oprettet: 22-Januar-2004
Point: 173
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Februar-2009 kl. 18:46
Jeg har desværre ikke tid til at finde frem artikkelen, men Audioholics testet og målte bi-amp med surround receivere, og var netop forbi det poenget som Kim kommer med, at du trækker på den samme strømforsyningen.

Søg ovre på www.audioholics.com, så dukker den måske frem

En tanke from the top of my head, som jeg har omkring bi-amp generelt er at, ser udgangstrindene ikke en mindre ohm'sk last når at de driver mid/bas og diskant separat?

Til top

Besvar Besvar Side  123>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu