recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Sub eller subs?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketSub eller subs?

Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
Schroinx Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 21-Marts-2008
Status: Offline
Point: 89
Direkte link til dette indlæg Emne: Sub eller subs?
    Sendt: 13-Februar-2009 kl. 11:31
Jeg har mindre Dynaudio højtalere til mit 5.0 setup og nu skal jeg til at investere i noget bas. Min fætter har arbejdet professionelt med lyd og han mente at eg burde investere i to mindre subs i stedet for en stor. Både fordi vi kan retningsbestemme lyden i det lave område, men også fordi jeg så kunne slippe med to mindre subs, som ville være nemmere at placere, ud over at de pga. de mindre enheder burde være lidt mere rappe/kontrollerede. Er der nogen som har erfaringer med et setup med to subs?

Desværre har jeg ikke en formue at bruge på projektet, bedst ville det være hvis jeg kan komme i gang for 4-5.000. Noget som specielt kan anbefales?

Vh Troels
Til top
kim olsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 13-April-2008
Sted: Denmark
Point: 1384
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Februar-2009 kl. 13:12

Din fætter har nok haft lidt større budgetter i tankerne. Hertil kommer at sub-bas lyd alt efter frekvensområde ikke kan retningsbestemems, men det kan det lufttryk der kommer.Umiddelbart kan jeg ikke komme i tanke om en sub til 2500 der er anfalelsesværdig, men den grundliggende ide om at bruge to subs i stedet for en er god nok, forudsat at man ikke køber to dårlige i stedet for en god. At antage at alle små subs er hurtigere/bedre end store er dog ikke en antagelse jeg er enig i, det kommer 100% an på hele konstruktionen.

Desværre kommer det samlede resultat til at afhænge af både dit rum og den/de konkrete subs, så du er nød til at afprøve tingene derhjemme.

Med det budget du har ville jeg nok finde en enkelt god sub.

Crown - there is no substitute.
Til top
Ken_T Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 14-April-2006
Point: 1757
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Februar-2009 kl. 13:36
Og hvad er en "mindre" sub.

Ideen med en sub er at gengive det helt lave frekvens område, ned til måske 25 eller 30 hz. Og hvis man har en lille sub med fx en 8" enhed, så trives den sjældent godt når der skal lidt tryk på. Hvor fx blot en 10" har det meget bedre.

Der er jo også det ved aktive subs, (regner med det er det vi snakker om), at de jo har en forstærker, måske på over 100 watt i det mindste. Så meget af prisen på en sub er faktisk placeret i forstærkeren, der  ikke kan være helt billig, hvis den skal have kvalitet.

Det betyder at det er relativt lettere og billigere at lave en større sub med een større enhed, end at lave 2 små i god kvalitet.

Og så er kabinets størrelsen også med til at nå det dybe område, et lille kabinet er en meget vanskelig størrelse.

Men selvfølgelig er det rigtig at 2 af slagsen er bedre end een, hvis man snakker retnings bestemmelse, men en sub fylder rummet med lyd uden at man rigtig kan bedømme hvor den står, så det udligner ideen om 2 stk. Sålænge den kun arbejder i det helt dybe område.

Til top
Manic Miner Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Branchemedlem

Oprettet: 22-Januar-2004
Point: 173
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Februar-2009 kl. 13:47
To subwoofere har både fordele og ulemper. Som din fætter beskriver så kan det om man vælger en høj delefrekvens (>80hz) afhjælpe lokalisering, de vil også typisk give en mere jævn frekvensrespons, og gøre det over et større sidde område end hvad en sub typisk kan. Det potentielle lydtrykket vil også være større end fra en tilsvarende sub, alt efter placering og rum fra 3-5db.

Det er fordelene, men der er også nogle ulemper.

Den største ulempen er at få to subwoofere til at spille sammen, og i værste fald vil 1+1<1, dvs at to subwoofere til sammen leverer et dårligere resultat end en gør alene. Som minimum skal du om du skal ha to subwoofere, placeret to forskellige steder i rummet, til at spille sammen, ha subwoofere med trindløst justerbar fase, og du skal være villig til at bruge en del tid på at justere og placere de to subbene. Det er langt mindre krævende at integrere en sub end to, men resultatet med to kan blive langt bedre end med en.

Der er en løsningen underveis som bl.a automatisk kan integrere to subs, men den koster mere end hele dit budget til sammen. Og som Kim er inde på, skal du ha to subwoofere, så vil også jeg anbefale at du bruger flere penger. To subwoofere af samme model vil ikke kunne spille dybere end en alene, og den dybeste bassen er typisk noget som man ikke finder i de billigste modellerne.

Det med at mindre enheder er hurtigere end store er en gammel vandrehistorie der nok aldrig vil dø helt, men den er tilbagevist både vha beregninger og målinger, så det bør ikke være grunden for at gå for to mindre subs.

Så længe som du holder delefrekvensen omkring 80hz eller lavere vil ikke lokalisation være et problem, og jeg ville heller bruge pengene på at anskaffe mest mulig dynamik og dybde, og heller udvide med en sub ekstra en gang siden, om behovet skulle være der.

Hvilken sub det skal være afhænger af størrelsen af dit rum, hvor højt du ønsker at spille, og om den både skal benyttes til film og musik.
Til top
Tbent Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 11-Oktober-2008
Sted: Næstved
Point: 110
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Februar-2009 kl. 16:54

Jeg fik for et par mdr. siden en BK Elec xls300PR sub og det har jeg ikke fortrudt, jeg gav ca. 3.550,- for den leveret.

Hold fast hvor den spiller dybt og højt noget jeg ikke troede var muligt til den pris, jeg har fået den i Gloss Black og den ser kanon ud  den bruger 2*10" Peerless enheder, og kan kun anbefales

Sony 55XE9005
Nvidia Shield pro,
Google Tv, Marantz SR5013
Sony BDP-S550
Dali Fazon F5, Dali Motif, Beolab 4000, BK XLS300
Sonos Play5, Connect, Move
Server Asrock J4205 med Ubuntu
Til top
MJ (udmeldt) Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 16-Januar-2007
Point: 2917
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Februar-2009 kl. 17:08
Til 2500,- kan jeg sagtens anbefale Harbo SUB10 .. 2 af dem, 5000,- og englene synger :) Til film.
Til top
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Februar-2009 kl. 09:18
Placeringsmæssigt kan jeg stille dem samme sted som mine fronthøjtalere, så der burde ikke være det store problem i det. Det er vel også noget nær optimal placering. Så er spørgsmålet om du skal drives via LFE udgangen på computeren, eller om de skal drives via signalet til fronthøjtalerne.

Jeg kan se at der er mange som er glade for deres XTZ:
http://www.fyndborsen.se/ScriptServer/TradePoint/B2C/UI/Cata log/ItemView.aspx?Key=5512
http://www.xtz.se/produkt.php?allmant=true&produkt=2

Og jeg kan endda få to for en rimelig penge. Nogen som har erfaringer med dem?

Vh Troels

Til top
bette_casper Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 15-Februar-2008
Point: 158
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Februar-2009 kl. 17:53

Kunne også tænke mig at høre erfaringer med denne sub, evt. også i modellen større? XTZ 99 W12

http://www.fyndborsen.se/ScriptServer/TradePoint/B2C/UI/Cata log/ItemView.aspx?Key=5518 

LG PZ950W 60" - PS3 - Onkyo TX-SR307 - Tangent Millennium 100 - QLN QuBiC FS 500 - JPW ML310 - JBL ES250P - Logitech Harmony 525
Til top
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Februar-2009 kl. 11:57

Så er valget om jeg skal have en SVS PB-10NSD til 4560 inkl forsendelse, eller to 99 W10.16 til 3980 inkl forsendelse.

Hmmm.

Til top
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Februar-2009 kl. 19:05
Oprindeligt skrevet af bette_casper bette_casper skrev:

Kunne også tænke mig at høre erfaringer med denne sub, evt. også i modellen større? XTZ 99 W12

http://www.fyndborsen.se/ScriptServer/TradePoint/B2C/UI/Cata log/ItemView.aspx?Key=5518 

Hvis du hopper ind på XTZ's hjemeside, er der et link til omtale i et norsk forum. Der er en lang tråd, men det korte og det lange er at den spiller lidt dybere end W10, men samme gode pris/kvalitet. Du kan søge på begge de to subs i det norske forum, for der er mange tråde om dem.

Har tænkt mig at bestille 2 af W12 i mat sort, men de kommer først på lager om et par uger...

Vh Troels
Til top
bette_casper Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 15-Februar-2008
Point: 158
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Februar-2009 kl. 17:47

Ja det lyder rigtigt nok.

Uhf det bliver lækkert, og vildt!  -men så held og lykke med købet!
-det ville også være rart at høre lidt nærmere details, når du engang modtager dem. Og om de er blevet behandlet ordentligt på turen osv.  

Mvh

LG PZ950W 60" - PS3 - Onkyo TX-SR307 - Tangent Millennium 100 - QLN QuBiC FS 500 - JPW ML310 - JBL ES250P - Logitech Harmony 525
Til top
Manic Miner Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Branchemedlem

Oprettet: 22-Januar-2004
Point: 173
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Februar-2009 kl. 20:55
Hej igen

Jeg kom netop på at der findes en meget udførlig test af 1 VS 2 subs, og den berører også temaet med en sub der går lidt dybere, selv om forskellen her ikke er voldsomt stor (ca 20 VS 16hz)

test

Til top

Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu