|
|
Besvar ![]() |
Side 12> |
Forfatter | ||||||
Thomas N ![]() Bruger ![]() Oprettet: 10-August-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 75 |
![]() Sendt: 12-Februar-2009 kl. 08:36 |
|||||
Ja, jeg ved godt at det har været oppe her i forummet mange gange, men jeg kan stadig ikke helt finde ud af hvilken server jeg skal købe, om det skal være NAS eller Windows server Så hvis der var nogle kloge hoveder der kunne hjælpe, ville det være fedt. Det den primært skal bruges til er til backup af alle vores billeder og musik. Den skal kunne ”snakke” sammen med min PS3 så vi kan se billeder og høre musik fra den. Den skal kunne kører en eller anden BitTorrent client. Den måtte gerne have et lavt strøm forbrug, da den sikkert kommer til kører meget. Den skal bruges som printer og mail server. Og til sidst ville det være fedt hvis man også kunne se film fra den, men det er ikke så vigtigt. Håber der er nogle der kan hjælpe, på forhånd tak. Thomas |
||||||
![]() |
||||||
tipsen ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 29-August-2005 Sted: Odense, Denmark Status: Offline Point: 3722 |
![]() |
|||||
Ovenstående lyder som noget der godt kan klares af en NAS og om du skal købe en NAS eller en decideret server afhænger vel af hvor "stationære" dine behov er. Hvis du er typen som, når du har fået noget til at virke med det samme tænker - det kunne også være fedt, hvis den kunne dét her og så lige tamper lidt mere for at udvide muligheder - ja, så vil du nok løbe panden mod muren nogle gange med NAS'en - men hvis du er typen der er tilfreds når du får noget op at køre, så kan du nok fint nøjes med en NAS!
|
||||||
![]() |
||||||
MJ (udmeldt) ![]() -- ![]() ![]() Oprettet: 16-Januar-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 2917 |
![]() |
|||||
Hej Thomas. Det skal ikke være nogen af dem... byg en computer og smid Linux på den - bedre server får du ikke. NAS'erne er for svage og for dyre og for begrænsede og Windows Server virker helt forkert når en gratis Linux kan gøre det bedre og mere sikkert samt udnytte hardwaren bedre. En simpel computer med Linux og så smid den væk hvor den ikke kan ses og høres - så er du sq godt kørende. |
||||||
![]() |
||||||
Thomas N ![]() Bruger ![]() Oprettet: 10-August-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 75 |
![]() |
|||||
OK det lyder fint. tak for det. Jeg kan se at du har en Synology DS-207+ , det er også sådan en jeg har kikket på, den mener du alså kan det jeg efterlyser
|
||||||
![]() |
||||||
![]() |
|||||
Hej Martin Jeg så først dit svar efter jeg havde svaret tipsen. Jeg ved ikke rigtigt ang. Linux, er det til at finde ud af, jeg tænker på at få den sat op til at kører raid, installerer programmer osv.
|
||||||
![]() |
||||||
MJ (udmeldt) ![]() -- ![]() ![]() Oprettet: 16-Januar-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 2917 |
![]() |
|||||
Det afhænger lidt af din lyst til at gå i gang. Jeg var selv nervøs for Raid da jeg, trods mit flereårige kendskab til Linux, anede minus om Raid på dette system. Men det viste sig faktisk, at være nemmere - det kræver ikke engang et bundkort med Raid men blot 2 harddiske. At installere programmer kan ikke være nemmere heller - det kræver få kommandoer. Med en Linux baseret server er du ikke begrænset på nogen punkter som du fx. kan være med en NAS - fx. kan det være den ikke er kraftig nok til at køre alle dine services eller at den ikke understøtter osv.. alt det slipper du for med en rigtig server. Men hvis du kun kender Linux af omtale så bliver det samlet set lidt af et projekt for dig - da Linux på console-niveau virker noget anderledes end windows med deres peg og klik koncept :-) ... men resultatet er ikke at kimse af. Men Linux er ikke sværere end Windows - blot radikalt anderledes! Men sådan er der jo så meget i livet der er og vi omstiller os jo alligevel :-) Redigeret af MartinJohansen - 12-Februar-2009 kl. 11:46 |
||||||
![]() |
||||||
Tsunde ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 11-Februar-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 597 |
![]() |
|||||
Jeg har købt en HP mediaserver, og er MEGET tilfreds. Den er utrolig nem at administrere. Den opretter selv en hjemmeside så du kan få adgang til den over nettet (kun hvis du ønsker det). Bruger, backup, administration er bare rigtig godt lavet. Der er rigtig mange add-ins, som er små programmer der bliver lagt ind i din homeserver administration, så du selv kan styre hvilken funktioner du har brug for. Og hvis du laver en remote connection til den, finder du ud af, at det faktisk er en server 2003 der ligger bag homeserver systemmet. Og så er der ellers frit slag af server muligheder. Køre den selv som film/fil/itunes server og printserver. Eneste problem jeg har haft med den, var at jeg ikke kunne få FTP til at køre på den, der findes "add-ins" til det, men det virkede bare ik på min. Du kan evt. læse mere her: www.wegotserved.com
|
||||||
Stue: Viasat, Samsung65-7505, Sony Str 1040, Focal Dome 5.1 - Biograf: MK 7.1 system K5 & K4, Pioneer VSX-920, Optoma HD25e, Projecta ProCinema 16:9 høj-kontrast dug 104"
|
||||||
![]() |
||||||
![]() |
|||||
Jeg kender godt nok ikke meget til linux, men det lyder da spændende, så jeg tror jeg vil prøve at Google lidt for at se om det er noget jeg kan finde ud af, for jeg tror faktisk at jeg har stumperne til at sammensætte en lille pcèr, dog et ældre bundkort uden raid controller, men det siger du at jeg ikke behøver?
|
||||||
![]() |
||||||
Sandal ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 19-November-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 2585 |
![]() |
|||||
Jeg har valgt den løsning, at købe en Asus Eee, udstyrre den med en større harddisk og oprette en online backup konto. Den bruger meget lidt strøm (13-15 watt) og mine data er sikre, også mod brænd, da de også ligger i USA. |
||||||
"Det er pudsigt, at der med de relativt få ord, der findes i sproget, kan siges så meget sludder." - Robert Storm Petersen.
|
||||||
![]() |
||||||
Tsunde ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 11-Februar-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 597 |
![]() |
|||||
Ok, bare de ikke ligger i Australien... Ja, den ser sgu meget sjov ud den Eee pc. Har lige købt en laptop med den Atom cpu, og den køre sgu ret godt så længe det "kun" er Xp den skal lege med. |
||||||
Stue: Viasat, Samsung65-7505, Sony Str 1040, Focal Dome 5.1 - Biograf: MK 7.1 system K5 & K4, Pioneer VSX-920, Optoma HD25e, Projecta ProCinema 16:9 høj-kontrast dug 104"
|
||||||
![]() |
||||||
![]() |
|||||
Ja det var selvfølgelig også en løsning, tak for det.
|
||||||
![]() |
||||||
tipsen ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 29-August-2005 Sted: Odense, Denmark Status: Offline Point: 3722 |
![]() |
|||||
Den funktionalitet får du fra næsten alle alternativerne - det kan dog nok godt anbefales med backup til noget >= raid 1/5 baseret - så det ikke hopper i havet hvis en enkelt disk går ned.
Har ikke selv en PS3, men har hørt fra andre at det skulle virke fint nu med Synologys nyeste firmware.
Det gør de fleste nas'er vist efterhånden og det er selvfølgelig trivielt selv at installerede det på en server.
Mener at DS-207+'eren bruger omkring 32W inkl. 2 HDD'er og omkring 12W i dvale.
Jeg bruger min som printer-server til en Canon MP800 (multifunktion) - print virker fint, men scan, kortlæser osv virker ikke - det vil dog heller ikke virke med andre printservere pga. proprietær kommunikation. Mail-server har jeg ikke prøvet, men det er netop integreret i den nyeste firmware fra Synology og mange er meget begejstrede.
Du kan ikke koble NAS'en direkte til fjernsynet, men jeg har en PopcornHour som mellemled og den kobler op til NAS'en uden problemer. Ingen tvivl om at du kan få en bedre opsætning med en dedikeret server - hvad enten det er Linux eller Windows - men det kræver sandsynligvis også mere tid og know-how for at få det til at køre - og husk det er ikke trivielt at sikre en server - det kræver viden og erfaring at opnå et godt resultat. Redigeret af Sandal - 12-Februar-2009 kl. 13:36 |
||||||
![]() |
Besvar ![]() |
Side 12> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |