recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > DVD afspillere
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - DVD-afspiller med zoom
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketDVD-afspiller med zoom

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
clausewitz Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 26-November-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1115
Direkte link til dette indlæg Emne: DVD-afspiller med zoom
    Sendt: 31-Oktober-2005 kl. 20:57

Det vil nok i dette forum blive betragtet som kættersk men jeg kunne godt bruge en billig og gerne kompakt DVD-afspiller der kan zoome. Der er altså ikke meget visuel skærm tilbage hvis jeg ser en 2.35:1 film på mit 14" 4:3-TV. Jeg har 2 billige DVD-afspiller der begge kan zoome men zoom-symbolet (eks. "2x") forsvinder ikke fra skærmen (træls - ja jeg er jyde). Ved begge er det muligt at skifte mellem Wide, LB og PS men der er ingen zoom effekt ved at vælge PS. Der er ingen forskel på om jeg vælger LB og PS. Ved min Panasonic DVD/VHS har jeg mulighed for zoome hvis jeg ønsker det så jeg har mulighed for at få et større billede.

Claus 

Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-November-2005 kl. 14:19

Er der slet ingen der har kendskab til en DVD-afspiller med zoom-funktion (prisleje 200-800 kr, ingen HDMI). Mit 14" TV er mit "flytte-rundt-TV" derfor måtte DVD-afspilleren også gerne være kompakt . Jeg har altså et andet men ville gerne kunne tilslutte en DVD til dette.

Spm:

1) Der er som ovenfor beskrevet ingen forskel på billedet om jeg vælger PanScan (PS) eller LetterBox (LB) på de 2 billige DVD-afspillere ved en 2.35:1 film - burde der ikke være det? 

2) Er PS ikke blot en form for zoom?

Claus

Redigeret af clausewitz
Til top
HeartWare Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 22-Oktober-2003
Sted: Bagsværd, DK
Point: 4808
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-November-2005 kl. 14:33
PS er "intelligent zoom". Hvis der f.eks. sker noget ude i venstre side af skærmen, så vil en simpel Zoom blot skære lige meget væk i venstre og højre side, hvor en P&S vil skære af kun i højre side, så der, hvor handlingen foregår, er fuldt repræsenteret.

Deraf navnet "PAN & scan".

Og din opsætning til P&S i din DVD-afspiller skal (ifølge DVD-standarden) understøttes af pladen, der afspilles. Der skal ligge koder på disken, som fortæller hvilket område af billedet, der skal zoomes ind på. Eksisterer denne information ikke, så skal afspilleren ikke foretage sig noget.

Nogle afspillere fortolker dog udeblivelsen af denne information som, at den ubetinget skal zoome ind på centrum af billedet, men dermed risikerer du at miste vigtig billed-information i siderne, da der ingen form for intelligens er i denne form for zoom.
Keld R. Hansen

Pioneer DVL-909, DV-545
Sony KDL40EX723 3D TV
DreamBox 8000, YouSee Cable
PopCorn Hour A-500
Panasonic DMR-BCT820 + DMR-BCT940
Yamaha RX-V771 Receiver
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-November-2005 kl. 22:01

Tak til HeartWare for den grundige forklaring . Ja jeg kan godt se at navnet "Pan & Scan" burde have afsløret at det var mere end simpel zoom.

Claus

Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu