|
|
Besvar ![]() |
Side 123 6> |
Forfatter | ||
Dr. Jones ![]() Super bruger ![]() Oprettet: 04-Januar-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 264 |
![]() Sendt: 09-Februar-2009 kl. 12:16 |
|
Hej folkens. Jeg står snart overfor at skulle flytte, og jeg kunne godt tænke mig at udbygge min eksisterende løsning til afspilning af musik/radio derhjemme. Håber der er nogen af jer, der har nogle gode ideer til, hvordan jeg kan gøre det... I dag har jeg en PC 'jukebox' stående i et skab i køkkenet. Herfra spilles musik / net-radio til hifi-forstærkeren i stuen samt ditto i køkket. Det fungerer rigtigt godt - særligt fordi man kan høre samme lydkilde i de to rum på samme tid, men justere volumen individuelt.
Så langt, så godt. Nu kan hvert rum spilles op af sin egen forstærker, som er dimensioneret efter rummets størrelse - og med den separate radio-tuner behøver PC'en ikke være tændt, når der er Mads og Monopolet. Alt gearet (på nær højttalere) er gemt væk, så Lillemor er også glad. MEN: Der er to overordnede problemstillinger:
Jeg forestiller mig, at der måske findes nogle rimeligt billige rack-forstærkere, man kan bruge til sådan et formål...? Men hvordan løser jeg det med fjernbetjeningen? Andre ideer? Lad mig høre! Redigeret af Dr. Jones - 09-Februar-2009 kl. 12:19 |
||
· Philips 37PFL9603H
· Miraclebox 9 HD 2xT2 · Arion AC-9410PVR HDMI · Philips BDP 7500 |
||
![]() |
||
Dr. Jones ![]() Super bruger ![]() Oprettet: 04-Januar-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 264 |
![]() |
|
...Jeg tager også gerne imod alternative forslag, f.eks. et eller andet smart med en IR-modtager i hvert rum, som kan styre hver sin forstærker el.lign. Eller kan man få en eller anden form for lille styre-enhed til forstærkeren, som kan installeres i alle rummene? |
||
· Philips 37PFL9603H
||
![]() |
||
hpdahl ![]() Super bruger ![]() ![]() Oprettet: 19-Februar-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 315 |
![]() |
|
Squeezebox duet m. et antal recievere. |
||
MVH
HPDahl |
||
![]() |
||
![]() |
|
Tak, jeg vil prøve at læse lidt op på dét udstyr.
|
||
· Philips 37PFL9603H
||
![]() |
||
![]() |
|
Hvis jeg forstår det ret, skal jeg have en controller og en forstærker (eller aktive højttalere) i hvert rum samt een fjernbetjening til at styre dem alle. Det er sådan set smart nok - men har den ulempe, at jeg skal have fjernbetjeningen ind i det rum, hvor jeg vil styre lyden. Havde håbet på en løsning, hvor der kunne ligge en remote (eller være installeret en styreenhed) i hvert rum. Desuden - og det glemte jeg at skrive - er det en præmis, at jeg kan tage lyden fra PC'ens lydkort. Jeg bruger nemlig noget specielt software til at afspille min musiksamling. Og som jeg forstår det, skal man installere Squeezecenter, hvis man vil spille sin egen musik...? |
||
· Philips 37PFL9603H
||
![]() |
||
jonaskp ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 20-Juli-2006 Sted: Brønshøj Status: Offline Point: 2272 |
![]() |
|
Med SqueezeBox løsningen så skal du benytte dig af Squeezecenter til at afspille musikken med. Så hvis du har nogle krav der gør at det skal være et specielt program (og dette ikke kan løses med plugins til Squeezecenter) så duer Squeezebox ikke. TIlgengæld tror jeg du får problemer hvis du vil afspille forskelligt musik i de forskellige rum - men dette er måske ikke en nødvendighed? Problemet opstår i at du er begrænset til at outputte en lydkilde per lydkort fra din PC. ALternativet er så at installere flere lydkort, men hvordan dette fungerer, ved jeg ikke. Hvordan havde du planer om at styre din musiksamling i de forskellige rum? Er det kun volumen, eller vil du også kunne skifte nummer osv? Hvis det sidste, så får du jo et problem med at du ikke har noget display og derfor ikke kan se hvad du skifter til. Vi skal nok lige høre noget mere om præcist hvordan du vil kunne styre anlægget og hvad du vil kunne styre hvorfra. |
||
![]() |
||
![]() |
|
Som jeg har det nu - og det er jeg godt tilfreds med - så spilles der samme kilde i alle rum. Med andre ord vil jeg bare gerne kunne spille noget lyd ud af PC'ens lydkort (pt. enten MP3 eller net-radio), og så tænde/regulere lyden i de rum, hvor jeg gerne vil høre den. Jeg forestiller mig dog at tilføje en ekstern radio-tuner, så jeg ikke er afhængig af at skulle tænde PC'en for at høre radio. Det kræver, at man på hvert rums forstærker kan skifte mellem PC og radio. Men at det er samme tuner alle rummene deler er fint - jeg har ikke brug for at skifte kanal, da jeg altid hører P3! Som jeg ser det, har jeg således to muligheder, hvis jeg skal bruge gammeldags 'kabelført' teknologi: Enten trækker jeg 2xphono til alle rums forstærker og højttalere (eller aktive højttalere). Eller også placerer jeg alle forstærkere centralt, og trækker således blot højttalerkabler til de enkelte rum. Sidstnævnte model præsenterer mig for udfordringen at fjernstyre forstærkerne. Til gengæld har den en stor fordel i, at jeg ikke skal placere forstærkere i alle rummene (forstærkere eller aktive højttalere skal jo også have strøm, så dér er mere kabeltræk). |
||
· Philips 37PFL9603H
||
![]() |
||
r214si ![]() Bruger ![]() ![]() Oprettet: 18-Januar-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 95 |
![]() |
|
Der er jo også Bose løsningen. Der har du en central lifestyle system, og så en fjernbetjening + enhed i hvert rum. Enhed kan enten være en aktiv enhed, eller et sæt højttalere i rummet tilkoblet en forstærker på loftet/kælderen. DU kan tilkoble op til 14 rum, og hvert rum kan styres individuelt med valgfri kilde (stort set) |
||
![]() |
||
hpdahl ![]() Super bruger ![]() ![]() Oprettet: 19-Februar-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 315 |
![]() |
|
Hvis du vil have en controller i hvert rum kan du købe squeezeboks classic i stedet for duetten. (pris ca 1400 kr) Du kan også mixe med både classic og duet. (Det har undertegnede). Så får du en reciever med display. og en fjernbetjening. pr. enhed. Hvis du se en beskrivelse af mit setup kan du læse |
||
MVH
HPDahl |
||
![]() |
||
![]() |
|
Lyder faktisk som en god model, selvom jeg ikke 100% forstår beskrivelsen på Boses hjemmeside. Så vidt jeg forstår, kræver det dog, at man anskaffer sig et Lifestyle DVD home entertainment system med DVD, surround, woofer og alt muligt andet skrammel, hvilket nok er lidt overkill for mit behov - særligt fordi den billigste box koster 16.000 Man kan tilfældigvis ikke bruge de dér Links uden boxen - altså bare som en slags fjernbetjenings-modtagere koblet til hver sin forstærker? |
||
· Philips 37PFL9603H
||
![]() |
||
Letten ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 12-Januar-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 1963 |
![]() |
|
Set lidt fra "oven" så er det lidt gammeldags at trække lange højttaleledninger rundt i huset.
Hvis der skal trækkes kabler, er det da bedre med netværkskabler, det kan jo bruges til både, internet, TV, musik, telefon. Alternativt kan trådløst også bruges. Jeg har selv Squeezebox er godt tilfreds. I køkken, badeværelse og børneværelser bruger jeg: Boom I alrummet bruger jeg, controller og reciever og aktive højttalere. I stuen mangler jeg at anskaffe en classic (med fjernbetjening), som skal tilsluttes mit "store" anlæg. |
||
![]() |
||
r214si ![]() Bruger ![]() ![]() Oprettet: 18-Januar-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 95 |
![]() |
|
Ja, du skal bruge en Lifestyle desværre :-( Men det er en super fleksibel løsning. Jeg kan høre forskellig musik fra HDD i 2 rum, mens min kone f.eks ser DVD i stuen. Men ja, det er en dyr løsning |
||
![]() |
Besvar ![]() |
Side 123 6> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |