|
|
Besvar ![]() |
Forfatter | |
Tobtenor ![]() Ny bruger ![]() ![]() Oprettet: 29-Juli-2004 Status: Offline Point: 11 |
![]() Sendt: 23-Oktober-2005 kl. 11:58 |
Hej allesammen. Jeg skal til at bygge min første HTPC. Jeg har en lidt ældre computer med en P4 2400Mhz, som jeg overvejer at genbruge. Jeg har set mig lun på Ahanix MCE601 kabinettet. Da jeg er ny indenfor dette område søger jeg nogle råd omkring indkøb af komponenter. 1) Hvilket motherboard er at fortrække til den cpu jeg tænker at genbruge?? 2) Er en 2,4 mhz p4 tilstrækkelig til at trække en ordentlig HTPC? 3) Hvis man køber et Hauppauge WinTV PVR-500MCE kort, bruger man da grafikkortet til andet end når man skal opsætte/konfigurere HTPC'en (maskinen er KUN tænkt til HTPC). Har læst en masse tråde omkring dette emne, men har ikke kunnet finde svar på mine spørgsmål. Mvh Tobtenor |
|
Smile, your not alone!
|
|
![]() |
|
HTPC ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 17-August-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 629 |
![]() |
Øøøh ja, hvordan vil du ellers få et billede på din projektor/TV/monitor eller hvad du nu bruger fra din HTPC??? PVR-500MCE er et tunerkort, der er ingen grafikkort på det. Du skal jo tilslutte din "biografskærm" et eller andet sted til din HTPC, hvor havde du tænkt dig at gøre det hvis du ikke vil bruge et grafikkort. Via en MCE extender? Sørg for at købe et grafikkort der en understøttet af MCE (se Microsoft's liste oover understøttet MCE hardware) og husk at installere en speciel MCE driver fra enten Nvidia eller ATI's hjemmeside, lad være med at bruge driveren fra grafikkort-producenten. Den generelle mening i diverse sammenlignende tests er at Nvidia pt. har bedre billedkvalitet end ATI til HTPC brug. Læs denne test for en sammeligning i billedkvalitet imellem Nvidias og ATIs nyeste grafikkort: ATI's Avivo vs. NVIDIA's PureVideo: De-Interlacing Quality Compared http://www.anandtech.com/video/showdoc.aspx?i=2551 Redigeret af HTPC |
|
![]() |
|
Tobtenor ![]() Ny bruger ![]() ![]() Oprettet: 29-Juli-2004 Status: Offline Point: 11 |
![]() |
Tak for dit svar. Ja ok, det kan jeg da egentlig godt se. tror jeg blandede tingene lidt sammen der. Hvad er din holdnning til p4 2,4 processoren??? vil den være nok, eller kan jeg ligeså godt anskaffe mig en ny der er bedre? |
|
Smile, your not alone!
|
|
![]() |
|
fumse ![]() Super bruger ![]() Oprettet: 08-Oktober-2005 Status: Offline Point: 262 |
![]() |
Jeg har kørt MCE2005 på en P3 800 Mhz... du skal slet ikke bekymre dig om P4, 2,4 processor..... Hvis du har et hauppauge MCE500 kort, tager den sig af Decoding/Encoding ved hhv. afspilning eller optagning af TVprogrammer, således at din CPU (Processoren), kun vil skulle bruge 1/10 af sin samlede kapacitet. Om processoren så er lyddæmpet (med ordentlig køler med lav dB), og kabinettet du bruger ligeså, ja det er kun dig selv der kan svare på det... men rent hastighedsmæssigt, vil en P4 2,4 MhZ være mere end rigeligt |
|
![]() |
|
HTPC ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 17-August-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 629 |
![]() |
Det er ikke helt korrekt. MCE500 tager sig kun af MPEG-2 encodning ved optagelse, hvor encodningen forgår helt i tunerkortets hardware. Men den hjælper ikke med til decodning igen ved afspilning, det er er iøvrigt ingen tunerkort der gør. Decodning forgår stadig i software med en sofware MPEG-2 decoder. F.eks. NVIDIA PureVideo Decoder som regnes for den bedste. Moderne grafikkort fra både NVIDIA og ATI kan dog hjælpe f.eks. NVIDIA PureVideo Decoder med "harware accelerated enconing", hvis du sørger for at købe et af de grafikkort der understøtter det. Dvs. at software decoderen kan sørge for at GPU'en på grafikkortet kan overtage mange af beregningerne fra CPU'en fordi GPU'en er langt hurtigere end selv den hurtigste CPU til denne type beregninger og samtidig aflaster den CPU'en en del under decodning (afspilning). Men tunerkoret hjælper ikke med under decodning som du skrev. Man kunne pille tunerekortet ud under afspilning af MPEG-2 filer og PC'en ville ikke blive mere belastet af den grund. NVIDIA PureVideo Decoder: http://www.nvidia.com/object/dvd_decoder.html Men bortset fra det, så er P4 2,4 GHz er hurtig nok til at håndtere MPEG-2 decodning ved afspilning. Decodning kræver heller ikke nær så meget regnekraft som encodning, så det er nok defor at man kun har software decodning, men MCE kræver tunerkort med hardware encodning. Redigeret af HTPC |
|
![]() |
|
fumse ![]() Super bruger ![]() Oprettet: 08-Oktober-2005 Status: Offline Point: 262 |
![]() |
tak for rettelsen..... ;-) beklager at hvis jeg havde fejlinformeret.... men ja maskinen er hurtig nok uanset hvad - det må være svaret, for nu ikke at forvirre spørgeren |
|
![]() |
|
![]() |
@ Tobtenor
Hvilket grafikkort har du, måske kan det også genbruges? Kan du ikke genbruge bundkortet også? Hvor meget RAM har du? |
|
![]() |
|
![]() |
Jeg har PT et Gforce 6800LE, Bundkortet er et ASUS P4S8X, som jeg generelt ikke er særlig tilfreds med, og vil derfor gerne finde noget andet... Forslag??? Hvad angår lyddæmpeningen modtager jeg gerne forslag til hvordan jeg kan få den dæmpet mest muligt, jeg er bestemt ikke fanatiker hvad det angår, men ønsker ikke en støvsuger stående heller. Jeg har PT 1024 ram i maskinen... |
|
Smile, your not alone!
|
|
![]() |
|
Bølge ![]() Bruger ![]() ![]() Oprettet: 22-Oktober-2003 Status: Offline Point: 167 |
![]() |
mht. lyddæmpningen - så vil jeg anbefale dig at gå efter passivt kølede dele. Og evt. en "langsom" dvs max 5400 HardDisk beregnet til bærbar. Dem har jeg erfaringer med siger mindst. Og så hæng alting op i støjdæmpningsbeslag i kabinettet. |
|
![]() |
|
Badsted ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 25-November-2004 Sted: Ølstykke DK Status: Offline Point: 1042 |
![]() |
Prøv at se på dette bundkort....: Asus A8N-VM CSM Det har nogle ret gode specifikationer og er passivt kølet på både grafik kort og chipsæt. Desuden er der god understøttelse for Nvidias DVD decoder software etc. Jeg overvejer selv kraftigt at skifte min HTPC baseret på en neddroslet AMD Athlon XP +2000 (nu +1500) ud med ovennstående, da man til den pris får utroligt meget og den virker rimeligt fremtids sikret. Og forøvrigt er min nuværende +1500 alt rigeligt til at afspille film, optage TV udsendelse og surfe samtidig. Med venlig hilsen Henrik Badsted |
|
![]() |
|
nico ![]() Junior bruger ![]() Oprettet: 13-Januar-2005 Status: Offline Point: 35 |
![]() |
jeg synes at det Asus A8N-VM CSM ser helt fantastisk ud. det har næsten alt hvad man skal bruge. Jeg glæder mig til at høre mere om det... eller måske se en test. Er der nogle der ved mere om det ??? |
|
![]() |
|
Badsted ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 25-November-2004 Sted: Ølstykke DK Status: Offline Point: 1042 |
![]() |
Kortet er nok for nyt endnu, med i denne tråd er der et link til et review af et Foxconn MB baseret på det samme chipsæt. Foxconn har dog undladt at anvende DVI udgangen, hvilket gør deres implementering mindre anvendelig, hvis man f.eks. vil koble sin HTPC op mod et LCD fjernsyn med DVI eller HDMI indgang. http://www.hardforum.com/showthread.php?t=962834&page=2 Jeg har tænkt mig at vente på ASUS modellen og har spurgt hos SHG om de også kan levere den 'optional TV-out connector' der er brug for for at kunne koble mit nuværende 'gamle' Sony fjernsyn til min HTPC. På sigt er det meningen at jeg vil bruge DVI udgangen, men jeg skal lige finde et LCD fjernsyn, der er pengene værd og som har de rette muligheder ;-) Med venlig hilsen Henrik Badsted |
|
![]() |
Besvar ![]() |
|
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |