recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Blu-ray afspillere
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - 300 på bluray grumset?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukket300 på bluray grumset?

Besvar Besvar Side  123 4>
Forfatter
Besked
SteffenD89 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 10-Juli-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4337
Direkte link til dette indlæg Emne: 300 på bluray grumset?
    Sendt: 15-December-2008 kl. 11:26

Jeg har i weekenden fået 300 med posten fra en her på forummet så jeg glædede mig lidt til at se noget meningsløst vold, jeg må så bare indrømme at jeg blev en smule skuffet da jeg knaldede den i min playstation.

Filmen er grumset, faktisk for grumset. Er det bare sådan eller har jeg på en eller anden måde fået pillet på en indstilling? jeg har ikke oplevet lignende i andre film.

Lyden var heller ikke det helt store, stemmerne virkede ikke til at være høje nok i forhold til andet, men det kan jo så være et andet problem

Jeg spørger fordi at når jeg kigger på nettet har den jo fået gode anmeldelser netop mht. billedet så det undrede mig lidt at det var et grumset billede når jeg så den.

Til top
jonaskp Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 20-Juli-2006
Sted: Brønshøj
Point: 2272
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-December-2008 kl. 11:34

300 er en af de film der gør meget brug af grain, for at skabe en bestem stemning. Jeg har ikke selv set den i HD, men mener at have læst samme observation som din netop omkring HD-udgaven. Om der så samtidigt er nogle indstillinger der er gale så det bliver værre end nødvendigt skal jeg ikke kunne sige. Men en vis mængde grain slipper du vist ikke for.

Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-December-2008 kl. 11:38

Jeg synes det var alt for galt.

Kan huske at Mass effect gjorde brug af samme (et spil til xobx 360) men der kunne man da i det mindste slå det fra.

Til top
ashdk Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 10-Oktober-2006
Point: 688
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-December-2008 kl. 11:57
Jeg har 300 på blu-ray, og den står fantastisk, der er lige det grain der skal være i den, og ellers et kanon billed. Tale kan du justere på din forstærker.
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-December-2008 kl. 12:05

Det er et spørgsmål der jævnligt dukker op - hvorfor får 300 så god omtale mht. billedet, når det er så grumset? (jeg synes iøvrigt at lyden er fin, men det skal spilles højt for at det fungerer). Det gør den fordi grumset som nævnt er en del af det kunstneriske udtryk, ikke udtryk for en teknisk dårlig udførelse. Den er rent teknisk fremragende udført, og i forhold til filmens indhold leverer den en meget høj billedkvalitet. Hvis man ikke mener det ser godt ud, så er det Frank Miller's kunstneriske idéer man er uenige med, ikke kvaliteten af skiven.

Det hjælper i det hele taget at forstå Frank Miller's indgangsvinkel til film, i forhold til at forstå look'et i 300. Frank Miller er oprindelig tegneserie-tegner med en meget distinkt, mørk og kraftigt stiliseret streg. Det er sjældent at man i en tegneserie forsøger at få det til at se virkeligt ud.

Frank Miller forsøger at genskabe dette univers i sine film - eksempelvis Sin City, der er i sort/hvid men med enkelte farver på bestemte ting. Han forsøger med andre ord at skabe et tegneserie-univers, men på film. 300 skal ses som samme bevidste fantasi-stil, hvor billedet er meget langtfra virkeligheden, for at understrege at det er en fantasi-verden der bliver gengivet, og ikke en reproduktion af virkeligheden. Der er iøvrigt nogle elementer der går igen fra stilen i Sin City til 300 - brugen af få farver generelt (bronze/sandfarver i stedet for sort/hvid), suppleret af enkelte meget markerede farver (rødt på kapper osv).

Filmen er skudt 100% digitalt, med konsekvent brug af green-screen. Stort set alt andet end skuespillerne selv er computergrafik, inklusive dén støj som nogle ikke bryder sig om - det er lagt på helt bevidst.

Hvis du har støjreduktion og/eller forskellige former for sharpness-"forbedringer" slået til i dit tv, så vil det dog blive trigget meget af denne grain, og det vil få det til at se forkert ud. Derudover stiller det ret store krav til billedets gamma-forløb og farvegengivelse at få effekten til at se "rigtig" ud. Så selv om det er en film der er udført i meget høj kvalitet, så er det samtidig en film der ikke er specielt nem at gengive. Det kræver et display af høj kvalitet, samt altså at man sætter pris på filmens udseende, at få en god oplevelse ud af det.

Du skal se sådan på det at hvis du ikke bryder dig om opera, så hjælper det ikke at man spiller verdens bedste opera-optagelse for dig, det vil du stadig ikke bryde dig om.

Til top
xcardman Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 24-Marts-2005
Point: 8672
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-December-2008 kl. 12:14
Lyden kan jeg ikke forstå, dejligt af hører lyden fra fluerne i de forrådne lig. Men filmen er meget mørk i det og er lidt grumset, men den er jo lavet sådan for at skjule blodet. Synes dog den står lidt bedre på min PAN BD50 end på min ps3. filmen står lidt mere skarp og detaljeret i det.
Men har jo ikke set dem samtidigt, så det kan man ikke bruge til så meget. Det også en film som sætter ens skærm på prøve.
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-December-2008 kl. 12:17

Otto jeg kan godt den måde filmen er lavet på, det har jeg absolut intet imod.

Jeg bryder mig bare ikke om "grain".

Jeg vil dog prøve at se om jeg har nogen af de funktioner slået til og give tilbagemelding senere idag=)

Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-December-2008 kl. 12:19
Oprindeligt skrevet af SteffenD89 SteffenD89 skrev:

Otto jeg kan godt den måde filmen er lavet på, det har jeg absolut intet imod.

Jeg bryder mig bare ikke om "grain".

De to udtalelser er jo i direkte modstrid med hinanden, når grain ER en del af den måde filmen er lavet på... Det er en tilsigtet effekt, ikke en negativ sideeffekt af noget teknisk.

Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-December-2008 kl. 12:19

Oprindeligt skrevet af xcardman xcardman skrev:

Lyden kan jeg ikke forstå, dejligt af hører lyden fra fluerne i de forrådne lig. Men filmen er meget mørk i det og er lidt grumset, men den er jo lavet sådan for at skjule blodet.

Jeg tvivler nu stærkt på at det er dét der er begrundelsen...

Til top
jonaskp Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 20-Juli-2006
Sted: Brønshøj
Point: 2272
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-December-2008 kl. 12:24
Oprindeligt skrevet af AV Precision AV Precision skrev:

Oprindeligt skrevet af xcardman xcardman skrev:

Lyden kan jeg ikke forstå, dejligt af hører lyden fra fluerne i de forrådne lig. Men filmen er meget mørk i det og er lidt grumset, men den er jo lavet sådan for at skjule blodet.

Jeg tvivler nu stærkt på at det er dét der er begrundelsen...

Hvis det er gjort for skjule blodet, så har de godtnok ikke været særligt gode til det 

Til top
hedberg Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 19-April-2006
Point: 2911
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-December-2008 kl. 12:24

Synten personligt filmen har et fantastisk look, men jeg må give Otto ret i at det kræver et ordenligt display at vise filmen.

Nede i stuen hvor jeg har en projektor er billedet fantastisk, men oppe i soveværelset hvor jeg har en 42" af semi ukendt kinesisk ophav er billedet ikke specielt godt og flere scener næsten umuligt at se noget i. F.eks scenen hvor de kigger ud over havet og ser hele flåden.

Med venlig hilsen,
Thomas
Til top
xcardman Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 24-Marts-2005
Point: 8672
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-December-2008 kl. 12:32

Jeg tror bare ikke filmen vil være gået igennem cencur maskinen, hvis film var skudt i helt lyse omgivelser. Men det er stadig en fantastik film, som dog kræver et display med god shadow detail.

Til top

Besvar Besvar Side  123 4>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu