recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Bagprojektion i ny æra!
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketBagprojektion i ny æra!

Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
BrianJVC Se dropdown menu
--
--
Brian er stoppet hos JVC

Oprettet: 26-Maj-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1188
Direkte link til dette indlæg Emne: Bagprojektion i ny æra!
    Sendt: 29-September-2005 kl. 20:31

Måske vil vi i fremtiden opleve at bagprojektions skærme vil indtage markedet i større stil end man kunne forvente.

Grunden til dette er det nye fænomen "Super HD" dette fænomen er en opløsning på 4096 x 2160 x 4, dette giver dig ialt 25 millioner billedpunkter, en enorm detalje rigdom og præcision.

JVC viste på IFA standen i Berlin en projektor med netop denne opløsning, modellen hedder DLA-HD4K og har en nogenlunde udsalgspris på ca. 7,5 millioner Euro. Det var et fantastisk billede og den bygger på JVC's egen projektor teknologi D-ILA, som flere steder bliver lovprist, teknologien kan i læse mere om her:

http://www.jvcpro.co.uk/tech/dila/DILA_tech

JVC har længe holdt denne teknologi for sig selv, men vil nu sælge ud af denne teknologi, til andre projektor producenter.

Samtidigt har man nu lanceret en række nye bagprojektions skærme i USA under navnet HD-ILA, det er store skærme som er HD-Ready, her kan i se modellerne i USA:

http://www.jvc.com/Presentations/HDILA/index2.html

Vi vil i Danmark se disse skærme på markedet i foråret, og det er et fantastisk billede de kan vise. Samtidigt kan man som teknologien udvikler sig på længere sigt, implementere vores DLA-HD4K i en sådan bagprojektions skærm og derved opnå de 25 millioner billedpunkter på en skærm i stuen.

Det er ikke muligt at opnå så mange billedpunkter med hverken plasma eller LCD, så der skal netop nytænkning til, for at opnå Super HD på længere sigt.

JVC vil på den kommende KT-udstilling i Odense have en HD-ILA bagprojektions TV med, så de besøgende kan få en ide om hvad der kan vises på sådan en skærm, det vil blive en 52" som den der idag sælges i USA.

Redigeret af BrianJVC
JVC Dynapix HD - Picture processing without comprimize

Til top
btrader Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 15-August-2005
Point: 95
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-September-2005 kl. 21:48
[QUOTE=BrianJVC]

har en nogenlunde udsalgspris på ca. 7,5 millioner Euro

damn,så skal man nok ha spænderbukserne på!!!

Til top
HTPC Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 17-August-2005
Point: 629
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-September-2005 kl. 21:50
Oprindeligt skrevet af BrianJVC BrianJVC skrev:

JVC viste på IFA standen i Berlin en projektor med netop denne opløsning, modellen hedder DLA-HD4K og har en nogenlunde udsalgspris på ca. 7,5 millioner Euro.

Er batterier til fjernbetjeningen inkluderet i prisen?

Til top
Stampe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 07-Januar-2004
Point: 2406
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-September-2005 kl. 21:59

JVC viste på IFA standen i Berlin en projektor med netop denne opløsning, modellen hedder DLA-HD4K og har en nogenlunde udsalgspris på ca. 7,5 millioner Euro.

Hvem er med på et fælleskøb
Til top
Tape Connection Se dropdown menu
Branche Medlem
Branche Medlem

Oprettet: 21-November-2003
Point: 1758
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-September-2005 kl. 22:08

Måske vil vi i fremtiden opleve at bagprojektions skærme vil indtage markedet i større stil end man kunne forvente.

Hvis jeg dog bare havde 25 øre for hver gang nogen kom med dét udsagn...

Det er fint nok at bagprojektion bliver bedre, og der er helt sikkert også et marked for det, ingen tvivl om det. Men de andre teknologier står jo heller ikke stille, den første prototype på et 4K LCD-panel er netop præsenteret:

http://www.flatpanels.dk/nyhed.php?subaction=showfull&id =1127949281&archive=&start_from=&ucat =&

JVC viste på IFA standen i Berlin en projektor med netop denne opløsning, modellen hedder DLA-HD4K og har en nogenlunde udsalgspris på ca. 7,5 millioner Euro. Det var et fantastisk billede og den bygger på JVC's egen projektor teknologi D-ILA, som flere steder bliver lovprist

Og DET var dælendytteme sejt! Jeg forsøger stadig at få den oplevelse ud af hovedet, _alt_ andet af de par tusinde HD-billeder man så på messen ellers blegnede _totalt_ ved siden af dén demonstration. Voldsomt imponerende - med flere længder det bedste billede jeg har set.

MEN - front-projektion er og bliver den teknologi der har mulighed for at levere den bedste billedkvalitet, under de rigtige forhold. Oplevelsen fra front-projektion og bagprojektion er i mine øjne ret forskellig.

JVC vil på den kommende KT-udstilling i Odense have en HD-ILA bagprojektions TV med, så de besøgende kan få en ide om hvad der kan vises på sådan en skærm, det vil blive en 52" som den der idag sælges i USA.

Det vil jeg glæde mig til.

Ved du hvad det præcist var for en projektor der blev vist i København i foråret, hos Best-Seat? De havde en DILA med, men jeg var ikke voldsomt imponeret. I berlin fremgik det tydeligt at det ikke var teknologien der satte begrænsningen... Kan du iøvrigt svare på hvad den præcise forskel mellem DILA og Sony's SXRD er?

Mvh, Otto
www.tapeconnection.dk
Til top
--
--
Brian er stoppet hos JVC

Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-September-2005 kl. 09:35
Oprindeligt skrevet af Otto, TC Otto, TC skrev:

[QUOTE=BrianJVC]

Hvis jeg dog bare havde 25 øre for hver gang nogen kom med dét udsagn...

Det er fint nok at bagprojektion bliver bedre, og der er helt sikkert også et marked for det, ingen tvivl om det. Men de andre teknologier står jo heller ikke stille, den første prototype på et 4K LCD-panel er netop præsenteret:

http://www.flatpanels.dk/nyhed.php?subaction=showfull&id =1127949281&archive=&start_from=&ucat =&

Svar fra BrianJVC: det er rigtigt, dog skal du bemærke at projektoren vi kørte med i Berlin viste 25 millioner billedpunkter, denne LCD skærm viser ca. 8 millioner billedpunkter.

Ved du hvad det præcist var for en projektor der blev vist i København i foråret, hos Best-Seat? De havde en DILA med, men jeg var ikke voldsomt imponeret. I berlin fremgik det tydeligt at det ikke var teknologien der satte begrænsningen... Kan du iøvrigt svare på hvad den præcise forskel mellem DILA og Sony's SXRD er?

Svar BrianJVC: Jeg kender ikke forskellen, til daglig er jeg i JVC Consumer afdelingen, vores PRO afdeling kører fra UK, men jeg kan forhøre mig og måske få en forklaring fra vores PRO kollegaer.

Til top
Ole Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

recordere.dk teamet

Oprettet: 04-April-2005
Point: 874
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-September-2005 kl. 10:37

Svar fra BrianJVC: det er rigtigt, dog skal du bemærke at projektoren vi kørte med i Berlin viste 25 millioner billedpunkter, denne LCD skærm viser ca. 8 millioner billedpunkter.

HOV! -Jeg springer lige ind fra sidelinien:

Nu blander du vist begreberne sammen. De 25 milioner punkter du taler om svarer til de 24 millioner sub-pixels, som er i artiklen om LCD-skærmen. -Altså ca. det samme.
-Enten det, eller også må JVC'en have en højere opløsning end du skriver. 4k*2k giver jo ikke 24m, men "kun" 8.

Mvh

Ole

Til top
--
--
Brian er stoppet hos JVC

Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-September-2005 kl. 11:45
Oprindeligt skrevet af LER2001 LER2001 skrev:

HOV! -Jeg springer lige ind fra sidelinien:

Nu blander du vist begreberne sammen. De 25 milioner punkter du taler om svarer til de 24 millioner sub-pixels, som er i artiklen om LCD-skærmen. -Altså ca. det samme.
-Enten det, eller også må JVC'en have en højere opløsning end du skriver. 4k*2k giver jo ikke 24m, men "kun" 8.

Mvh

Ole

Det er muligt, jeg har det fra vores bagland som præsenterede denne projector på vores stand ved IFA, jeg har et skema dernede fra som fortæller lidt mere om det, som jeg forstår det, så består hver af de 4 klodser vist til højre hver en opløsning på 4096 x 2160, derfor skal du gange de 4 klodser for at få det fulde antal pixel, så 4096 + 2160 x 4 = ca. 25 millioner pixel. Du kan se skemaet her:

http://avforum.no/gallery/files/3/0/6/5/DSC01585.JPG

Til top
Carser Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 11-Juli-2005
Point: 4805
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-September-2005 kl. 11:45

Grunden til dette er det nye fænomen "Super HD" dette fænomen er en opløsning på 4096 x 2160 x 4, dette giver dig ialt 25 millioner billedpunkter, en enorm detalje rigdom og præcision.

Hej Brian,

Jeg undrer mig lidt. Er X 4 korrekt?

EDIT: Jeg har lige set på JPG'en, hvor det ser ud til at de 4096 x 2160 er det samlede antal fra alle 4 "klodser". Tallet står kun et sted på klodsbilledet.

Normalt er der 3 grundfarver og det passer også bedre, når man ganger tallene 4096 x 2160 med 3 for at ende på ca. 25 millioner. I de links, du giver, tales der også om 3-chip technology.

For en god ordens skyld og muligvis også Oles pointe: At gange en opløsning med et antal farver øger ikke opløsningen defineret i og målt i pixels.

NYESTE EDIT: Med JVC's egne ord fra billedet nederst til højre er det en

Altså en opløsning på 8 Megapixel.

Redigeret af Carser
M.v.h. Carser

Sony RDR-HX710B, Sony KV-32FX66E, Sony DVP-S325, Sony STR-DE635, Sony MDS-JE320, Sony DCR-HC17E, Sagem 60 Selector + skarpt syn.
Til top
--
--
Brian er stoppet hos JVC

Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-September-2005 kl. 11:58
Oprindeligt skrevet af Carser Carser skrev:

Hej Brian,

Jeg undrer mig lidt. Er X 4 korrekt?

EDIT: Jeg har lige set på JPG'en, hvor det ser ud til at de 4096 x 2160 er det samlede antal fra alle 4 "klodser". Tallet står kun et sted på klodsbilledet.

Normalt er der 3 grundfarver og det passer også bedre, når man ganger tallene 4096 x 2160 med 3 for at ende på ca. 25 millioner. I de links, du giver, tales der også om 3-chip technology.

For en god ordens skyld og muligvis også Oles pointe: At gange en opløsning med et antal farver øger ikke opløsningen defineret i og målt i pixels.

Igen jeg bliver dig svar skyldig, men det var budskabet fra vores PRO bagland, og de plejer ikke at lukke noget gylle ud.

Til top
Carser Se dropdown menu
--
--

Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-September-2005 kl. 12:01
Tak for ekstremt hurtigt svar - se lige min nyeste edit af do.
M.v.h. Carser

Sony RDR-HX710B, Sony KV-32FX66E, Sony DVP-S325, Sony STR-DE635, Sony MDS-JE320, Sony DCR-HC17E, Sagem 60 Selector + skarpt syn.
Til top
Carser Se dropdown menu
--
--

Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-September-2005 kl. 12:23

M.a.o. mener jeg, at det at gange med 4 er ukorrekt, da de faktisk allerede er medregnet.

Tager man fat i hvad du først skrev kommer man op på godt 32 Megapixels og næsten 100 millioner sub-pixels.

M.v.h. Carser

Til top

Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu