recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Modtagelse og udstyr generelt
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hjælp ønskes fra ekspertpanelet :o)
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketHjælp ønskes fra ekspertpanelet :o)

Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
zodie Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Oprettet: 19-November-2008
Status: Offline
Point: 20
Direkte link til dette indlæg Emne: Hjælp ønskes fra ekspertpanelet :o)
    Sendt: 19-November-2008 kl. 16:48
Advarsel : Langt brev.

Hej Alle.

Okay NU skal tiden være hvor jeg kan få svar på det jeg har tænkt på længe.

Ser i, sagen er den at min svigerfatter samt min mor og stedfar begge bor derude (IKKE sammen hehe) hvor der ikke er kabel-tv  - Så i de sidste (mange) år, har de nøjedes med DR1 + TV2 på alm. stor udendørs antenne, samt parabol (Viasat mener jeg de har).

Den parabol modtager de har begge to, er en gammeldags digital type (7-8 år gammel, måske mere) <-- Og her er lidt spørgsmål 1:

Indrømmet, jeg ved ikke så meget om paraboler, har altid boet med kabel-TV, så: Det man engang begyndte at kalde digital parabol modtager, var det sådan at det "digitale" var med hensyn til din nye Menu, eks nemmere at vælge/søge/skifte kanaler i stedet for en grøn prik (husker fra gammel Triax) der flytter sig hen over skærmen når du søger kanaler eks? Ergo det hele så lidt smartere ud?
 -
For min svigerfatter går lidt med den tro, at når den nu er digital (gammel slags), så må den jo også vise den fine nye digitale kvalitet som eks Zaptor kan levere ? - Men jeg er lidt i en anden overbevisning, for jeg mener at opløsningen er den samme som gammelt analogt kabel TV; men de gamle digitale modtagere er KUN i forstanden med forbedrede menuer osv, som jeg skrev foroven?? Hvem har ret ;o) ??

Hvis begge parter ønsker højere opløsning til deres nye fladskærme via parabol (40" og 52"); så kræver det vel en/to nye LNB'er, samt en - spørgsmål 2: Hvad for en parabol modtager ??? Hvad hedder sådan et bæst i normal tale, er det en HD Modtager eller hvad siger man??

Skal vel passe på at skelne mellem digital modtager og digital billedkvalitet ved parabol modtagere.. De gamle (inkl LNB), er vel ikke i stand til at modtage "zaptor kvalitet eks", bare sådan uden videre ??

Derudover kunne man jo for DR1 + TV2s vedkommende købe en digital stue antenne måske, eller kan de gamle store udendørs skrumler bruges ?? (Ved en slags modificering)

Håber nogle kan afklare mig med nogle svar til ellers lange spørgsmål, så dermed ønskes også gerne links og andet (Viasat / Canal +), abonnementer, parabol udstyr osv osv (Kan noget af det gamle udstyr overhovedet genbruges??), som skal bruges for at se nice TV?

Stopper nu !!!
mvh
Z.

Redigeret af zodie - 20-November-2008 kl. 12:10
Til top
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Point: 40543
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-November-2008 kl. 18:31

Hvis signalerne modtages via parabol, så er der ingen problemer, det kan man fortsætte med at gøre. Dog når modtageren har den alder, er den sikkert ikke 16:9 kompatibel, spørg om Viasat kan udskifte den. Når man til November 2009, lukker Analogt TV, så skal man have enten et nyt TV eller en Digital modtager til det, der er kommet et par af de Boxer modtagere på markedet, med en sådan, så kan alle de kommende kanaler ses.

Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
Ham_Der Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 29-Januar-2007
Sted: Denmark
Point: 1259
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-November-2008 kl. 19:20
Hvis begge har fladskærm, og er disse ikke særlig gamle, har de sandsynligvis også allerede digital modtager til almindelig antenne.
Størstedelen af fladskærme solgt i den senere tid har det. Dog kan de muligvis kun bruges til DR og TV2 indtil år 2012, hvorefter en box af den ene eller anden slags skal bruges.
Jeg udtrykker mig på den måde, for hvem ved hvordan TV markedet ser ud til den tid?
Jeg gætter på du med "den fine nye digitale kvalitet" mener HD TV. Det skal der en HD modtager til, det kan en 7-8 år gammel modtager ikke klare. Den er dog digital, og vil også virke næste år.
Er det HD TV de vil have, har Canal Digital et større udbud end Viasat.
Til top
zodie Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-November-2008 kl. 19:38
Altså - hvis vi siger zaptors almindelige kanaler, eks hos Stofa har vi pakke 3, dog uden HD kanalerne, bare digitalt billede... går ud fra det er lidt højre opløsning end traditionelt analogt.. ? (ikke 780 / 1080p).. omkring normal dvd kvalitet om man vil.. Var den slags billedkvalitet jeg mente..

Hvilket bringer mig til, at jeg tvivler på deres modtagere eks har HDMI udgange, så det bekræfter vel også at de skal have en ny boks hos eks Viasat.. men hvad så med LNB'erne hvis de sender en ny modtager bare ??

Og det kræver vel en Digital Antenne til deres DVB-T også.. kan vel ikke bare koble den gode gamle på?

Redigeret af zodie - 19-November-2008 kl. 19:39
Til top
Platin medlem
Platin medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-November-2008 kl. 19:43

Hvis der er nogen der har fortalt at der er en ting, eller tror på der er en ting der hedder en Digital Antenne, så er det helt ud i skoven, der anvendes UHF til DTT. 

Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
zodie Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-November-2008 kl. 20:03
Oprindeligt skrevet af Radiomanden Radiomanden skrev:

Hvis der er nogen der har fortalt at der er en ting, eller tror på der er en ting der hedder en Digital Antenne, så er det helt ud i skoven, der anvendes UHF til DTT. 

Altså nu skal jeg ikke gøre mig klog, men du ved vel hvad jeg mener ??

Er ikke så svært at finde ordet digital antenne i div. shops rundt omkring..
http://www.parabolshoppen.dk/shop/dvb-t-antenner-70c1.html

Eks derfra bare..

Til top
Platin medlem
Platin medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-November-2008 kl. 20:12

Det er fis i en hornlygte, antenner er ikke Digitale, de er totalt ligelade med om signalet er Analogt eller Digitalt. Det er bare kompakt antenner til indendørs brug.

Til top
reslfj Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 14-Maj-2007
Point: 2247
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-November-2008 kl. 22:22

Oprindeligt skrevet af zodie zodie skrev:

Den parabol modtager de har begge to, er en gammeldags digital type (7-8 år gammel, måske mere) <-- Og her er lidt spørgsmål 1:

For min svigerfatter går lidt med den tro, at når den nu er digital (gammel slags), så må den jo også vise den fine nye digitale kvalitet som eks Zaptor kan levere ? - Men jeg er lidt i en anden overbevisning, for jeg mener at opløsningen er den samme som gammelt analogt kabel TV;

Din svigerfar har ret.  Der kan være visse ting, der ikke supporteres så godt som på nye bokse, som nævnt 16:9 og fx tilslutning via HDMI kabler.

Hvis begge parter ønsker højere opløsning til deres nye fladskærme via parabol (40" og 52"); så kræver det vel en/to nye LNB'er, samt en - De gamle (inkl LNB), er vel ikke i stand til at modtage "zaptor kvalitet eks", bare sådan uden videre ?? 

LNB'er har ikke noget med billedkvaliteten at gøre - enten virker det perfekt eller også gør det slet ikke - med digitalt er der kun et meget lille 'virker med pixeleringer' område.

Så hvis deres satmodtager virker med disse LNB'er så er det jo ok.

spørgsmål 2: Hvad for en parabol modtager ??? Hvad hedder sådan et bæst i normal tale, er det en HD Modtager eller hvad siger man??

Det styres normalt af Viasat/ Canal Digital, hvis de har aftale med en af dem  (og ikke læser her på recordere hver dag og absolut vil have en bestemt model) . 

Det må vel snart være på tide at få en ny modtager - men pas på, at de ikke får indgået en dårlig aftale - Viasat ( og CD) har lidt af 'et rygte'.

Derudover kunne man jo for DR1 + TV2s vedkommende købe en digital stue antenne måske, eller kan de gamle store udendørs skrumler bruges ?? (Ved en slags modificering)

Stueantenner er kun gode i nærheden af TV masterne - det 'udendørs skrummel' er langt bedre, hvis der ikke er kommet vand i kablerne ol.

Der skal ikke gøres noget, bortset fra i Århus/Hadsten området indtil 1 nov 2009, hvor det digitale signal sendes med lodret polarisering og antennen skal drejes.   Hvor (kun sådan cirka) bor de ? 

Køb en boks til 200-300 kr.  DVB-T MPEG-2 - den holder til DR/TV2 indtil 2012 og vent mindst til næste år før i evt. køber dyrere. Disse bokse er tit på tilbud i fx. Bilka, Føtex mfl. 

Det vil nok kun blive aktuelt med en dyrere boks, hvis de vil skifte til Boxer - men det afhænger jo sikkert af kanaludbud og priser - det kendes pt. ikke. 

Det kan give lidt praktiske problemer, at koble både sat modtager og DVB-T modtager på samme tv - afhængig af model, antal SCART stik mv. 

Og der kommer je endnu en 'Remote'.

Lars

Send mindst én DR kanal HEVC kodet, så alle forstår at alt nyt skal kunne HEVC.
Til top
reslfj Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 14-Maj-2007
Point: 2247
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-November-2008 kl. 22:25

Altså nu skal jeg ikke gøre mig klog, men du ved vel hvad jeg mener ??

Er ikke så svært at finde ordet digital antenne i div. shops rundt omkring..
http://www.parabolshoppen.dk/shop/dvb-t-antenner-70c1.html

Eks derfra bare..

De her er normalt meget bedre

http://www.parabolshoppen.dk/shop/uhf-antenner-33c1.html

Lars

Send mindst én DR kanal HEVC kodet, så alle forstår at alt nyt skal kunne HEVC.
Til top
Platin medlem
Platin medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-November-2008 kl. 22:37

Antenner til Digital TV behøver ikke være så store som til Analog TV, men det gør dem ikke til Digitale, det er bare en kompakt UHF antenne. Bruger selv en DA5000, og den virker særdeles fint, boligforeningen ville nok brokke sig hvis jeg brugte en normal UHF antenne. Men en sådan antenne, på størrelse med et Videobånd er temmelig usynlig.

Til top
Ullum Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 06-Juli-2006
Point: 1004
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-November-2008 kl. 08:22

Altså - hvis vi siger zaptors almindelige kanaler, eks hos Stofa har vi pakke 3, dog uden HD kanalerne, bare digitalt billede... går ud fra det er lidt højre opløsning end traditionelt analogt.. ? (ikke 780 / 1080p).. omkring normal dvd kvalitet om man vil.. Var den slags billedkvalitet jeg mente..

Digitale signaler har ikke højere opløsning end analoge kanaler. Når vi ikke snakker HD så er digitale kanaler fra Zaptor, Viasat og CanalDigital alle i samme opløsning - i øvrigt samme opløsning som på alm. dvd.

Du får ikke højere opløsning med en nyere modtager - medmindre du ønsker at modtage det stadigvæk begrænsede udvalg af HD kanaler.

Til top
moho Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 27-April-2006
Point: 3069
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-November-2008 kl. 11:23

Det er fis i en hornlygte, antenner er ikke Digitale, de er totalt ligelade med om signalet er Analogt eller Digitalt. Det er bare kompakt antenner til indendørs brug.

Jeg tilslutter mig Radiomanden helt, om ordet digital UHF antenne. 

En Parabol er vel en parabol uanset hvad samme skal modtage. I tidernes morgen brugte antenneforeninger "Analoge"    UHF paraboler rettet mod Tyskland.  Så engang billede af parabol antenner, over den Engelske kanal, Calais-Dover  (hvorfor iøvrigt ikke også den Franske?).

Til top

Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu