recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - TX-SR606 scaler funktions problem...
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketTX-SR606 scaler funktions problem...

Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
BorgHammer Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 28-December-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 584
Direkte link til dette indlæg Emne: TX-SR606 scaler funktions problem...
    Sendt: 26-Oktober-2008 kl. 07:42

Jeg blev den lykkelige ejer af en ONKYO TX-SR606 for et par uger siden, men har haft så travlt på arbejde at jeg ikke har fået "leget" nok med den endnu...

Jeg havde på forhånd ventet mig en del af at kunne scalere mit TV og DVD signal op til 720P, og derved få "mere" ud af de 2 kilder, selvom det ikke er HD. TV har jeg koblet op via HDMI til SR606 og videre med HDMI til Panasonic PX80. Min TV kilde (TDC TV) er sat til OUTPUT 720. Nu er det jo kun 576i signal der kommer til TDC TV boksen, selvom den sender det ud via HDMI til mit TV som 720 signal, er det billede i signalet stadig ikke mere end 576 linjers. Der findes ingen scalering i KISS Settopboksen fra TDC TV hvad jeg ved af. Derfor ville det være oplagt at scalere signalet op til 720P og få et bedre billede.

Jeg har sat siden jeg koblede TV til forstærkeren og undret mig over om jeg var blevet gammel, for mit mangeårige kendskab til A/V generelt, hjalp mig lige lidt for jeg syntes ikke scalering gav noget som helst...?

Men.... Her hopper kæden af. Ellers måtte jeg på kursus i den dybere tekniske specs. af HDMI. For jeg kan ikke scalere billedet op via SR606....!?!

Først klaskede jeg mig for hovedet da et par brikker faldt på plads, at det er klart jeg ikke får bedre billede. Hvis output fra TDC TV boksen er 720P og SR606 er sat til scaling til 720P, sker der ingen scalering. Men der "gemmer" sig jo kun et 576 linjers billede i det 720 signal boksen sender... Hmmm..

Så hev jeg modvilligt manualen til SR606 frem........ Den forlader sin plads på hylden omtrent lige så ofte som min bibel gør...

Her falder jeg over følgende tabel:

Kan der slet ikke scaleres på HDMI signal???

Med lidt kreativitet tænker jeg lidt videre nu.... Hva med at koble TDC TV boksen til SR606 med S-VIDEO i 576i signal og lade det scalere op til 720P i SR606 og så lade det sende via HDMI til PX80..??? Det vil jeg jo i sagens centrum få bedre billede af??? Teoretisk??

Redigeret af BorgHammer - 26-Oktober-2008 kl. 07:50
Samsung UE46ES7005 + USB HDD rec.
ONKYO TX-NR709 / BOSE / TViX Slim S1 + M6600 / Chromecast
QNAP TS-439PRO 5,4Tb / SONOS / iPad2 / Logitech Harmony 895+RF-iR transmitt
Til top
huiron Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 07-Januar-2008
Point: 308
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Oktober-2008 kl. 07:58
Hvis det skulle lave bedre billede skal det være fordi skaleringen er bedre i onkyo end i boksen. Det er muligt den er en smule bedre, men det skal så også kompensere for muligheden for extra støj ved den længere analoge signal vej. Jeg tvivler på du vinder specielt meget ved den løsning, men jeg ville nok lade mine øjne bestemme.

God fornøjelse
Til top
BorgHammer Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 28-December-2007
Point: 584
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Oktober-2008 kl. 22:04

En ven fortalte mig at den "scaler" der er bedst i mit system (en i TDC TV boksen, en i ONKYO og en i Panasonic) er det i TV'et. Derfor var hans forslag at jeg lod TDC TV boksen køre analog 576 OUT og lade ONKYO signalet løbe igennem uberørt og så lade Panasonic scalere signalet.

Men det kom der kun halmballer ud af.... Sikke et værre lavopløst vhs billede jeg fik der

Jeg forsøgte sågar at lade ONKYO scalere det 576 signal op til 720P, uden meget bedre resultat. Næ, det bedste kom faktisk ud af at lade KISS TDC TV boksen sende ud i 720.

Redigeret af BorgHammer - 27-Oktober-2008 kl. 22:04
Samsung UE46ES7005 + USB HDD rec.
ONKYO TX-NR709 / BOSE / TViX Slim S1 + M6600 / Chromecast
QNAP TS-439PRO 5,4Tb / SONOS / iPad2 / Logitech Harmony 895+RF-iR transmitt
Til top
zirio Se dropdown menu
Redaktionen
Redaktionen
recordere.dk teamet

Oprettet: 11-Juni-2007
Point: 878
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Oktober-2008 kl. 08:11
Har du prøvet at sætte Onkyoen til at out-putte 1080p?

Det tror jeg muligvis, at du ville kunne vinde lidt med, men er ikke sikker. Ved ikke hvordan Panasonic's billedchip er, i forhold til Farudijo, som ligger i Onkyoen.

Men som der også bliver nævnt tidligere, så er det jo dine øjne der skal leve med det, så prøv dig lidt frem, og se hvad du finder bedst.

/Zirio
CineZirio
Elac, Veldyne, Onkyo, Panasonic, Playstation 3, CSN-Custom Cables, Nordost, Supra
Til top
dFrag73 Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 05-September-2005
Point: 129
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Oktober-2008 kl. 10:17
Har samme problem/oplevelse - er lige med på en lytter. Jeg har nemlig ikke fået noget ud af at bruge upscale i 606:eren. Sender 720p fra Yousee boxen....btw Onkyo kan maks opskalere til 1080i....eller jeg kan i hvert fald ikke indstille den til 1080p
Til top
SVP03 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 15-Februar-2007
Point: 4172
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Oktober-2008 kl. 10:26

Den skaller ikke på hdmi, det kan i se af tabellen. Den skaller åbenbart heller ikke analog op til mere end 1080i. I kan jo ikke få alt for 4500,-

Se side 147 i pdf for 876 / 906.

http://www.sas-audio.dk/documents/00163.pdf

Redigeret af SVP03 - 28-Oktober-2008 kl. 10:31
SVP03
Til top
GC08 Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 09-September-2008
Point: 86
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Oktober-2008 kl. 10:31
Du svarer sådan set selv på spørgsmålet i dit første indlæg.
Onkyo 606 kan kun upscale fra analoge indgange, dvs. composite, S-video og component.
Til top
Ullum Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 06-Juli-2006
Point: 1004
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Oktober-2008 kl. 10:41

Det undre mig at Onkyo laver en reciever som kun kan scalere på component når alt udstyr i dag leveres med HDMI stik - dvs. at man ikke kan bruge den Faroudja chip til noget som helst hvis man kører HDMI ??

Det synes jeg ikke er nævnt med et ord i de anmeldelser og test som jeg har set bla. her på recorder.dk http://www.recordere.dk/indhold/templates/design.aspx?articl eid=1703&zoneid=1

Til top
SVP03 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 15-Februar-2007
Point: 4172
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Oktober-2008 kl. 11:04
Oprindeligt skrevet af Ullum Ullum skrev:

Det undre mig at Onkyo laver en reciever som kun kan scalere på component når alt udstyr i dag leveres med HDMI stik - dvs. at man ikke kan bruge den Faroudja chip til noget som helst hvis man kører HDMI ??

Det synes jeg ikke er nævnt med et ord i de anmeldelser og test som jeg har set bla. her på recorder.dk http://www.recordere.dk/indhold/templates/design.aspx?articl eid=1703&zoneid=1

Derfor læser jeg altid en manual inden jeg køber et produkt af den art. Ved godt at det kræver teknisk indsigt.
Ellers skriv her på recordere om hvad i vil købe og hvad den skal bruges til, det er jo derfor den findes
SVP03
Til top
Ullum Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Oktober-2008 kl. 11:17
Oprindeligt skrevet af SVP03 SVP03 skrev:

Derfor læser jeg altid en manual inden jeg køber et produkt af den art. Ved godt at det kræver teknisk indsigt.
Ellers skriv her på recordere om hvad i vil købe og hvad den skal bruges til, det er jo derfor den findes

Jeg synes bare at jeg har læst rigtig meget omkring Onkyo 606 herinde igennem det sidste halve års tid, bla. er der flere tråde hvor der specifik er blevet spurgt til forskel mellem 606 og 706 uden at dette er blevet nævnt (kun at 606 max. kan scalere op til 1080i).

Det undre mig også at anmeldelsen på recordere, som jeg linkede til før, beskriver at man med fordel kan scalere op til 1080i i onkyon - uden at nævne begrænsningen med HDMI.    

Til top
Hother Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

hummelmose

Oprettet: 12-Juli-2006
Point: 23900
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Oktober-2008 kl. 11:50

Oprindeligt skrevet af SVP03 SVP03 skrev:

Jeg synes bare at jeg har læst rigtig meget omkring Onkyo 606 herinde igennem det sidste halve års tid, bla. er der flere tråde hvor der specifik er blevet spurgt til forskel mellem 606 og 706 uden at dette er blevet nævnt (kun at 606 max. kan scalere op til 1080i).

Det undre mig også at anmeldelsen på recordere, som jeg linkede til før, beskriver at man med fordel kan scalere op til 1080i i onkyon - uden at nævne begrænsningen med HDMI.    

Joh...man kan jo sige mange ting om hvad en anmeldelse bør indeholde. Når jeg ikke har beskrevet noget om upscaling via Komponet, så skyldes det i bund og grund, at det I Onkyo´en "reklamemateriale" fremgår meget tydligt. Og jeg går da som hovedregel ud fra, at folk ikke alene basere sit køb af udstyr på anmeldeser, men laver lidt arbejde selv.

Og om det er en begrænsning - ikke i min verden, men måske i andres 

B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.
Til top
Ullum Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Oktober-2008 kl. 12:10

Hej Hother

Du må ikke opfatte mit indlæg som et angreb på dig - jeg er helt enig i en anmeldelse ikke kan indeholde alt - selvom jeg nok synes at opscalering over HDMI har relevans for de fleste (havde du under din test tilsluttet med component? ).

Du linker i din anmeldelse til onkyos hjemmeside og du har ret i at det her fremstår meget klart - ved ikke hvorfor jeg ikke er faldet over det før. 

Til top

Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu