|
|
Besvar ![]() |
Forfatter | |||
jduro ![]() Bruger ![]() ![]() Oprettet: 02-Oktober-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 198 |
![]() Sendt: 30-September-2008 kl. 18:36 |
||
Hej alle. Jeg har hårdt brug for lidt ekspert hjælp. Jeg er lige flyttet i ny lejlighed og mit anlæg lyder som om jeg bor i bunden af en ekko dal. Lyden er meget hul og mudret, faktisk lyder det lidt som når man står i en helt tom lejlighed, og jer er altså flyttet ind. Havde slet ikke de problemer i den gamle lejlighed. Den største forskel mellem den nye og den gamle er at der i den gamle var gulvtæppe og i den nye parket gulve. Kan det virkelig gøre så stor en forskel??. Ville det hjælpe hvis jeg købte et tæppe til at smide under stue møblerne. Jeg har på nuværende tidspunkt et par gulvhøjtalere med spikes, og har ikke mulighed for at skifte dem ud. Da jeg er helt grøn på lyd området håber jeg virkelig at der sidder et par stykker derude der kan komme med et par ideer til hvad jeg kan gøre ved min stue. Da jeg ikke selv aner hvad der kunne hjælpe. Skal lige til sidst tilføje at køkken og stue ligger i samme rum, hvis det altdå skulle ha noget at sige. |
|||
![]() |
|||
cnn3 ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 20-Oktober-2004 Sted: Århus Status: Offline Point: 3195 |
![]() |
||
Tæpper, gardiner, sofaer, alt som dæmper reflektioner :-) er jo en mulighed....
|
|||
mvh Christian
|
|||
![]() |
|||
Otto J ![]() Platin medlem ![]() Branchemedlem Oprettet: 04-Marts-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 11218 |
![]() |
||
JA!
Det bedste sted at lægge et tæppe er mellem dig og højttalerne. Helt generelt, så kan du afhjælpe rigtigt meget ved at dæmpe de første reflektioner - dvs. dét punkt på sidevægge, gulv og loft hvor der er kortest mellem dig og højttaleren (man kan evt. bruge et spejl til at lokalisere det). Det kan også give rigtigt meget at dæmpe bagvæggen bag lyttepositionen, eksempelvis med et par malerier i rigtig lærred.
Det kan det have, det afhænger lidt af udformningen. Man har tit mange hårde flader i køkkenet. Hvis det er to sammenkædede rum, så kan du godt få lidt effekt af "ekko-dal" ud mod det tilstødende rum. Jeg havde en bekendt med sådan et rum, og et almindeligt gardin som adskillelse mellem rummene hjalp _utroligt_ meget. Det svære er at optimere akustik på en måde der ikke ødelægger udseendet af stuen. Men nogle gange er det ikke så meget der skal til som man kunne tro, nogle få velplacerede akustik-plader kan gøre rigtigt meget. Hvis man vil betale lidt for det, findes der leverandører der laver den slags plader med tryk på, så det ligner almindelige plakater/malerier. Og ellers så kan man eksempelvis komme et fornuftigt stykke vej med at skifte evt. glasindrammede billeder ud med malerier på lærred, som nævnt. Gardiner i stedet for persienner kan også gøre underværker. Men, den største fejl mange begår er at dæmpe de forkerte steder, sådan at man ender med at overdæmpe rummet, så man til sidst gør rummet dødt, uden at man fik fjernet evt. stående bølger eller ringende ekko, som opstår mellem to hårde flader. |
|||
![]() |
|||
Otto J ![]() Platin medlem ![]() Branchemedlem Oprettet: 04-Marts-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 11218 |
![]() |
||
Et godt trick iøvrigt, som alle kan lade sig inspirere af: Jeg har en teori, udelukkende baseret på praktisk erfaring, der går ud på at en hård flade er lige så skidt når den er tæt på øret som når den er tæt på højttaleren. Eksempelvis kan man som nævnt få rigtigt meget ud af at dæmpe bagvæggen bag lytteren, specielt hvis man sidder tæt op ad den. Men en overset faktor: I langt de fleste stuer sidder man i en sofa med et sofabord foran én. Det kan flytte rigtigt meget på lyden at få sofabordet væk, hvis man kan møblere stuen sådan at sofabordet ikke er placeret lige mellem højttalerne og den primære lytteposition. Alternativt, få mormor til at lave en god gammel (og meget afskyelig) patchwork-dug, så overfladen ikke er så hård. Men igen: Man skal heller ikke pakke rummet fuldstændigt ind i dyner. |
|||
![]() |
|||
zirio ![]() Redaktionen ![]() ![]() recordere.dk teamet Oprettet: 11-Juni-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 878 |
![]() |
||
Den udtalelse er jeg fuldstændig enig i. Jeg har selv haft samme problem, på mit værelse. Derfor valgte jeg at anskaffe et rollebord, super praktisk. Så når der bliver smidt en film på, så kører man lige bordet væk, og vupti, så er der ingenting mellem højtalerne og min sideposition ![]() /Zirio CineZirio Elac, Veldyne, Onkyo, Panasonic, Custom Cables, Nordost, Supra |
|||
![]() |
|||
kim olsen ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 13-April-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 1384 |
![]() |
||
Ottos' hjemmebryg er faktisk ganske velbegrundet og er svjv også velfunderet inden for den akkustiske litteratur. det handler meget enkelt om reflektive fladers uheldige tendens til at indstråle bølger, jo tættere de er på øret, jo tættere vil de ligge på den direkte lyd rent tidsmæssigt, og jo kortere der er imellem bølgerne, jo sværere har hjernen med at skelne. hertil kommer at det vist også rent logisk er ret klogt at have de reflektive flader så langt fra lyttepositionen som muligt |
|||
Crown - there is no substitute.
|
|||
![]() |
|||
jduro ![]() Bruger ![]() ![]() Oprettet: 02-Oktober-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 198 |
![]() |
||
Otto skriver.:Det svære er at optimere akustik på en måde der ikke ødelægger udseendet af stuen. Men nogle gange er det ikke så meget der skal til som man kunne tro, nogle få velplacerede akustik-plader kan gøre rigtigt meget. Hvis man vil betale lidt for det, findes der leverandører der laver den slags plader med tryk på, så det ligner almindelige plakater/malerier.: Er der nogen der ved hvor man kan købe sådan nogen plader. |
|||
![]() |
|||
CyberHouse ![]() Bruger ![]() Oprettet: 29-September-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 105 |
![]() |
||
[/QUOTE] Og ellers så kan man eksempelvis komme et fornuftigt stykke vej med at skifte evt. glasindrammede billeder ud med malerier på lærred, som nævnt. Gardiner i stedet for persienner kan også gøre underværker. [/QUOTE] Hej alle. Et suplement til Otto´s kommentar omkring malerier på lærred er, at disse kan fyldes med vat (fås i stofforretning i metermål) på bagsiden - altså imellem rammen og lærredet. |
|||
![]() |
Besvar ![]() |
|
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |