recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Betjeningsfri surround?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketBetjeningsfri surround?

Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
Allan Olesen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 08-Juli-2008
Status: Offline
Point: 3249
Direkte link til dette indlæg Emne: Betjeningsfri surround?
    Sendt: 11-Juli-2008 kl. 16:43
Jeg leder efter en totalt betjeningsfri surround-løsning til vores TV (Sony 40W4000). Det skal forstås sådan, at surround-anlægget bare skal følge passivt med, når jeg betjener TV'et, hvad enten der er tale om lydstyrkeregulering eller skift til f.eks.  DVD.

Findes det?

Jeg gætter selv på, at jeg har to muligheder:

1. Købe en Sony-receicer og håbe, at integrationen mellem de to enheder er god nok.

2. Køre alle input direkte til TV'et og derfra køre lyden videre til en receiver.

Nogen, der kan fortælle, om noget af det vil virke?

TV'et har noget "BRAVIA Theatre Sync", som jeg antager måske kan bruges til mulighed nr. 1. Jeg er dog lidt skeptisk, eftersom jeg allerede har konstateret, hvor besværligt Sony gør skiftet mellem programmer på analog og digital tuner. Det tyder på, at de ikke har tænkt betjening helt til bunds.

TV'et har en optisk lydudgang, som jeg antager kan bruges til mulighed nr. 2. Jeg aner dog intet om lydformater.

Er der begrænsninger på, hvilke formater, der kan sendes gennem den optiske udgang? Hvad går jeg i givet fald glip af?

Følger lydstyrken på den optiske udgang volumenkontrollen på TV'et, eller er det et fast liniesignal?

Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Juli-2008 kl. 16:53

Oprindeligt skrevet af Allan Olesen Allan Olesen skrev:

Jeg leder efter en totalt betjeningsfri surround-løsning til vores TV (Sony 40W4000). Det skal forstås sådan, at surround-anlægget bare skal følge passivt med, når jeg betjener TV'et, hvad enten der er tale om lydstyrkeregulering eller skift til f.eks.  DVD.

Findes det?

I praksis, så skal du lave en løsning med adskilte komponenter, og så sætte det op med en aktivitets-styret fjernbetjening ala Logitech Harmony. Så vælger du bare f.eks. "Se TV" på fjernbetjeningen, og så styres de enkelte apparater automatisk, så du ikke som sådan skal tænke på hvornår du styrer hvad, men betjener det som ét system. Det er det mest velfungerende du kan gøre i praksis - forudsat at systemet er ordentligt sat op.

Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 18-April-2007
Point: 0
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Juli-2008 kl. 21:46
I praxis fungerer Onkyo sammen med mit Pana TV på den måde at HOME CINEMA vælges på TVet og så overtages styringen af anlægget af min TVremote.
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Juli-2008 kl. 22:21
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

I praxis fungerer Onkyo sammen med mit Pana TV på den måde at HOME CINEMA vælges på TVet og så overtages styringen af anlægget af min TVremote.

Du mener, at dit TV styrer receiveren? Betyder det, at der er en standard for den slags på tværs af fabrikater? Er det i givet fald kompatibelt med Sonys "Bravia Theatre Sync"?

Til top
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Point: 40543
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Juli-2008 kl. 22:26

Hvis alle enheder overholder standarden, så ja.

Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Juli-2008 kl. 22:34
Oprindeligt skrevet af Radiomanden Radiomanden skrev:

Hvis alle enheder overholder standarden, så ja.

Hvad hedder den standard?

Eller rettere: Hvad skal jeg kigge efter i specifikationerne, hvis jeg vil vide, om en enhed overholder standarden?
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 18-April-2007
Point: 0
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Juli-2008 kl. 00:39

Ja du skal kigge efter CEC standarden. Ud over det har de forskellige fabrikater deres egne navne for HDMI funktionalitet. Panasonic kalder det VIERA Control.

Havde tidligere en Sony recorder, som også virkede sammen med Pana TVet.

Og nu har jeg så en Onkyo som sandelig også kan det der smarte.

Eksempel: Alt står på standby. Trykker på åbn skuffen i afspilleren. Smider en skive i og lukker skuffen. Efter nogen sekunder, når disken er indlæst, tændes for Onkyo og TV uden jeg har rørt en finger. Tager nu TVremoten og vælger Home Cinema, TV højttalere slukkes og lydstyrken virker nu på Onkyoen. Forneden på TVremoten findes knapperne til at styre afspilleren. Så i praxis kan jeg altså nøjes med en remote mens jeg ser film.

Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Juli-2008 kl. 01:23

Ja du skal kigge efter CEC standarden. Ud over det har de forskellige fabrikater deres egne navne for HDMI funktionalitet. Panasonic kalder det VIERA Control.

Jeg takker. CEC var lige hvad jeg manglede til en Google-søgning på emnet.

Tager nu TVremoten og vælger Home Cinema, TV højttalere slukkes og lydstyrken virker nu på Onkyoen.

Det her er sikkert et dumt spørgsmål, men vil man ikke altid bruge surround-anlægget, når man ser TV? Er der en grund til, at man skal skifte manuelt til surround-anlægget hver gang?

Til top
nybym Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 21-Januar-2007
Point: 720
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Juli-2008 kl. 07:25
jeg havde samme holdning som dig indtil jeg fik sat mit system op... så gik jeg væk fra at lyden altid skulle igennem recieveren. Men hvis du skal de "alm tv" fx, nyhederne mm så er det hul i hovedet at kører lyden igennem recieveren. Men det er smag og behag.
Panasonic 42PX80
Panasonic DMP-BD100
Samsung SMT-H3126
Integra DTR-50.2

Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Juli-2008 kl. 09:52
Oprindeligt skrevet af nybym nybym skrev:

hvis du skal de "alm tv" fx, nyhederne mm så er det hul i hovedet at kører lyden igennem recieveren.

Mener du, at det lyder dårligere, eller er der en anden grund?

Noget af det, jeg går højest op i på et TV, er korrekt gengivelse af stemmer. Her er de indbyggede højttalere mildest talt elendige, og en af mine grunde til at opsætte eksterne højttalere er faktisk at få bedre stemmer i f.eks. nyhederne.
Til top
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 15-August-2004
Sted: Aarhus
Point: 12437
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Juli-2008 kl. 11:11
Nyhederne lyder selvfølgelig ikke dårligere via en bedre forstærker og højttalere; der er bare nogle som mener at det er 'overkill'.
Til top
claus64 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 16-Januar-2004
Point: 693
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Juli-2008 kl. 13:57

Oprindeligt skrevet af nybym nybym skrev:

jeg havde samme holdning som dig indtil jeg fik sat mit system op... så gik jeg væk fra at lyden altid skulle igennem recieveren. Men hvis du skal de "alm tv" fx, nyhederne mm så er det hul i hovedet at kører lyden igennem recieveren. Men det er smag og behag.

Hmm jeg må bestille en tid hos lægen og have fundet det hul der må være et sted... Jeg sværger ellers til at alt lyd kører gennem receiveren. Tror aldrig jeg har prøvet højttalerne i mit tv.

MVH Claus

Til top

Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu