recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Elektrostat vs. magnestat vs. alm.
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketElektrostat vs. magnestat vs. alm.

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
MortenMJ Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 23-Oktober-2006
Status: Offline
Point: 822
Direkte link til dette indlæg Emne: Elektrostat vs. magnestat vs. alm.
    Sendt: 10-Juli-2008 kl. 12:59

Vedr. overvejelser i forbindelse med højttalerkøb:

Jeg er i øjeblikket ved at se lidt på nogle forskellige muligheder indenfor højttalere, men jeg har desværre ikke voldsomt meget forstand på det, så jeg tænkte om der var nogle af jer dygtige eksperter herinde der kunne hjælpe mig lidt?

I hovedtræk, hvad er så de væsentligste forskelle på Elektrostat-,  magnestat- og alm. dynamiske højttalere?

Hvis mit "forbrug" vil være ca. 90 % film og 10 % musik - hvad bør man så vælge?

Hvis vi f.eks. tager nogle eksempler:

1) Elektrostat: http://www.highend-sound.com/produkter/detail.asp?iType=14&a mp;iAd=219 eller
http://www.streamtech.dk/aktive-hoejttalere-38/martin-logan- purity-206.html

2) Magnestat: http://www.hifi4you.dk/ (Magneplanar model 3.6 - findes under "nyt" i menuen til venstre - scroll ca. 40 % ned på siden)

3) Alm. dynamiske højttalere: Eksempelvis B&W 803D eller Dali Euphonia MS4 http://www.hifiklubben.dk/produkter/hoejttaler/gulvfront/

- Håber ikke at det er alt for forvirrende stillet op!

Eksemplerne er ganskevist i den lidt "farlige" ende rent prismæssigt (omend jeg godt ved, at man sagtens kan få noget det koster endnu mere!) - men jeg vil gerne have noget godt. :-)

Jeg har ikke købt noget endnu, til den hjemme-bio som jeg overvejer og har taget tilløb til længe - men da resten af udstyret nok ikke er helt lige meget for front-højttalerevalget, vil jeg for en god ordens skyld nævne et muligt setup som udgangspunkt (det er altså blot eksempler):

Receiver: Onkyo 905
Sub: B&W ASW855
Bag: B&W SCMS
Center: (?)
Blu-ray/DVD: Pioneer eller Denon (når de udkommer)

Håber at der er nogen der vil øse lidt ud af deres viden, så jeg kan blive lidt klogere - på forhånd tak!

Til top
cnn3 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 20-Oktober-2004
Sted: Århus
Point: 3195
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Juli-2008 kl. 13:17
Jeg ville nok spørge på www.hifi4all.dk, du vil nok også få nogle gode svar derovre.
mvh Christian
Til top
fast2night Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-Juli-2006
Sted: Denmark
Point: 2268
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Juli-2008 kl. 13:24
Oprindeligt skrevet af cnn3 cnn3 skrev:

Jeg ville nok spørge på www.hifi4all.dk, du vil nok også få nogle gode svar derovre.

Det vil nok være en god idé, men bortset fra det, så tror jeg ikke at hverken elektrostat- eller magnestathøjttalere er særlig velegnet til filmbrug. De er for tunge at drive, og er ikke robuste nok, men mindre at man investerer i en hybrid monsterløsning.

Redigeret af fast2night - 10-Juli-2008 kl. 13:30
Mvh Hans
Til top
MortenMJ Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 23-Oktober-2006
Point: 822
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Juli-2008 kl. 13:51

Oprindeligt skrevet af fast2night fast2night skrev:

Oprindeligt skrevet af cnn3 cnn3 skrev:

Det vil nok være en god idé, men bortset fra det, så tror jeg ikke at hverken elektrostat- eller magnestathøjttalere er særlig velegnet til filmbrug. De er for tunge at drive, og er ikke robuste nok, men mindre at man investerer i en hybrid monsterløsning.

Okay, det er da en kommentar jeg vil tage ad notum. Sådan noget er jo godt at vide. Jeg går ud fra at det vil sige, at elektrostat- og magnestat-højttalere, primært er til musikentusiaster - og helst musikentusiaster med et "farligt" godt anlæg i øvrigt   

*EDIT*: Er de nævnte Martin Logan hybrid-højttalere til 30K hvad du kalder en "hybrid monsterløsning" - eller hvad mener du mere nøjagtigt med det?

Redigeret af MortenMJ - 10-Juli-2008 kl. 13:59
Til top
fast2night Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-Juli-2006
Sted: Denmark
Point: 2268
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Juli-2008 kl. 14:02
Oprindeligt skrevet af MortenMJ MortenMJ skrev:

Okay, det er da en kommentar jeg vil tage ad notum. Sådan noget er jo godt at vide. Jeg går ud fra at det vil sige, at elektrostat- og magnestat-højttalere, primært er til musikentusiaster - og helst musikentusiaster med et "farligt" godt anlæg i øvrigt   

Det må siges.
Mvh Hans
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu