|
|
Besvar ![]() |
Forfatter | ||
the-ripper ![]() Junior bruger ![]() Oprettet: 17-September-2007 Status: Offline Point: 29 |
![]() Sendt: 07-Juli-2008 kl. 16:21 |
|
Nu sad kæresten og mig igår og så en film, der var kodet i dolby digital ex 5.1. Vi synes begge to, at det var tæt på at være som at være i bio. Men hvad dækker dolby digital ex lige over??
Nu har jeg desværre kun et 5.1 setup, og overvejer at skal have det udvidet til 6.1. Vil bare høre om, hvor stor en fordel man kan føle/høre i surround-effekten med den ekstra baghøjtaler? Er det en stor eller lille forskel? |
||
![]() |
||
Bruger udmeldt 43 ![]() -- ![]() Oprettet: 18-April-2007 Status: Offline Point: 0 |
![]() |
|
Svaret er her: |
||
![]() |
||
Otto J ![]() Platin medlem ![]() Branchemedlem Oprettet: 04-Marts-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 11218 |
![]() |
|
DD EX er kort sagt et 6.1 signal der er nedmixet til 5.1. Jeg kan læse af dit næste afsnit at du har et 5.1 setup, det betyder at der i dit setup ikke vil være nogen forskel på et DD EX lydspor og et "almindeligt" 5.1 DD lydspor. At netop denne film lyder godt i din bif, har derfor ikke noget at gøre med om det er EX eller ej, men om at lyden i den film er godt mixet (hvilken film er det?). Om en opgradering fra 5.1 til 6.1 (eller 7.1) vil være en god investering i dit setup har meget at gøre med hvilke komponenter du har nu. For langt størstedelen er højttalerne den klart største begrænsning i systemets ydelse, hvilket er ret paradoksalt i betragtning af at gode højttalere samtidig er den suverænt mest fremtidssikre investering man kan foretage i denne branche. |
||
![]() |
||
the-ripper ![]() Junior bruger ![]() Oprettet: 17-September-2007 Status: Offline Point: 29 |
![]() |
|
Filmen vi så var Det Gyldne Kompas. De højtalere jeg har nu, er måske ikke så meget værd, det er et sæt jamo a 305, kan ses her http://jamo.com/Default.aspx?ID=5925&M=Shop&PID=1718 9&ProductID=16732. Med denne su http://jamo.com/Default.aspx?ID=5925&M=Shop&PID=1718 9&ProductID=16620
Skal siges, at hvis jeg kan finde nogle gode og forholdsvis billige højtalere der samtidig er rimelig små (så kæresten også kan leve med det) vil jeg da bestemt overveje at købe nye.
Når du siger at DD Ex er et 6.1 spor der er downmixet til 5.1. Så forstår jeg ikke lige, at jeg ikke får noget ud af det, når mit set-up netop er 5.1 Redigeret af the-ripper - 07-Juli-2008 kl. 17:26 |
||
![]() |
||
Otto J ![]() Platin medlem ![]() Branchemedlem Oprettet: 04-Marts-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 11218 |
![]() |
|
Hvis vi antager at en "almindelig" film er mixet i 5.1, så mixer man lyden sådan at hvis en lyd skal komme lige bagfra, så indspiller man den lige højt i de to baghøjttalere. Ligesom talen kommer midt mellem højttalerne hvis du spiller stereo, fordi lyden er lige høj i begge højttalere, så vil det lyde som om lyden kommer bagfra, selv om der ikke er en højttaler lige bag dig. I et 6.1 system har man en højttaler direkte bag dig, for at sørge for at lyden kommer herfra, selv om du ikke sidder lige midt mellem baghøjttalerne. En lyd lige bagfra mixes så ned i denne 6. kanal. I et EX signal nedmixes den 6. kanal ud i de to almindelige surround-højttalere, så lyden nu er lige høj i de to surround-højttalere, i stedet for at blive afspillet af den 6. højttaler (eftersom du ikke har én). Om man fra starten har mixet lyden ud i de to surround-højttalere, eller om du laver et 6.1 mix som du derefter mixer ud i de to surround-højttalere, giver principielt det samme. Den nævnte film har en fremragende lyd, og det er som sagt mere et spørgsmål om filmens lydkvalitet end antallet af højttalere, der gør at du oplever det som at være i biografen. Hvis du gerne vil have mere af dén oplevelse, så bør du skifte højttalerne ud, gerne hele vejen rundt. Men gode højttalere hele vejen rundt er ikke helt gratis. |
||
![]() |
||
![]() |
|
Hva vil du så foreslå af højtalere hvis det helst skal være satelit? og hva med sub? |
||
![]() |
||
![]() |
|
Det er vist lidt for specifikt til at jeg kan tillade mig at diskutere det i offentligt forum, i min egenskab af forhandler. Kontakt mig evt via PB eller mail hvis du vil høre hvad jeg har af forslag. |
||
![]() |
Besvar ![]() |
|
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |