|
|
Besvar ![]() |
Side 12> |
Forfatter | |
Vijnana ![]() Super bruger ![]() ![]() Oprettet: 07-Februar-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 475 |
![]() Sendt: 01-Juli-2008 kl. 08:14 |
Ifølge folkene på Mi Casa Multimedia der laver lydsiden til mange store Holywood film, er det et stort problem at der ikke er nogen industriel konsensus omkring korrekt opsætning af et 7.1 system. Dengang vi havde alm. husmands-surrround - Dolby pro Logic - skulle de to surround højtalere placeres bag lyttepositionen. Da vi fik Dolby Digital/DTS samt THX standarden skulle surroundhøjtalerne snarere placeres ud for lyttepositionen - altså en slags sidehøjtalere. Nu hvor 7.1 mixning vinder indpas, opstår spørgsmålet, hvor skal de to sidste højtalere placeres? Skal de fungere som egentlige baghøjtalere eller som sidehøjtalere? Og hvilke signaler skal der sendes til dem?. Hvis man kører med en opsætning der giver en korrekt gengivelse af filmens 7.1 lydspor, kan man risikere at 5.1 film lyder forkert - i hvert fald m.h.t surroundlyden. De enkelte producenter af hardwaren kan være dybt uenige om opsætningen af surroundhøjtalerne. Et andet problem er at recieverne/processorene ikke i deres display viser om man modtager en korrekt 7.1 - selvom lydbilledet måske rent faktisk er korrekt. |
|
![]() |
|
hifreak ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 12-April-2006 Sted: Græsted Status: Offline Point: 754 |
![]() |
Hvor meget materiale er der i 7.1 er der noget på Bluray? Spørger fordi jeg stadig har DVD og det er da meget begrænset hvad der er kommet i 6.1
![]() |
|
![]() |
|
Puma ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 05-September-2004 Sted: Denmark Status: Offline Point: 596 |
![]() |
Hej Vijanna Der findes en udmærket artikel i dette forum som giver svar på dine spørgsmål: http://www.recordere.dk/indhold/templates/design.aspx?articl eid=1687&zoneid=3
|
|
![]() |
|
RuneH ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 06-Februar-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 1760 |
![]() |
Linket som Puma har tilføjet er rigtig godt forklaret ja. Ellers er der også lidt her hos THX: http://www.thx.com/home/setup/speakers/71.html |
|
Slut! -sagde de - Ingen signatur er det nye IN!
|
|
![]() |
|
Vijnana ![]() Super bruger ![]() ![]() Oprettet: 07-Februar-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 475 |
![]() |
Men problemet er, at den i artiklen angivne 7.1 opsætning blot er 1 af flere muligheder, og at der ikke er nogen enighed blandt harwareproducenterne om hvilken der er den korrekte. Ydermere er kommunikationen mellem de folk der mixer filmlyd og hardwareproducenterne nærmest ikke eksisterende. Så i et givet set-up kan du ikke være sikker på at få den lydgengivelse som filmskaberne havde tænkt sig. Redigeret af Vijnana - 01-Juli-2008 kl. 08:55 |
|
![]() |
|
![]() |
Her gælder det samme: THX opsætningen er 1 ud af flere muligheder
|
|
![]() |
|
RuneH ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 06-Februar-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 1760 |
![]() |
Det kan godt være, men tror det er den mest brugte når/hvis du finder figur at kigge på. Jeg har ikke set andre. Så hvad for andre måder at gøre det på, ved jeg ikke desværre. Bare vær kreativ ;) |
|
Slut! -sagde de - Ingen signatur er det nye IN!
|
|
![]() |
|
![]() |
Dts laboratories kører med 6 forskellige opsætninger. Jeg synes det er et problem at man ikke kan være sikker på at få den lyd som filmskaberne havde tænkt sig. Endnu er der mig bekendt ingen hardwareproducent der tager højde for at man ikke får en korrekt lyd når 7.1 downmixes til 5.1. Hvilken forbruger gider ændre på højtaleropsætningen fra film til film? Redigeret af Vijnana - 01-Juli-2008 kl. 10:29 |
|
![]() |
|
Kandersen ![]() Platin medlem ![]() ![]() Oprettet: 13-Juli-2006 Sted: 4653 Status: Offline Point: 10964 |
![]() |
Problemet bør ikke være så stort. I et 5.1 system, der hedder det surround højtalere. Og i et 7.1 hedder det surround + bag højtalere. Problemet er, at det som er baghøjtalere i et 7.1, de bør have samme placering som surround højtalerne i et 5.1 system. Men det hele bør kunne løses i en ordentlig tilpasset receiver. Det er den der modtager signalerne og ved hvor de forskellige højtalere er placeret. Og det bør også være den der downmixer fra 7.1 til 5.1, såfremt man mangler det sidste sæt.
|
|
![]() |
|
![]() |
I THX opsætningen af et 7.1 system placeres de to ekstra højtalere bag lyttepositionen - klos op ad hinanden (kunne man så ikke nøjes med 1 højtaler her?) Dette adskiller sig fra DTS laboratoriets standardopstilling (de har yderligere 5 andre konfigurationer) - hvor højtalerne placeres som spidserne i en Davidsstjerne + centerhøjtaleren.
|
|
![]() |
|
![]() |
Enig. Men en sådan reciever findes ikke. Eller i det mindste gør reciverne fra de forskellige producenter det på forskellig måde. Så som nævnt i starten - problemet er at der ikke er enighed om den korrekte opsætning. |
|
![]() |
|
Kandersen ![]() Platin medlem ![]() ![]() Oprettet: 13-Juli-2006 Sted: 4653 Status: Offline Point: 10964 |
![]() |
Det er det jeg prøver at sige, at det er ligegyldigt med placeringen, så længe receiveren ved: 1. Hvor mange højtalere du har (om det er 5.1 eller 7.1 setup) Så bør receiveren kunne sende de korrekte frekvenser ud til kanalerne, som er bestemt af produceren af filmen, uanset hvor du så end har placeret dem. Eksempel - Hvis produceren mener, at han vil have en bestemt effekt i højre baghøjtaler (altså i et 7.1 setup). Så skal receiveren bare sende denne effekt ud i din højre baghøjtaler. Når så du afspiller 5.1 lyd, så skal dine baghøjtalere funger som surround højtalere, og dine surroundhøjtalere skal forblive tavse. Det er dette omskift som jeg mener, at din receiver skal kunne foretage. Jeg ved ikke om en sådan receiver eksistere, men det bør være en smal sag at lave det sådan, da det alene handler om at bytte rundt på bag og surround højtalere, alt afhængig af, om receiveren modtager 5.1 eller 7.1 kanaler. Så kan man altid slås med opsætningen af højtalerne bagefter. Der tror jeg ikke der findes een endegyldig løsning. Men hvis udgangspunktet er 5.1, og du derpå sætter dine "baghøjtalere" i samme position blot tættere på lyttepositionen, så tror jeg ikke du gør noget galt. Resten skal filmproducenter/receiver løse. Hmprf! Egentlig burde baghøjtalere ikke hedde baghøjtalere, men derimod "mellem-højtalere", for det er begrebet surround-højtalere, som oftest opfattes som baghøjtalere, og skaber den enorme forvirring. Alternativt bør man omdøbe surround-højtalere til "mellem-højtalere", men det er nok mere vanskeligt at ændre noget der er så voldsomt indgroet
|
|
![]() |
Besvar ![]() |
Side 12> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |