Forfatter |
Emne Søg Emne-funktioner
|
Nick_S
Super bruger
Oprettet: 26-Maj-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 385
|
Emne: Onkyo sætter ud under belastning. Ny?! Sendt: 22-Juni-2008 kl. 00:21 |
Goddag de herrer :)
Har anskaffet mig en Onkyo TX-SR805 surround reciever og 2xB&W DM683. Har lidt et problem i og med at højtalerne virker til at være for krævende ift hvad recieveren kan levere. Kommer jeg op omkring -25dB så cutter recieveren ganske hurtigt hvis der bliver spillet noget krævende musik (Metallica). Højtalerne og recieveren er sat sammen med noget Taralabs bi-wire kabel fra Hifiklubben til 89 kr/m. Har jeg ret i min betragtning i at det nok er højtalerne der er for krævende?
Og ville denne i så fald kunne løfte opgaven istedet? http://cinemagic.dk/shop/pioneer-vsx-lx70-3687p.html
På forhånd mange tak!
Nick
|
 |
Lars
Administrator
recordere.dk teamet
Oprettet: 05-Oktober-2003
Point: 15694
|
Sendt: 22-Juni-2008 kl. 00:45 |
Nick_S skrev:
Har jeg ret i min betragtning i at det nok er højtalerne der er for krævende? |
Bruger du den kun til stereo eller 5.1 ?
Hvis ja, så kunne du prøve bi-amp, hvilket dog vil kræve nogle andre højttaler kabler. Med mindre dem du har nu kan splittes op i to separate grene. På den måde har du den dobbelte effekt til rådighed, og bassen får din helt egen forstærker til rådighed.
Check også højttaler setup i Onkyo'en. Højttalerne skal være 8 ohm.
Men ellers er det ikke noget jeg selv har oplevet. Jeg har brugt både Onkyo 805, 875 og 905 på nogle lidt ældre B&W DM640i. Ok, jeg spiller ikke Metallica, men den har da drevet nogle heftige film ind imellem 
/Lars
|
Ansvarshavende redaktør. Webmaster, recordere.dk
|
 |
Nick_S
Super bruger
|
Sendt: 22-Juni-2008 kl. 00:59 |
Hej Lars. Tak for hurtigt svar. Lige PT bliver den kun brugt til stereo, men idéen er selvfølgelig at der skal være 5.1 med tiden. Den har hele tiden kørt bi-amp. Og recieveren er indstillet til 6 ohm. (Står i manualen at den skal være på 6 ohm hvis højtalerne er på 6-16 ohm). Hvis du selv har haft den, ved du så hvad det vil sige når den slukker og den røde standby lampe blinker?
|
 |
Lars
Administrator
recordere.dk teamet
Oprettet: 05-Oktober-2003
Point: 15694
|
Sendt: 22-Juni-2008 kl. 01:13 |
Nick_S skrev:
Den har hele tiden kørt bi-amp.8 |
Så ingen bi-wire, men 2 stk. single wire kabler til hver højttaler til bi-amp? Så du bruger i alt 4 af receiverens højttaler-udgange til stereo nu ?
Nick_S skrev:
Og recieveren er indstillet til 6 ohm. (Står i manualen at den skal være på 6 ohm hvis højtalerne er på 6-16 ohm). |
Jeg ville prøve at sætte den til 8ohm, da højttalerne er opgivet til at være 8 ohm de steder jeg checkede.
Nick_S skrev:
Hvis du selv har haft den, ved du så hvad det vil sige når den slukker og den røde standby lampe blinker? |
Lige nu har jeg en 905, og ingen B&W højttalere. Men jeg har bare prøvet en 805 på B&W højttalere tidligere. Jeg har dog ikke prøvet det du oplever her, at forstærkeren kobler fra.
En anden ting jeg kom til at tænke på: Får den luft nok ? Kan den komme af med varmen ?
/Lars
Redigeret af Lars - 22-Juni-2008 kl. 01:14
|
Ansvarshavende redaktør. Webmaster, recordere.dk
|
 |
Nick_S
Super bruger
|
Sendt: 22-Juni-2008 kl. 09:28 |
endnu en gang tak for svar :)
Jep, jeg bruger 4 af reciverens udgange og alle 4 koblinger på begge højtalere.
Recieveren kan kun indstilles til 4 eller 6 ohm.
Den står nærmest som på et bord. Dvs der er ingenting rundt om den eller over den. Bør den da kunne trække de højtalere?
Tak fordi du gider hjælpe.
Nick
|
 |
Hans j
Guld medlem
Oprettet: 02-Marts-2007
Point: 4207
|
Sendt: 22-Juni-2008 kl. 10:23 |
Nick_S skrev:
Goddag de herrer :)
Har anskaffet mig en Onkyo TX-SR805 surround reciever og 2xB&W DM683. Har lidt et problem i og med at højtalerne virker til at være for krævende ift hvad recieveren kan levere. Kommer jeg op omkring -25dB så cutter recieveren ganske hurtigt hvis der bliver spillet noget krævende musik (Metallica). Højtalerne og recieveren er sat sammen med noget Taralabs bi-wire kabel fra Hifiklubben til 89 kr/m. Har jeg ret i min betragtning i at det nok er højtalerne der er for krævende?
Og ville denne i så fald kunne løfte opgaven istedet? http://cinemagic.dk/shop/pioneer-vsx-lx70-3687p.html
På forhånd mange tak!
Nick
|
Min bette Onkyo TX-SR674E gør det samme med en bestemt højtaler, jeg har fie af de samme, men det er kun den ene den slår fra ved når jeg skruer op, derfor er jeg sikker på det er højttaleren det er galt med, har du prøvet dine højttalere på en anden forstærker ?
|
 |
Nick_S
Super bruger
|
Sendt: 22-Juni-2008 kl. 13:10 |
Har desværre ikke en forstærker der er noget nær så kraftig som Onkyo'en. Har en gammel Sony liggende men den kan slet ikke trække de watt..
Kan det have noget at gøre med kablerne? der er sådan nogle pile på dem, skal de vende en specielt vej?!
|
 |
kim olsen
Guld medlem
Oprettet: 13-April-2008
Point: 1384
|
Sendt: 22-Juni-2008 kl. 18:33 |
Man kan IKKE bi ampe ved at bruger samme forstærker.
Det man reelt aktiverer er en intern brokobling, men som navnet siger Bi-Amp = bi = to forstærkere. Din onkyo trækker på samme ladebank og samme strømforsyning uanset hvad, så der er du lige vidt uanset hvor mange udgangstrin du slutter til.
B&W kan være vanskelige at trække, og er ikke beregnet som sådan til den slags brug med en reciver i den klasse.
Hvis du vil have optimal udnyttelse af dine B&W er jeg bange for at et eparat effekttrin i den lidt tungere ende er eneste løsning. brugtbørserne på div hifi sites samt den blå avis er glimrende steder at starte.
|
Crown - there is no substitute.
|
 |
Hans j
Guld medlem
Oprettet: 02-Marts-2007
Point: 4207
|
Sendt: 22-Juni-2008 kl. 18:58 |
kim olsen skrev:
Man kan IKKE bi ampe ved at bruger samme forstærker.
Det man reelt aktiverer er en intern brokobling, men som navnet siger Bi-Amp = bi = to forstærkere. Din onkyo trækker på samme ladebank og samme strømforsyning uanset hvad, så der er du lige vidt uanset hvor mange udgangstrin du slutter til.
B&W kan være vanskelige at trække, og er ikke beregnet som sådan til den slags brug med en reciver i den klasse.
Hvis du vil have optimal udnyttelse af dine B&W er jeg bange for at et eparat effekttrin i den lidt tungere ende er eneste løsning. brugtbørserne på div hifi sites samt den blå avis er glimrende steder at starte. |
Både og, han får delt belastningen op på to effekttrin, så diskant/mellemtone bliver ikke "forstyrret" af bassen. Er du sikker på du har lavet din bi-amp korrekt ?
|
 |
kim olsen
Guld medlem
|
Sendt: 22-Juni-2008 kl. 19:06 |
det er korrekt at det er to forskellige udgangstrin der trækker læsset, dette er netop brokobling, og ikke biamp.
men det der bekrives lyder mest som et problem med at forstækeren som udgangspunkt ikke har en strømforsyning der er i stand til at trække læsset, ellers er vi helt enige i at løsingen ville have været at brokoble. herudover kunne det tænkes at den onkyo måske ikke er i stand til at leverer den spænding der skal til, jeg kan forstå at flere har oplevet de større B&W først "livede op" når de benyttede en forstærkere der kunne spytte væsentligt flere volt ud end man kan forvente af en standard forstærker/reciever
jeg har en ekstra effekt forstærker liggende du kan låne et par måender, så kan du i det midnste få fejlsøgt.
Redigeret af kim olsen - 22-Juni-2008 kl. 19:07
|
|
 |
furious jt
Guld medlem
Oprettet: 23-Marts-2007
Point: 3730
|
Sendt: 22-Juni-2008 kl. 19:24 |
Hmm jeg har en denon 2807 som jeg har bi-ampet fronterne på. (brugt baghøjtalereterminalerne)
Nu er denon jo ikke lige frem kendt for at være strømstærk. Af hvad jeg forstår af ovenstående, så ville det være bedre hvis jeg bi-wire istedet da strømforsyningen alligevel ikke er kraftig nok til biamping? Har jeg forstået det rigtigt?
Mine højtalere er 4 ohm og det frarådes at bruge 4 ohms højtalere til denne reviever Dali suite skulle dog være nemme at trække, men kan godt mærke at recieveren bliver meget varm ved afspilning af høj musik.
Jeg havde egentlig regnet med at min næste reciever skulle være en onkyo, men hvis den også har problmer med at trække højtalerne, så kan jeg jo lige så godt købe en effektforstærker istedet.
Redigeret af furious jt - 22-Juni-2008 kl. 19:27
|
7.2.4 atmosbio Sony vpl-HW55 Diy 116" fastramme lærrede. Marantz av7702mkII - Marantz mm8077 og NAD M25 Oppo bdp-83 Regionsfri 5 stk. MK Sound 150mk2. 2 x Mksound X10 subs
|
 |
kim olsen
Guld medlem
|
Sendt: 22-Juni-2008 kl. 19:28 |
du kan sagtens biwire, og for den sags skyld også brokoble, men det er ikke bi amp'ing idet det kræver en effektforstærker ved siden af.
hvad der virker bedst er jeg dog bange for at du må prøve dig frem med. måske en bi wire alene vil give dig "noget mere"
|
|
 |