recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Surround: Højttalernes relative placering
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketSurround: Højttalernes relative placering

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Hardgrove Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 11-April-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 70
Direkte link til dette indlæg Emne: Surround: Højttalernes relative placering
    Sendt: 20-Juni-2008 kl. 21:03
Hey,

Jeg er så småt ved at købe noget surround-gear, men kommer til at tænke på eventuelle problemer ved, at det ikke umiddelbart er muligt at placere de forskellige højttalere, både de forreste og bageste, lige langt fra mig.

Helt konkret kommer jeg til at sidde lidt ude til siden i min stue og der er en skrå væg der går ind "over" mig fra venstre; eller: den "når" loftet lige før der hvor jeg sidder i min sofa, ud for TV'et.

Der er altså ikke mulighed for at placere de to venstre højttalere i samme højde som de højre (fordi de venstre ikke kan komme helt op under loftet, og de højre vil være i vejen, hvis de er nede i samme højde som de venstre), som det ses på mine lidt usle illustrationer for neden :) Tænker, at de venstre højttalere kan placeres lige der hvor den skrå væg begynder ("A" og "B"), mens jeg helst vil have de højre placeret oppe ved loftet( "C" og "D"), så de ikke er i vejen. Subwooferen vil sandsynligvis også blive placeret i forreste venstre hjørne set fra hvor man sidder på sofaen ("A").

Er det muligt, selv med denne opstilling, at få en god surroundoplevelse, eller vil den blive forringet for meget? Er det eventuelt muligt at indstille højttalerne, så de "ved", at der er forskellige afstande, både lodret og vandret, og derved kan kompensere?

Der er i øvrigt lagt kabler i væggen fra under TV'et til de nævnte placeringer A, B, C og D. Det er bl.a. også derfor jeg har valgt disse steder til de forskellige højttalere. Udgangen fra væggen de pågældende steder er i fodhøjde.

Redigeret af Hardgrove - 20-Juni-2008 kl. 21:30
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu