|
|
Besvar ![]() |
Side 123> |
Forfatter | |||
Habanero ![]() Bruger ![]() Oprettet: 27-Februar-2008 Status: Offline Point: 92 |
![]() Sendt: 29-April-2008 kl. 14:29 |
||
Håber der er en der kan hjælpe mig i forstærkerjunglen. Jeg er igang med at bygge en HTPC. Jeg har sikret mig der er HDMI audio/video udgang. Ideen var at koble en surroundforstærker på og tilslutte den via HDMI. Jeg har kigget på forstærkere i 3-5000 kr. klassen med HDMI. F.eks. Denon 1908, Cambridge 540R og Panasonic SA XR59EG Overraskelsen er stor da jeg taler med en klog mand som fortæller mig at de fleste forstærkere ikke kan bruge lyden fra HDMI stikket. I hvertfald ikke i de nævnte Denon og Cambridge modeller. Når jeg kigger på specs. aner jeg ikke hvordan jeg skulle have gennemskuet det. Kan den nævnte Panasonic? Hvordan ser man det? Jeg vil gerne kunne få fuld HD lyd igennem og vil ikke ofre 10K på en forstærker.
|
|||
![]() |
|||
rhsin ![]() Guld medlem ![]() ![]() recordere.dk teamet Oprettet: 19-Januar-2007 Sted: Århus Status: Offline Point: 5990 |
![]() |
||
Såvidt jeg kan se på Denon 1908 understøtter den HDMI 1,3a og der skulle være lyd med.. men spørg da evt i butikken eller forbehold dig returret hvis ikke der er lyd med via HDMI. sakset fra hfk hjemmeside: AVR-1908 har to HDMI-indgange og HDMI-switching, så du kan sende billede og lyd fra f.eks. dvd-afspiller og HD-spilkonsol (PlayStation 3, Xbox 360 Elite) direkte til dit flad-tv via ét enkelt kabel. På lydsiden kan du modtage højopløst audio i digitalt PCM-format, hvis din Blu-ray eller HD-DVD-afspiller har de nødvendige HD-audio dekodere. Det betyder en filmlydkvalitet på højde med det audiofile 24-bit lydformat DVD-Audio. Med andre ord: væsentligt bedre end CD og milevidt bedre end DTS, som er det bedste lydformat fra traditionelle dvd-skiver. Du får samtidig adgang til fuld digital signalbehandling, rumkorrektion osv. på det højopløste signal. En stor fordel, som giver dig langt større udbytte af dine HD-skiver. Redigeret af rhsin - 29-April-2008 kl. 14:55 |
|||
Mvh
René |
|||
![]() |
|||
bantam ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 30-August-2006 Status: Offline Point: 1371 |
![]() |
||
Jeg tror faktisk, at Habanero har ret - jeg har været ude i samme ærinde og checkede i den sammenhæng manualer for flere af de billigere forstærkere (kan specifikt huske, at jeg så på Cambridge 540, hvor det specifikt står i manualen, at man skal bruge SPDIF til at overføre lyden). Typisk fungerer HDMI-interfacet kun som en HDMI-switch, hvor lyden sendes til Tv'et men ikke til surround-forstærkeren. Jeg kom frem til, at Onkyo-605 ligner noget, der kan fungerer - men den er jo lidt dyrere...
Redigeret af bantam - 29-April-2008 kl. 15:06 |
|||
/lars
|
|||
![]() |
|||
Kandersen ![]() Platin medlem ![]() ![]() Oprettet: 13-Juli-2006 Sted: 4653 Status: Offline Point: 10964 |
![]() |
||
Jeg ved ikke hvor klog en mand du har snakket med, men det virker ikke specielt klogt. HDMI er netop til lyd OG billede. Så jeg har svært ved at tro, at Denon eller Cambridge skulle tilføje HDMI til deres receivere uden at de kan modtage lyden. Normalt kan de oftest modtage et Dolby Digital, DTS signal eller et PCM formateret lyd signal. Og dette er pudsigtnok de tre signaltyper en HTPC kan sende ud. Jeg bruger selv en Yamaha VRX661 receiver til både min PS3 og HTPC. Den kan klare alle formater, undtage de sidstnævnte to, og den spiller rigtig godt sammen med min HTPC, hvor lyden hives ud gennem DVI stikket med en HDMI adaptor på på mit ATI HD 2600XT grafikkort. Jeg overvejer dog at skifte min receiver ud, da jeg gerne vil have en der understøtter de nye lydformater. Problemet er bare, de koster en bondegård, når man samtidig vil have nok HDMI ind og udgange
|
|||
![]() |
|||
Kandersen ![]() Platin medlem ![]() ![]() Oprettet: 13-Juli-2006 Sted: 4653 Status: Offline Point: 10964 |
![]() |
||
Hvad hulen skulle ideen så være med HDMI på receiveren? Det giver ingen som helst mening, overhovedet. Hvis det er for at give et LCD konfiguration til receiveren, så ville det være væsentlig bedre med et S-video signal. HDMI er billede OG lyd. Afviger man fra dette, så har man afviget fra standarden, og det er totalt gakket!
|
|||
![]() |
|||
Habanero ![]() Bruger ![]() Oprettet: 27-Februar-2008 Status: Offline Point: 92 |
![]() |
||
@rhsin Hmmm.... umiddelbart synes jeg også at jeg læser HD lyd fra HDMI. Jeg kommer dog lige fra hifi-klubben som sagde noget andet - jeg skulle helt op i 10K før de havde noget. Når jeg så nærlæser det klip du har lavet står der jo faktisk intet om at det er HDMI der giver HD lyd - kun at lyden fra HDMI kan gå direkte i TV'et, hvilket jo ikke lige bliver til surround i HD format. HD lyden er KUN hvis DVD afspilleren dekoder det og sender det videre analogt - hvorefter forstærkeren ikke lændere fungerer som en surrounddekoder, men bare en alm. forstærker - altså egentligt intet specielt fantastisk den udfører! Men det er godtnok snørklet at komme til den konklusion uden at vide vejen er fuld at huller!
Redigeret af Habanero - 29-April-2008 kl. 15:10 |
|||
![]() |
|||
![]() |
||
Jeg er svært bange for at det ER totalt gakket. Er dog en kende mere rolig over at jeg ikke er den eneste der er undrende. |
|||
![]() |
|||
niepe ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 22-Januar-2004 Sted: Denmark Status: Offline Point: 1120 |
![]() |
||
HDMI stikkene kan vel stadig bruges til en del på en sådanne receiver...Men hvad er problemet med at køre lyden over coax og billede over HDMI? |
|||
![]() |
|||
![]() |
||
Ahh, nu skal du passe på du ikke roder tingene sammen. Hvis du siger HD lyd, så skal du blive enig med dig selv om, hvorvidt du mener HD lyd, altså Dolby TrueHD eller DTS-HD Master Audio formaterne, eller om du bare mener lyd via HDMI. Som nævnt så kan min Yamaha receiver det hele, undtagen de to sidstnævnte lyd formater. Min receiver kostede sidste år lige godt 4300,- mener jeg det var. Dolby TrueHD og DTS-HD receivere er oftest lidt dyrer, men mener Onkyo er nede i en mere prisvenlig pris for receivere som kan dette.
|
|||
![]() |
|||
![]() |
||
Nævn mig bare een eneste årsag til det? Da jeg i sin tid kørte min HTPC via coax og billedet ud via HDMI, der havde jeg problemer med at fortælle min receiver, at den skulle føre billedet videre på HDMI, men lyden skulle den fange på coax indgangen. Og det er med rette, for HDMI er netop billede OG lyd, hvorfor min receiver selvfølgelig forventede, at både billede og LYD kommer igennem HDMI. Der hvor jeg kan se et muligt problem, det er for de HTPC ejere, der ikke har HDMI udgang. Men hvis de ikke har HDMI udgang, så behøver de jo netop heller ikke tilslutte deres HTPC via HDMI til receiveren. Det giver ingen mening at lave en receiver med HDMI indgange og udgang, hvis de ikke kan tage lyden derfra også.
|
|||
![]() |
|||
![]() |
||
Problemet er at HD lyd ikke kan transporteres på andet end HDMI - der er ikke båndbredde nok i de andre kabeltyper. |
|||
![]() |
|||
niepe ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 22-Januar-2004 Sted: Denmark Status: Offline Point: 1120 |
![]() |
||
Det kunne jo være at den kan opscalerere? eller man kunne bruge den som en HDMI switch (x ind og 1 ud).. |
|||
![]() |
Besvar ![]() |
Side 123> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |