recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - To forforstærkere, en effektforstærker?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketTo forforstærkere, en effektforstærker?

Besvar Besvar Side  123>
Forfatter
Besked
Asklepios Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 15-September-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4342
Direkte link til dette indlæg Emne: To forforstærkere, en effektforstærker?
    Sendt: 27-April-2008 kl. 18:44
Hej Alle,
Det jeg lige ville høre om var, om man kan tilslutte en effektforstærker til to forstærkere?
Grunden til jeg spørger er, at jeg gerne vil udvide med noget stereo, og at dette skal ske på een af to måder (helst, men tager med kyshånd gerne imod andre forslag/råd! ):

1: En 2-kanals effektforstærker der er forbundet med en stereoforforstærker.
Og en 5-kanals effektforstærker der er forbundet til en surroundforforstærker + 2-kanals effektforstærkeren, for at opnå 7.1! (dvs. at 2-kanals effektforstærkeren skal være forbundet til TO forforstærkere).

2: Jeg køber en integreret stereoforstærker (og laver ikke om på surround set-up'et endnu).

Med venlig hilsen

Simon

PS. Lige et tillægsspørgsmål, kan et sæt højtalere være forbundet til to forstærkere (jfr. løsning 2)??

Mange tak for hjælpen...  
De bedste hilsner
Simon

B&O Beogram 4500, Oppo BDP-103, Pass Labs INT30A, Pioneer 500M, ProAc D18 & Sonos
ATV2 (jailbreak + aTV Flash)

Atlas Cables

Til top
Eiberg Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 19-December-2007
Point: 209
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-April-2008 kl. 19:12
Du skal køre pre-out fra surroundforforstærkeren, gennem din stereo forstærker. Derved kommer du også til at justere volumen gennem din stereoforforstærker.

Det bedste alternativ er at finde en stereoforforstærker med surround bypass, så volume-justeringen bliver bypasset.
Primare PRE30 f.eks...

Til dit tillægsspørgmål... Nej og jo. Det er bare ret farligt hvid du nu f.eks. glemmer at slukke den ene forstærker og spiller på den anden ;)
Kan så absolut ikke anbefales.

Redigeret af Eiberg - 27-April-2008 kl. 19:13
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-April-2008 kl. 19:44
Oprindeligt skrevet af Eiberg Eiberg skrev:

Du skal køre pre-out fra surroundforforstærkeren, gennem din stereo forstærker. Derved kommer du også til at justere volumen gennem din stereoforforstærker.

Det bedste alternativ er at finde en stereoforforstærker med surround bypass, så volume-justeringen bliver bypasset.
Primare PRE30 f.eks...

Ok, det lyder perfekt!  Så det vil sige at alle effektforstærkerne skal tilsluttes surroundforstærkeren, som så skal køres igennem stereoforstærkeren?  Så bliver det "bare" til en 2-kanalseffektforstærker og en stereoforforstærker i første omgang...  
Men ved du hvilke dele (effekt- eller forforstærker) der bestemmer klangen, eller gør de begge to det?
Og er det muligt, ved godt det er det i teorien men bliver det også godt i praksis, at blande mærker?

Til dit tillægsspørgmål... Nej og jo. Det er bare ret farligt hvid du nu f.eks. glemmer at slukke den ene forstærker og spiller på den anden ;)
Kan så absolut ikke anbefales.

Ok, det må jeg så overveje om jeg tør...  Men evt. kan man jo bare skifte mellem dem!

Mange tak for det Eiberg!!

Med venlig hilsen

EDIT: Kunne man så evt. tage en 7-kanals effektforstærker istedet for 1 * 2-kanals og 1 * 5-kanals?

Redigeret af Asklepios - 27-April-2008 kl. 19:53
De bedste hilsner
Simon

B&O Beogram 4500, Oppo BDP-103, Pass Labs INT30A, Pioneer 500M, ProAc D18 & Sonos

Atlas Cables

Til top
Eiberg Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-April-2008 kl. 19:49
Mjah ikke helt.

Du sætter din surround effekt til din surround preamp.
Du sætter din 2-kanals effekt til din stereo preamp.
Og så sætter du dine 2 sidste kanaler på, fra preout på din surround preamp op til din stereo preamp.

Om du gør dette med en integreret stereo forstærker, eller en stereo preamp + effektblok betyder ikke så meget.

Skal jeg fixe en tegning hvis det er? =)

Både din preamp og effektblok har betydning for hvilken klang du får i højtalerne. Hvad er dit budget? Går ud fra du skal bruge noget grej der matcher dit Onkyo?

Redigeret af Eiberg - 27-April-2008 kl. 19:50
Til top
rhsin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
recordere.dk teamet

Oprettet: 19-Januar-2007
Sted: Århus
Point: 5990
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-April-2008 kl. 20:02

du skulle måske gøre som jeg... brug din onkyo til dine surround højtalere og køb en effektblok på enten 5 eller 7 trin biamp hele din front.. kræver mindst 6 trin på blokken hvis du skal have centeren med... og det kan godt anbefales.. (hvis dine front og center højtaler kan det. når du så kører stereo har du sikkert en "Pure direct" feature på din receiver så kører den lyden igennem helt uden at pille ved det.. og stereo igennem det også biampet.. ja det lyder altså helt super hos mig

Og min 7.1 mangler overhovedet ikke kræfter... der er dynamik hele vejen rundt

(jeg kan iøvrigt godt anbefale NAD til slaveeffektblok... der er altså skub i deres effektforstærkere, jeg ville afhængig af budgettet pege på T975 der får du rigtigt meget kraft for pengene, og en dag skifter du sikkert receiveren ud.. men kan stadig bruge effektblokken, iøvrigt udgange nok til du kan biampe hele din front inklusiv centeren.. og det giver rigtigt meget i dit surround setup)

T955

T975 (her når du næsten på niveau med M25 men sparer lidt kr)

M25 (det er cremen på effekten dynamikken og lyden.. det bliver nok svært at finde noget som matcher den når den bliver sammenholdt med prisen...)

Redigeret af rhsin - 27-April-2008 kl. 20:31
Mvh

René
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-April-2008 kl. 20:11

Mjah ikke helt.

Du sætter din surround effekt til din surround preamp.
Du sætter din 2-kanals effekt til din stereo preamp.
Og så sætter du dine 2 sidste kanaler på, fra preout på din surround preamp op til din stereo preamp.

Om du gør dette med en integreret stereo forstærker, eller en stereo preamp + effektblok betyder ikke så meget.

Skal jeg fixe en tegning hvis det er? =)

Både din preamp og effektblok har betydning for hvilken klang du får i højtalerne. Hvad er dit budget? Går ud fra du skal bruge noget grej der matcher dit Onkyo?

Hej Eiberg,
Jeg er med på at sætte mine 5-kanaler til min surround, og mine 2-kanaler til min stereo.
Men "Og så sætter du dine 2 sidste kanaler på, fra preout på din surround preamp op til din stereo preamp", den er jeg ikke helt med på!!  Så det kunne være super lækkert med en tegning...

Grunden til jeg spørger til om man må blande mærker er, det er vel svært at finde ET mærke der er gode til både stereo og surround (både hvad angår effekten og processordelen)...!???!

Af pris og mærker havde jeg tænkt på: Primare, Vincent, Arcam, Rotel (surround procesoren: er Lexicon også med... ). Så det bliver jo lidt af en investering, men det bliver jo også over tid. Til at starte med havde jeg tænkt på en 2-kanalseffektforstærker og en forforstærker (stereo) og så køre mine fronter over der, og sætte min Onkyo til som du foreslår.
Så senere kan jeg udvide med en 5-kanalseffektforstærker og en forforstærker (til surround).

Med venlig hilsen
De bedste hilsner
Simon

Atlas Cables

Til top
Eiberg Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-April-2008 kl. 20:15
http://peecee.dk/uploads/042008/StereoVSsurround.JPG

Det er måden at gøre det på. Som sagt ekstra fedt hvis din stereo preamp har bypass funktion.

Om du så vil købe effektforstærker til hele lortet, og hvad der skal bi-ampes og ikke, er jo helt op til dig.

Jeg har selv en 5 kanals Primare så bliver brugt til bi-amp af fronterne, og til at trække min center. Surround højtalerne lader bare min receivers forstærker tage sig af.
Til top
Eiberg Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-April-2008 kl. 20:16
Kan kun anbefale dig at kigge på Primare =)
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-April-2008 kl. 20:33
Oprindeligt skrevet af rhsin rhsin skrev:

du skulle måske gøre som jeg... brug din onkyo til dine surround højtalere og køb en effektblok på enten 5 eller 7 trin biamp hele din front.. kræver mindst 6 trin på blokken hvis du skal have centeren med... og det kan godt anbefales.. (hvis dine front og center højtaler kan det. når du så kører stereo har du sikkert en "Pure direct" feature på din receiver så kører den lyden igennem helt uden at pille ved det.. og stereo igennem det også biampet.. ja det lyder altså helt super hos mig

Og min 7.1 mangler overhovedet ikke kræfter... der er dynamik hele vejen rundt

(jeg kan iøvrigt godt anbefale NAD til slaveeffektblok... der er altså skub i deres effektforstærkere, jeg ville afhængig af budgettet pege på T975 der får du rigtigt meget kraft for pengene, og en dag skifter du sikkert receiveren ud.. men kan stadig bruge effektblokken, iøvrigt udgange nok til du kan biampe hele din front inklusiv centeren.. og det giver rigtigt meget i dit surround setup)

T955

T975

M25

Hej rhsin,
Mange tak for det...  Det er altid cool der er så mange der vil hjælpe!
Men jeg ville bare have en stereoforstærker i førsteomgang (med effekt selvfølgelig), så kunne Onkyoen tage sig af surrounddelen - som den jo er super god til. Og så kunne jeg kører alle mine analoge kilder (cd, grammofon, squeezebox) over stereoforstærkeren (som skulle have nogle super DACs osv.) så stereo/musik oplevelsen blev ENDNU bedre!

Og når jeg så har arbejdet min gæld af efter end 10-20 år  så kunne jeg udvide til et endnu mere anvanceret surround set-up!

Med venlig hilsen
De bedste hilsner
Simon

Atlas Cables

Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-April-2008 kl. 20:36

Det er måden at gøre det på. Som sagt ekstra fedt hvis din stereo preamp har bypass funktion.

Om du så vil købe effektforstærker til hele lortet, og hvad der skal bi-ampes og ikke, er jo helt op til dig.

Jeg har selv en 5 kanals Primare så bliver brugt til bi-amp af fronterne, og til at trække min center. Surround højtalerne lader bare min receivers forstærker tage sig af.

Så fattede jeg det også, det er jo faktisk lige til, ikke så svært som jeg havde forestillet mig...
Lyder spændende med dit projekt, hvad bruger du så af reciever? Har du en seperat stereoreciever?

Perfekt med billedet!

Med venlig hilsen
De bedste hilsner
Simon

Atlas Cables

Til top
HarboSound Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 01-Februar-2008
Point: 119
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-April-2008 kl. 20:38

Hej Simon,

Har meget svært ved at følge hvad det er du prøver på at løse her? Overskriften lyder at du vil koble en effektforstærker til to forforstærkere, men du skriver kun om effektforstærkerne.

Vil du bi-amp'e eller vil du have stereo i et andet rum?

Mht Onkyo's pure audio, så er det en funktion hvor "kun" billededelen bliver koblet fra for at mindske digital støj i audiokredsløbet. Det vil sige at den digitale audioprocessering stadig er aktiv.

Vil du køre rent analog audiosignal skal du tilkoble et audio signal fra DVD/CD til din audio CD indgang på Onkyo'en.

???  Ville være rart med en forklaring og tegning af din ide/behov.

mvh Peter Harbo

Til top
Eiberg Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-April-2008 kl. 20:44
Oprindeligt skrevet af Asklepios Asklepios skrev:

Så fattede jeg det også, det er jo faktisk lige til, ikke så svært som jeg havde forestillet mig...
Lyder spændende med dit projekt, hvad bruger du så af reciever? Har du en seperat stereoreciever?

Perfekt med billedet!

Med venlig hilsen

Har desværre ikke en seperat stereo del, endnu - men er rigtig lun på en PRE30 når der er penge til det.

Mit setup findes her:
http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=25419&K W=Eiberg
Ikke helt up2date, center osv. er ikke med på billedet.

ATT HarboSound: Han vil adskille surround fra stereo, for at få en bedre 2-kanals oplevelse. Det plejer ihvertfald at være formålet når folk kaster sig ud i et sådant setup.

Redigeret af Eiberg - 27-April-2008 kl. 20:45
Til top

Besvar Besvar Side  123>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu